یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آبگيري درياچه كيو خرم‌آباد - يافتهسرانجام آب‌گیری دریاچه کیو بعد از 15 روز کار شبانه‌روزی‌، ظهر روز هفتم آبان‌ماه 1392 به صورت غیر‌رسمی و در صبح روز بعد (هشتم آبان‌ماه) به صورت رسمی با حضور جمعی از مسوولان شهر خرّم‌آباد انجام شد.

شهردار خرّم‌آباد چند ماه پیش اظهار داشت که سعی داریم به منظور کاهش هدر‌رفت آب دریاچه کیو از دریچه‌های هوشمند استفاده کنیم.

هرمز نصيري گفت: این دریچه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که به محض کاهش میزان آب‌دهی سراب کیو، با توجه به تغییر سطح آب دریاچه به صورت خودکار و هوشمند بسته خواهند شد!

اما با شروع آب‌گيري ما چنين دريچه‌هايي را آن‌جا مشاهده نكرديم و لذا امیدواریم کار هوشمند کردن دریچه‌های دریاچه کیو به زودی انجام شود.

نكته جالب توجه در مورد آب‌رساني استفاده از لوله‌هایی با قطر 350 الی 450 میلی‌متر و به مسافت 3400 متر است كه آب سراب گلستان را به دریاچه کیو منتقل می‌کنند.

با این میزان آب ورودی به دریاچه، قریب به یک ماه دیگر کل سطح دریاچه پر از آب خواهد شد و همچنین جهت زیبایی و هوازی بودن آب دریاچه 3 آب‌نما با ارتفاع نسبتاً بالا در وسط دریاچه تعبیه شده است.

اما یک نقطه ضعف دردسر‌ساز در این پروژه مشهود است و آن اين كه متاسفانه لوله‌های انتقال آب به سراب کیو در برخی از نقاط همچون زیرگذر غربی پل شهدا و چند نقطه ديگر به صورت روکار نصب شده و از اين نقاط عبور کرده‌اند، لذا به شدّت در معرض تغییرات آب و هوایی و همچنین ضربات فیزیکی قرار دارند احمد ساكيکه اين مسأله مي‌تواند می‌تواند در آینده روند انتقال آب به نگین شهر خرّم‌آباد را دچار مشکل کند.

امید است مسوولان شهرداری خرم‌آباد و شركت آب و فاضلاب استان جهت رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.

 احمد  ساكي / خرم‌آباد

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 مهرداد دهقانی 1392-08-13 06:04
ببینید، قرار نیست که همیشه دریاچه خالی باشه و این لوله ها دریاچه رو پر کنن. دبی این لوله ها در حدیه که مقداری از تبخیر آب بیشتره. اینجوری همیشه دریاچه پر میمونه.
دلیل اتوماتیک بودنش هم اینه.
پس نمیتونه دریاچه رو یک یا دوروزه پر کنه.
چون اصلا دبی اون برای این کار تعیین نشده
نقل قول کردن
#2 احمد ساکی 1392-08-14 09:51
جناب دهقانی؛موضوع هوشمند کردن دریچه ها اصلا ربطی به دبی و ... نداره
و گویا شما اصلا از وعده هوشمند کردن دریچه جنوبی و ... دریاچه مطلع نیستین
موضوع هوشمند کردن دریاچه ها جز وعده هایی بوده که قبل از دائمی کردن دریاچه داده شده است و اصلا ربطی به دائمی کردن دریاچه ندارد و دوموضوع کاملا مجزا از هم هستن
هدف از هوشمند کردن دریچه ها بیشتر برای جلوگیری از خروج آب از دریاچه و ورود آن به گلال در فصل جوشش سراب کیو می باشد که در زمانی که سراب کیو تاکید میکنم، سراب کیو میزان آبدهی آن روبه کاهش رفت و برای جلوگیری از کاهش سطح آب دریاچه بسته می شوند.
پیشنهاد میکنم در گوگل درباره این مطلب مقداری اطلاعات بگیرین تا منظور بنده رامتوجه شوید . برقرار باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا