یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از خصلت‌های بشر دو پا و شیرپاک‌خورده (شاید هم دامداران یا عالیس خورده) این است که دوست دارد از راز همه‌چیز به‌ویژه مقوله آمارهای اقتصادی سر بیاورد غافل از اینکه «کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ» چه رسد به آمارهای پیچیده و هوشمندانه اقتصادی! ما همین‌که از مختصر اختلاف آمارهای دولتی با جیب و سفره مردم سر بیاوریم باید کلاه‌خودمان را هفتاد متر بالا بیاندازیم. چرا که بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اوضاع کاملاً بر وفق مراد است و همه چیز گل و بلبل و نرخ تورم و ضریب فلاکت و نرخ بیکاری و سایر آمارهای مذموم در حال سقوط هستند و در عوض سایر آمارهای مثبت تخت گاز در حال درنوردیدن مرزهای پیشرفت و توسعه هستند. فقط این لابلا ما متوجه نشدیم چرا با وجود این همه دلایل علمی و متقن در خصوص رشد همه‌جانبه اقتصاد و چشم‌انداز روشنی که دوستان وعده داده اند، اوضاع سفره‌های مردم کماکان کشمشی است و ملت در تهیه قوت لایموت خود درمانده‌اند؟!
 
البته تنها مردم نیستند که به این آمارها اعتماد ندارند بلکه رئیس‌جمهور ما هم زیاد با این آمارها ارتباط برقرار نمی‌کنند و خودشان از داخل ماشین نظرسنجی می‌کنند! علی‌ای‌حال با عنایت به این‌که آمارها هم بخشی از اقتصاد مملکت هستند و خود آمار فی‌نفسه چیز خوبی است، چند پیشنهاد راهبردی و فلک فرسا در خصوص استفاده بهینه از علم آمار ارائه می‌شود علی برکت الله:
 
الف- استفاده از ساختار میخ و نعل: دوستان عنایت داشته باشند هنگام آمارگیری از همه مدل‌های آماری استفاده کنند و یک در میان به نعل و میخ بکوبند و تنها به یک مدل اکتفا نکنند تا نه سیخ بسوزد و نه دسته سیخ! یعنی اگر قرار است آماری از حقوق مردم ارائه شود، خواهشاً حقوق‌های نجومی مدیران را با حقوق آب‌باریکه کارمندی جمع نزنند که میانگین حقوق ما بالای شصت‌وچهار میلیون تومان شود! خواهشاً حقوق 4 درصدی را جدا جمع بزنند حقوق این 96 درصد را جدا ...
 
ب- آچارکشی آمارها: هر چند بر اساس تدبیر دولت مبلغ دلار نقداً 4200 تومان است و احدی حق ندارد محصولات یا خدماتش را پارسه ای گران تر از قیمت مصوب عرضه کند ولی دوستان در جریان باشند به گفته وزیر محترم برخی کالا ها با دلار 50 هزار در بازار به فروش می رسند! فلذا آمارگیران محترم این نکات ریز را هم در آمارگیری شان مورد عنایت قرار دهند و قبل از ارائه آمار، آچارکشی و درز کشی آمارها را فراموش نکنند تا خدای‌ناکرده حباب آمارها خدشه‌ای به خدمات اقتصادی دولت وارد نکند!
 
 
 
وحید حاج سعیدی
 





توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


دیدگاه‌ها  

#1 فانوس 1398-06-15 12:51
امارها درست هستند و دولت و منابع اماری هم دقیق بله نرخ مواد اولیه سنگ اهن مس و روینسبت به یکسال گذشته بیش از 200 درصد رشد داشته اند انها با اوضاع جهانی موثر بر این قیمتها که منبع اماری دولت مردان ماست مواد پتروشیمی هم همچنین رشدی بالغ بر 200 درصدی را رد کرده اند بدنبال ان اقلام مورد نیاز مردم هم با توجه به دلار بالای 15 هزار تومنی نرخ گذاری شده اند در این موارد شاخصها اعداد بالا را نشان میدهند منتها انچه مد نظر و نیاز مردم است درامدرشدی نداشته حقوقها بر روال قبل 10 الی 15 درصد رشد داشته و با درامدهای دولت همخوانی ندارد .بحث نجومی بگیران عزیزان رانت خواران .مجوزداران برندگان مناقصات و مزایده ها هم در این امارها گنجانده نمیشوند.باید رابطه ها و قبیله گرایی در خیلی از نقاط کشور را هم بحساب بیاوریم خصوصا استان عزیزمان لرستان
نقل قول کردن
#2 مسلمان 1398-06-17 10:22
بهتر است قبل از اظهار نظر در خصوص یک موضوع تخصصی و علمی کمی مطالعه در موضوع داشته باشیم. بعنوان یک کارشناس معتقدم آمارهای رسمی که توسط مرکز آمار اعلام می گردد با طراحی و اجرای دقیق طرحهای آماری مطابق با روشهای نوین علمی و براساس استانداردهای بین المللی نظام اماری و توسط کارشناسان خبره تولید و انتشار می یابد و پشتوانه علمی دارد و نتایج و ریزداده های آن در سایت مرکز موجود است. چنانچه یک فردی آمار دیگری را مطرح میکند باید به روش علمی اثبات کند و چگونگی محاسبه ان را نیز توضیح دهد. پس بدون بررسی، زحمات دیگران را زیر سوال نبریم.
باتشکر
جهت درک بیشتر نرخ تورم به مصاحبه های موجود در دو آدرس زیر مراجعه شود:
https://www.amar.org.ir/news/ID/5756/categoryId

https://www.amar.org.ir/news/ID/5687/categoryId/109/
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا