یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مطابق آخرین آمار تا هفتمین روز از بهار 99 تعداد 566 نفر از مردم لرستان به ویروس کرونا مبتلا و 40 انسان جان باخته‌اند که این رقم با توجه به جمعیت یک‌میلیون 800 هزارنفری استان رقم بالایی است.
تعطیلی برخی مشاغل در این شرایط می‌تواند مانع افزایش این آمار شود که ضایعاتی‌ها و زباله گردها از جمله آن‌هاست، هرچند تأمین معیشت این افراد، لازمه تعطیلی کار و قطع درآمد مختصرشان است و این مهم هم بر عهده دولت است.
 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد در این باره به «یافته» می‌گوید: به‌منظور جلوگیری از شیوع بیش‌ازپیش بیماری کرونا، 26 اسفند سال گذشته بیش از 100 واحد ضایعاتی در خرم‌آباد پلمپ شد.
بابک محرر می‌افزاید: با توجه به این که این واحدهای صنفی، محصولات زباله گردها را خریداری می‌کنند می‌توان امید داشت که این زنجیره تا حدودی قطع شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: متأسفانه برخی از ضایعاتی‌ها با شکستن پلمپ، هم چنان به کارشان ادامه می‌دهند که با این افراد، برابر قانون برخورد خواهد شد و ضمن پلمپ مجدد مغازه‌شان، به مراجع ذی‌ربط جهت برخورد قانونی معرفی می‌گردند.
محرر می‌افزاید: سرکشی‌های منظمی در این باره وجود دارد تا عملی خلاف قانون صورت نگیرد.
 



شناسنامه‌دار کردن زباله گردها
محرر می‌گوید: از جمله اقدامات این سازمان واگذاری تفکیک زباله‌ها از مبدأ به شرکتی است که از طریق مزایده این مسئولیت به وی محول شده است. مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد ادامه می‌دهد: این شرکت کارآیی و رزومه مناسبی برای انجام این کار دارد.
وی می‌گوید: باوجود انجام کارهای اداری و بستن قرارداد به علت شیوع بیماری کرونا، آغاز فعالیت این شرکت به آینده موکول شده است.
وی می‌افزاید: این شرکت موظف است که از زباله گردها به‌عنوان نیروی کارش استفاده کند و بعد از شناسنامه‌دار کردن آن‌ها، ایمنی کار را هم برایشان فراهم آورد.
 
جمع‌آوری زباله‌های بیماران کرونایی بیمارستان عشایر خرم‌آباد
مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد در خصوص جمع‌آوری زباله‌های عفونی بیمارستان عشایر خرم‌آباد به «یافته» می‌گوید:
با توجه به ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی (جمع‌آوری- بی خطرسازی_ حمل و دفن بهداشتی) پسماندهای ویژه به عهده تولیدکننده می‌باشد و این سازمان در این باره وظیفه‌ای ندارد اما با این وجود، سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد این مهم را به دلیل جلوگیری از مشکلات و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آن بر عهده گرفته است و از طریق عقد قرارداد پیمانکار بخش خصوصی اقدام به انجام کار می‌کند.
محرر می‌گوید: برای حفظ ایمنی این پیمانکار و نیروهایش جلسه‌ای برای آموزش آن‌ها برگزار کردیم و روش‌های حفاظت از خود در برابر کرونا را به آن‌ها آموزش دادیم و تجهیزات موردنیاز که بازهم وظیفه این سازمان نبود چرا که پیمانکار بایستی خود ابزار کارش را فراهم کند، در اختیارشان قراردادیم.
وی می‌گوید: لباس، ماسک‌های حفاظتی، چکمه، الکل، عینک، شیلد (محافظ صورت) و دستکش از جمله این تجهیزات است.
او می‌افزاید: همچنین از پیمانکار خواستیم که حتماً بعد از هر بار حمل زباله، خودروی خود را با محلول گندزدایی و ضدعفونی کند.



 
دفن زباله‌های بیماران کرونایی
مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد در خصوص دفن زباله‌های بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان شهدای عشایر این شهرستان بستری هستند می‌گوید:
برای دفن این زباله‌ها ترانشه ای جداگانه در سکوی دفن زباله‌های شهر احداث کردیم و ضمن تجهیز کامل کارکنان سکوی دفع پسماند، زباله‌های عفونی را با استفاده از آهک و به روشی که مورد تائید سازمان محیط‌زیست است امحا می‌کنیم.
 وی در خصوص بی‌خطر سازی این زباله‌ها توسط بیمارستان می‌گوید: با توجه به اهمیت موضوع به‌طور مکرر از دکتر آزادی رئیس بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد و کارکنان مربوطه خواستیم که نسبت به این موضوع حساس باشند و دراین‌باره نظارت کافی وجود داشته باشد. او ادامه می‌دهد: دکتر آزادی به ما اطمینان خاطر داد که زباله‌های عفونی به‌طور کامل بی‌خطر می‌شوند.
او اظهار می‌کند: به نظر بنده نظارت داخلی و نیز نظارت و پایش سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله محیط زیست در این باره حیاتی و ضروری است چرا که در صورت عدم امحا، صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد می‌شود.
 
قدردانی از نیروهای مسئول دفن زباله‌های کرونایی
کارکنان مدیریت پسماند در این شرایط بحرانی بعد از کسانی که در بیمارستان‌ها در خط مقدم این مبارزه قرار دارند زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند و شرایط بسیار سختی دارند و خطر ابتلایشان به کرونا در صورت رعایت نکردن بهداشت بسیار بالاست.
این مقام مسئول می‌گوید: به‌منظور ایجاد انگیزه با کارکنانی که به‌طور مستقیم در دفن زباله‌ها فعالیت دارند در روزهای آخر سال، از آن‌ها قدردانی به عمل آمد هم‌چنین برایشان اضافه‌کار در نظر گرفتیم و بعد از عبور از این بحران باز هم از آن‌ها قدردانی خواهیم کرد.

بیمارستان شهدای عشایر ماشین حمل زباله ندارد
فخرالدین شاهیوند چند سالی است که در حمل زباله‌های بیمارستانی فعالیت دارد و در حال حاضر با سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد برای حمل زباله‌های بیمارستان‌ها قرارداد دارد.
وی بسیار از وضعیت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستان‌های خرم‌آباد ناراحت است و می‌گوید: بیمارستان تأمین اجتماعی، تنها بیمارستانی است که زباله‌هایش را امحا می‌کند. او می‌افزاید: بیمارستان شهدای عشایر با این که محل بستری بیماران کرونایی است و زباله‌هایش بسیار خطرساز است هیچ دقتی در جمع‌آوری زباله‌هایشان ندارند. وی بسیار برای سلامت خودش و خانواده‌اش نگران است و می‌گوید: هر روز با همان ماشینی که زباله‌های بیمارستان عشایر را جابه‌جا می‌کنم زباله‌های سایر بیمارستان‌ها را هم جابه‌جا می‌کنم.
وی هیچ‌گونه کاری برای ضدعفونی خودرویش انجام نمی‌دهد و در این باره بسیار ضعیف عمل می‌کند.
زینب یاراحمدی مسئول بهداشت بیمارستان عشایر خرم‌آباد دراین‌باره به «یافته» می‌گوید: تمام زباله‌های بیمارستان به‌طور کامل امحا می‌شود. او می‌افزاید: دو دستگاه برای امحا زباله‌ها در بیمارستان وجود دارد و زباله‌ها کاملاً بی‌خطر تحویل داده می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: یک خودرو برای حمل زباله‌های بیماران کرونایی در بیمارستان موجود است که فقط مختص این کار است.
این مقام مسئول می‌گوید: در حال حاضر با توجه به تعطیل شدن همه بخش‌های بیمارستان، زباله‌های عفونی خیلی کمتر شده‌اند و تمام نکات ایمنی برای امحا زباله‌ها رعایت می‌شود.
وجود ساز و کارهایی برای نظارت بر امحا کامل زباله‌های بیمارستانی، از ملزومات فراموش‌شده در این کار است و لازم است علاوه بر اختصاص یک خودروی ویژه برای حمل زباله‌های بیمارستانی، بی خطرسازی این زباله‌ها به‌طور دقیق انجام شود تا انجام این خدمت، با ایجاد زحمت، برای دیگری همراه نشود.
 
 فاطمه دارابی- خبرنگار یافته


زباله، زباله گردی و سرنوشت زباله‌های کرونایی

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1399-01-08 12:20
قدردانی از کادر درمانی و دستگاههایی مانند سازمان مدیریت پسماند که مستقیما با این ویروس منحوس در کارزار می باشند ضرورت دارد و ما قدردان و ممنون این عزیزان هستیم.جناب دکتر آزادی و جناب مهندس محرر ما دعا گوی شما و پرسنل زحمتکش زیر مجموعه شما هستیم.در پناه خداوند سالم و تندرست باشید.
نقل قول کردن
#2 عبدالله 1399-01-08 17:58
ضمن تشکر از مدیر و پرسنل سازمان پسماند شهرداری خرم اباد از خدماتی که در این ایام ارایه می دهند و تشکر بابت پلمپ ضایعاتی ها ، ولی لازم میدانم عرض کنم که ضایعاتی ها مانند سایر صنوف مزاحم می بایست که ساماندهی شوند و این امر جز وظایف سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری ، اصناف و صنعت معدن و تجارت می باشد.چنانچه برخورد قانونی نیز می بایست صورت بگیرد مثل شیراز و سایر کلان شهرهایی که بنده ارتباط دارم باید پس از ساماندهی و تعیین مکان و در صورت استنکاف می بایست از طریق سازمان میادین ، اصناف ،سازمان صمت و سایر دستگاههای ذیربط صورت بگیرد نه سازمان مدیریت پسماند.متاسفانه شهرداری خرم اباد به صورت سنتی و نه کارشناسی مدیریت میشود و این یکی از دلایل پسرفت و ضعف این نهاد می باشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا