یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جناب آقای ملکشاهی راد؛
نماینده محترم شهرستان خرم‌آباد
با سلام و تحیات
احتراماً پیرو اظهارات اخیر حضرت‌عالی در مورد نامه‌نگاری به وزارت مسکن و شهرسازی و تلاش آن جناب برای کلان‌شهر شدن خرم‌آباد بر خود لازم دانستم به‌عنوان یک شهروند تعریفی از کلان‌شهر و شرایط کلی و قوانین و ملزومات کلان‌شهر شدن، مزایا و مواهب و محدودیت‌های آن را به استحضار شما و همشهریان عزیزان برسانم،
«کلان‌شهر» در ایران به شهری اطلاق می‌شود که یک‌میلیون نفر یا بیشتر جمعیت داشته باشد. تعریف کلان‌شهر را در سال ۱۳۸۷، محمد سعیدی‌کیا، وزیر وقت مسکن و شهرسازی، در شورای عالی شهرسازی و معماری اصلاح کرد و طبق آن شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کلان‌شهر محسوب می‌شوند به دلیل نداشتن تعریف حقوقی واحد از کلان‌شهر، در ایران فقط شهرهای دارای بیش از یک میلیون نفر می‌توانند از مزایای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بهرۀ بیشتری ببرند. با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری، شهرهای زیر یک‌میلیون نفر می‌توانند به‌صورت قانونی و رسمی کلان‌شهر شوند، اما نمی‌توانند از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بهرۀ بیشتری ببرند. در حال حاضر شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اراک کلان‌شهر محسوب می‌شوند.



در دولت نهم و در یکی از سفرهای استانی که آقای احمدی‌نژاد به شهر رشت داشتند عده‌ای از مدیران ارشد و مردم گیلان از ایشان درخواست کلان‌شهر شدن رشت را نمودند، ایشان هم بدون مطالعه و بررسی کارشناسی قبول کرده و به‌صورت دستوری شورای عالی شهرسازی و معماری را موظف می‌کند که شهرهای بالای پانصد هزار نفر هم کلان‌شهر تلقی گردند.
 مدیریت وقت استان مرکزی هم با استفاده از فرصت پیش‌آمده، دو شهر کنار هم کرهرود و سنجان را با اراک ادغام کردند تا جمعیت کل اراک به حدنصاب برسد و تقاضای کلان‌شهر شدن نمودند.
 کلان‌شهر شدن برای شهرهای با جمعیت پانصد هزار نفر فقط یک امر روانی و تبلیغاتی است و برخی نمایندگان و مدیران شهری و شهروندان فکر می‌کنند که کلمه کلان‌شهر بر ابهت آن شهر و ویژه بودن آن می‌افزاید، اما این تصور که اگر شهری نام کلان‌شهر را یدک بکشد اعتبار و بودجه دریافت خواهد کرد کاملاً اشتباه است، بلکه فقط سهم کلان‌شهرهای بالای یک‌میلیون نفر از عواید متمرکز نزد وزارت کشور افزایش می‌یابد و اگر شهرهایی می‌خواهند از عواید متمرکز و عوارض ملی بهره بیشتری بهره ببرند ازلحاظ حقوقی نیازمند تصویب قانون در مجلس است.
در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مشخص‌شده که کلان‌شهر شهرهای بالای یک‌میلیون نفر می‌باشند، پس با فرض جمعیت بالای پانصد هزار نفر شدن نمی‌توان از امتیازات کلان‌شهر بهره برد مگر با تغییر قانون.
 اما در مورد اینکه آیا اصلاً در شرایط کنونی کلان‌شهر شدن شهرستان خرم‌آباد ممکن و مفید است یا خیر باید توجه داشت که در حال حاضر این شهرستان هیچ‌کدام از زیرساخت‌های لازم برای این موضوع را ندارد؛ لازمه کلان‌شهر شدن علاوه بر ویژگی‌های جمعیتی، پارامترهایی چون توسعه اقتصادی، صنعتی، گستردگی جغرافیایی، توسعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه گردشگری و امکانات رفاهی و... می‌باشد.
در نظر گرفتن جمیع جهات این وقوع این اتفاق برای خرم‌آباد دور از ذهن می‌نماید، با دقت در ویژگی‌های شهرهای همدان اراک و رشت که با شرایط جمعیتی مشابه خرم‌آباد داعیه کلان‌شهر بودن دارند دیده می‌شود که تاکنون هیچ‌کدام از این شهرها بهرغم داشتن زیرساخت‌های لازم حتی در سطوح بالاتری نسبت به خرم‌آباد ویژگی‌هایی مانند توسعه کشاورزی و اقتصادی داشتن صنایع کوچک و بزرگ، حمل‌ونقل عمومی، امکانات رفاهی و غیره ولی هیچ‌کدام از این‌ها باعث نشده است که بودجه‌ای فراتر از ردیف‌های معمول استانی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.
ازنقطه‌نظر اقتصادی تنها منبع درآمد این استان به غیر از اندک درآمد حاصل از کشاورزی ساکنان این دیار استفاده از ردیف بودجه مناطق کمتر توسعه و اختصاص سالیانه بودجه رشد شاخص‌های منطقه‌ای «توازن» می‌باشد و با توجه به اینکه شهرهای زاغه و بیرانشهر و سپیددشت و روستاهایی چون کاکاشرف و ازنا و ده پیر شمالی، رباط کرگاه شرقی و کرگاه غربی جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌شوند و با پیوستن این مناطق به شهر خرم‌آباد برای کلان‌شهر شدن از مزایا و مواهب مناطق کمتر برخوردار محروم خواهند شد.
 آیا شما به عنوان نماینده و پاسدار حقوق مردم خرم‌آباد هیچ مطالعه‌ای در زمینه عواقب کلان‌شهر شدن خرم‌آباد داشته آید؟
 هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که شهری هم جزو مناطق محروم باشد و با صنایع و حداقل امکانات رفاهی بیگانه باشد و کلان‌شهر هم باشد.
در پایان با توجه به جمعیت بالای 355 هزارنفری شهرستان خرم‌آباد شامل شهرهای سپیددشت، زاغه، بیرانشهر و 132 هزار نفری روستایی از حق داشتن سه نماینده در مجلس به صورت قانونی برخوردار می‌باشد و این موضوع هیچ ارتباطی با کلان‌شهر شدن ندارد.




 آرش کاظمی

دیدگاه‌ها  

#1 سروش 1396-08-21 09:04
جناب آقاي كاظمي احساس مي كنيد كه بسيار جامع توضيح داديد واقعا جاي بسي ناميدي است كه زحمت بخود نداديد و نقشه هوايي شهر خرم آباد بخصوص روستاهايي كه از جنوب به شهر ملحق شده اند را نمي بينيد كرمانشاه با الحاق همين روستاهها و تبديل به كلان شهر پيشرفت كرد ..آقاي محترم زندگي رو به جلو است ..فكر كرد با نوشتن اين گونه مطالب كمك به خرم آباد مي كنيد ؟؟ هر دفعه كه كسي مي خواهد قدمي بردارد يكي ساز مخالف مي زند و شروع به سم پاشي ...خرم آباد بايد بحق خودش برسد در وحله همان اسم كلان شهر كافيه ..و در اذهان عمومي و كل كشور حساب ويژه اي باز مي كنند ..تا مراحل بعد ..خطاب به شما و امثال شما ..
در هر صورت اينگونه مطالب خرم آباد را به عقب تر خواهند راند ..تاريخ خرم آباد اين را نشان مي دهد .
نقل قول کردن
#2 بختیاری نژاد 1396-08-21 09:06
سلام . بسیار مستدل و منطقی درود بر آقای آرش کاظمی و یافته
نقل قول کردن
#3 پاپی 1396-08-21 09:46
آقای نویسنده ه هیکه آقای ملکشاهی دفکر کلانشر بین خرما هسیا خوش نعمتیه کاشکی قبلیها ای فکرن بکردنه تا الان محقق بیده شما هم وجاهینه که مخالف بای پیشنهاد به سی رفع موانع ومشکلات نه صورت مسئلن پاک کن!
نقل قول کردن
#4 سروش 1396-08-21 09:51
..خرم آباد با تمام كاستيهايش ولي در رديف شهرهاي خوب ايران است ..سمپاشي ممنوع
نقل قول کردن
#5 و.س 1396-08-21 09:52
حالا مگه خرم آباد به عنوان يه شهر توسعه نيافته يا محروم از مزايا ويژه برخوردار بوده كه اگه بخواد بشه كلان شهر اونا رو ازش سلب كنن!!!!
نقل قول کردن
#6 آرمین 1396-08-21 09:57
من که کاملا مایوس هستم :oops:
نقل قول کردن
#7 مهدی 1396-08-21 10:17
سلام
این حرفها چیه چرا مردم را میترسانید کلان شهر به نفع مردم است .آمار جمعیت خرم آباد بیش از 500 هزار نفر است. این را مرکز آمار اعلام کرده ولی شما مثل اینکه 10 سال عقب هستید . نماینده پیگیر کلان شهر نباشه میگید چرا نیست . پیگیر باشه بازم میگید چرا هست
تکلیف را روشن کنید ؟ بله یا نله
نقل قول کردن
#8 شهروند 1396-08-21 10:20
بسیار عالی البته خدمتتون عرض کنم در صورت کلان شهر شدن خرم آباد شهرهای زاغه و بیران شهر و سپیدشت به علت فاصله بیش از 40کیلومتر قابلیت الحاق را ندارند ....کرهرود و سنجان در اراک دو شهر چسبیده به اراک بودن
نقل قول کردن
#9 تینا محسنی 1396-08-21 10:38
خیلی انتقادتون سازنده است. امیدوارم گوش شنوایی باشه
نقل قول کردن
#10 رها 1396-08-21 10:47
كاش نمايندگان در همه موارد مطالعه وبعد اظهار نظر كنند !!!!
نقل قول کردن
#11 فاطیما 1396-08-21 10:58
سپاس از نویسنده آگاه بخاطر مطلب پربارشون
کاش به جای شعارهای شیک و دهن پرکن کمی تخصصی و از روی آگاهی به وظیفه ای که ملت بهشون واگذار کردن بپردازن
نقل قول کردن
#12 حسین 1396-08-21 13:15
این روزها آتش تسویه حسابهای اصلاح طلبی و اصولگرایی توی استان عقب افتاده ما روشن شده نماینده مجلس به آموزش وپرورش حمله میکنه بالعکس آموزش وپرورش نماینده رو میکوبه مقاله نویس و ژورنالیست وکارشناس هم که ماشاالله کم نداریم انقدر که توی لرستان بیچاره مباحث سیاسی داغه پاستور و بهارستان نیست تمام این اظهارنظرها با اغراض سیاسی است بخدا ما توسعه یافته نیستیم بخدا لرستان زیربنا و شالوده ومبنای پیشرفت رو حتی یک درصد توی عمرش احساس نکرده این حرفها چه دردی از ما درمان میکنه؟ ای خداااا
نقل قول کردن
#13 سروش 1396-08-21 13:38
بذاركارشو انجام بده جناب پروفسور
نقل قول کردن
#14 بهروز راد 1396-08-21 13:40
باسلام خدمت جناب آقای کاظمی وتشکر از مطالب بسیار ارزنده ایشان.
بله واقعا صحیح فرمودید فعلا خرم آباد مسیر طولانی لازم دارد تا به کلانشهر شدن برسد.
جناب آقای ملکشاهی باز هم سعی بفرمایند برای گرفتن سه نماینده برای شهر خرم آباد تلاش نمایند . باتشکر از تمامی عزیزانی که برای پیشرفت شهر خرم آباد قدم‌های مثبتی برمیدارند تا مسیر توسعه را طی نموده و به یک شهر با امکانات واقعی تبدیل گردد.
نقل قول کردن
#15 کوهدشت سربلند 1396-08-21 13:42
درود بر مهندس کاظمی عزیز و قلم شیوایشان
نقل قول کردن
#16 امید 1396-08-21 13:47
بسیار شیوا و جالب بود
نقل قول کردن
#17 خرم ابادی 1396-08-21 14:11
با سلام وتشکر از روشنگری جناب کاظمی اقای ملکشاهی راد فقط بعد تبلیغاتیش را می خواهد وان هم اسم کلان شهر وزدن جند بنر از طرف دوستان بنام جمعی از مردم و... همانند کاری که سه ماه پیش در ارتباط با مالباختگان موسسه ارمان انجام دادند .
نقل قول کردن
#18 کشاورز 1396-08-21 19:41
احسنت بر شما که بسیار زیبا و موشکافانه این مطلب رو نقد کردین البته همانطور هم که میدونید بیشتر برای عوام فریبی و تبلیغات هست که این صحبت‌ها گفته میشه
نقل قول کردن
#19 h 1396-08-21 20:16
این تغییر اسم برا ما آب و نون نمی شه. حالا بگیم خرم آباد پایتخت ایران است. آیا برا ما فرقی می کنه؟؟؟؟ کاری هم به این ندارم کی دنبال این کاره.....
نقل قول کردن
#20 سروش 1396-08-21 21:24
به نقل از حسین:
این روزها آتش تسویه حسابهای اصلاح طلبی و اصولگرایی توی استان عقب افتاده ما روشن شده نماینده مجلس به آموزش وپرورش حمله میکنه بالعکس آموزش وپرورش نماینده رو میکوبه مقاله نویس و ژورنالیست وکارشناس هم که ماشاالله کم نداریم انقدر که توی لرستان بیچاره مباحث سیاسی داغه پاستور و بهارستان نیست تمام این اظهارنظرها با اغراض سیاسی است بخدا ما توسعه یافته نیستیم بخدا لرستان زیربنا و شالوده ومبنای پیشرفت رو حتی یک درصد توی عمرش احساس نکرده این حرفها چه دردی از ما درمان میکنه؟ ای خداااا

احسن ...همین بچه بازبها باعث شو پتروشیمی رو به اراک بفرستند که همشهریان بدبخت ما برند اونجا کارگری و نگهبانی ..این ناسازگاری این افراد پایان ندارد
نقل قول کردن
#21 سروش 1396-08-21 21:27
به نقل از خرم ابادی:
با سلام وتشکر از روشنگری جناب کاظمی اقای ملکشاهی راد فقط بعد تبلیغاتیش را می خواهد وان هم اسم کلان شهر وزدن جند بنر از طرف دوستان بنام جمعی از مردم و... همانند کاری که سه ماه پیش در ارتباط با مالباختگان موسسه ارمان انجام دادند .

اقای محترم ما کاری با شخص نداریم امثال این اقا با منفی بافی 50سال خرم اباد را عقب نگه داشته اند
نقل قول کردن
#22 آرمین 1396-08-21 22:11
به نقل از مهدی:
سلام
این حرفها چیه چرا مردم را میترسانید کلان شهر به نفع مردم است .آمار جمعیت خرم آباد بیش از 500 هزار نفر است. این را مرکز آمار اعلام کرده ولی شما مثل اینکه 10 سال عقب هستید . نماینده پیگیر کلان شهر نباشه میگید چرا نیست . پیگیر باشه بازم میگید چرا هست
تکلیف را روشن کنید ؟ بله یا نله

هرکاری می بایست اصولی انجام بشه نه صرفا تبلیغاتی و سمبلیک!
نقل قول کردن
#23 ایران لر 1396-08-22 07:24
با اینکه درست میگید ولی چیزی که درست تره.نام کلان شهری که بر خرم آباد میاد و همین نام باعث آوردن سرمایه گذار و توسعه است.بقیه چیزها هم مهم نیست.
نقل قول کردن
#24 سروش 1396-08-22 09:33
به نقل از ایران لر:
با اینکه درست میگید ولی چیزی که درست تره.نام کلان شهری که بر خرم آباد میاد و همین نام باعث آوردن سرمایه گذار و توسعه است.بقیه چیزها هم مهم نیست.

دقيقا همينه
نقل قول کردن
#25 مرتضی 1396-08-22 13:54
بسیار عالی درود بر آقای کاظمی،خسته شدیم اینقدر مقالات کپی پیست از دکتر فلانی و پروفسور بهمانی در مورد مسائلی که هیچ دردی از ما دوا نمیکند خواندیم خوشحالیم که کسانی هستند که دغدغه لرستان را دارند و وقت میگذارند به دور از جناح بازی و خط کشی های سیاسی، قبیله ای به تجزیه و تحلیل موشکافانه موضوعات خرد و کلان استان میپردازد
نقل قول کردن
#26 خورموه 1396-08-22 14:05
تشکر از آقای کاظمی که در این چند سال با نوشتندمقالات فنی تخصصی در حوزه های مختلف و صرفا مربوط به استان لرستان باعث افزایش روحیه مطالبه گری در میان مردم لرستان شده اند
نقل قول کردن
#27 خورموه 1396-08-22 14:07
استاد کاظمی با تشکر از شما متاسفانه برخی نمایندگان و مدیران ارشد استان به جای اینکه به دنبال رشد و توسعه همه جانبه استان باشند بیشتر به دنبال راه انداختن شوهای تبلیغاتی و دخالت درعزل و نصب مدیران هستن
نقل قول کردن
#28 مهدی 1396-08-22 22:47
آفرین به نویسنده محترم، مراقب باشیم با این وعده ها سالها ما را به دنبال خود نکشانند. در بروجرد هم بیست سال است که فردی با وعده فرودگاه و سوت قطار مردم را به دنبال خود می کشاند.
نقل قول کردن
#29 سالاری 1396-08-23 20:37
چه اشکالی داره کلانشهر شدن؟ پولی که فردا قراره به لرستان بدهند یا به خرم آباد , اگر ما جذبش نکنیم فردا به یزد و اراک و اصفهان و قم میدهند
نقل قول کردن
#30 م 1396-08-23 23:42
نذارید این ادمها حرف بزنند ولا من خیلی شهرها رفتم ولی اخرش به این نتیجه رسیدم بهترین شهر خرم اباده
نقل قول کردن
#31 دلسوز 1396-08-26 21:30
درودبرشما کاملادرست باید نمایینده به فکر مشکلات مردم باشد کلانشهر پیشکش سه سال فرصت ذارید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا