یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شیرزاد بسطامی: هر گوشه این استان اگه به چشم پژوهش نگریسته شود محل مفاخره است اما به سبب موضوعیت شهر سلسله باید عرض کنم یکی از مراکزی که نقش پشتوانه فرهنگی استان را ایفاء کرده است شهرستان الشتر است حضور ملاهایی چون ملا منوچهر، ملا حقعلی و میرزاهایی چون میرزا شفیع مصدق و میرزا حسین بنان ... و سرایش شاه بیت‌های تاریخی با زبان و لهجه مرسوم در این جغرافیا و نام‌گذاری مکان‌ها و ... همه و همه مؤید این موضوع است.




فرهنگ شفاهی این خطه از ارائه داده‌های تاریخی استنکاف می‌کند ولی با این وجود نشانه‌شناسی فرهنگی آن، نشانگر قدمت تاریخی آن است.
در منابع نام باستانی الشتر، نیسایه ذکر شده است.
 هرودوت ضمن توصیف لشکرکشی خشیارشا به یونان در ۴۸۰ ق.م می‌نویسد: آنگاه هزار سوار برگزیده ایرانی و در دنبال آن هزار نیزه‌دار برگزیده و پس از آن ده اسب مقدس که آن‌ها را نسائی می‌خواندند حرکت می‌کرد_ برای این که در کشور ماد، دشت پهناوری است موسوم به نسا، این دشت اسب‌های بزرگ پرورش می‌دهد. (هرودوت ۳٫۱۰۶٫۲) نیسا منطقه‌ای حائز اهمیت نه‌تنها در آثار هرودوت، استرابون و دیگر نویسندگان یونانی و رومی است مکانی که در زمان هخامنشی و ماد پرورشگاه اسب و دارای شبدر خاص خود است که نشانگر پیشینه تمدنی و طبیعت این منطقه است. همچنین از داریوش کبیر هخامنشی در بیستون چنین آمده است: "آنگاه من با شمار اندکی از مردان، گئومات مغ و کسانیکه به او وفادار بودند را در دژی بنام سیکیه‌هوتی در سرزمینی به‌نام نیسایه در ماد کشتم و شاهی را از او پس گرفتم».
اما فارغ از تاریخچه نیسایه که در لابه‌لای منابع به آن اشاره رفته است واژه الشتر (الیشتر= الیشتار) خود بازگوکننده قدمت این دیار است.
نامی که برگرفته از باورهای بین‌النهرینی است_ ال؛ خدای ابراهیم به معنای خداست و ایشتار ایزد فراوانی و عشق در باورمندی بین‌النهرین‌ است که می‌تواند یادگار دوران استیلای کاسی‌ها بر میان‌رودان و یا هجوم آشوریان به ماد یا تاریخی ناگفته از این دست باشد.
مهرداد بهار چنین آورده: "در کوه‌های لرستان روی کنده کاری‌های تیره‌های پیش از آریایی، نگاره‌های ایشتر چونان دارگونه (الهه) مادر و دارگونه جنگ موجود است. ارتش آشور وقتی به جنگ می‌رفت، «ایشتر» در برابر سپاهیان نمودار می‌شد و آن‌ها را به جنگ برمی‌انگیخت." که این احتمال را مستندتر می‌کند.
اشارات تاریخی و جغرافیایی دیگر به وجود آتشکده اروخش در این منطقه و کوه ولاش که بر گرفته از نام پادشاهان اشکانی‌ است علیرغم اصرار ساسانیان برای از بین بردن داده‌های پارتی و به تبع آن سکوت شاهنامه در مورد این دوران، خود بازگوکننده تاریخ تمدن در این خطه است. اشارات منابع اسلامی چون آثار مستوفی، ابن حوقل، اصطخری و استقبال مردمان این خطه از تشیع در همان سده‌های نخستین و نقش فعال در مشروطه (حضور بانو قزی برای شادباش مشروطه در بین مشروطه‌خواهان که نشانگر بینش اوست) و همچنین حضور مردم و نخبگان آن (کسانی چون شهید مبشر) در انقلاب ۵۷ و خیل کثیر شهدای این شهرستان همه و همه نشانگر حضور فرهنگی و تاریخ‌ساز مردمان این خطه است.
اما شاد‌ زی بودن این مردم به‌عنوان یک ویژگی فرهنگی توأمان با اصرار بر حفظ اخلاق حماسی و پهلوانی و مذهبی که آن را "پیاگری" می‌دانند اجتناب از سی‌قافی (بذله گویی و لوده‌گری) را به عنوان یک اصل پذیرفته است. با این وجود هستند کسانی که از سر سی‌قافی میدان ایشتار را میدان بز می‌خواندند و میدان دیگر را میدان کُتل و این روزها هم شاید و ممکن است در جهت استیلای اهریمنی کرونا به قیمت خنده دست به اعمالی بزنند که جبران‌ناپذیر است خواهشم این است که این بیماری را جدی بگیرید! امروز الشتر ووهان لرستان و به تناسب جمعیت، یکی از آسیب‌دیده‌ترین شهرهای ایران است.
خوب می‌دانم که در هر شرایط تاریخی، شما به سبب ضرورت‌های فرهنگی اصرار بر حفظ آیین‌های سور و سوگ خود دارید آیین‌های چند هزار ساله‌ که شاهنامه آیینه‌دار بخشی از آن بوده است.
 
چو بشنید رستم خراشید روی
همی زد به سینه همی کند موی
 
اما حضور این ویروس مرگ‌آفرین به قیمت جان جوانانمان تمام می‌شود ما ناگزیر به تمهیدیم
۱- در تجمع‌ها حاضر نشویم، بهداشت تنها شستن دست‌ها نیست
۲- درمان این درد بازتعریف فرهنگ است به خاطر سور و سوگواری به خلق سوگ‌ها ننشینیم
۳_ سی‌قافی را کما فی سابق کم‌بها بدانیم سی‌قافی که صدا و سیمای استان ما به عنوان سیاست کلی خود، تعریف کرده است و خروجی آن به گونه‌ای بوده که از لرستان، استانی که رزمش پیش از آنکه شنیدنی باشد دیدنی‌ست، تصویری ارائه می‌دهد که سرزمین دارالغرور مکتوبات صفوی به دون‌ترین شکل خود در اذهان عموم می‌رسد؛ و از این سی‌قافی که مروج آن بوده حربه می‌سازد تا با ذکر جزء و اراده کل به تخریب و سیاه‌نمایی فرهنگ‌مان بنشیند که دیدیم چنین بود.


پایگاه خبری یافته

الشتر را ووهان نکنیم


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 ندا 1398-12-16 11:26
..آموزش رو در شهر افزایش بدید
نقل قول کردن
#2 ارش 1398-12-16 14:04
سيماي لرستان به تمام اتفاقات و ومشكلات جامعه واكنش طنز نشون ميده
نقل قول کردن
#3 وجدان خو 1398-12-16 14:08
کاش بررسی میشد علت ورود این ویروس به الشتر چگونه و توسط چه کسی بوده.
نقل قول کردن
#4 محمد 1398-12-16 15:23
همه اینا درست و صحیح لطف کنید بهداشت رو بیشتر رعایت کنید.
نقل قول کردن
#5 ناشناس 1398-12-16 15:57
مطالبتون تاریخی و نژادی بود ، اما کرونا الشتر، پاریس، اصفهان و ووهان نمیشناسد، و اینطور مطالبم در زمان کنونی به درد نمیخورد، کرونا انسانیت را مورد حمله می دهد و چون الشتر جایگاه ملا منوچهر و ملا حقعلی است کرونا به آن رحم نخواهد کرد همینطورکه میبینیم که به شهرها بزرگ جهان از نظر پیشینه فلسفه ادبیات و ... رحم نکرده، آموزش و فرهنگ انجام دادن این آموزش. ها میتواند شهرها را نجات داد.
نقل قول کردن
#6 68 1398-12-16 16:30
وقتی صدا و سیما و مردم همه از ترس شیوع بیماری رعایت میکنن .جای افرین داره.
نقل قول کردن
#7 #حسین 1398-12-16 21:25
ما همه با هم کرونا را شکست می دهیم تفرقه ممنوع
نقل قول کردن
#8 شهروند 1398-12-16 22:19
تمام بدبختی ما زیر سر همین سی قاف بازی ها است
مسوولین محترم لطف کنن و در ورودی شهرها مامور بذارن و هر کس از هر شهری خواست وارد بشه ازش تست بگیرن
نقل قول کردن
#9 بچه های افلاک 1398-12-16 22:53
سلام دوست عزیز که از شهر الشتر تمجید کردی و از بزرگان این شهر نام بردی امروزه بحث بزرگی نیست بس جهاد و مقابله با کرونا هست اگر اون خانم چیزی گفته همه ما دیدیم بنده خدا تذکر داد گفت بهداشت رعایت نمیکنند این فقط تذکر هست بعد که نیست واقعا این ویروس کرونا شوخی نداره بیاید جدی بگیرید یه سر بزن بیمارستان عشایر واقعیت ها رو اونجا ببین
نقل قول کردن
#10 الشتریم 1398-12-16 23:06
سلام به همه دوستان و هم استانی های عزیزم
با تشکر از استاد عزیز به خاطر بیان این مطالب زیبا و البته به حق در مورد# الشتر و مردمان الشتری.
امیدوارم مسئولین استان مخصوصا صدا وسیما به جای توهین به مردم الشتر به فکر ارسال اقلام بهداشتی و... به شهرستان باشند
خراب کردن راحت هست درست کردن سخت
ما مردم# الشتر# کرونا رو شکست میدهیم
نقل قول کردن
#11 شهر یار 1398-12-16 23:25
برادر عزیز رعایت بهداشت فردی وعمومی چه ربطی به پپیشیه شاعران دارد قلم فرسایی کردن خیلی راحت است تدوین واستفاده از منابع جهت نوشتن یک مقاله کا ر شاقی نیست مهم این است مثلا"فرهنگ بهداشت در وجود یک جامعه نهادینه شو د تا دیگر شاهد ابتلا هموطنانمان به اینگونه بیماریها نباشیم این مهم اس،یکمنطقه یا یک شهر زمانی ایمان وباور داشته باشند ،بعضی اقدامات را انجام ندهند ،وگر نه هرشهر ودیاری دارای مشاهیر که در سطح کشور وجهان مطرح هستند
نقل قول کردن
#12 1398-12-17 00:55
.ویروس را کنتزل کنید
نقل قول کردن
#13 خدایی 1398-12-17 05:21
مطالب ربطی به هم نداردوازهم گسیخته است
نقل قول کردن
#14 یار طبیعت 1398-12-17 07:46
برو دنبال اینکه کرونا نگیری یکی از شهرها مرکز پخش کرونا در استانه
نقل قول کردن
#15 رضا-س 1398-12-17 12:17
البته صدا و سیمای لرستان در کنار برنامه های طنز باید برنامه های غنی تری ارائه دهد و با تدوین استراتژی مناسب نسبت به دعوت از صاحبنظران استانی و کشوری اقدام نموده درزمینه های مختلف برای نسل جوان فرهنگ سازی نماید.نظیر ارتقاء فرهنگ گردشگری ،ارتقاء فرهنگ کارآفرینی ،فرهنگ محافظت از منابع مادی و معنوی استان ، فرهنگ دوری از اعتیاد و بزه کاری ، مهارت آموزی ، ایجاد کسب و کار و ...
نقل قول کردن
#16 یه خواننده 1398-12-17 13:56
کرونا به قبیله چه ربطی داره عامو؟
هر جا شیوع پیدا کرد باید قرنطینه بوعه عه.
حالا چه پاریس و لندن چه الشتر.
امان از تعصب بیخود
نقل قول کردن
#17 فرزاد 1398-12-17 15:43
به نقل از ناشناس:
مطالبتون تاریخی و نژادی بود ، اما کرونا الشتر، پاریس، اصفهان و ووهان نمیشناسد، و اینطور مطالبم در زمان کنونی به درد نمیخورد، کرونا انسانیت را مورد حمله می دهد و چون الشتر جایگاه ملا منوچهر و ملا حقعلی است کرونا به آن رحم نخواهد کرد همینطورکه میبینیم که به شهرها بزرگ جهان از نظر پیشینه فلسفه ادبیات و ... رحم نکرده، آموزش و فرهنگ انجام دادن این آموزش. ها میتواند شهرها را نجات داد.

درود بر شما
نقل قول کردن
#18 لرستان 1398-12-17 16:42
یافته هم جز رسانه های میلی هست..نظر کاربران رو درج نمیکنه
----------

یافته: شما حق توهین به هیچ قشری را ندارید و ما از انتشار پیامهای توهینی معذوریم
نقل قول کردن
#19 علی 1398-12-17 17:43
بحث کرونا بحث تحلیل تاریخی الشتر نیست
لطفا بهداشت رعایت شود،
نقل قول کردن
#20 امین 1398-12-17 17:57
انشاالله کرونا را شکست میدهیم
نقل قول کردن
#21 جانم 1398-12-17 19:29
وزن طوایف براساس شلوغی مراسمات ترحیم نیست بلکه نگرانی ازسلامت وآسایش مردمه
نقل قول کردن
#22 شهروند 1398-12-17 20:50
من که متوجه نشدم نگارنده چه مطلبی رو میخواست برسونه
نقل قول کردن
#23 محمدی 1398-12-17 22:08
لطفا سطح اگاهی و اموزش را بالا ببریم. نگذاریم الشتر ووهان شود لطفا قرنطینه کار خوبی بود که مسئولین محترم انجام دادند تمام مسیر های مواصلاتی بسته شود وبقیه بخاطر هم وطنان و هم استانیها کمتر از شهر خارج شوند
نقل قول کردن
#24 حمید 1398-12-17 22:12
بهترین کارو مسئولین انجام دادند از محور فیروز اباد و پلیس راه جاده بسته شده قرنطینه بهترین روش ممکن عدم سرایت ویروس به مکانهای دیگر است.به امید روزیکه بدون کرونا مردم زندگی با امید بدون استرس و اضطراب را بیابند
نقل قول کردن
#25 میرزایی 1398-12-17 22:33
امروزه با این همه علم و اکتاشافات فعلا نتوانسته اند داروی کرونا را کشف کنند.بعد کروناپزشکان و کادر درمان را هم مبتلا کرده و کرونا فقیر و غنی نمیشناسد معلم و ملا ... را هم نمیشناسد حمله کند بند شود ول کن نیست به قضایا و مسائل علمی نباید قبیله ایی فکر کرد
نقل قول کردن
#26 لرستان 1398-12-17 23:35
به نقل از لرستان:
یافته هم جز رسانه های میلی هست..نظر کاربران رو درج نمیکنه
----------

یافته: شما حق توهین به هیچ قشری را ندارید و ما از انتشار پیامهای توهینی معذوریم


ایشون مطالبی نوشتن ک‌ربطی به کرونا نداره.بجای این‌متن، نکته اموزشی برای جلوگیری از شیوع کرونا میگفتن..

انگار ایران قدمت و بزرگی نداره ک‌این بیماری شیوع پیدا کرده.شیوع این بیماری بر اساس سهل انگاری بوده الان‌ک‌
.درضمن به قشر خاصی توهین‌ نکردیم..از چیز دیگه ناراحت شدی..برای درج مطالب دقت شود..الان این متن هیچ ربطی به کرونا وپیشگیری از شیوع اون نداره..
نقل قول کردن
#27 علی 1398-12-18 00:46
امیدوارم این بلا از سر هموطنانمان هر چه سریعتر دور شود الهی امین
نقل قول کردن
#28 حامی 1398-12-18 09:13
ممنون از بادآوری پیشینه این مردم...
الیشتر و سایر شهرهای غرب لرستان از لحاظ پیوستگی عاطفی در مراسم سوگ و سور بقول معروف پیاداری دارای اشترا های شبیه به هم هستند و همین باعث شیوع بیشتر درین منطقه ها شده قطعن برای کنترل این وضعیت دولت (فرمانداری و شهرداری) باید ورود کند...
این امر نه نقطه ضعفی برای مردم این دیاره نه دستاویزی برای سی قاف بازی رسانه های لرستان که انگار رسالت همیشگی آنها جز طنز چیز دیگری نیست...
به امید کنترل و شکست این ویروس
نقل قول کردن
#29 خرم آباد 1398-12-18 18:09
به نقل از حامی:
ممنون از بادآوری پیشینه این مردم...
الیشتر و سایر شهرهای غرب لرستان از لحاظ پیوستگی عاطفی در مراسم سوگ و سور بقول معروف پیاداری دارای اشترا های شبیه به هم هستند و همین باعث شیوع بیشتر درین منطقه ها شده قطعن برای کنترل این وضعیت دولت (فرمانداری و شهرداری) باید ورود کند...
این امر نه نقطه ضعفی برای مردم این دیاره نه دستاویزی برای سی قاف بازی رسانه های لرستان که انگار رسالت همیشگی آنها جز طنز چیز دیگری نیست...
به امید کنترل و شکست این ویروس

بی ربط بود و نشانه تعصب ..
مردم دارن از رعایت اصول بهداشتی حرف میزنن تو دنبال دلیل پخش کرونایی..این حرفایی ک‌زدی در مورد بقیه مردم استانم صدق میکنه منتها اصول بهداشتی رو رعایت میکنن ک‌ کرونا همه گیر نشه..حالا چند نفر رعایت نکردن و باعث پخش این‌ویروس شدن شما به پیاگری و عاطفه و ایل طوایف ربطش نده..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا