یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گفته‌های اخیر مدیرکل ستاد بحران استان لرستان از آن دست موضع‌گیری‌هایی است که می‌توان آن را به عنوان نمونه‌ای از اطلاع‌رسانی و عملیات روانی ناشیانه در کلاس‌های درس ارتباطات و سنجش افکار عمومی به دانشجویان آموزش داد.
در حالی که افکار عمومی به شدت از کم‌کاری و سوء مدیریت در زمینه پیشگیری از سیل قریب‌الوقع در شهرهای لرستان آزرده است، مدیرکل مدیریت بحران لرستان از فقدان اعتبار برای پرداخت خسارت سیلاب‌ خبرداده و می‌گوید: «هم‌استانی‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به بیمه کردن دارایی‌های خود اقدام کنند چرا که هیچ اعتباری برای جبران خسارات سیل وجود ندارد!»
باید توجه داشت که اساساً سفارش کردن مردم به بیمه کردن دارایی‌ها، فرهنگ‌سازی درستی است که اتفاقاً بسیار پسندیده بوده و اینکه آقای مدیر با دوراندیشی وقوع سیلاب‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند، جای امیدواری دارد.  با این وجود این سوال مطرح می‌شود که به راستی درحوزه‌ی آموزش، پیش بینی و پیشگیری بحرانی که از وقوع آن خبر داده‌اید، چه در زمینه‌ی ایجاد و گسترش سیستم‌های مؤثر پیشگیری، مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها و ابنیه و شریان‌های حیاتی و همچنین بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده که از وظایف مهم دستگاه تحت مدیریت شما به شمار می‌رود و یا دست کم در آن سهم دارید، چه اقدامات موثری انجام داده‌اید؟ در افزایش آگاهی‌های عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران چطور؟
نکته‌ی دوم نحوه‌ی اطلاع‌رسانی این مسئله مهم است. یقیناً پاسخگویی و به کاربردن ادبیاتی که مستقیماً مردم را خطاب قرار می‌دهد، باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن متقاعدسازی جامعه‌ی هدف از اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های پیش‌رو، مردم را باخود همراه و همدل کند. در این صورت  اعتماد عمومی جامعه به آن موضوع شکل می‌گیرد و در ادامه شاهد تاثیرگذاری مطلوب آن خواهیم بود. این‌که یک مسئول بگوید ما هیچ‌گونه توان مالی نداریم و مردم به فکر خودشان باشند؛ در اصلاح عامیانه‎‌ی ما یعنی «آب پاکی را روی دست مردم ریختن.» که البته نتیجه‌ای جز ناامیدی و فاصله بیشتر میان مردم و مسئولان ندارد.
و نکته‌ی ‌سوم اینکه اگر واقعاً اعتباری وجود ندارد و شما هم توان و برنامه‌ای برای مقابله با این خطر محتمل و شاید محتوم ندارید و قرار است مردم هم خودشان به فکر راه چاره باشند، پس فلسفه‌ی مدیریت و حق مسئولیت شما و همکاران‌تان در ستاد بحران و دیگر دستگاه‌های مرتبط چیست؟
و نکته‌ی آخر اینکه مدیریت بحران وظایف گسترده‌تری از جمله آموزش و پیشگیری را برعهده دارد که جبران خسارت از جمله اولویت‌های بعدی آن به شمار می‌رود. آیا شما وظایف دیگر را به خوبی انجام داده‌اید که اینگونه شانه از بار مسئولیت خالی کرده و توپ را به زمین مردم می‌اندارید؟ آیا اگر این سیل در استانی دیگر جاری می‌شد، بازهم دولت به همین اندازه به آنان بودجه اختصاص می‌داد؟
انتظار می‌رود به این سوالات پاسخ دهید تا مردم هم از اقدامات شما مطلع شوند و هم با فراغ بال بیشتری نسبت به بیمه کردن اموال خود اقدام نمایند.


  امین جعفری_ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه


ناشیانه‌ها!




توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 ابو اسحاق 1398-08-08 20:30
پس اگر اینطور است که مردم را به حال خود رها کنیم

بقول نویسنده اگر اتفاقات در استان های خاص که نمی خواهم نام ببرم می افتاد مدیر کل بحران به این راحتی شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمی کرد ولی افسوس اینجا لرستان است بهشت برخی مدیران ... و غیر مسئول که فقط از بیت المال مردم حقوق مفت می گیرند و در روز حادث حاج و واج می مانند نا مردم خود مشکلاتشان را حل کنند
نقل قول کردن
#2 ممم 1398-08-09 01:01
متاسفانه با کمکهایی که به مردم در سیل اخیر شده است، ممکن است سبب سوء برداشتهایی برای مردم شود و مردم به گمان کمکها، سیل را کم اهمیت پندارند. لذا از نظر بنده اقای اقامیرزایی بسیار پسندیده و متبحرانه صحبت کرده اند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا