پروژه اول در حاشیه شهر فیروزآباد زیرگذر عظیمی در حال ساخت بود هنوز هم باورم نمیشود که چرا پروژهای با این عظمت در حال اجراست.
حجم قابلتوجه عملیات خاکی، مقادیر شمع و بتنریزی، فولاد بکار رفته و ...حاکی از رقم بالای اجرای پروژه است.قطعاً اساتید دانشگاه و کارشناسان رسمی دادگستری که عمدتاً اعضای سازمان نظاممهندسی میباشند تائید و تصدیق میکنند که تقاطع غیر همسطح اصولاً درجایی اجرا میگردد که یا محدودیت سطح وجود دارد یا ارزش زمین محل تقاطع بسیار بالاست.
در جایی مانند همین محل پروژه که به اندازه کافی زمین وجود دارد و با توجه به اینکه پروژه در حریم قانونی راه قرار دارد و نیاز به هزینه کلان بابت تملک نمیباشد.میبایست با طراحی میدان و یا بلوار و بریدگی و چند دوربرگردان مشکل ترافیک و تردد تقاطع الشتر به محور خرمآباد به نورآباد را حل کرد.
با توجه به آمار تردد و نفوس اهالی، حداقل تا سالهای آتی اجرای این طرح با این وسعت غیرضروری است.
ایکاش هزینه این پروژه غیرضروری بهنوعی دیگر برای اهالی محترم فیروزآباد هزینه میشد و حتماً با این بودجه میشد خدمات شاخصتر و بااهمیتتری را برای فیروزآباد اجرا کرد.
بهراستی عیب کار کجاست و احیاناً انگیزه این تصمیمگیریها چیست.
آیا نباید این اعتبارات قطرهچکانی را اصولی و در جای حائز اهمیت صرف کرد.
انتظار میرود متولیان این امر بهطور واضح و شفاف دلیل اجرای این پروژه را با ارائه مطالعات صورت گرفته به سازمان نظاممهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری کمیسیون عمران اتاق بازرگانی که نمایندگان فنی عموم شهروندان و مطالبه گر نیز هستند اقدام نمایند.
هر چند وضع موجود پروژه حاکی از آن است که یا در تصمیمگیری توان و تفکر فنی حداقلی بوده و یا هدف دیگری در دست پیگیری بوده است.
پروژه بعدی پروژه ساختمان دادگستری نورآباد است که جانمایی این پروژه هم جای سؤال دارد.
بهراستی دلیل این هم کوه بری (عملیات خاکبرداری) و اجرای دیوار نگهدارنده و ریزشهای احتمالی در آینده چه میتواند باشد.
آیا با توجه به حضور قابلتوجه مراجعین ازنظر پارک خودرو و فضای لازم جهت شغلهای پاییندستی دادگاه (عریضهنویسی، کپی،...) پیش بینی شده است.
آیا بهتر نبود بهجای این مکان که مناسب دادگستری نمیباشد مکان دیگری که اینهمه هزینه عملیات خاکی و دیوار سازی...
تحمل کرده انتخاب گردد بهنوعی که نهتنها معضل پارک خودرو و شغلهای پایی دستی و پزشکی قانونی و تأمین میشد بلکه گسترش وسعت اداره هم امکانپذیر میشد.
از این تصمیمگیریها به کرات اتفاق افتاده و هر بار مشکل علیرغم هزینههای هنگفت نهتنها مشکلی را حل نکرده بلکه گرفتاریهایی هم در آینده به وجود میاورد.
خدای متعال در کنار همه الطاف بیشمارش همواره در جهت تصمیمگیریها همه ما رو کمک و مورد لطف و عنایتش قرار دهد.
سید ناصر صورتیان
دیدگاهها
افرین
حتی فاصله شمع ها بسیار نزدیک به هم می باشد.
سپاس از حساسیت شما مهندس صورتیان
اون زیر گذر عظیم و هزینه زیاد که شما به ان اشاره کردید در واقع قسمتی از کریدور بین المللی شمالغرب-جنوب غرب است که از شهر ماکو در اذربایجان غربی شروع و پس از عبور از استانهای کردستان و کرمانشاه و شهرهای هرسین-نوراباد-خ رم اباد به بزرگراه خرم اباد-پل زال متصل و پس از عبور از خوزستان به بنادر جنوبی میرسد.سوال بنده از شما این است ایا زیر ساختهای لازم از جمله همان زیرگذر مورد اشاره شما که در مسیر این کریدور واقع شده نباید محکم و در حد و قواره یک بزرگراه بین المللی احداث شود؟ اقای مهندس پس بیخودی هزینه نشده بلکه اینده نگری شده.
سلام الآن کریدور ماکو به ..... 6 بانده افتتاح شده فقط معطل پل مومنده!!!!
نه قربان در قسمت مربوط به لرستان هنوز خیلی باید کار بشه .کل کریدور تا 2 سال اینده به بهره برداری میرسد.