یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدتی است موضوع شیوع ویروس کرونا در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفته و حتی ناوهای هواپیمابر در دل دریاها و اقیانوس‌های ژرف از تیر رس آن در امان نیستند.
مردم لرستان نیز که حمله اسکندر و مغول را تاب آورده‌اند، این بار در برابر هجوم فراگیر این ویروس ایستادگی می‌کنند.
با این وجود گاهی در صفحه اینستاگرام و ... تصاویر کسانی را می‌بینیم که بی‌خیال و پیروزمندانه در طبیعت سیر می‌کنند و فخر آن را برای دیگران ارسال می‌کنند. گویا ناخواسته و ندانسته در سپاه دشمن امروز (کرونا) نقش شاید سهل‌انگارانه‌ای را ایفا می‌کنند.
 برخلاف همیشه این بار مشتاق جان گرفتن گرمای سوزانیم، اما باید بدانیم شروع فصل گرم شمارش معکوس آغاز فصل سرد دیگری است، با این وجود نباید نا امید بود.
 تجربه موفق کشورهای شرق آسیا در مدیریت بحران کرونا در برابر ناکامی قدرت‌های اروپایی و آمریکا نشان داد قدرت برآمده از اجتماع می‌تواند راهکار مقابله با هر چالشی باشد، چه‌بسا برخی از این کشورها با سطح دانش متوسط اما دارای مردمی با اعتقاد راسخ به کار گروهی و عزم ملی موفق‌تر از مظاهر قدرت و ثروت ظاهر شدند.
چند روز قبل یکی از دوستان فیلمی را تحت عنوان ژاپنی‌ها توانسته‌اند به‌وسیله دوربین‌های بسیار قوی چگونگی انتشار ویروس کرونا را به تصویر بکشند برای بنده فرستاد. با وجود جستجو در سایت‌های مختلف متأسفانه ترجمه فارسی آن وجود نداشت و به‌ناچار از دوستم آقای کیتو که دانش‌آموخته زبان فارسی از دانشگاه اوزاکا است درخواست کمک کردم ایشان هم لطف نمود و خلاصه ترجمه فیلم را به این شرح برایم ارسال نمودند
«در خصوص ﻓﻴﻠﻤﻲ ﻛﻪ پرسیده‌اید، ﺩﻛﺘﺮ ﺗﺎﺗﺪا، اﺳﺘﺎﺩ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻮاﻫﻮ، ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻳﺮﻭﺱ می‌تواند اﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺳﺮاﻳﺖ کند، ﺯﻳﺮا ﻛﻪ برخلاف ﻗﻂﺮاﺕ ﺩﺭﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﻂﺴﻪ و ... اﻧﺘﺸﺎﺭ می‌شود و ﻗﻂﺮﺵ کوچک اﺳﺖ و سریعمی اﻓﺘﺪ، ﻗﻂﺮاﺕ ﺭﻳﺰ می‌تواند ﺑﺮاﻱ ﻣﺪﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﻫﻮا ﻣﻌﻠﻖ ﺑﻤﺎﻧﺪ. مثلاً ﻓﺮﺽ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ اﺗﺎﻕ ﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ 10 ﻧﻔﺮ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺭﻧﺪ و ﻳﻜﻲ اﺯ آن‌ها ﻋﻂﺴﻪ ﻛﻨﺪ، ﻗﻂﺮاﺕ ﺭﻳﺰ هرچند کوتاه می‌تواند ﺩﺭ ﻫﻮا ﺑﻤﺎﻧﺪ و ﻭﻳﺮﻭﺱ می‌تواند ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﻂﺮاﺕ ﺭﻳﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻗﻂﺮاﺕ ﺭا ﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ. اﺯ اﻳﻦ ﺭﻭ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﺭ اﺗﺎﻕ ﺑﺴﺘﻪ می‌تواند ﺧﻂﺮ و ﺭﻳﺴﻚ ﺳﺮاﻳﺖ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﺭا اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﺪﻫﺪ و ﺗﻮﺻﻴﻪ می‌کنند ﻛﻪ ﺩﺭ اﺗﺎﻕ ﺭا ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻨﺪ و مثلاً ﺳﺎﻋﺘﻲ یک‌بار ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻛﺮﺩﻩ و ﻫﻮاﻱ اﺗﺎﻕ ﺭا ﻋﻮﺽ ﻛﻨﻨﺪ.
این دوست تأکید داشت:
 اﻟﺒﺘﻪ اﻳﻦ ﺭا ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﻆﺮ ﻳﻚ اﺳﺘﺎﺩ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ اﺳﺖ؛ و ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻆﺮ ﺭﺳﻤﻲ ﺩﻭﻟﺖ ﮊاﭘﻦ ﻫﻢ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ اﺯ ﻛﺮﻭﻧﺎ ﻭﻳﺮﻭﺱ اﻃﻼﻉ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﺪاﺭﻳﻢ و ﺷﺎﻳﺪ آنچه ﻣﺎ می‌دانیم ﺑﺴﻴﺎﺭ اﻧﺪﻙ و یک ﺫﺭﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎﻳﺪ اﺣﺘﻴﺎﻁ کنیم.«
 راه‌کار چندان دشوار نیست و باید در حین گفتگو حتماً فاصله را رعایت نمایید تا علاوه بر در امان ماندن از اثرات مستقیم سرفه و عطسه از تراوشات احتمالی سخن گفتن شخص مقابل که با چشم قابل‌دیدن نیست هم مصون بمانید.
در ژاپن به علت کمبود شدید ماسک‌های یک‌بارمصرف دولت تصمیم گرفته به هر خانواده دو عدد ماسک پارچه‌ای قابل شستشو اهدا کند. ایده استفاده از این نوع ماسک در کشور ما هم مورد استقبال قرار گرفته لیکن هر کس مطابق سلیقه خود این کار را انجام می‌دهد که لازم است تا زمان حل مشکل کمبود ماسک دولت با ارائه آموزش لازم استانداردی را جهت نحوه دوخت و انواع پارچه‌های مناسب به مردم ارائه نماید.
 
غلامرضا جمشید نژاد




فاصله را رعایت کنیم تا در امان بمانیم


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا