یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بهارا زنده‌مانی زندگی‌بخش
                به فروردین ما فرخندگی بخش

بهارا از گل و می اتشی ساز
                 پلاس درد و غم در آنش انداز
                           ه.الف. سایه
دوستان:
ضمن مبارک باد این سال نو و بهار خجسته به شما و همه هم‌وطنان عزیز.
ما در حال تجربه کردن دو دگرگونی بزرگ هستیم. یک تجربه بهار و سال 99 و دیگری تجربه زندانی شدن در خانه از ترس بیماری وحشت‌انگیزی که جان بسیاری از مردم جهان را گرفته است.
همه دربندیم و چشم به راه روزی نامعلوم تا بر درختان، مانند شکوفه‌های گیلاس و هلو و بر کوهستان مانند لاله و شقایق شکوفا و متولد شویم.
تجربه پر رمز و راز هر دو گونه دگرگونی انقلابی در جسم و جانِ بشر و انقلابی در اقتصاد جهان به پا خواهد کرد.
علت به بند درآمدن ما یا می‌تواند بازی کثیفِ جهانِ سیاست و سرمایه‌داری باشد یا قهر طبیعت. در مورد احتمال اول جز صبوری و گذشت زمان فعلاً هیچ قضاوتی نمی‌توان کرد.
 
و اما قهر طبیعت:
 هیچ عنصری در تن ما نیست که در طبیعت یافت نگردد؛ و خداوندگار طبیعت از عناصر تشکیل‌دهنده هستی میلیون‌ها موجود را خلق کرده است هر موجودی به شکلی رازآلود و هوشمند از سنگ گرفته تا جنگل، دریا، هوا، حیوانات و اندیشهِ بشر پیوسته در حال تغییر و دگرگونی به حیات خود ادامه می‌دهد.
در این چرخهِ حیات، موجودات در زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته هر یک بقایِ خود را در بقایِ دیگری تعریف می‌کنند و ما انسان‌ها، انسان را اشرف مخلوقات نام نهاده‌ایم.
 
می‌گویند:
 در طی حدود پانصد سال گذشته، ستم و بلایی که انسان بر انسان و انسان بر موجوداتِ دیگر روا داشته است بیش از خرابی و بلایی است که بشر در طول خلقت بر سر موجودات دیگر آورده است.
 
نمی‌خواهم وارد بحث‌ها فلسفی، سیاسی و تاریخ پیدایش هستی و ... شوم فقط با این مقدمه می‌خواهم تجربیات و یافته‌های خود را با شما در میان بگذارم.
فریاد انسان‌هایی که بقای خود را در بقای سایر موجودات هستی، حتی میکروب و ویروس‌ها، می‌دانند: در مقاله، سخنرانی و تشکل و گردهمایی‌ها پیوسته بلند بوده است. شاید ما انسان‌ها این فریادها را نشنیده‌ایم و اکنون خود طبیعت برای حفظ بقای خود دست‌به‌کار شده تا با حذف انسان از این چرخهِ حیات، زندگی بهتری برای ادامه حیات دیگر موجودات مهیا و فراهم کند.
 
ای مردم:
باور کنید، خداوندگار طبیعت حق دارد، وقتی ما به جنگل، دریا، خاک و هوا و هر آنچه بر روی این کره خاکی زیست می‌کند رحم نمی‌کنیم، چنین مصیبتی هولناک بر ما روا بدارد.
 
باور کنید:
 خداوندگارِ مهر و شفقت، بخشش و آزادگی، صلح و دوستی حق دارد به ما رحم نکند، وقتی درون و اندیشه‌هایمان مملو از کینه، حسادت، تنفر، خشم، زیاده‌خواهی و بدخواهی است.
-
باور کنید:
 خداوندگار فرهنگ و ادب و موسیقی حق دارد ما را از روی زمین حذف کند وقتی ما قدر نغمات و فرهنگ و هنری که؛{ جویان و پای‌کوبان از آسمان رسیده} را ندانیم.
-
باور کنید:
 خداوندگار حکومت‌داری و مردم‌داری حق دارد، دولتمردان و حکام بی‌لیاقت تمام کشورهای جهان را با مردمان بی‌گناه همه را خشک و تر باهم بسوزاند.
بحران‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در اثر بی‌کفایتی و ناتوانی دولت‌مردان بر مردم جهان تحمیل شده است، تمام خانواده‌ها را در شرایط ناامنی، فقر، نکبت، خفقان و پریشانی قرار داده است. به نظر می‌رسد تغییر و دگرگونی بایستی از پایین به بالا و از فرد به جمع اتفاق افتد.
 
لذا پیشنهاد می‌کنم؛
 هر انسانی تا زنده است فرق نمی‌کند از مسئولین مملکتی گرفته تا عامه مردم جملگی هر صبح و شب این شعر فردوسی را برای بیداری وجدان و روان خود پیوسته با خود زمزمه کنند.
نباید که یزدان چو خواندت به پیش
 روان تو شرم آرد از کار خویش
 
ای مردم:
هیچ‌گاه تا بدین حد، انسان بالا اجبار از دنیای بیرون به دنیای درون رانده نشده است.
 این رانده شدن تکانی است شدید تا انسان خفته را، انسان بی‌رحم را، انسان طماع و حریص را بیدار کند و پای میز محاکمه بنشاند.
 
ای مردم:
حال که چنین فرصت ناخواسته‌ای پیش آمده، بیاییم با وجدانِ آگاه و روانِ بیدار با خود پیمان ببندیم: چو بیرون آمدیم زین بلا، انسانی دیگر باشیم. انسانی با کردار و گفتار و پندار نیک که فرزندان خود و مردم جهان را به سمت صلح و دوستی و عدالت و آزادی سوق دهیم.
 از حیات‌وحش حفاظت‌شده مثل صحرای{ سر نگیتی افریقا} بیاموزیم که چگونه گونه‌های گوناگونِ حیوانات، در کنار هم اکوسیستم و چرخه حیات را حفظ می‌کنند. هیچ حیوانی تا احساس خطر نکند و تا احساس گرسنگی نکند محال است دست به کشتار دیگری بزند ولی ما انسان‌ها با تنوع‌طلبی، اسراف و حتی برای تفریح و سرگرمی با بی‌رحمی جان هزاران گونه حیوانی را تا مرز انقراض نسلشان گرفته‌ایم.
 
بر سر حیوانات اهلی چه ها که نکرده‌ایم برای نمونه:
دو ماه پیش از یک گاوداری صنعتی با تعداد حدود 1000 رأس دیدن کردم فقط یک نمونه از مشاهدات خود را می‌نویسم:
در سیستم گاوداری صنعتی، تولیدمثل به‌صورت لقاء مصنوعی صورت می‌گیرد و گوساله‌ها بعد از تولد فقط یک‌بار شیر مادر را می‌خورند و بس، آن‌ها را جدا می‌کنند و هرگز روی مادر را نمی‌بینند.
به گمان من آه این فراغ و داغ این جدایی به شکلی رازآلود، به جدایی روحِ مادران از فرزندان، مرگ عاطفه بین برادران و خواهران و در نهایت به جدایی و پریشانی انسان‌ها در جامعه خواهد انجامید.
حال بیاییم در این روز تحویل سال نو که به طرز شگفت‌انگیزی روح و روان آدمی آماده تغییر و انعطاف و پذیرش است، با خود اندیشه کنیم این چه بلایی بود که ما را از زندگی اجتماعی و از چرخه کار و تولید این‌چنین حذف و خانه‌نشین کرد است.
به نظر می‌رسد اکنون زمان بیداری خفتگان است، امروز زمان تجدیدنظر جدی بشر به رفتار و کردار خود با محیط زیست است. یکی از دست آوردهای مهم این اتفاق تاریخی جهانِ بشریت، بیداری آگاهی و اندیشه و خرد است.
بیداری وجدان خفته آدمیان است.
اگر می‌خواهیم برای فرزندان و نسل‌های آینده، آزادی، عدالت و امید باشد،
 اگر می‌خواهیم صلح و دوستی باشد،
اگر می‌خواهیم زندگی پر شوق و خلاقی داشته باشیم از همین حالا باید شروع کنیم که فردا دیر است.
بیا تا همه دست به نیکی بریم
 جهانِ جهان را به بد نَسپریم
که گردون نگردد مگر بر بهی
 به ما بازگردد کلاهِ مهی
 فردوسی
 
علی‌اکبر شکارچی
اول فروردین‌ماه 1399

دیدگاه‌ها  

#1 حیدر 1399-01-03 00:50
سلام ودرود بر استاد چیره دست موسیقی ایران سراسر متن فوق پر بود از پند واندرز انسانی که از زبان شخصیتی وارسته .با ایمان و دارای اعتقادی راسخ به گفتار خویش امیدوارم که همه دست دردست هم دهیم بمهر تا میهن خویش را کنیم سرشار ار شادی وسرور ..پاینده باشی
نقل قول کردن
#2 اعظم ولایتی 1399-01-03 00:57
نوروزتان شاد وسلامت من تمام متن زیبای شما را قبول دارم وبا تمام وجودم دعا میکنم که درست شست شدن را اول بتونم از خودم شروع کنم که مدتهاست شروع هر کدام از ما نگویم اشتباه از طرف مقابل است تا کم کم بتونیم درکمون را درست کنیم دعا کنیم صادق باشیم عادل باشیم این واژه ها فقط در نوشتار وگفتار نباشد عمل عمل عمل سپاسگزارم ازشما استاد محترم وبزرگوار پاینده باشیدومستدام... ...
نقل قول کردن
#3 اکبر غریبی 1399-01-03 01:03
درود بر استاد گرانسنگ کاملا با شما موافقم طبیعت از این همه ناسپاسی انسان ها به ستوه آمده
نقل قول کردن
#4 امین‌نیا 1399-01-03 01:04
اشکم در آمد
درود به روان بزرگ و اندیشه پربار شما استاد
نقل قول کردن
#5 مهدی بهرامی 1399-01-03 01:17
با سلام و تبریک سال نو خدمت استاد ارجمند.بنده با توحه به اینکه فرصت مطالعه ندارم و در نتیجه دایره کلماتم محدود است خیلی کوتاه و عامیانه نظرم را خدمتتان عرض میکنم.به نظر بنده طی سالیان اخیر حداقل 10سال گذشته برخورد و نگرش ما ایرانی ها ک جهان سومم هستیم نسبت به طبیعت خیلی پیشرفت کرده و رو به بهبود رفته محدود هستند کسانی که به جنگل و جویبار و طبیعت بی تفاوت باشند.اکثرا به دنبال ایجاد باغ و باغچه و محیطی آرام برای خود هستند.و مساله دوم اینکه لقاح مصنوعی و گوساله بی مادر از تجربیات ودستاوردهای ملت اروپا و آمریکا میباشد که به طبع چندین سال از ما جلوتر هستند و خیلی بیشتر از ما از همچین محصولاتی استفاده میکنند.اما از انجا ک شواهد نشان میدهد نسبت به ما مردم خاور میانه و ایران بسیار با احساس و با محبت تر و عاطفی تر میباشند.. لذا بنده تصور میکنم احتمال اول شما مبنی بر بازی سیاسی بسیار به حقیقت نزدیک تر باشد..به امید اصلاح سیاسیون ..خدا یارو نگهدارتان
نقل قول کردن
#6 داود 1399-01-03 01:27
زنده باد استاد شکارچی.. عالی..
نقل قول کردن
#7 بیژن هنری کار 1399-01-03 01:38
به نظرم راست میگوید استادعلی اکبرشکارچی که آنچه خوبان همه دارند اوتنهادارد.هم مردی هنرمنداست،وهم ورزشکاری دوستدار ومهرورزباطبیعت ومحیط زیست، واو افزون براین ها اهل اندیشه وکتاب وتامل.اونکته های نکته درستی رادیده است واین سخنان را از ژرفای جان گفته است. نظرش درخور درنگ ااست.
نقل قول کردن
#8 دکتر شاکرمی 1399-01-03 02:05
درود فراوان بر استاد شکار چی که درتمام زمینه ها از انسان وشرافت انسانی دفاع کرده اند
از این مرقومه ایشان می‌توان آموخت وسرمشق قرار داد.
نقل قول کردن
#9 سیروس جلالی 1399-01-03 02:40
امیدوارم
که بیدارشویم
انشاءالله
نقل قول کردن
#10 کیومرث 1399-01-03 02:45
شش فرودین زاد روز استاد شکارچی مبارکمان باد.
این مرد فقط استاد مسلم ردیف وموسیقی وساز و آواز نیست!
این مرد استاد ادب واخلاق است!
به مفهوم واقعی یک ابرانسان است
نقل قول کردن
#11 اشرف شهراد 1399-01-03 06:17
درود و سپاس استاد ارجمند
نو شدن سال و بهار بر شما خوش باد
متن بسیار زیبا و با احساس و آموزنده ای است
اگر اجازه بفرمایید در کانال و ایستاگرام موسیقی عارف قرار دهیم
پایدار و سلامت باشید
نقل قول کردن
#12 محمد حسین اکبری 1399-01-03 08:11
دیدگاه هنرمند عزیز ایران زمین در مورد وقایع وحشتناکی که با آمدن ویروس کرونا به سر ما آمده و میآید بسیار بسیار صحیح و درست است همه ما به کیفر خودخواهی خودمان گرفتار شدیم و میمیریم.
نقل قول کردن
#13 حامد حمیدوند. 1399-01-03 09:23
بسیار عالی بود استاد عزیز..
نقل قول کردن
#14 مهرداد شهاوند 1399-01-03 09:35
درود بر استاد
نقل قول کردن
#15 محسن غروی 1399-01-03 10:14
سپاس به نکات عمیق و فوق العاده درستی اشاره کردید اگر این اندیشه در میان مردم جهان جا بیفتد که همیشه از ماست که بر ماست و بلایا محصول تفکر واعمال غلط ماست ونشانه ظلم بشریت به خود و دیگران هست انسانها از ای خواب عمیق غفلت بیدار شده وآن میکنند که در این متن زیبا گفته شد و بشریت را نجات میدهند
نقل قول کردن
#16 رضا عبادی 1399-01-03 11:09
درود بر استاد شکارچی همیشه عاشق
نگارشی بسیار زیبا و دقیق و قابل تامل
نمونه کامل(از ماست که بر ناست)
زنده باشید استاد جان
نقل قول کردن
#17 محمد سهرابی 1399-01-03 11:32
با درود به استاد شکارچی ارجمند
مثل همیشه پیام شما حاوی صلح، آزادی و عدالت بود.
آرزوی نجیبانه شما برای زندگی بهتر برای کل بشریت بود.
دیدن جهان به مثابه یک کلیت واحد و ادامه حیات صلح آمیز زندگی در آن، که در صدد های اخیر به بیراهه می رود، آرزوی بسیار شریف است.
پیام شما پلاتفرمی برای تحقق آرزوهای نیک انسان امروز است.

در سال نو برای شما سلامت، نشاط و ادامه جوشش همیشگی چشمه خلاقیتهنری، آرزومندم.

سال نو مبارک
نقل قول کردن
#18 بهروز اسفندیاری 1399-01-03 11:46
با سلام و احترام
از خواندن متن زیبا و توجه استاد شکارچی، حالم خوب شد یه احساس تسکین و آرامش از اینکه به راه حل مناسب برابر مسایل پیچیده رسیده باشی.
من هم معتقدم امروز جهان کارما و حاصل عملکرد دیروزمان است. با تامل به این واقعیت و اصلاح نگاه، اندیشه و بهبود آن، از عملکرد مناسبی جهت پیدایش بهتر فردا، قدم بر میداریم.
درود بر استاد شکارچی و مروجین صلح و دوستی
تندرست و بانشاط باشید.
نقل قول کردن
#19 سیده مریم هدایی نیا 1399-01-03 12:00
درود استاد
با طبیعت مهربان باشیم. طبیعت را دوست بداریم، تا مهربانی ببینیم ‌ وطبیعت دوستمان بدارد.
برقرار باشید،مهربان استاد سرزمینم...
نقل قول کردن
#20 سعید 1399-01-03 12:01
دورود بر استاد
واقعا لذت بردم
بسیار شیوا ‌و روان و‌وند اموز.
باشد که دست به دست هم دهیم به مهر
استاد ایشالا سالم و مانا باشید
نقل قول کردن
#21 آرش خلیلی 1399-01-03 12:06
زیزدان واز ما برآن کس درود
که تارش خرد باشد وداد پود

درود فراوان بر استاد شکارچی نازنین

ودرودبرتمام خردمندانی که فلسفه حیات
وچرخش روزگاران را نه با باورهای
مستمسک کهنه، که بادیدگاه عقلانی مشاهده
میکنندوهمانا یگانه راه نجات آدمی را
در سایه خردورزی وتلاش وراستگویی و
پاسداشتن عدالت جستجو می‌کنند،

وبه گفته خداوندگار سخن فردوسی بزرگ:

گذرکردن عمر اندیشه کن
پرستیدن دادگرپیشه کن
به نیکی گرای و میازارکس
ره رستگاری همین است وبس
نقل قول کردن
#22 عقیل درویشی 1399-01-03 12:31
با سلام ودرودوتبریک سال نوحضور محترم استاد
بزرگ موسیقی ایران متن بسیار اموزنده ای هست
امید که ازاین اموزه حکیمانه پند بگیریم()زنده باد افتخار موسیقی ایران زمین)
نقل قول کردن
#23 خسروی 1399-01-03 12:43
درود بر شما استاد ارجمند...
امید که در همه ما بیداری حاصل شود...
انسانم آرزوست...
نقل قول کردن
#24 اکبر حیدری 1399-01-03 13:01
درود بر احساس انسانی و شرفت چنین با لطافت و مهربانی بیان کردید . فراموش نکنیم که هدف از خلقت رسیدن به شادیست . و هر کس شادی کند و دلی را شاد کند به انسانیت نزدیک تر است. اردتمند استاد
نقل قول کردن
#25 مینا دارایی 1399-01-03 13:25
درود بر استاد عزیز کمانچه و انسان شریف، آقای سکارچی .شرافت و وجدان بیدار شما همیشه در کنار ما بوده است. گرامی باد وجود عزیزانی چون شما.
نقل قول کردن
#26 آمنه 1399-01-03 13:50
درودصدها درود برفردوسی نامدارونهایت سپاس ازازشما استادگرامی وتمامی اساتید شعروهنروموسیقی این مرزوبوم وسپازمجدد بخاطر متن ارزشمندو آموزنده شما استادبزرگ اندیش.چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم برزنده یک تن مباد سرزنده گی وشادابی تقدیم جانهای پاکتان
نقل قول کردن
#27 محمد مقدس خراسانی 1399-01-03 13:54
با عرض سلام و تبریک فرا رسیدن نوروز باستانی خدمت شما استاد گرامی با اندیشه های پاک شما کاملا موافقم واین جمله بیادم آمد که :از ماست مه بر ماست .آنهایی که گناه میکنند انشاالله هر دو دستشان چلاق شود .
نقل قول کردن
#28 مینا دارایی 1399-01-03 14:16
ممنون از استاد شکارچی ،انسانی شریف با وجدان بیدار. در طول تاریخ انسان حوادث بسیاری را تجربه کرده است، اما مهم درس گرفتن و آموختن از شرایط است نه به فراموشی سپردن.
نقل قول کردن
#29 وحید کشاورز 1399-01-03 14:49
درود براستاد شکارچی بزرگ .
از کوزه همان برون تراود که در اوست...
وبراستی بزرگ مرد هنر و اخلاق جز این سطور حق و حقیقت و اندرزهایی که تلنگر گونه تن اهل معرفت را بلرزه می آورد نباید بنویسد و چون به هنگام وقایع پیشین رسالت خود به انجام رساند ...

افسوس که در عصر فهیمان چون تو کم اند و مدعیان تهی مغز کژرفتار بسیار ........
نقل قول کردن
#30 محمد رضا رضی 1399-01-03 14:57
درود بر استاد فرهیخته موسیقی اصیل ایران
در یک کلام:
چنین کنند بزرگان چو کرد باید کار
پاینده باشی
نقل قول کردن
#31 چگنی 1399-01-03 15:42
فقط میتونم بنویسم درود به روح پاک و بزرگ عزیز علی اکبر شکارچی مایه مباهات و فخر سرزمینمان .بله انسانهای اگاه دارای همچین وجودی لطیف و با نشاط هستند و باعث تعیین شاخصهای خوب زیستن.خداوند بزرگ این مرد بزرگ را سلامت بدارد.
نقل قول کردن
#32 حاتمی 1399-01-03 15:48
نباید که یزدان چو خواندت به پیش
روان تو شرم آرد از کار خویش. استاد گرانقدر سلامت باشید
نقل قول کردن
#33 فاروق مظلومی 1399-01-03 18:50
به حق و زیبا نوشتید استاد شکارچی .
گسستی که بین انسان و طبیعت و سایر موجودات افتاده نتیجه اش همین رویدادها خواهد بود .پایدار باشید.
نقل قول کردن
#34 حیدر 1399-01-03 18:57
درود فراوان بر استاد شکارچی بزرگ
امیدوارم همواره اندیشه والا و رفتار و گفتار شما
سرلوحه زندگی مردمان سرزمینمان قرار گیرد.
بدون شک در اون صورت دنیایی زیبا و جامعه ای مترقی بر مدار انسانیت خواهیم داشت.
سلامت و طول عمر باعزت براتون آرزومندم
نقل قول کردن
#35 آزاده 1399-01-03 19:14
استاد هميشه عزيز
با خواندن هر جمله از نوشته گرانبارتان، موسيقي و نواي كلام پرمهرتان در گوش دلم نواخته شد و ضرب آهنگ بغض و آه و فغان و ايمان و اميد در جانم به رقص آمد. جاودانه پرنور و سلامت باشيد
نقل قول کردن
#36 Ava 1399-01-03 21:39
خوبان دائمی اند و ماندگار؛ اگر به یاد کسی هستیم هستیم این هنر اوست، نه هنر ما. نامتان در اندیشه و مهرتان در قلب ماست.
همچنان سلامت و پر افتخار باشید.
نقل قول کردن
#37 عظیم لک 1399-01-03 21:42
درود به استاد شکارچی عزیز با پیام های امیدبخش و پرنغزشان. پاینده باشی
گر ایدون که یاری دهد کردگار
بکام دل ما شود روزگار
نقل قول کردن
#38 عظیم لک 1399-01-03 21:44
با درود و تبریک خدمت استاد شکارچی عزیز و سپاس از پیام های امید بخش و پر مغزشان. پاینده باشی
گر ایدون که یاری دهد کردگار
به کام دل ما شود روزگار
نقل قول کردن
#39 محمد شایقی 1399-01-03 21:53
استادعزیزم،ازپی ام مسرت ونوید بخش شما که سرمشق همه همه ساکنان مام میهن است نهایت تشکروقدردانی رادارم،همیشه همواره همراه خانواده سلامت،شادوسربلن دباشید.
نقل قول کردن
#40 محمد 1399-01-04 00:16
سلام و عرض ارادت خدمت استاد گران سنگ و فرهیخته هنر و ادب پارسی ، متن دلانه نگاشته شده لذا بر دل می نشیند خاصه آن که نثری روان و شیوا دارد .
نقل قول کردن
#41 نامدار محمدپور 1399-01-04 14:55
درود بر استاد شکارچی وتمام خردمندان
نیک اندیش ودلسوز۰
ایکاش شریطی فراهم بود که چنین افکار روشنگرانه وحکیمانه ازطریق رسانه ای همچون صدا وسیما مورد استفاده جماعت بیشتری ازمردم قرار میگرفت
نقل قول کردن
#42 دین محمد 1399-01-04 15:07
درود و سلام بر استاد هنر پیشه آقای علی اکبر شکارچی
فخر ایران زمین بهار نو را برایتان تبریک میگویم
نقل قول کردن
#43 باران 1399-01-04 18:08
استاد شکارچی عزیز حسادتم میاد به این مقبولیت جنابعالی.خداوند من حسود جنابعالی را برای کشور جامعه هنرمندان و مردم لرستان حقظ نماید .مرد نکونام.شبی که ماه نگه در اب میکرد .
نقل قول کردن
#44 رضا-س 1399-01-05 10:45
درود بر استاد شکارجی عزیز ، پاینده باشی و ماندگار
نقل قول کردن
#45 حمید ساکی 1399-01-05 11:47
سلام و درود بر استاد شکارچی عزیز،،،زنده باشید وپایدار،
نقل قول کردن
#46 حمید ساکی 1399-01-05 15:07
سلام و درود به استاد شکارچی عزیز لذت بردیم از سخنان ارزشمند شما،،،،،سالم وسلامت و تندرست باشید نوروز باستانی خجسته باد
نقل قول کردن
#47 شهرزاد 1399-01-05 21:43
فقط دوست دارم بگم که چقدر خوبه که هستید استاد عزیزم❤️
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا