یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از چندی قبل با راه‌اندازی یک پویش (کمپین) به نام «حذف چهلم و سالگرد در لرستان» (با دعوت نکردن از دیگران از طریق اعلامیه، پیامک و ... و برگزاری مجلس به صورت خصوصی) تلاش کردیم تا گامی مثبت در اجتماع برای کمک به بهبود زندگی مردم این خطه برداشته شود.
در این پویش با سند و مدرک اثبات کردیم که برگزاری مجالسی به نام روز چهلم و روز سالگرد برای اموات، در گذشته‌ها‌ی دور وجود نداشته و جزء رسم‌های کهن و تاریخی ما نبوده است.
گرفتن این قبیل مجالس با سبک و سیاق امروزی از دهه ۳۰ هجری خورشیدی توسط شماری از بازماندگان افراد متمکن جهت باشکوه جلوه دادن درگذشت و نیز برجسته کردن خاندان خود استفاده شد.
با نگاهی به تاریخ ایران در می‌یابیم عزاداری سالانه و گرفتن اربعین فقط مختص امام حسین(ع) و یاران باوفایش ایشان بوده و حتی برای پادشاهان (قاجار، زندیه افشاریه و ...) نیز مراسم سالگرد برگزار نشده است.
از طرف دیگر با بررسی سنگ قبرهای باقی‌مانده از عصر صفوی تا پهلوی اول در لرستان مشخص شد که بالای ۹۹ درصد سنگ‌ها فاقد روز و حتی ماه وفات شخص مدفون در قبر هستند! این یعنی قبلاً کسی روز وفات میت را ثبت نمی‌کرده تا برایش چهلم و سالگرد بگیرند و از طرفی اصلاً در دوران پهلوی اول(رضاشاه) و قاجار، چاپخانه‌ای و اعلامیه‌ای در کار نبوده تا لرستانی‌ها دیگران را برای شرکت در چهلم و سالگرد دعوت کنند!
پیشینیان ما در لرستان قبل از باب شدن بدعت‌های جدید مثل گرفتن چهلم و سالگرد برای اموات خود، چنین رسم‌هایی نداشته و فقط تا چند روز مردان از تراشیدن ریش خودداری و زنان نیز جامه‌ی سیاه به تن می‌کردند.
از طرفی، طی همین چند روز تا برگشتن روال زندگی بازماندگان متوفا به حالت عادی، همسایگان و اقوام آن‌ها در اقدامی پسندیده اقدام به تهیه و ارسال وعده‌های غذایی نهار و شام برای آن‌ها می‌نمودند.
اما متاسفانه چشم و هم‌چشمی و فشارهای اجتماعی باعث شد طی قرن اخیر، برگزاری مجالسی به نام سوم، هفتم، سه‌شب جمعه، چهلم، سالگرد، نوعید و ... که برگزاری آن‌ها جزء تأکیدات دینی ما نیست و فقط مجالسی جهت یادمان میت محسوب می‌شوند، پررنگ شده و بسیار مهم جلوه داده شوند!
بازماندگان نیز که شرایط روحی مناسبی نداشتند از همان ساعات اولیه مصیبت به جای تسکین آلام‌شان توسط دیگران، به نوعی به پادوی مراجعان تبدیل شده و از نخستین ساعات وقوع مصیبت به فکر هماهنگی مسجد، تأمین نهار و شام یا سرویس حمل و نقل برای شرکت کنندگان باشند!
حال سوال این‌جاست که اگر مجالس چهلم و سالگرد یادمان بوده و با هدف رساندن ثواب و عمل خیر برای میت برگزار می‌شوند، وقتی در گرمای سوزان گاه بالای ۴۵ درجه مردم را برای شرکت در یکی از این مجالس به قبرستان‌ها می‌کشانیم، چطور انتظار ثواب از آزار زنده‌ها داریم و آیا این کار، عقلانی است؟
اگر هست، پس چرا مجالس سوم و هفتم حذف شد و اتفاق خاصی نیفتاد؟
و اگر نیست، چرا با تلاش فرهنگی و اجتماعی، کار خوب قبلی در حذف سوم و هفتم را تکمیل نمی‌کنیم؟
بر همین اساس، ما در پویش «حذف چهلم و سالگرد در لرستان» از مردم فهیم لرستان دعوت کردیم تا به جای برگزاری مجالسی فرمایشی به نام چهلم و سالگرد، به جای حفظ ظاهر، به فکر ثواب واقعی برای میت و بازماندگان باشند. هزینه این قبیل مجالس را صرف امور خیریه (تأمین هزینه‌های مراکز نگه‌داری سالمندان، تأمین هزینه‌های ادامه تحصیل دانش‌آموزان محروم یا ساخت مدرسه، تأمین کمک‌هزینه خرید دستگاه‌های پزشکی برای مراکز درمانی شهر یا روستای خود و ...) نمایند.
امید است با اطلاع‌رسانی گسترده، هر چه زودتر در این خصوص تغییراتی صورت گیرد زیرا نتایج مفیدی برای جامعه در پی خواهد داشت که شماری از مزایای آن در کمپین به نشانی @rahmatbi ذکر شده است.


 
شماری از مداحان، اهالی رسانه و فعالان اجتماعی و فرهنگی لرستان





توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1398-07-02 19:25
انصافا این نصب بنر درگذشتگان سر کوچه و خیابان هم رسم ناپسندیه ای کاش میشد اینو هم حذفش کرد . اخه چه معنی میده یه بنر چند متری از فوت شده رو بزنیم سر خیابون که چی بشه.
نقل قول کردن
#2 رضا 1398-07-02 19:37
این مطلب با امضای شماری از مداحان، اهالی رسانه و فعالان اجتماعی و فرهنگی لرستان منتشر شده است. بهتر بود این اشخاص نام وقاعی خودشان را می نوشتند.هر چه فکر می کنم دلیلی نمی بینم که نامشان اعلام نشود
نقل قول کردن
#3 شهریار 1398-07-02 19:53
امیدوارم زنان لرستان بویژه خرم آباد به این کمپین بپیوندند . چرا که اگه مردان ول کنند زنان ول کنه معامله نیستند ۰داشتم فکر میکردم حضور زنان در اینگونه مجالس زمینه پیوند مبارک ازدواج خیلی از جوانان شده ۰ گاهی لازم است زیاد به دیده منفی به حضور در مجالس اینچنینی نگاه نکنیم همه میدانیم حضور نسوان عاملی شده بدانیم کی دختر دم بخت داره ۰ کدام جوان (مرد) دنبال کیس مناسب خود برای ازدواج میگرده ارتباط زنان در مراسمهای ختم در گذشتگان بعضا"سبب خیر هم هست باعث میشود آمار خیلی از خانوده ها دستشان بیاید قبول کنیم ما مردان اصلا" فکرمان دنبال حاشیه های مجالس عزا درگذشتگان نیست
نقل قول کردن
#4 اتیوند کوهدشت 1398-07-02 22:10
به نظرم اگه حذف نشه،بهتره باتوجه به زندگی مادی ماشینی امروز و غوطه روی مردم در فضای مجازی در این مراسمات دیداری تازه می کردن ویاد متوفی هم بهتر زنده نگه می داشت
نقل قول کردن
#5 رضا 1398-07-03 08:46
خداوند رحمت بکه همه رفتگانه ایشالله کمی هم د فکر مردم بوییم
نقل قول کردن
#6 همشهری 1 1398-07-03 09:08
[۰داشتم فکر میکردم حضور زنان در اینگونه مجالس زمینه پیوند مبارک ازدواج خیلی از جوانان شده ۰ گاهی لازم است زیاد به دیده منفی به حضور در مجالس اینچنینی نگاه نکنیم همه میدانیم حضور نسوان عاملی شده بدانیم کی دختر دم بخت داره ۰
پیدا کردن کیس در مراسم عزاداری مربوط به دوره ی پارینه سنگی بوده و امروز اول کیس پیدا میشه بعد در مراسم عزاداری زن ها متوجه میشن.
نقل قول کردن
#7 شهروند 1398-07-03 12:36
بسیار کار زیبا و پسندیده ایی هست و خیلی خوبه که حذف بشه چون چیزی بجز ایجاد دردسر و مشکل برای بازماندگان و مردم در پی ندارد ، بماند که با این هزینه های زیاد و تورم هم بازماندگان یک بار دیگر بعد از این همه هزینه عذا دار میشن
دورود بر راه اندازان این کمپین و دورود بر کارکنان یافته برای کمک به حذف فرهنگ های غلط مخصوصا مرده پرستی
نقل قول کردن
#8 محمد 1398-07-03 15:08
اقا شما را بخدا به این حجاج محترم هم اعلام کنید حجتون مقبول درگاه حق تعالی اما لطفا من یکی بخاطر چشم و هم چشمی هر چی حلب روغن و پتو برا هر کدام از این حجاج اقوام برده با خدا صبحت کرده ام ای خدا من از این هدیه ناراضی هستم مجبورم از حلقوم این فامیل دربیار .اقا میری زحمت میکشی واجبات انجام میدی دیگه هدیه ناراضی قبول نکنند. اجرکم عندالله .یافته عزیز لطفا منتشر کن .اجر شما با خداوند قادر.
نقل قول کردن
#9 شهروند 1398-07-03 22:33
احسنت
خدا امواتتون رو بیامرزه
نجاتمون دادید از چهلم و سالی که یک بدعت بد بود
نقل قول کردن
#10 مهرداد 1398-07-04 08:02
به نقل از محمد:
اقا شما را بخدا به این حجاج محترم هم اعلام کنید حجتون مقبول درگاه حق تعالی اما لطفا من یکی بخاطر چشم و هم چشمی هر چی حلب روغن و پتو برا هر کدام از این حجاج اقوام برده با خدا صبحت کرده ام ای خدا من از این هدیه ناراضی هستم مجبورم از حلقوم این فامیل دربیار .اقا میری زحمت میکشی واجبات انجام میدی دیگه هدیه ناراضی قبول نکنند. اجرکم عندالله .یافته عزیز لطفا منتشر کن .اجر شما با خداوند قادر.

خیلی جالب بود خخخخخ
نقل قول کردن
#11 مهرداد 1398-07-04 08:04
واقعا حذفش کنن بهتره،تازه فقط موضوع مادی نیست،یه موقع هایی تو مراسم عزا میان جلو خونواده متوفا و حرکات موزون درمیارن که بگن ما داریم هم دردی می کنیم در حالی که نمیدونن دارن حالشونو بدتر می کنن.
نقل قول کردن
#12 بهمن 1398-07-07 13:21
اگر یه کمپین هم راه بیوفته که از دست دادن و روبوسی کردن همدیگه در مراسم مختلف ممانعت شود عالی خواهد بود واقعا ای یک کار غیر بهداشتی و موجب انتقال ویروس بیماری ها بخصوص آنفلونزا و سرماخوردگی می شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا