یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهر خرم‌آباد با دارا بودن اقلیم معتدل و كوهستانی، درخت‌های بزرگ و در‌هم تنیده و چشمه‌ها و آب‌های جاری ‌از شهرهایی است كه مستعد سرمایه‌گذاری برای فراهم کردن زیرساخت‌های ایجاد پیاده‌روست.
از جمله فضاهایی كه شهروندان و فعالیت‌های انسانی در آن‌ها جریان دارد پیاده‌رو‌هاست. کم‌توجهی به افراد پیاده‌ در مقابل سواره‌ از معضلات شهرسازی است و این امر ناشی از کم‌توجهی مدیران به ایجاد فضاهای مطلوب برای شهروندان و پیاده‌روی‌های روزانه بوده که در بافت شهری و ایجاد فضاهای مناسب در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است.
پیاده‌روی بهترین شکل تحرک شهروندان است که اثر خوبی بر كاهش آلاینده‌های محیط زیستی در حوزه حمل و نقل شهری دارد، بنابراین ضروری است كه تسهیلاتی برای ایجاد این قبیل فضاها با هدف نشاط، امنیت و ایمنی در نظر گرفته شود.
اکنون پیاده‌روهای خرم‌آباد در معرض آسیب‌هایی از جمله نبود مطالعات، برنامه‌ریزی و ضعف اجرایی تاسیسات زیر‌زمینی شركت‌های حفار و اعمال سلیقه‌های مختلف قرار دارند. حفار‌ی‌های مكرر در معابر، نبود فضای كافی، نظافت و جذابیت در مسیر پیاده‌رو نه فقط سفرهای پیاده را کم می‌کند، بلكه منظر شهر را هم به چالش می‌كشد.
در شهر‌هایی مثل سنگاپور سازمان محیط زیست این شهر تضمین نظافت مكان‌های عمومی به خصوص جاده‌ها و پیاده‌روهای این شهر را به عهده دارد و برای کسانی که نظافت را رعایت نکنند، 44 دلار جریمه در نظر گرفته است. درنتیجه زیست شهروندان به‌سامان‌تر شده است.
فیزیك و فضای پیاده‌رو تحت تاثیر مواردی از جمله مصالح كف‌سازی‌، نما، مسیرهای دوچرخه، پاركینگ‌ها، نیمكت‌ها، ایستگاه تاكسی و اتوبوس و دوچرخه، نور و روشنایی و زیبایی مغازه‌ها، وجود درخت و فضای سبز و سایبان در مسیر، روگذر و زیرگذرهای عابر پیاده، رنگ گلدان‌ها، نورپردازی و رنگ‌آمیزی دیوارها، تمیزی محیط و بهداشت و تسهیلات نابینایان و جانبازان قرار دارد. هویت یك پیاده‌رو از موارد دیگری هم متاثر است. در اكثر شهرهای صنعتی دنیا از فضای سبز به عنوان یك مولفه مهم در جهت ترغیب عابران برای پیاده‌روی استفاده می‌شود. آبیاری فضای سبز در كشور ما با توجه به كمبود آب، با استفاده از شیوه‌های آبیاری قطره‌ای یا كوزه‌ای اجرا می‌شود. مهم این است كه در ایجاد بوستان‌ها و پارك‌ها هم با توجه به موضوع کم‌آبی، تأسیسات شبکه‌های آبیاری جدید در مرحله اولیه اجرای آن‌ها دیده شود، در غیر این صورت در آینده نه‌چندان دور با هزینه‌های هنگفتی برای تخریب و تغییر در عملكرد فضاها رو به رو خواهیم شد.
از سوی دیگر ایمنی و روشنایی معابر هم باید مورد توجه قرار گیرد. هر كدام از این موارد از جمله جذابیت، امنیت و روشنایی می‌تواند در جهت ترغیب عابران و افزایش سفرهای پیاده نقش داشته باشد.
سفرهای شبانه با وجود مطلوب بودن دمای هوا، آن هم در فصل پاییز برای پیاده‌روی در صورت تامین نشدن روشنایی و امنیت به طور محسوس كاهش می‌یابد. تامین امنیت روانی در پیاده‌روها به صورت شبانه‌روزی می‌تواند تاثیر بسزایی در بالا بردن سفرهای پیاده، مخصوصا میان بانوان داشته باشد و در نتیجه برای همه فرصت برابر ایجاد خواهد شد.
باید به این امر توجه داشت؛ موانع موجود در ایجاد آسایش همگانی باید شناسایی و رفع شوند. از جمله آنها باید به عرض زیاد سواره‌رو در مقابل عرض كم پیاده‌رو، نبود جایگاه‌های استراحت در مسیر، موانعی در پیاده‌روها مانند پایه پرچم‌ها و بنرها، دریچه‌های غیر هم‌سطح، پله‌ها، شیب‌ها، رمپ‌ها، ورودی پاركینگ‌ها، بیرون‌زدگی‌ها، كیوسك‌های تلفن، مصالح ساختمانی و سد معبر كاسبان در پیاده‌روها و حتی خیابان‌ها اشاره کرد. این موارد باید از سوی مدیران شهری مورد توجه قرار بگیرد و به ترغیب مردم به تحرک‌های هر چند کوتاه مدت با پیاده‌روی‌های روزانه منجر شود.



حشمت‌الله فراشی/ مدیر ترافیک شهرداری خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 شهرام 1396-07-12 05:59
اقای مدیر ترافیک شهرداری بسم الله .ماشاالله مطالب خوبی فرمودید .شروع کنید و از مسیولین بخواید این کارها رو انجام بدن.
نقل قول کردن
#2 احمد 1396-07-12 07:46
جناب آقای فراشی ممنون
از میدان تختی تا ابتدای میدان تیر(بلوار جانبازان) فاقد هرگونه پیاده روی مناسب جهت تردد عابرین پیاده هست.
خیابان ۱۷شهریور منتهی به فروشگاه اتکا متاسفانه فاقد پیاده رو هست.
چرا چندین سال باید اینجور ناجور بمونه؟
واقعا هیچکدوم از مسؤلین شهر از این مسیر عبور نمیکنن؟
فرمانداری و بازرسی و دیوان محاسبات و چندی از ادارات مهم دیگر در این منطقه هستن و هرروز از این مسیر عبور میکنن ولی متاسفانه چون با خودروهای دولتی (پلاک قرمز) رد میشن اهمیت نمیدن.
نقل قول کردن
#3 بابک 1396-07-12 09:11
متاسفانه بجز کم کاری مسئولین و شهرداران خود مردم و شهروندان نیز بعنوان مالکان اصلی شهر غالبآ برای بدست آوردن سود بیشتر در هنگام ساخت و سازهای بی رویه اخیر منافع عمومی را مورد بی اعتنایی مطلق قرار داده تا جایی که هر کدام از دیگری برای تصرف و تخریب و قلع قمع فضاهای عمومی نظیر پیاده رو ها و درختان منحصر بفرد آن کوتاهی نمیکنند و کسی اندک توجهی به مطالبات عمومی نظیر نیاز شدید شهر به وجود پیاده روهای بزرگ و آبرومند برای شهرمان نمیکنند و هر کس تنها در راه تامین و برآورده کردن خواستها و منافع فردی اش منافع عمومی را براحتی قربانی میکنند .
حتمآ در مقالاتی به چرایی وجود چنین روحیه و بی قیدی و بی مسئولیتی آنهم در بین آحاد مردم شهر پرداخته شود تا بلکه بتوان سرچشمه همه این نابسامانی که همانا فقدان فرهنگ احترام به حقوق اجتماعی است قدری مورد تجزیه و تحلیل و بازشکافی قرار بگیرد .
نقل قول کردن
#4 داد 1396-07-12 09:44
پیاده رو ها و خیابون های خرم اباد نیاز به بازسازیو تعمیر دارد پر از چاله و سرعت گیرهای خیابان هادغیر استاندارد باید با دید علمی بررسی شوند چون از نظر نما زیبای شهر رو خراب کرده هم باعث اسیب به مردم می شوند هموار نبودن سطح خیابان و پیاده رو ها باعث کمر درد و پا درد و خرابی ماشین ها می شود امیدواریم هر چه زودتر این مشکل شهر حل شود
نقل قول کردن
#5 من خرم آبادیم 1396-07-12 10:26
مطلب عالی بود..شهری توسعه یافته است که امکانات کافی در اختیار شهروندانش باشد و مشکلات حداقل باشند و مردم به آسایش و رفاه کامل برسند..انشالله با همت مسولین و مردم این معیارها تحقق یابد.
نقل قول کردن
#6 محمدحسین 1396-07-12 13:07
پیاده رو ها شهر را باید عریض تر کرد
نقل قول کردن
#7 میلاد 1396-07-12 13:58
آقای فراشی. شما خودتان سالها در شهرداری مسئول عمران و الان مدیر ترافیک هستید.وضعیت فعلی خوب یا بد نتیجه مدیریت امثال شماست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا