یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و متعاقب آن در لرستان، رسانه‌ها و فعالان مجازی به شدت اقدام به انتشار اخبار لحظه‌ای این بیماری کرده و می‌کنند. در این میان بسیاری از کارشناسان و حتی غیر کارشناسان نیز توصیه‌هایی به مردم دارند که بسیاری از این توصیه‌ها ضدونقیض از آب درآمده و مردم را بیش‌ازپیش سردرگم میکنند.
انتشار توصیه‌های پزشکی در شرایط کنونی به شکلی شده که مردم واقعاً نمی‌دانند چه‌کاری برای مقابله با این ویروس درست است و چه‌کاری اشتباه (فارغ از رعایت بهداشت فردی و اجتماعی)
اما نکته مهم‌تر از توصیه‌های پزشکی، انتشار اخبار مرتبط با روند فعالیت این ویروس است؛ در شرایط فعلی، انتشار این اخبار به شکلی شده که بسیاری از فعالان حوزه بهداشت و درمان استان، با انجام مصاحبه، یادداشت و گفتگو با رسانه‌ها خود را فرد اول اطلاع‌رسانی معرفی و اقدام به اعلام آمار و اخبار مربوط به شیوع این ویروس می‌کنند.
نمونه این رفتار را در بحران «سقوط کوهنوردان در اشترانکوه » هم شاهد بودیم. آن ایام هم افراد متعددی از دستگاه‌های امدادرسان اقدام به اعلام اخباری می‌کردند که گاه کذب از آب در می‌آمد.
در آن روزها هم استاندار لرستان، فرمانداران، مدیریت بحران، مسئولین بهداشت و درمان، مدیران اورژانس استان و کشور، مدیران و معاونین هلال‌احمر، مدیران ورزش، مسئولین هیات و ده‌ها نفر دیگر... سعی در القای این موضوع دارند که ما مدیر راهبردی این بحرانیم.
اما بحران جدید در حوزه‌ای بسیار گسترده‌تر اتفاق افتاده که نکته مهم آن اعلام اخبار موثق توسط متولیان امر و انتشار آن توسط رسانه‌ها است که نقش رسانه‌ها نیز در دروازه‌بانی اخبار این بحران بسیار مهم است.
انتشار اخبار این حوزه چنانچه با حساسیت و درایت خاصی صورت نگیرد، چه‌بسا می‌تواند آثار روانی جبران‌ناپذیری شاید بدتر از ویروس کرونا بر جامعه باقی بگذارد که نمونه آن را شامگاه 13 اسفندماه شاهد بودیم که انتشار خبری در خصوص مرگ چهارمین نفر در لرستان با تائید و تکذیب بسیاری همراه شد.
هم‌اکنون در سطح کشور سخن گوی وزارت بهداشت در تهران آمار کلی و تفکیک استانی را اعلام می‌کند، منطقی‌تر این است که با وجود تیم قوی خبری در بدنه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در لرستان نیز این امر توسط رئیس این دانشگاه صورت گیرد، لذا لازم است استاندار محترم لرستان تا دیر نشده این موضوع را تعیین تکلیف و فرد خاصی را رسماً به عنوان سخنگوی اخبار بحران کرونا در استان معرفی و بقیه افراد حق اعلام اخبار را نداشته باشند.
در این راستا همچنین پیشنهاد می‌شود،«ستاد خبری کرونا» در استان تشکیل و به هر رسانه رسماً اعلام شود که خبرنگار/خبرنگاران ویژه پوشش خبری رخداد کرونا را به ستاد معرفی کنند و همچنین یک حساب ویژه توئیتر و یک کانال خبری اختصاصی برای ستاد راه‌اندازی کرده و از همه مراجع اطلاع‌رسانی به مردم و رسانه‌ها اعلام شود که فقط این مرجع رسانه‌ای، متولی اطلاع‌رسانی درباره کرونا هستند».
در این راستا نیز وظیفه سنگینی بر دوش اصحاب رسانه است، بی شک در این شرایط حساس، نقش همه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی در آگاهی بخشی تخصصی و مناسب، بیش از پیش اهمیت یافته، لذا لازم است اطلاع‌رسانی را منوط به اظهارنظر افراد مسوول و متخصص کرده و بجز از طرف سخنگوی رسمی، خبری را از افراد متفرقه و گاه داعیه‌های دلسوزتر از مادر منتشر نکنند.
 




عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
 

کرونا؛ دایه‌های دلسوزتر از مادر و بحران خبررسانی در لرستان



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 
 

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1398-12-14 12:42
عزیز دل وقتی خبر گزاری های داخلی فقط به دنبال
سر پوش گذاشتن بر حقایق هستند وحتی
کوچکترین مشکلات اقتصادی واجتماعی وسیاسی
رو سانسور میکنن راهی جز پیگیری خبر برای
مردم از شبکه ها وکنالهای خارجی نمیمونه.
دنیا وارد عصر جدیدی شده بپذیریم.
نقل قول کردن
#2 میشه لوع 1398-12-14 18:09
در این شرایط خاص همه خودرا دانشمند بیماری های عفونی می دانند و با مطالعه چند مقاله فکر می کنند واقعا دکتر هستند در حالی که فرق بین میکروب و ویروس را نمی دانند
نقل قول کردن
#3 یک روستای 1398-12-15 23:01
با توجه به اینکه ویروس کرونا در ایران و لرستان پخش شده و یکی از راهای مقابله با آن شستن دستها می باشد اما متا سفانه روستای تاج امیرخاوه دلفان مدتی است دچار کم آبی شده و بعضی روزها تا غروب آب ندارند و به بخشداری هم که از اول تعطیل بود اکنون به بهانه کرونا تعطیل شده و به کانالهای شهرستان خبر می دهیم چون دهیار روستا دارای کانال خبری است و دوست خبرنگاران است پیاممان به گوش کسی نمی رسد حال عاجزانه از کانال شما که در اصل زبان مردم است تقاضا داریم این پیام مارا به گوش مسئولین برسانید که چرا تمام روستا های اطراف ضد عفونی شده اند اما از ضد عفونی کردن این روستا خبری نیست .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا