یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در سال 1367 مدارس غیرانتفاعی به‌منظور سبک کردن بار دولت در زمینه آموزش و پرورش فعالیتشان را شروع کردند و با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شدند.
در ابتدا والدینی که دلشان نمی‌خواست فرزندانشان در مدارس شلوغ دهه 60 و 70 تحصیل کنند و می‌خواستند که بچه‌هایشان در وضعیت بهتری درس بخوانند این مدارس انتخاب می‌کردند ، اما به‌مرور و با شنیدن خبرهایی ناشی از نمره دادن به دانش آموزان و دور شدن از اصول تعلیم و تربیت در برخی از این مراکز، دیدگاه منفی نسبت به این مدارس در جامعه به وجود آمد.
در حال حاضر فقط چند مدرسه غیرانتفاعی در خرم‌آباد از اقبال خوبی برخوردارند و هم چنان تنورشان داغ است و برخی مراکز به دلیل کمبود دانش‌آموز از عهده خرج و مخارج خود برنمی‌آیند و همین مسئله باعث شده که از میزان حقوق کارمندانشان بکاهند و تمام سعی‌شان را سر پا ماندن مدرسه‌شان انجام دهند.
 
به بهانه‌های مختلف از ما پول می‌گیرند
 ریحانه بابایی دانش‌آموز کلاس دوم یکی مدارس غیرانتفاعی خرم‌آباد است مادرش در خصوص کیفیت مدارس غیرانتفاعی به «یافته» می‌گوید: سال گذشته دخترم را در یکی از مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کردم در آنجا علاوه بر شهریه مدرسه، چند روزی یک‌بار به بهانه‌های مختلف و برای هر کار اضافی که در مدرسه انجام می‌دادند از ما پول می‌گرفتند علاوه بر آن بوفه مدرسه پر بود از خوراکی‌های رنگارنگی که بچه‌ها توان مقاومت در برابر آن‌ها را نداشتند.
او می‌گوید: هر بچه یک حساب دفتری در فروشگاه مدرسه داشت و آن‌ها در خرید مواد خوراکی آزاد بودند و در آخر ماه هم از والدین می‌خواستند که برای تسویه‌حساب به مدرسه بروند.
وی اظهار می‌کند: البته ناگفته نماند کار خوب مدرسه پختن آش و سالاد اولویه برای بچه‌ها بود که باقیمتی خیلی بیشتر از قیمت واقعی آن در اختیار بچه‌ها قرار می‌گرفت.
این مادر خرم‌آبادی می‌گوید: برای پایه دوم فرزندم را به یکی از مدارس دولتی انتقال دادم و دیگر هیچ‌یک از مشکلات سال گذشته را نداشتم و بسیار از وضعیت تحصیل و آموزش‌های تربیتی و پرورشی‌اش راضی بودم.
 
ناز کردن دانش آموزان نازپرورده
سمیه ایمانی ناظم یکی از مدارس غیرانتفاعی به نام خرم‌آباد است. وی در خصوص وضعیت این مدارس به «یافته» می‌گوید: برخی دانش آموزانمان بسیار نازپرورده هستند و وضعیت مالی خانواده‌هایشان در سطح عالی قرار دارد. او اظهار می‌کند: برخورد این‌گونه دانش آموزان بسیار سخت است، به‌هیچ‌عنوان نباید صدایمان از حد معمول بالاتر رود و انتقادی از آن‌ها بکنیم چراکه روز بعد والدینشان برای اعتراض به مدرسه می‌آیند و ما مورد توبیخ مدیر مدرسه قرار می‌گیریم.
وی ادامه می‌دهد: چند تن از همکارانمان به خاطر همین برخوردها از مدرسه اخراج شده‌اند.
این معلم خرم‌آبادی می‌گوید: حتی مواردی پیش‌آمده که دانش‌آموز در مورد نوع پوشش من نظر داده و من نتوانسته‌ام حتی اخمی بکنم چون می‌ترسم شغلم را از دست بدهم.
وی اظهار می‌کند: همیشه با خودم فکر می‌کنم که این‌گونه دانش آموزان چه آینده‌ای می‌توانند برای کشورمان رقم بزنند؟!
 
حقوق اداره کاری در کار نیست
ایمانی می‌گوید: در سه ماه تابستان که مدارس تعطیل‌اند حقوقی دریافت نمی‌کنم. وی می‌افزاید: حقوق دریافتی ما بسیار کمتر از حد تعیین‌شده توسط اداره کار است اما چون بیمه هستم و به این کار احتیاج دارم ناچارم هر شرایطی را تحمل‌ کنم.
وضعیت استخدام در این مدارس با توجه به خصوصی بودنشان بستگی به وجدان مدیر مدرسه دارد اما آنچه مشهود است وجود قوانین اداره کار و سرکشی‌های سازمان‌های مربوطه نتوانسته حقی را احقاق کند و شاید در حد رفع تکلیف و سیاه کردن گزارش کارهایی برای مقام‌های بالاتر کارساز بوده است.
 
بازار چشم به هم‌چشمی داغ داغ است
مریم الیاسی هم دخترش را در یکی از مدارس غیرانتفاعی مرکز شهر و به‌منظور ارتقا سطح علمی فرزندش ثبت‌نام کرده است. وی در این باره به «یافته» می‌گوید: در ابتدا بسیار از وضعیت فرزندم راضی بودم ولی به‌تدریج درخواست‌های مختلف او شروع شد و همین امر موجب نگرانی من از جو حاکم بر مدرسه شد بعد از پیگیری فهمیدم بازار چشم به هم‌چشمی و رقابت بر سر لوازم‌تحریر لوکس و لباس و کفش و...داغ داغ است.
 وی ادامه می‌دهد: به‌طوری‌که یک روز دختر 8 ساله من با گریه به خانه آمد و دلیلش را هم مسخره کردن لباس‌های من توسط همکلاسی‌هایش عنوان کرد.
الیاسی می‌گوید: من از این وضعیت بسیار نگرانم و می‌خواهم دخترم را به مدرسه دولتی انتقال دهم.
او می‌افزاید: پدر و مادرها هستند که با خرید لوازم‌تحریر برند و کیف و کفش‌های آن‌چنانی بچه‌هایشان را به سمتی که می‌تواند در آینده برایشان بسیار مخرب باشد سوق می‌دهند.
الیاسی می‌گوید: در چنین شرایطی برخی مدارس غیرانتفاعی با برگزاری جشن تولد و جشن‌هایی به بهانه‌های مختلف و درخواست از بچه‌ها برای پوشیدن لباس‌های مجلسی برای شرکت در این جشن‌ها، صحنه رقابت را در این زمینه بین بچه‌ها پررنگ‌تر می‌کنند و این مسئله بسیار خطرناک است.
 
نبود نظارت کافی بر رفتار دانش آموزان
شهره کاظمی از شهروندان خرم‌آبادی است که دخترش در یکی از دبیرستان‌های غیرانتفاعی خرم‌آباد مشغول تحصیل است. وی از وضعیت تحصیلی و سخت‌گیری‌های موجود دراین‌باره راضی است اما از وضعیت اخلاقی و اتفاق‌هایی که در مدرسه دخترش می‌افتد بسیار ناراحت است. او در این باره به «یافته» می‌گوید: بیشتر بچه‌هایی که در این مدارس درس می‌خوانند از رفاه نسبی برخوردارند و کارت‌پول و گوشی‌های گران‌قیمت در اختیار دارند و آنچه این اختیارات را خطرناک می‌کند آزادی بیش ‌از حد آن‌ها و نبود نظارت کافی خانواده‌ها و مدارس در این باره است که باعث انحراف آن‌ها می‌شود.
کاظمی می‌افزاید: واقعاً وضعیت برخی مدارس نگران‌کننده است. وی می‌گوید: شاید باورتان نشود ولی از وقتی به دلیل شیوع کرونا مدارس تعطیل شدند خیالم از بابت دخترم راحت شده است و دلم می‌خواهد وضعیت تحصیلی بچه‌ها به همین منوال ادامه یابد.
او اظهار می‌کند: برای سال تحصیلی جدید فرزندم را به یکی از مدارس دولتی شهر انتقال داده‌ام و امیدوارم آنجا مشکلاتم کمتر باشد.
 
استخدام رشته‌های غیر مرتبط
با توجه به شرایط اقتصادی سختی که در جامعه حاکم است برخی مدارس ناچارند برای کم‌تر کردن هزینه‌ها، تعدادی از اصول آموزشی را زیر پا بگذارند. به‌طور مثال به‌جای استخدام معلم، از لیسانسه‌های رشته‌های مختلف به‌عنوان حق‌التدریسی استفاده می‌کنند که در برخی موارد دیده‌شده که حتی از رشته‌های غیر مرتبط هم استفاده می‌شود.
حیدری رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش استان لرستان دراین‌باره به «یافته» می‌گوید: استخدام در بخش خصوصی بر عهده کارفرماست و آن‌ها موظف‌اند که مطابق قوانین کار با نیروهایشان برخورد کنند. حیدری ادامه می‌دهد: تمام نیروهایی که در مدارس غیرانتفاعی استخدام می‌شوند باید حتماً تأییدیه هسته گزینش آموزش‌وپرورش استان را داشته باشند.
وی می‌افزاید: تمام نیروهایی که در این مدارس استخدام می‌شوند باید حقوقی مطابق قوانین اداره کار دریافت کنند. حیدری می‌گوید: اگر خلاف این قانون با نیروها رفتار شود می‌توانند به مرکز مدارس غیرانتفاعی در آموزش پرورش استان مراجعه کنند تا حقوقشان پایمال نشود.
 
ایمنی شرط اولیه کار
حیدری می‌گوید: برای صدور مجوز مدارس غیرانتفاعی باید تأییدیه سازمان نوسازی مدارس مبنی بر ایمنی بودن ساختمان وجود داشته باشد. وی در خصوص قدیمی بودن برخی مدارس غیرانتفاعی در استان می‌گوید: تقریباً دو سالی نظارتی در این باره وجود نداشت و سال‌های قبل از آن‌هم سازمان نوسازی مدارس در این باره دخالتی نداشت و تنها سازمان نظام‌مهندسی در این باره مسئول بود که همین مسئله موجب بروز کوتاهی‌هایی در این باره شد.
وی ادامه می‌دهد: اما در حال حاضر سازمان نوسازی مدارس مسئول کنترل کیفیت ساختمان‌ها شده است و با وجود نظارت این ارگان تا به حال مشکل خاصی در این باره نداشته‌ایم.
 
خیرین مدرسه دار
این مقام مسئول معتقد است با وجود مشکلات اقتصادی فراوانی که وجود دارد ادامه کار در مدارس غیرانتفاعی بسیار دشوار شده است به طوری که در برخی مدارس با وجود هماهنگ نبودن دخل و خرج‌ها، بازهم مدیران آن‌ها به دلیل عشق به کارشان هم چنان کار را ادامه می‌دهند و دوست دارند که در خدمت جامعه فرهنگی باشند.
او می‌گوید: من به این افراد، خیرین مدرسه دار می‌گویم چرا که وجود این مراکز آموزشی بار عظیمی را از دوش آموزش وپرورش برداشته است به طوری که در حال حاضر 21 درصد فضای آموزشی ناحیه یک خرم‌آباد را مدارس غیرانتفاعی تأمین کرده است؛ و در کل استان 600 مدرسه غیرانتفاعی در سطح استان وجود دارد.
وی می‌گوید: در مناطقی که تأسیس مدرسه برای آموزش‌وپرورش دشوار است مراکز غیردولتی هستند که به کمک بخش آموزش‌وپرورش آمده‌اند.
 
جلب رضایت والدین دشوار است
حیدری در خصوص سطح آموزش‌وپرورش در مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: چون والدین در این مدارس شهریه پرداخت می‌کنند انتظار بیشتری دارند و این مدارس برای حفظ کارشان ناچارند رضایت والدین را کسب کنند.
او می‌افزاید: در تمام این مدارس علاوه بر مسائل آموزشی، حساسیت خاصی بر روی مسائل تربیتی، ورزشی و پرورشی بچه‌ها وجود دارد و تمام این مراکز، به‌صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت از مشاور بهره‌مند هستند.
وی اظهار می‌کند: در بسیاری از مسابقات علمی و هنری و ورزشی که در سطح استان برگزار می‌شود دیده می‌شود که مدارس غیرانتفاعی بسیار خوش می‌درخشند.
حیدری می‌گوید: در امتحانات نهایی سال گذشته مدارس غیرانتفاعی 83 صدم ارتقا معدل داشته‌ایم که این رقم قابل قبولی است.
وجود ضدونقیض‌های در این باره نشان می‌دهد که این مراکز می‌توانند در زمینه آموزش و پرورش دانش آموزان، کمک بسیاری چشمگیری برای بخش آموزش و پرورش باشند که این مهم مستلزم نظارت کافی از سوی ارگان‌های مربوطه در این باره است و در غیر این صورت ممکن است ضربه‌ای که آموزش‌وپرورش غیراصولی بر جامعه وارد می‌کند تا سالیان سال قابل جبران نباشد لذا از مسئولان امر انتظار می‌رود که به مسئله آموزش و تربیت آینده‌سازان مملکت بیش از هر مسئله دیگری اهمیت دهند چرا که سهل‌انگاری دراین‌باره قابل جبران نیست.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

مدارس غیرانتفاعی یا بنگاه اقتصادی


 
 
 
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 بهرامی 1399-03-18 10:34
سلام خسته نباشید
واقعا هیچگونه نظارتی به مدارس غیرانتفاعی نیست
نقل قول کردن
#2 امیر 1399-03-18 12:28
عيب مي جمله چو گفتی هنرش نيز بگو
نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند
در دهه هفتاد که بنده و هم سن و سالانم در دبیرستان دولتی تحصیل میکردیم با احترام به تمامی دبیران و آموزگاران محترم،تعدادی از این عزیزان بویژه در درسهای ریاضی و فیزیک سرکلاسهای مدارس دولتی به وظیفه خودشون درست عمل نمیکردن و فقط رفع تکلیف بود درس دادن و دانش آموزان درست متوجه درس نمیشدن.سال بعد به مدرسه غیرانتفایی رفتیم که اتفاقا همون دبیران اونجا هم تدریس میکردن اینبار همه چیز عوض شد و چنان عالی درس میدادن و وظیفه شناس بودن که در و دیوار هم درسو یاد میگرفت چه برسه به دانش آموز !!!!!
نقل قول کردن
#3 مهدی پور 1399-03-18 12:59
سلام علیکم
والا ما ی مدرسه غیرانتفاعی داریم اصل اول رو گذاشتیم کیفیت بالای آموزشی و تربیت صحیح اسلامی
بعد به پرسنل هم طبق اداره کار حقوق پرداخت کردیم و میکنیم. تا حالا هم جز شهریه مصوب چیزی از دانش آموزان نگرفتیم اکثر جشن ها و مراسمات با هزینه دبستان برگزار شده و چیزی از والدین نگرفتیم و...
متاسفانه اکثر مدارس غیرانتفاعی بجای معلم گرفتن برده داری میکنن و همین انگیزه و رغبت معلم رو برای بروز کردن علوم روز خودش از بین میبره. معلمی که طبق قانون داره حقوق میگیره انگیزه اش بالا می‌ره و کیفیت آموزشی مجموعه رو بالا میبره .
با تشکر
نقل قول کردن
#4 لیلا 1399-03-18 13:54
باعرض سلام وادب خدمت نگارنده
تمام این نوشته هاتون شامل مدارس دولتی هم می شودمن خودم هم دبیرمدارس دولتی هستم وهم موسس مدرسه ی غیردولتی اصلادانش آموزانم بامدارس دولتی قابل قیاس نیستن بسیارمودب واکثرادرسخوان درحالیکه نمی گم همه ولی ازکلاس ۴۲ نفرفقط شایدشتید۵نفراهل درس باشن بقیه فقط میان مدرسه که وقت گذرانی کرده باشن درحالیکه درمدارس غیردولتی ازکلاس ۲۰نفریک نفراون هم متوسط هست نه ضعیف واصلامابه هیچ عنوان حساب دفتری برای بوفه هم نداریم وغیرازشهریه مصوب اداره حتی یک ریال اضافه به خیچ عنوان ازهیچ دانش آموزی نگرفتیم برای بردن اردوهم همان درحد۲هزارتومان پول کرایه خودشون بوده نگارنده ی عزیزوگرامی لطفاهمه چیزروتعمیم ندیم باتشکرازشما
نقل قول کردن
#5 سامان بادآشنا 1399-03-19 08:00
شهریه مصوب کلاه گشادیه که سر خانواده ها رفته
براتون مثال میزنم
اگر مرکز آموزشی غیرانتفاعی یه تابلوی هوشمند دست دوم بخره چهار میلیون بزاره گوشه انبار میتونه از هر دانش آموز سیصد هزار تومن بیشتر شهریه بگیره
اگر ساختمانی با محوطه بزرگتر اجاره کنه می‌تونه شش تا هشت برابر اجاره ای که میده روی شهریه مصوب بکشه
اگر جشن های سطح پایین مختلف که با هزینه خانواده ها انجام میشه رو برگزار کنه
می‌تونه چند برابر به شهریه مصوب اضافه کنه

من دخترم توی یکی از همین مدارس غیرانتفاعی خرم آباد هستش که عنوان بهترین رو یدک می کشه
سه میلیون و هشتصد هزار تومن شهریه ثابت یه دختربچه پایه پنجم
به این سه چهار میلیون یه سه چهار میلیون دیگه هم بابت موضوعات مختلف که به بهانه های گوناگون ازمون اخذ میکنن اضافه کنین
خروجی کار چی؟؟؟؟؟ یه سری وویس لوس مآبانه حال به هم زن از طرف مدیر و معاون و معلم و دانش آموز
نقل قول کردن
#6 بهرام 1399-12-10 01:57
سلام،متاسفانه هیچگونه نظرات نیست،ویا شاید باطایفه بازی از هم حمایت میکنند قبل از بازرسی بهشون اطلاع میدن،.دوستان عزیزی که نظراتتان رو گذاشته و معترض شدید که شما همه چی را درست انجام میدید،اشاره میکردید به شهریه هاشون،پارسال چقدر گرفتید!؟امسال چقدر!؟هر چند برای کلیه مشاغل چیزی بنام نظارت وجود ندارد!!!موفق باشید.
نقل قول کردن
#7 عسل 1401-01-28 20:10
متاسفانه امکاناتشون درحد مدرسه دولتیه دبیرستان غیردولتی نخبگان باشهریه بالایی که میگیره امکاناتش صفره صفر بامعلمان سن بالاوبی حوصله
نقل قول کردن
#8 خرم آبادی 1402-12-15 00:26
بنده فرزندم در مدرسه ... گلدشت دانش آموز بود که اولا باید تا دوماه همه شهریه یکجا پرداخت میشد و دوما هرچندروز به بهانه جشن ؛مراسم؛کمک و....بچه ها رو مجبور به بردن پول میکردنند. ثانیا به اجبار یه بوفه راه اندازی کرده اند که غذاهای ناسالمی از قبل فست فود و ساندویچ وانواع سرخ کردنی را باهزینه گزاف به بچه ها میدهند ؛مثلا فرزند من میگوید ازما نفری ۲۰ هزارتومان میگیرند و اندازه یه کف دست سیبزمینی سرخ کرده به ما میدهند ، درصورتی که هرکیلو سیب زمینی در بازار بین ۷/۸ هزارتومان هست وهرکیلو را بین ۲۰ بچه تقسیم میکنند.
اینبار به بچه ها گفته اند باید برای خرید جزوه های خاص به فلان مغازه در خیابان ارم بروید واگر نروید منفی میگیرید ؛و موقع مراجعه بابت ۴ عدد جزوه کپی ۵۰۰ هزارتومن از والدین میگرفتند وهمانجا هم اسامی را یادداشت میکردند که مبادا کسی خودش کپی بگیرد.
از شرایط گرمایشی و سرمایشی که دیگر نگوییم .
کل مدرسه فقط یه بخاری درسالن دارد و بچه ها بطور مداوم هرهفته سرما میخورند و به بچه ها میگوند سرکلاس لباس گرم وکاپشن بپوشید.چون پول گاز گرونه...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا