یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سازمان ملل متحد پسماند را این‌گونه تعریف می‌کند اﺷﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﮑﺸﺎن آن‌ها را نمی‌خواهند، ﯾﺎ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ آن‌ها ﻧﺪارد، یا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و به پردازش و دفع نیاز دارند.
با پیشرفت زندگی انسان‌ها و همکنشی که بیشتر از گذشته با محیط زیست وجود دارد و تأثیرگذاری این دو بر هم مدیریت پسماند را حائز اهمیت می‌کند؛ و یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار به شمار می‌آید. تولید انواع پسماند امری اجتناب‌ناپذیر بوده و بی‌شک عدم توجه کافی به این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در تخریب محیط‌زیست داشته باشد.
نظافت معابر، جمع‌آوری و انتقال پسماندها، دفع و مراقبت پس از دفع، پردازش پسماند، نظارت و کنترل بر عهده سازمان مدیریت پسماند است؛ و مدیریت آن قطعاً مستقیم با شهرداری هست. با تصویب قانون مدیریت پسماندها در مجلس شورای اسلامی (اردیبهشت 1383) مدیریت پسماندها وارد مرحله جدیدی شد؛ و آئین‌نامه اجرایی آن در مردادماه 1384 به تصویب هیئت‌وزیران رسید و دستورالعمل‌های مربوطه برای وضعیت مدیریت پسماندها ابلاغ شد. جهت تحقق اصل پنجاهم (50) قانون اساسی و به‌منظور حفظ محیط‌زیست کشور از آثار زیان‌بار پسماندها و مدیریت بهینه آن‌ها، کلیه وزارتخانه‌ها و موسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه شرکت‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی، موظف‌اند مقررات و سیاست‌های مقرر در این قانون را رعایت نمایند.
و اما نکته مغفول مانده که موردتوجه قرار نگرفته و مهم‌ترین مفهوم در مدیریت پسماند می‌باشد و از هدر رفتن سرمایه‌های ملی و منابع مفید جلوگیری می‌کند و مصرف بی‌رویه مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و همچنین تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد. چیزی نیست جز مسئله بازیافت که البته بازیافت، این روزها باید معنی شود چیزی که با مشقت به دست می‌آید؛ و یک عده نسبت به ارگان‌های مسئول بسته به این امر سبقت گرفتند.



در این روش افراد با سرکشی به سطل زباله و جمع‌آوری مواد بازیافتی آن‌ها را برمی‌دارند. در حال حاضر بار اصلی تفکیک زباله را در شهر‌ها زباله گردها به عهده دارند. شاهد این ادعا افزایش تعداد آن‌هاست؛ و در نهایت سود این زباله‌گردی نصیب افراد پشت پرده می‌شود.
زباله گردی چهره شهر را زشت کرده، به دلیل اینکه تفکیک زباله به شیوه‌ی غیربهداشتی انجام می‌شود سلامت زباله گرد‌ها و اطرافیانشان را به خطر انداخته، با همه این‌ها معیشت انسان‌های قابل‌توجهی را تأمین می‌کند. مشكلات معیشتی و درآمدی بخشی از دلایل زبالـه گردی را شامل می‌شود. بیكاری و نیـافتن شغل، محدودیتی است كه افراد را مجبور به یافتن راه دیگری بـرای پاسـخ بـه نیازهایشـان می‌كند. کسب و‌کاری که شهرداری می‌توانست به‌درستی آن را هدایت و به سرانجامش برساند و از آن منبع درآمدی پایدار بسازد. ولی به‌‌واسطه همه ضعف‌ها، به رقابتی شدید مبدل شده که قانونی جز چُست و چابک بودن ندارد و زباله‌ها برای کسی هست که زرنگ‌تر باشد.
به امید روزی که با همت مسئولین و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و ایفای نقش مؤثر سازمان‌های مردم‌نهاد مشکلات یکی پس از دیگری از این شهر رَخت بندند.
 
رَبِّ هَبْ لی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ
 
علی محمدی/ یافته




سرگردانی طلای کثیف


 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1398-08-20 13:07
زباله جمع کن ها،حاصل کار معیوب و سوء استفاده مسئولان جامعه از موقعیتی که به ناحق در ان قرار گرفته اند می باشد، ،بهتر است به امورات دیگر پرداخت و زباله جمع کن ها را به حال خود رهاشان کنیم، تا در اینده چه پیش اید خدا داند
نقل قول کردن
#2 پور محمدی 1398-08-20 22:35
چند روز پیش وانت یکی از اقوام رو به همین دلیل توقیف کردن.تعدادی دیگه رو هم توقیف کردن.میگن که میخوان ساماندهی کنند.این بندگان خدا اگه شغل دیگه ای داشتن مشغول به این کار نمی شدن.با شناخت و تعریفی که از اقای محرر مدیر سازمان پسماند سراغ داذیم انتظار داریم انتظار میره که مشکل این بندگان خدا رو حل کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا