یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در چند روز گذشته فرآيند اوليه ثبت‌نام كانديداهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيد و افراد زيادي با حضور در فرمانداری‌ها براي بر عهده گرفتن اين مسئوليت اعلام آمادگي نمودند. هريك از اين اشخاص ظرفيت و استعدادهايي را در خود می‌بینند كه در آن‌ها اين احساس را به وجود می‌آورد كه می‌توانند مشكلات ديار خود را حل كرده و با ارائه برنامه و يا گاها بدون هيچ برنامه‌ای و غالباً با انتقاد از نمايندگان پيشين و نقد وضع موجود پروسه تبليغات انتخاباتي و كسب آراي شهروندان را پيگيري می‌نمایند.
تلاش براي قهرمان سازي و مطرح كردن خود در قالب يك ناجي كه قرار است چرخ‌های توسعه و پيشرفت را به حركت در آورده و جبران نمودن همه ناکامی‌های ساختاري و تاريخي گذشته با دادن وعده‌های مختلف و چشمگير رایج‌ترین سناريوي اين روزهاست كه به‌عنوان تاكتيكي قديمي در حال فراگير شدن می‌باشد.
همه به‌خوبی مشكلات را می‌شناسیم و می‌دانیم كه مردم با معضلات مختلفي از قبيل تورم و گراني، بيكاري، فقر، نابرابری‌های اجتماعي و ...سردر گریبان‌اند و از طرفي حضور مقتدرانه نمايندگان بادانش و با برنامه و برخوردار از مؤلفه‌هایی نظیر سواد، تخصص، قدرت بيان و چانه‌زنی، آشنا به ساختار قدرت و داشتن نفوذ در بدنه مديريتي در كنار آشنا بودن به مشكلات چقدر می‌تواند در پيشبرد برخي اهداف و دستيابي به منافع مردم حوزه انتخابيه تأثیرات مثبت و مشخصي را به دنبال داشته باشد.
اينكه برخي افراد وجود شاخصه‌هایی را براي كاهش معضلات فعلي و ايفا نمودن نقش مثبت در اين زمينه را احساس می‌کنند می‌توان به فال نيك گرفت و قطعاً وجود متخصصان فرهيخته و چرخش نخبگان در همه نظام‌ها به‌خوبی می‌تواند در تعالي جامعه و نظام حاكميتي مثمرثمر باشد.
اما نكته اساسي اينجاست كه شرايط امروز كشور و به‌تبع آن جامعه با ادوار پيشين تفاوت‌هایی اساسي دارد. فشارهاي اقتصادي مردم را در تنگنا قرار داده و معيشت آنان تحت تأثیر قرار گرفته است.
در اين ميان گسترش فضاي رسانه‌ای و كثرت منابع متعدد اطلاع‌رسانی مجاز و غيرمجاز كه گاها با استفاده از تاکتیک‌های مختلف سعي در القاء جهت‌دار اخبار و اطلاعات و تأثیرگذاری بر اذهان اقشار مختلف به‌ویژه جوانان دارند، حساسیت‌هایی را رقم‌زده كه طي روزهاي گذشته باعث ايجاد تحولاتي منفي و به دنبال آن بروز ناآرامی‌ها و اغتشاشاتي در سطح جامعه گرديد.
در اين ميان كانديداهاي انتخاباتي بر روي نسل جوان از جهات مختلفي حساب بازکرده‌اند و سعي می‌کنند آنان را به‌واسطه برخورداري از قدرت جواني، انرژي بالا و نفوذ در سطح خانواده و اطرافيان به سمت خود جذب نمايند. اين موضوع به‌واسطه اينكه می‌تواند سطح نشاط جامعه و ميزان مشاركت عمومي را افزايش دهد نوعي فرصت محسوب می‌شود اما بايد به اين نكته توجه اكيد نمود كه استفاده ابزاري از جوانان و دادن وعده‌های دروغين و غيرقابل انجام به آن‌ها می‌تواند اين فرصت گران‌بها را به تهديد و چالشي عظيم تبديل نموده و مطالبات به‌حق آنان را با توجه به عدم تحقق وعده‌های فردي به بستري براي ایجاد فضای منفي و گسترش بدبيني به لایه‌های گسترده‌تر اجتماع و نهادهاي حاكميتي تبديل نمايد.
وضعيت حال حاضر نوعی سردرگمي را در قشر جوان مطالبه گر كه با مشكلات عمده‌ای مثل بيكاري، عدم توانايي در ازدواج، اعتياد و برخي موانع ديگر مواجه می‌باشند، به وجود آورده و شرايط سختي را پيش پايشان قرار داده است لذا رعايت اين موضوع از كانديداهاي حاضر انتظار می‌رود كه با دادن وعده‌های غيرعملي و غيرواقع كه در حدود صلاحيت و توانایی‌های شخص نماينده مجلس نمی‌باشد (كه تجربه ادوار پيشين و عدم تحقق این‌گونه وعده‌ها به افراد اين موضوع را ثابت كرده) اين ظرفيت جوان و پويا را به تهديدي بالقوه برعلیه جامعه و نظام تبديل نكنند و ضمير بی‌آلایش آن‌ها را در جهت رسيدن به مطامع خويش و دستيابي به صندلی‌های سبز مجلس آلوده نكرده و جهت پوشيدن رداي نمايندگي از شانه‌های آنان نردبان نسازند.
قطعاً رعايت اصل صداقت، اخلاق‌مداری و دادن وعده‌های عملي با تکیه‌بر توانمندی‌های واقعي و عدم استفاده ابزاري از افراد می‌تواند نامزدها را برنده حقيقي ميدان انسانيت و محكمه وجدان نمايد.
 
 مصطفي حسنوند/ كارشناس ارشد علوم سياسي

با دادن وعده‌های غيرممكن؛ از شانه‌های جوانان نردبان نسازيد


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 
 

دیدگاه‌ها  

#1 حاجی زاده 1398-09-23 14:10
وجود و انتخاب بعضی از این افراد جز زیان برای خرم اباد نتیجه دیگری ندارد چون وابستگان انها با کارهاییکه در برخی ادارات انجام میدهند فقط منفعت شخصی خودشان و ایل و تبارشان برایشان مهم است و اعتقادی به خرم اباد ندارند.همجنانکه قبلا فامیلشون این جایگاه را گرفت جز برای خودشان کاری برای شهر انجام ندادند.ما باید از اینها بگذریم.
نقل قول کردن
#2 دریکوند 1398-09-24 07:38
لرستان افراد سیاسی مطرح در سطح ملی در مملکت کم داشته و تا زمانیکه اقتصاددانها و کارآفرینها وارد مجلس نشوند مشکل بیکاری همچنان پابرجاست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا