یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برخی از ما مردم، دارای روحیه هجوم برای ایجاد کمیابی و نایابی کالاها هستیم!
انتقاد از خود!به چند سال قبل بازمی‌گردم؛ به یاد بیاورید عصر یک روز شایعه اجتماعی ایجاد شد در شهر خرم‌آباد که چای نیست!
به سرعت هجوم به مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها برای خرید چای شروع شد!
همین هجوم و حمله که توسط بخشی از ما مردم صورت گرفت خودش باعث شد هرچه چای وجود داشت (چه استاندارد چه غیراستاندارد) به سرعت به فروش رفت!
شایعه‌سازان به هدفشان رسیدند؛ هر مقدار چای در انبارها داشتند در مدت کمتر از چند ساعت به فروش رفت.
ستاد تنظیم بازار هم در وضعیت هجوم اجتماعی، چندان نتوانسته است در آن موقعیت، کنترل کامل و جامع اوضاع را به دست گیرد.
الآن هم دوباره شایعه شروع شده است: قرار است فلان شهر قرنطینه شود! قرار است فلان شهر به صورت کامل بسته شود! قرار است قحطی مواد غذایی بیاید! قرار است...!
دوباره هجوم برخی از ما ملت به مغازه‌ها، به قصابی‌ها، به نانوایی‌ها، به مراکز خرید شروع شد؛ هجوم اجتماعی باعث افزایش خرید می‌شود! ازدحام یعنی شیوع بیماری کوید 19.
پس طراحان شایعه به دو هدف می‌رسند: اجناس مدنظرشان به سرعت به فروش می‌رود و سودهای نجومی کسب می‌کنند و دوم: به راحتی و با انتشار یک شایعه، ویروس کوید 19 را هم در جامعه گسترش می‌دهند تا جمعیت بیشتری بیمار شود!
چرا هجوم جمعی بخشی از ما مردم؟ در حالی که باید به دنبال حفظ خونسردی و آرامش اجتماعی در این شرایط برویم.
در هر کشوری چه ایران و چه غیر ایران، هر بحرانی رخ بدهد کنترل و مهار آن مستلزم همراهی کامل و همه‌جانبه همه بخش‌های حکومت، دولت و همه ملت است.
همراهی همه ما در مواقع بحران هم به این است که خونسردی و آرامش اجتماعی خود را حفظ کنیم و اهل هجوم برای کسب کالاها یا منابع موجود در جامعه نباشیم.
تقویت روحیه همگرایی و همبستگی اجتماعی و همکاری با همه سازمان‌ها و نهادهای مسئول، می‌تواند ما را به سرمنزل عبور موفقیت‌آمیز از بحران برساند.
هجوم برای ثبت‌نام مسکن؛ هجوم برای ثبت‌نام خرید خودرو؛ هجوم برای خرید دلار و ارز؛ هجوم برای خرید ماسک؛ هجوم برای خرید الکل؛ و حالا نوبت هجوم به مراکز خرید بر اساس شایعه قحطی مواد غذایی...!
طراحان شایعه، به‌خوبی ضررهای احتمالی اقتصادی را با ایجاد همین شایعات جبران می‌کنند!
آن‌ها نیاز ندارند دنبال برنامه‌ریزی علمی برای سودآوری اقتصادی درازمدت بروند؛ یک شایعه ایجاد می‌کنند؛ بخشی از ما ملت هم با آن‌ها همراهی می‌کنیم!
همین، خودش برای کسب سودهای اقتصادی نجومی برای طراحان شایعه، کفایت می‌کند.

شهرام شرفی

انتقاد از خود!

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1398-12-22 13:57
مشابه این مقاله انتقاد از خود را زیاد در سایت‌ها و پیجها می بینیم. چون انتقاد از مردم هزینه ای ندارد صاحب نظران خیلی علاقه به نوشتن این جور متن‌ها دارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا