یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دره تاریخی خرم‌آباد در انتظار تخصیص اعتبار برای ثبت جهانی است.
 رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان در حاشیه بازدید از قلعه فلک‌الافلاک در گفتگو با خبرنگار یافته می‌گوید: چنانچه طرح آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک اجرا شود و مغازه‌های حاشیه پل شاپوری هم تخریب شوند دیگر مشکلی برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد وجود ندارد.
سید امین قاسمی ادامه می‌دهد: برای آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک مطابق محاسبات سال 96، مبلغ 40 میلیارد تومان نیاز است و برای خریداری مغازه‌های حاشیه پل شاپوری هم 30 میلیارد تومان به نرخ امروز، بودجه لازم است.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر خریداری و تخریب مغازه‌های حاشیه پل شاپوری، بایستی پایه‌های مدفون این پل نیز بازسازی شود.
 
 


مرمت فوری قلعه فلک‌الافلاک
 قاسمی در خصوص بازسازی قلعه فلک‌الافلاک می‌گوید: در حال حاضر در یک برنامه فوری با استفاده از یک تیم کاملا حرفه‌ای در حال ترمیم ترک‌های رو دیواره‌های قلعه هستیم و 33 کنگره قسمت غربی و جنوبی قلعه آسیب‌دیده از زلزله را هم به‌طور کامل مرمت کرده‌ایم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی استان ادامه می‌دهد: مصالح مورداستفاده برای مرمت قلعه وارداتی است دارای گواهینامه از انجمن بتون امریکا و عمران اروپا است.
این مقام مسئول می‌افزاید: این مرمت حدود 500 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که استاندار 350 میلیون تومان از آن را، بدون تشریفات اداری و ظرف 24 ساعت تأمین کرده است.
او می‌گوید: درروشی که برای ترمیم قلعه استفاده می‌شود کمترین تخریب وجود دارد و اصالت بنا کاملاً حفظ می‌شود. وی می‌افزاید: مواد مورداستفاده دارای خاصیت کششی و خمشی و برشی بسیار بالایی است و دیگر نیاز نیست که یک قسمت تخریب و دوباره ساخته شود.

 



مطالعه طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک
قاسمی اظهار می‌کند: مطالعه طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک به پروفسور خالو (استاد دانشگاه صنعتی شریف) و تیم اش واگذار شده است. وی ادامه می‌دهد: این تیم تا عمق 50 متری زیر سازه بستر قلعه را برای یکپارچه‌سازی و استحکام‌بخشی قلعه موردبررسی قرار داده‌اند. او می‌گوید: این مطالعات برای ما مشخص می‌کند که رینگی که 15 سال پیش برای استحکام‌بخشی قلعه اجراشده و نیمه‌کاره رها شده است می‌تواند ادامه یابد و یا اینکه روشی دیگر موردنیاز است.
 
بستر قلعه فلک‌الافلاک سنگی است
قاسمی در خصوص رانش تپه‌ای که این بنای تاریخ روی آن قرار دارد می‌گوید: قلعه فلک‌الافلاک بر روی یک بستر سنگی ساخته شده است و تپه خاکی موجود در ضلع غربی آن حاصل مرمت‌هایی است که در طول ادوار گذشته بر روی آن انجام شده است و در واقع یک خاک دست ریز و شامل نخاله‌های ساختمانی است.
وی می‌افزاید: رانشی که در اثر بارندگی‌های شدید سال گذشته رخ داد مربوط به همین خاک‌های دست ریز بوده است ربطی به بنای قلعه ندارد.
 



وجود 12 هزارشی تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی استان
زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با «یافته» می‌گوید: سال‌هاست که این سازمان به دنبال تأمین اعتبار برای ایجاد یک موزه اشیاء تاریخی در استان است. وی می‌افزاید: ساختمان قلعه به‌عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی موردتوجه و بازدید قرار دارد و وجود آثار تاریخی در آن دلیل بازدید از آن نیست. او می‌گوید: اما به دلیل نبود موزه با شرایط استاندارد در خرم‌آباد ناچاریم از اماکن تاریخی به این منظور استفاده کنیم
بهاروند اظهار می‌کند: در حال حاضر 12 هزار شی تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی وجود دارد که در صورت تبدیل باشگاه افسران به موزه می‌توان تعدادی از این آثار تاریخی را به نمایش گذاشت.
او می‌گوید: باشگاه افسران به طور کامل بازسازی شده است و پس از ایجاد شرایط مناسب در آن، این مکان به موزه تاریخی تبدیل می‌شود.
قلعه فلک‌الافلاک در خرم‌آباد مربوط به دوره ساسانی است که در دوره قاجار به‌طور کامل مورد مرمت اصولی قرار گرفت و در دوره پهلوی هم ترمیم شد، اما در طول سالیان گذشته بارها فقط به‌صورت اورژانسی مرمت شد که در برخی موارد، این مرمت‌ها غیرتخصصی انجام شده است و در حال حاضر بازسازی آن‌ها، به دلیل نبود اعتبار ممکن نیست و مطابق گفته‌های مدیر کل میراث فرهنگی لرستان در شرایط فعلی فقط مقداری از اعتبار تخصیص‌یافته برای ترمیم اضطراری قلعه تأمین اعتبار شده است و بعد از تکمیل مطالعات استحکام سازی قلعه توسط تیم تخصصی که به مدیریت پرفسور خالو در حال انجام است و تقریباً دو ماه به طول می‌انجامد باید منتظر تخصیص اعتبار چشمگیری برای آن باشیم تا بتوانیم کار را آغاز کنیم.
در شرایطی که خرم‌آباد به‌هیچ‌عنوان از سیل و زلزله در امان نیست و قلعه فلک‌الافلاک در شرایط بحرانی قرار دارد از مسئولان و نمایندگان استان انتظار می‌رود که از هرگونه فوت وقت برای تأمین بودجه برای مرمت این اثر تاریخی جلوگیری کنند و از هیچ تلاشی برای آغاز طرح استحکام‌بخشی قلعه به‌منظور حفظ این اثر تاریخی و ایجاد شرایط مناسب برای ثبت جهانی نه‌تنها قلعه فلک‌الافلاک بلکه دره تاریخی خرم‌آباد کوتاهی نکنند.
 
پایان مرمت اضطراری آسیب‌های بیرونی قلعه فلک‌الافلاک

فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته
 
 
 
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1399-03-11 09:49
از فرماندهان محترم سپاه استان که خودشان هم بومی استان هستند خواهش می کنم نهایت همکاری رو برای ازادسازی حریم قلعه بعمل بیاورند . بالاخره ازاد سازی حربم قلعه و ثبت جهانی ام باعث افتخار و توسعه گردشگری شهر می شود و این موضوع از اهداف مردمی سپاه است.
نقل قول کردن
#2 امین 1399-03-11 19:21
تنها راه نجات این شهر و استان از رکورد و بیکاری ثبت جهانی خرم آباد و شناخته شدن جهانی این شهر است
لطفا همه دست به دست هم دهیم تا این کار هرچه سریع تر انجام شود
نقل قول کردن
#3 عاشق خرم آباد 1399-03-11 22:46
از دکتر محمودوند نماینده مردمی خرم آباد خواهش میکنیم که در مسئله قلعه ورود کند و سبب آزادسازی و ثبت جهانی آن در اسرع وقت شود
نقل قول کردن
#4 رضا-س 1399-03-17 19:09
فرماندهان سپاه باید نقش مردمی خود و تکلیف خود نسبت به مردم مستضعف را ادا کنند و حریم قلعه را آزاد کنند چه بسا ریالی توسط گردشگران وارد این شهر شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا