یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 "فقر شدید پوشش های جنگلی" در ایران واقعیتی آزاردهنده است، جوری‌که تنها "کمتر از دو درصد مساحت فعلی ایران" را شامل می شود و اگر پوشش‌های درختچه‌ای را هم با آن جمع کنیم، تازه "فقط ۵ درصد مساحت کشور" را در بر خواهد گرفت. لذا لزوم توجه هر چه بیشتر به منابع طبیعی، آن هم در استان غنی لرستان بیش از گذشته ضروری به‌نظر می‌رسد.
اما علی‌رغم حال بد منابع طبیعی، در عمل، طی سال‌های اخیر، در استان لرستان، شاهد ادامه روند قاچاق چوب، سیل، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها و گاهی زمین‌خواری و تخریب در منابع طبیعی بوده‌ایم، لذا طرح سوالاتی در این حوزه ضروری به نظر می‌آید.
 
یک‌بار برای همیشه اعلام شود، وظیفه حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی بر عهده کدام نهاد دولتی است؟
 
قطع صدها اصله بلوط، وجود کوره‌های سنتی غیرمجاز زغال و تبلیغات علنی فروش ذغال بلوط را چگونه می‌توان توضیح داد؟
 
چرا از چند سال پیش تا به امروز، برای حل ریشه‌ای معضل مسدود کردن مسیر دسترسی مردم به سمت رودخانه‌ها توسط زمین‌خواران و فنس‌کشی در مراتع استان، مثل حریم رودخانه کهمان واقع در شهرستان الشتر، اقدام موثری انجام نمی‌شود؟
 
چرا گزارشی از نحوه مدیریت پارک‌های جنگلی دست کاشت و طبیعی مثل مخملکوه در دسترس نیست؟
 
وضعیت حفاظت از جنگل و حراست از مرتع در استان چگونه است؟ با توجه به آمار قاچاق چوب و مقایسه آن با سال های قبل، قاچاق در حال افزایش است یا کاهش؟
 
در راستای تقویت و تحکیم ارتباط چهار وجهی منابع طبیعی، دانشگاه، نهادهای تحقیقاتی و مردم، جهت درگیری جدی اجتماعی عموم مردم با موضوع اهمیت حفظ و حراست از منابع طبیعی، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
در راه بهره‌گیری از روش های طبیعت مبنا و ارزان، جهت احیای پوشش گیاهی، آبخوانداری و آبخیزداری با پخش سیلاب و مهار سیل چه اقداماتی در مسیر رودخانه‌های کشکان، سیمره، خرم‌رود، کهمان، تیره رود و دیگر رودهای استان صورت گرفته است؟ آیا بعد از ارزیابی خسارات سیل‌های بهمن ۹۷، فروردین و اسفندماه ۹۸، این اقدامات کافی بوده است؟
 
امسال چه تعداد پروژه های جنگلی در قالب طرحهای بیومکانیک، بیولوژیک و بهداشت با چه مقدار اعتبار ریالی به منظور حفاظت، احیا و توسعه جنگلهای استان در حال اجرا می‌باشد؟ و سطح فضای سبز و جنگل های لرستان در حال افزایش است یا کاهش؟
 
به عنوان یک دوستدار طبیعت، سوال اصلی را از خودم و همه‌ی هم‌استانی‌هایم میپرسم، که با توجه به موارد مذکور آیا امکانش هست که میراثی را که از گذشتگان به ما لرستانی‌ها امانت رسیده با کمترین خسارت و هرگونه کمی و کاستی به آیندگان بسپاریم؟
 
پیشنهاد
 پیشنهاد می‌شود با توجه به چالش‌های جدی منابع طبیعی، توسعه زمین‌خواری در استان و سیر قهقرایی خاک و آب که استان را مورد تهدید قرار داده، گزارش‌ها و آمار مورد نیاز محققین، اساتید و دانشجویان پژوهشگر منتشر شود، پاسخگویی تقویت شده و گزارشات مردمی جدی‌تر از قبل پیگیری شوند.
 همچنین با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام، رسوم غنی فرهنگ لرستان و تاریخ ۳۰۰۰ ساله گرامیداشت سنت حسنه درختکاری در ایران، از همه‌ی هم استانی‌های عزیز خواهشمندم، به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و در پیش بودن روز درختکاری، با هدف توسعه فضای سبز استان، در این روزها نهال‌هایی را به نام خود، همسر، فرزندان و عزیزانمان بکاریم.
 
 
مهدی حسنوند


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 گل محمد 1398-12-14 10:22
انتظار از اصحاب رسانه و خبرنگاران تیزبین لرستانی این‌است ‌که شایعه تصرف احتمالی 350 هکتار از عرصه های منابع ملی توسط یه نفر خارجی تو جاده خرم آباد به کوهدشت رو با تصویر و اسناد قابل استناد پیگیری کنن.
نقل قول کردن
#2 یار طبیعت 1398-12-14 10:26
جناب آقای حسنوند از دیدگاه شما نسبت به منابع طیبعی متشکریم ولی جناب آقای حسنوند اصل واساس حفظ منابع طبیعی هر کشور یا منطقه ای معیشت مردم رفاه مردم وبه تبع آن فرهنگ مردم است خواهشمندیم قبول کنید که حمایت اساسی دولت و قوه قضاییه در اجرانمودن قوانین منابع طبیعی وتغییر فرهنگ لازم وضروری است
نقل قول کردن
#3 رضا-س 1398-12-14 10:33
هر سال در اثر سیل ، حجم عظیمی از خاک حاصلخیز لرستان به سمت خوزستان سرازیر می شود. منابع طبیعی در زمینه آبخیزداری باید فعالیت خود را چندین برابر کند.مسئولین مملکتی باید عدم وجود همت ملی برای رفع مشکلات کشور را آسیب شناسی کنند که چرا به این حال و روز افتاده ایم؟
نقل قول کردن
#4 اسپيكو 1398-12-14 14:58
خدا شاهده كه انتظار زیادی نیست اگر اداره‌کل منابع طبیعی مشارکت بیشتری با رسانه‌ها و عکاس‌های طبیعت داشته باشه، تا توسعه پایدار در منابع طبیعی استان تضمین شود. اکتفا به ارتباط رسانه‌ای تنها با چند نشریه محلی خاص، کاری هوشمندانه نیست، در حالی که می‌توان همزمان با استفاده از ظرفیت همه‌ی مطبوعات محلی و دیگر رسانه‌های اطلاع رسانی و تبلیغی مثل ارسال پیامک‌های هدفمند، انتشار و توزیع بروشور و کتابچه های آموزشی، بهره‌برداری از ظرفیت صدا و سیما، استفاده از عکاس، مستند ساز و رسانه های متخصص، مقوله مشارکت مردم و نحوه مشارکت دادن آنها را ارتقا داد.
نقل قول کردن
#5 همشهری 1398-12-14 15:45
چه عجب در مورد منابع طبیعی مطلبی نوشته شد اغلب منابع طبیعی را مانع و سد راه توسعه استان میدانند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا