یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کرونا انقلابی در دنیا راه انداخت!
آمد تا بسیاری از ضعف‌های موجود در جوامع را عیان کند.
آمد بدون این‌که زمان رفتنش را مشخص کند.
یکی از اثرات مخرب آمدنش، تعطیلی مدارس در اکثر کشورهای دنیا است.
در این بین، بودند کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و ... که از سال‌ها قبل از فناوری‌های نوین به صورت رسمی در امر آموزش استفاده کرده و زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در کنار حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس را نیز فراهم کردند.
در کشور ما نیز از چند سال قبل، هوشمندسازی برخی مدارس و کلاس‌ها آغاز شد و سایت‌های اینترنتی نیز در شماری از مدارس ایجاد شد اما هنوز با آن‌چه که در کشورهای توسعه‌یافته انجام شد، فاصله‌ی زیادی داشته و دارد.
پس از تعطیلی مدارس از آغاز اسفندماه امسال، امر آموزش برای مدتی به صورت غیررسمی با همکاری کادر مدارس و اولیا دانش‌آموزان اکثراً از طریق دو نرم‌افزار تلگرام و واتساپ که از سال ۱۳۹۰ در استان و کشور ما فراگیر شده‌اند، آغاز شد.
هر چند در مناطق محرومی مثل لرستان، بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها که به نان شب محتاج بوده و هنوز از وجود گوشی تلفن عادی هم محروم هستند دیگر چه برسد به گوشی‌های هوشمند که قربان‌شان برویم این روزها با بالا رفتن قیمت دلار، قدرت خرید آن‌ها حتی از توان خانواده‌های با درآمد متوسط نیز  خارج شده است.
فقط چند دانش‌آموزی که خانواده آن‌ها اصطلاحاً دست‌شان به دهان‌شان می‌رسید، به واسطه آشنایی قبلی با تلگرام و واتساپ، فرزندان‌شان را وادار به انجام تکالیف مجازی معلمان کردند و موضوع آموزش حداقل برای این قشر تا کنون بد پیش نرفته است‌.
اما تعطیلات نوروزی فرصتی برای وزارت‌نشینانی فراهم آورد که قوانین جدیدی برای آموزش در سال جدید وضع و اعلام کنند. تصمیم جدید آن‌ها به خاطر دور بودن‌شان از جریان واقعی آموزش مدارس بخصوص در نقاط محروم کشور و نیز همانند اعلام افزایش حقوق یک و نیم تا دو میلیونی معلمان مدارس را در میان بهت و حیرت این قشر که به مصداق «آش نخورده و دهن سوخته» همچنان معترض سخنان نادرست معاون وزارتخانه هستند، باعث اعتراض فرهنگیان و خانواده اکثر دانش‌آموزانی شده که به فضای مجازی دسترسی دارند.
تصمیم غیرکارشناسی مبنی بر این‌که پس از ۱۵ فروردین از طریق یکی از نرم افزارهای داخلی که بجز نیروهای وزارتخانه و ادارات تابعه، مابقی فرهنگیان و خانواده دانش‌آموزان استفاده‌ای از آن‌ها نکرده و آشنایی با این نرم‌افزارها ندارند، باید جریان مهم آموزش ادامه یابد!
موضوعی که می‌تواند تبعات منفی مختلفی برای وزارت آموزش و پروش و فرهنگیان در پی داشته باشد، زیرا هیچ‌کدام از نیروهایی که باید با استفاده از این نرم‌افزارها شروع به آموزش کنند، آموزشی در این خصوص ندیده و آشنایی مقدماتی با نرم‌افزار‌های اعلام شده ندارد و به ضرس قاطع می‌توان گفت که حتی نام اکثر آن‌ها را هم نشنیده‌اند!
بنابراین همانند اتفاقی که چندی قبل برای یکی از فرهنگیان محترم و بازنشسته کشور روی داد (موضوع استفاده از واژه آیلاند به جای آنلاین) اگر مثلاً یک معلم به دلیل ناآشنایی با این نرم‌افزارها، عکس‌های خانوادگی‌اش را منتشر کند یا به دلیل خلأ امنیتی موجود در برخی نرم‌افزارها، شماری از دانش‌آموزان که آشنایی بیشتری با فضای مجازی دارند اقدام به سوءاستفاده‌های امکان‌پذیر نمایند، آیا وزارت آموزش و پرورش، مسئولیت هتک حرمت ‌و خسارت معلمان را می‌پذیرد؟
بهتر است مسئولان این وزارتخانه با واقعیات کنار آمده و کوتاهی چند ساله در خصوص عدم پیش‌بینی چنین وضعیتی و برگزار نکردن دوره‌های آموزشی لازم برای فرهنگیان را پذیرفته و فعلاً اجازه دهند امر آموزش به هر طریقی که جامعه‌ی بیشتر و بزرگتری از معلمان و خانواده دانش‌آموزان با آن آشنا هستند، ادامه یابد تا با بخشنامه و دستورالعمل زورکی و نرم‌افزار‌های جدید و ناآشنا!
حرف حساب این است: هم معلمان و هم اولیا و دانش‌آموزان به دلیل آشنایی قبلی اکنون در حال استفاده از تلگرام و واتساپ برای آموزش هستند، حال این وسط وزارت به زور وارد ماجرا شده و بدون ذکر دلیل منطقی، کار کارشناسی و عدم آموزش قبلی برای فرهنگیان، تصمیم دارد هر دو سمت ماجرا (معلمان و دانش‌آموزان) را به محیطی ناآشنا بکشاند!
بدین ترتیب وزارت آموزش و پرورش اصول آموزش را نادیده گرفته و خودش بدون توجه به این موضوع، به نوعی با اصرار بی‌موقع و به دور از منطق، اخلال در امر آموزش ایجاد می‌کند و خطر سوءاستفاده از فضای مجازی را نیز افزایش می‌دهد.
شاید زمانی شماری از سوءاستفاده‌کنندگان و معاندین از تلگرام برای مقاصد مخرب بهره می‌برند اما امروزه جامعه‌ای بسیار بزرگ‌تر و تقریباً سه‌چهارم جمعیت کشور (دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید) در حال بهره‌گیری از آن برای کمک به جریان آموزش و آینده کشور هستند، بنابراین نباید این مزیت بزرگ را قربانی کرد.
امیدواریم مسئولان تصمیم‌گیرنده در این وزارت و ادارات تابعه، هر چه زودتر فکری به حال این موضوع نمایند، در غیر این صورت هر اتفاق ناخوشایندی با توجه به موارد فوق روی دهد، مسئولیت آن متوجه آن‌ها خواهد بود.

یک معلم از خرم‌آباد

آموزش مجازی زورکی! / مداخله بی‌مورد آموزش و پرورش در آموزش!


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1399-01-12 00:51
احسنت به مطالب ولی کو گوش شنوا....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا