یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طایفه‌گرایی در ادارات به معنای استخدام يا به کار گماردن خویشان و افراد طایفه در صدر مناصب اجرایی، بدون توجه به شایستگی‌های دیگران برای اداره امور می‌باشد‌.
یکی از آفت‌ها و آسیب‌های اساسی در انتخابات استان لرستان نيز گزینش‌های قومیتی و طایفه‌ای براي حضور در مجلس است. شاخص‌ها طایفه‌گرایی‌؛ آفت انتخابات و بازدارنده توسعه لرستان/ نردبان ترقي ناكارآمدها نشويمو معیارهای انتخاب وقتی بر اساس این نوع نگرش اتفاق افتد، قطعاً به خطای بزرگی دست زده‌ایم چرا که در این مشارکت، عمدتاً حضور افرادی را شاهد هستیم که نه در قالب یک مشارکت مدنی بلکه در چهارچوب یک کشمکش طایفه‌ای و قبیله‌ای سعی در به کرسی نشاندن کاندیداهایی از نزديكان و خويشان دارند‌. در چنین شرایطی، تعصبات قومی مانع از وفاق و مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی سالم و نیز به کرسی نشاندن نماینده شایسته و اصلح می‌شود.
انسان به عنوان اشرف مخلوقات و موجودي كه بار امانت الهي را بر دوش وي نهاده‌اند و بنا شد كه خليفه الهي روي زمين باشد، در يك ويژگي اساسي نسبت به ساير موجودات برتري دارد و آن ويژگي،‌ مرتبه بالاي "اراده" به معناي قدرت انتخاب و امكان گزينش است. به همين دليل است كه انسان مخاطب تكليف الهي قرار گرفته و استعدادي كه خداوند در وجودش نهاده، بسته به نوع انتخاب‌ها،‌ او را در يك طيف عظيمي از مقام و رتبه قرار داده كه اوج آن، مقام خليفه الهي و حضيض آن مرتبه پست‌تر از حيوانات است.
بنابراين بحث انتخاب و گزينش يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي انسان است كه در تعيين سرنوشت نهايي او مؤثر مي‌باشد. بر اين اساس، يكي از مهم‌ترين انتخابات در انواع انتخابات سياسي، ‌انتخابات مجلس شوراي اسلامي است كه به دليل گستردگي و اهميت حوزه كاري آن قطعاً انتخاب درست اعضاي آن و نیز توجه به ويژگي‌هاي اين افراد و دقت در انتخاب فرد مناسب ضروري مي‌نمايد.
مقام معظم رهبري در رابطه با صلاحيت نمايندگان معتقدند: « كسانى كه به وسيله شوراى نگهبان صلاحيت آن‌ها اعلام مي‌شود، معنايش اين است كه اين از حداقل صلاحيت مورد نياز برخوردار هستند. در بين كسانى كه اعلام مي‌شوند، افرادى هستند با صلاحيت‌هاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پايين‏تر. هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه‏هاى انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند.»
حق انتخاب کاندید اصلح با مردم است و این نیز میسر نمی‌گردد مگر این که انتخاب کنندگان که مردم باشند٬ معیارهای مشخصی‌ همچون تعبد به ارزش‌های اسلامی، امانت‌داری، پرهیز از تجمل‌گرایی، استقلال‌خواهی و بیگانه‌ستیزی، صداقت در گفتار و رفتار، لیاقت و شایستگی، شجاعت و شهامت، توجه به محرومان و درماندگان و سایر فضیلت‌های اخلاقی را برای خود معین و تعریف نمایند.
متاسفانه در استان لرستان شاهد هستیم که طرف‌داران برخي از کاندیداها به جای تطبیق توانایی‌ها و عملکرد نامزد انتخاباتی مورد نظر خود با مسئولیتی که می‌خواهد بر عهده بگیرد، ملاک‌های قومیتی و طایفه‌ای را مد نظر قرار داده و از سایر معیارها و خصوصیاتی که می‌بایست یک کاندیدا جهت تصدی نمایندگی مردم در مجلس از آن بهره‌مند باشد، غفلت کرده‌اند. بدیهی است ضرر و زیان چنین انتخابی تنها دامن‌گیر فرد یا عده‌ای خاص نخواهد شد بلکه کشور و جامعه اسلامی ما بخصوص در آينده دور از آن متضرر خواهد شد و فرصت چهار ساله‌ای که می‌تواند راهی را برای برون‌رفت از برخی مشکلات و معضلات استان پیش پا بگذارد‌، از دست خواهد رفت.
سخن آخر این که یک کاندیدای مسلمان و شیعه که پیرو مکتب حضرت علی علیه السلام و دلسوز کشور و ملت می‌باشد در همه حال خداوند را ناظر بر اعمال خود مي‌بیند و این فرمایش گران‌قدر مولا را نصب‌العین خود قرار مي‌دهد که: « خداوندا! تو می‌دانی که فعالیت‌های بابك محررما تلاش‌های رقابت‌جویانه برای کسب قدرت نبود و در جستجوی ثروت و امکانات افزون‌تر دنیوی انجام نیافت، بلکه هدف ما [از به دست گرفتن قدرت] فقط بازگرداندن نشانه‌های دین تو و اظهار اصلاح در سرزمین‌های تو بود تا مظلومان از بندگانت امنیت یابند و قوانین معطل [و متروک] شده‌ات بر پای داشته شود.»
 
بابک محرر
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
 

دیدگاه‌ها  

#1 عبدالله 1398-11-26 20:36
جانا سخن از زبان ما می گویی
مطالب ارزنده ای ست.
پرهیز از طایفه گرایی نیازمند به فرهنگ سازی دارد.
آسیبی که سالیان سال است گریبانگیر آن هستیم.
نقل قول کردن
#2 مهدی 1398-11-26 21:10
« خداوندا! تو می‌دانی که فعالیت‌های ما تلاش‌های رقابت‌جویانه برای کسب قدرت نبود و در جستجوی ثروت و امکانات افزون‌تر دنیوی انجام نیافت، بلکه هدف ما [از به دست گرفتن قدرت] فقط بازگرداندن نشانه‌های دین تو و اظهار اصلاح در سرزمین‌های تو بود تا مظلومان از بندگانت امنیت یابند و قوانین معطل [و متروک] شده‌ات بر پای داشته شود.»
جانم به فدای مولا علی (علیه السلام)
نقل قول کردن
#3 محمود رضا 1398-11-26 21:18
ما شهرمان کاملاوکلاعشیره ای ومانند قدیم که اول کلا زندگی در روستا بوده وبعد شهر تشکیل شده است والان به نوعی می توان گفت همه شهر نشین هستند وهمه کارها با رابطه اشنا بازی است خود شخصی که متن فوق را نوشته اگر رییس یا مدیر کل باشد همان کار فوق را انجام می دهد
نقل قول کردن
#4 شهروند 1398-11-26 21:58
تا زمانی که حزب به معنای واقعی نباشد طایفه گرایی موفق خواهد بود
نقل قول کردن
#5 بابک 1398-11-26 22:33
مراقب باشیم قربانی کسانی که امروز با قربانی کردن گاو و گوسفند پهن کردن سفره هایی که منبع تامین آن نا مشخص و مبهم است سعی در جلب و کسب آرا هستند نشویم.
نقل قول کردن
#6 رضا 1398-11-27 12:04
ما کلنگ پتروشیمی مان را در دولت هاشمی در خرم اباد به زمین زده می شود سر از اراک در می اورد بگویم طایفه گرایی نمایندگان استان را به اراک وکرمانشاه بدهیم و.استانمان را بی نماینده کنیم به خودمان ظلم کنیم هتل صخره ایی 25 سال است که ساخته وافتتاح نشده از بیخ در بیاویم بگویم مال کرمانشاه یا اراک است به خودمان ظلم کنیم
نقل قول کردن
#7 شهروند 1398-11-27 21:46
مطالب قشنگیه
ولی نرود میخ آهنین در سنگ
بعید میدونم تاثیری داشته باشه
هر سال میگیم دریغ از پارسال
نقل قول کردن
#8 مرادی 1398-11-28 11:02
نفر داریم چندین سال تو مجلس بوده بعد یکبار پیگیر هتل پارک صخره‌ای یا برج دو قلو کیو که تو طبقه سوم متوقف شده، نبوده بعد تو سخنرانی هاش میگه: من بیکاری را ریشه کن میکنم!!! آخه خدا خیرت بده شما یکی از کارهای مفیدتو بگو تا مردم بپذیرند!
نقل قول کردن
#9 اسکینی 1398-11-28 11:03
مجلس مال استانهای پرجمعیت و کلانشهرهاست لرستان سالهاست که مرد سیاسی استخواندار در سطح ملی ندارد و با 9 نماینده هم هیچکاری نمیشود کرد
نقل قول کردن
#10 چگنی 1398-11-28 11:05
احسنت تمام ادارات خرم‌آباد بین دو تا طایفه تقسیم شده و اگر خرم‌آباد دو تا کارخانه یا صنعت داشت هیچوقت جوانان اینقدر شوق نشان نمیدادن که کارمند ادارات شوند! از طرفی باید استخدام دولتی از طریق آزمون سازمان سنجش باشد
نقل قول کردن
#11 دانشجو 1398-11-28 13:13
تورو خدا تاكي بايد تاوان طايفه گرايي رو پرداخت كنيم بسه ديگه بخدا ظلمه درحق ديگران
نقل قول کردن
#12 محمدي 1398-11-28 13:17
ریش سفیدان، دانشگاهیان، فرهنگیان و اهالی محترم ؛ طایفه گرایی غده ای خطرناك تر از سرطان برای افكار یك جامعه ست و آنچنان تاثیرات مخربی بر افكار و اندیشه های یك جامعه داره كه اثرات مخربش سال های سال برجا مونده و بزرگترین وسیله برای دامن زدن به كینه توزی ها و دشمنی ها همین غده سمی طایفه گراییه، تا آنجا كه به صورت فرسایشی زندگی مردم را هم در فرهنگ و افكار و هم در وضعیت كلی زندگی به سمت بی خیالی نسبت به همدیگر سوق می ده
.
نقل قول کردن
#13 آريا 1398-11-28 13:19
پيامبر بزرگ اسلام می فرماید: «هر كسی كه در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای )باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می كند.(وسایل الشیعه ،ج 15 باب57)
نقل قول کردن
#14 شهروند 1398-11-28 13:21
من به عنوان یك شهروند كه روح و سرنوشت جوانان منطقه ام را جایگاه ضربه های متعدد اثرات مخرب همین قومیت گرایی می بینم ؛ میگم كه طایفه گرایی به طایفه گران هم پشت كرده و با مراجعه به افرادی از طوایف ؛ بیگدلو ، كه تا به حال نمایندگانشان را روانه مجلس شورای اسلامی كرده ، پی به درستی این سخن خواهید برد.
نقل قول کردن
#15 حسني 1398-11-28 13:34
به خدا خسته شديم از اينكه شايسته سالاري نيست يه نفر ديپلم اومد خرم اباد رستادنش پودماني مدرك گرفت حالا باسابقه كم مدير كل يكي ازادارات بزرگه.. اخه برچه معياري
نقل قول کردن
#16 شهروند بصیر 1398-11-28 23:56
ممنون که به فکر فرهنگ سازی و تغییر باور های غلط هستید.اینقدر بنویسید و نشر بدید تا تغییر در افکار حاصل بشه.
نقل قول کردن
#17 شهروند بصیر 1398-11-29 00:04
تا زمانی افکار ما تغییر نکنه قطعا سرنوشت ما رو به بهبود نخواهد بود.قبیله گرایی بلای جان لرستان.
نقل قول کردن
#18 بصیر 1398-11-29 00:21
نبی اکرم(صلی الله علیه و آله):

هر که مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت(شایستگی و صلاحیت) آن را ندارد، جایگاه او آتش خواهد بود.

بحارالانوار ج۷۴ ص۸۰

نقل قول کردن
#19 پاپی 1398-11-30 11:14
بعد وقتی نماینده ها همه شبیه هم هستن چطور میشود؟ به قول یکی از دوستان نماینده ها فقط قیافه ها و طایفه هاشون فرق دارن و سلایق و علایقشون یکی هستن. آقای محرر تعمداً به این مسئله اشاره نمی کنند...
نقل قول کردن
#20 عبداله 1398-12-01 22:26
این بنده خدا این همه قلم فرسایی کرده که برای انتخاب اصلح باید ملاک،شاخص و چارچوب داشته باشیم اونوقت شما می فرمایی همه قیافشون مثل همه فقط یلایقشون فرق داره!!!!؟؟؟؟یه کم زحمت بدیم به خودمون و تحقیق کنیم و اصلح رو انتخاب کنیم.
به نقل از پاپی:
بعد وقتی نماینده ها همه شبیه هم هستن چطور میشود؟ به قول یکی از دوستان نماینده ها فقط قیافه ها و طایفه هاشون فرق دارن و سلایق و علایقشون یکی هستن. آقای محرر تعمداً به این مسئله اشاره نمی کنند...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا