یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از چهره‌های سیاسی استان تکیه‌کلام جالبی داشت و در بیشتر جلسه‌ها آن را تکرار می‌کرد؛ او با توجه به فقر مطالبه گری مردم لرستان و نیز وجود رجل‌ سیاسیِ لرستانیِ پرشماری که بیشتر آن‌ها در دهه‌های اخیر در بالا شهر تهران روزگار می‌گذرانند و آن‌طور که باید، پیگیر مسائل استان نیستند، می‌گفت:«آقا حِسومو نمیکن».
اخیراً بودجه‌ای برای جبران خسارت‌ سیل فروردین‌ماه امسال به استان‌های سیل‌زده اختصاص می‌یابد؛ سهم لرستان از این بودجه 7 ونیم میلیارد تومان بوده است؛ قرار بوده این اعتبار عمرانی در بخش ورزش شهرستان سیل‌زده پل‌دختر هزینه شود؛ اما در عین ناباوری حدود یک‌سوم این اعتبار ناچیز را خط زده و به استانی دیگر می‌دهند.
رئیس اداره ورزش و جوانان پل‌دختر 16 اسفند 98 در برنامه تلویزیونی "میدان" که جمعه‌شب‌ها ساعت 21:45 دقیقه به‌صورت زنده از شبکه افلاک پخش می‌شود، پرده از این ماجرا برداشت.
نورعلیوند با اشاره به این که از 7 ونیم میلیارد تومان،5 میلیارد و 700 میلیون تومان از بودجه ماده 10 سیلاب به بخش ورزش شهرستان پل‌دختر اختصاص‌یافته، درباره چرایی این ماجرا گفت: «متأسفانه با یک جا به جایی در سطح وزارتخانه، 7 میلیارد و 500 میلیون تومانِ ما به سمت استان گلستان سوق داده شد!»
رئیس اداره ورزش و جوانان پل‌دختر در جواب مجری برنامه ادامه می‌دهد: «حالا از بالا اگر مشکلی بوده یا خطای انسانی بوده یا هر چیز دیگر، حدود 1 میلیارد و 500 میلیون تومان از این اعتبار به استان مذکور داده شده، مدیرکل ورزش و جوانان، نماینده شهرستان و استاندار لرستان نامه زده‌اند و ما پیگیر این قضیه هستیم و امیدواریم بتوانیم این بودجه را برگردانیم.«
 در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی، مجری برنامه (یعقوب دالوند) با تعجب از نورعلیوند می‌پرسد: «یعنی چه؟ اسم لرستان با گلستان جابجا شده؟ من متوجه نشدم، مگر می‌شود که اسم استان ما با استانی دیگر جابجا بشود؟»
رئیس اداره ورزش و جوانان پل‌دختر جوابی می‌دهد که بیشتر به جوک و طنز شبیه است! او به‌جای این‌که واقعیت ماجرا را بگوید و اذعان کند که سُنبه مسئولان استان گلستان پُر زورتر بوده، می‌گوید: «شاید چون اسم گلستان و لرستان یک جورایی شبیه به هم است این اتفاق افتاده!»
گیریم که در این فقره، اسم لرستان و گلستان شبیه بوده، در چند ماه اخیر بر چه اساسی لرستان از بین استان‌های محروم کشور خارج شد؟ در حالی که در چند سال گذشته همواره از نظر شاخص فلاکت (تورم و بی‌کاری) در صدر جدول هستیم.
کمی دورتر برویم، در سال‌های پس از جنگ تحمیلی به مدت 5 سال بودجه‌ای فوق‌العاده برای جبران خسارت استان‌های جنگ‌زده اختصاص می‌یابد که متأسفانه نام لرستان هم در عین این که بعد از خوزستان دومین استان خسارت‌دیده از جنگ بود، حذف می‌شود!
از سوی دیگر پلدختر معدود شهرهای ایران است که  استخر شنا فعال ندارد ( استخر امید که در سیل به زیر گل رفت) و جوانان مستعد این شهر برای انجام ورزش مفرح شنا یا باید به شهرستان‌های مجاور بروند یا در فصول گرم سال تن به آب رودخانه‌ها بزنند که آن‌هم خالی از خطر نیست.
پس از رسانه‌ای شدن این موضوع و واکنش وزارت کشور و نهادهای مربوطه در این خصوص، حالا سید علی کریمی مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در گفتگو با خبرگزاری فارس هر گونه جابه‌جایی اعتبار اختصاص یافته برای بازسازی زیرساخت‌های ورزشی لرستان به استان گلستان را تکذیب کرد.
به هر حال علت محرومیت لرستان و عدم توجه ساختار اداری پیچیده کشور به آن، اگر ده‌ها دلیل داشته باشد، نبود نیروهای دلسوز و متخصص در بدنه کارشناسی وزارتخانه‌ها، وجود مدیران کوتوله‌ای که منافع مردم را فدای منافع شخصی خود می‌کنند و اقلیت خائن ولنجک نشین که از گُرده این مردم بالا رفته‌اند و در پایتخت دفتر و دستکی به هم زده‌اند ولی حاضر نیستند پشت سر خود را هم نگاه کنند، در کنار فقر مطالبه گری مردم استان، از عمده‌ترین دلایلی است که بیشتر اوقات منجر به آن می‌شود که در هنگام توزیع بودجه و تسهیلات، لرستان تقریباً در ردیف‌های آخر جدول قرار گیرد.
با این حساب کسانی که در ساختار اداری، سیاسی و نظام دیوان‌سالار کشور برای استان‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند، استان‌های برخوردار و توسعه‌یافته را به استان‌های محروم و رهاشده‌ای نظیر لرستان ترجیح می‌دهند؛ به همین دلیل فاصله لرستان و این استان‌ها ازنظر توسعه و زیرساخت هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
 
شهادتت مارِک سردار


مصطفی رباطی/پایگاه خبری یافته


 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 فعال محیط زیست 1398-12-23 12:19
برخی نمایندگان ادوار مختلف لرستان در بهترین نقاط تهران زندگی میکنند و همگی از فرش به عرش رسیدند.. واقعیت است که مدیران ارشد لرستان توانایی خرج این حداقل بودجه تخصیص یافته به لرستان را ندارند و حتی به درستی هزینه نمیشه ...نمونش ساخت و ساز جاده ها و پلهای لرستان که با یک سیل معمولی از جا کنده میشن...
نقل قول کردن
#2 لرستان 1398-12-23 13:15
درود بر شما.
بسیار بسیار عالی نوشتید.
خصوص فقر مطالبه گری مردم هم باید نخبگان رسانه همت کنند و فرهنگ لازم را ترویج بدن
نقل قول کردن
#3 مادر 1398-12-23 16:01
توی کدوم چاه این همه درد را فریاد بزنیم۰
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا