یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قبل از اینکه سفره خون به‌دل شده‌ی دلم را برایتان باز کنم یک سؤال از شما مخاطبین گرامی دارم، وقتی دشمنان برای وطن دست‌درازی می‌کنند چه حالی به شما دست می‌دهد؟
وقتی نام بزرگ خلیج‌فارس را خلیج عرب خطاب می‌کنند چه حالی به شما دست می‌دهد؟
می‌دانم همه ما همه هم‌وطنانم برای ایرانشان برای وطنشان حاضرند جان‌نثار کنند تا آسیبی به تمامیت ارضی وطن نرسد ...
اکنون سؤال اینجاست ما به عنوان هم‌وطن لر زمانی که توسط دیگر اقوام نادیده گرفته شویم یا فرهنگ و اصالتمان به یغما رود آیا حق اعتراض نداریم؟
آیا نباید برای حفظ اصالتمان از قوم لر دفاع کنیم؟
یا نه ... از دید شما قومی به اسم قوم لر وجود ندارد! آیا نباید از قومی دفاع کنیم که خود ریشه و بطن ایران است در حالی که به‌راحتی به دست فراموشی سپرده می‌شود؟
به گزارش پایگاه خبری یافته، خبرگزاری مهر در اقدامی مضحک با بی‌مهری تمام یک نقشه پراکندگی زبان‌ها در ایران منتشر کرده است و در آن 11 استان لرنشین را بلعیده و جزو فارسی‌زبان‌ها آورده است!
در توضیح خبر این خبرگزاری آمده که «بر اساس سرشماری‌های انجام شده زبان‌های رایج در ایران در حال تغییر است. زبان فارسی در ۶۰ سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و زبان‌های مادری اقوام ایران در حال فراموشی است.» هر انسان بالغی بعد از دیدن این نقشه متوجه خواهد شد که این خطای فاحش نه‌تنها سهوی نیست بلکه عمدی هم بوده است که 11 وجود استان لر نشین را در کشور به دست باد سپرده است.
شاید باورتان نشود آن‌قدر قوم لر در این سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است که می‌خواهم فریاد بزنم صدایم به گوش مسئولین بی‌مسئولیتی برسد که به‌راحتی قوم بزرگ لر را از ایران حذف کردند قومی که پدر وطن است قومی که در طول تاریخ برای وطن هم پدر بود هم مادر ... من لرم ... لره لرم چطور می‌شود با وجود ما لرها در ایران نام و نشانی از لر نباشد؟
و چطور می‌شود وقتی قومی به اسم قوم لر وجود ندارد اما تا هراسی به کشور می‌رسد می‌گویند ما لرها را برای دفاع از وطن داریم و پشت‌بند هم به 11 استان لر نشین سفر می‌کنند آیا این با عقل جور در می‌آید؟
ظاهراً در کشور ما وجود زبانی مادری به نام لری یک شایعه استکباری بیش نیست. حتی در آنجا هم که به هر جهت برای نابودی زبان‌های مادری بر حسب اتفاق دلی بسوزانند باز نامی از مردمان لر نیست. فرهنگمان را به یغما بردند سکوت کردیم به حرمت وطن، تاریخمان را پایمال کردند سکوت کردیم به حرمت وطن ... وطنی که از قوم لر جان گرفته اکنون به جایی رسیده که نام بزرگ لر را به دست فراموشی سپرده است. چه کسی جوابگوی این همه بی‌مهری در حق قوم لر خواهد بود.
اصطلاح زبان مادری گرته برداری از اصطلاح انگلیسی mother tongue است.
واژه زبان (tongue) در زبان مادری یک تعبیر است که حتی ربطی هم به زبان (language ) یا گویش (dialect ) بودن ندارد.
در تقسیم‌بندی خبرگزاری نامبرده شده کل مناطق لرنشین را فارس زبان حساب کرده‌اند که آن‌ها هم مادر می‌گویند و بنابراین زبانشان در معرض خطر نیست (مدیونید اگر یک وقتی فکر کنید ما لرها به مادر میگیم دا، دی، دالکه، دایک...). این‌ها همش شایعه اجانب است لر کجا گفته دا و...؟!
این اقدام باعث حیرت و تأسف مردمان لر شده و در شبکه‌های مجازی موجی از اعتراض به همراه داشته است. مسئولین باید بر حذر باشند در شرایط کنونی نشر چنین نقشه‌هایی که موجودیت یک قوم بزرگ ایرانی را انکار و نادیده می‌گیرد مخل امنیت و وحدت ملی ایران عزیزمان است و عوامل چنین اقدامات ضد منافع ملی باید پاسخگو باشند
همچنین از تمامی مسئولین محترم ذی‌ربط اعم از نمایندگان مجلس، استانداران محترم و مدیران فرهنگ و ارشاد 11 استان لر نشین تقاضا داریم در این خصوص پیگیری نموده و جوابگوی مردم شریف قوم لر باشند.

لردا طولابی

دیدگاه‌ها   

#1 علی رص. 1396-04-19 08:34
متاسفانه وقتی فرزندی برامون بدنیامیاد قبل ازاینکه بخواهیم لری رویادش بدیم .فارسی بهش اموزش میدیم که مثلا باکلاس باشیم .خودکرده راتدبیرنیست
نقل قول کردن
#2 حمیدرضا 1396-04-19 08:41
اینکه فاجعه است و ما نمایندگان سکوت کرده ایم ، لطفا به سایت فارس نیوز مراجعه و همون نقشه تجاوز اصفهان رو در قسمت استان ها ببینید ، ببینید که واقعیت داره . متاسفانه صدایی ازمون برنمیاد
نقل قول کردن
#3 سعید 1396-04-19 09:27
کاش فقط زبان مادری بود تو هر چیزی که فکرشو کنید حق لرها پایمال میشه و متاسفانه خودمون هم توانایی گرفتن حقوقمون رو نداریم
نقل قول کردن
#4 خایدالو 1396-04-19 12:19
زبان لری را پاس بداریم
نقل قول کردن
#5 اهورا 1396-04-19 13:41
خودمون کوتاهی کردیم
نقل قول کردن
#6 خوزستان 1396-04-19 13:47
عالی بود. سپاس.
نقل قول کردن
#7 آرمین 1396-04-19 13:56
خود یافته کامنت مردم در مورد اتحاد لرها سانسور می کنه! چه انتظاری از خبرگزاری مهر دارید؟
حقمون هست بی عرضه هستیم :oops: اصلا فرهنگ مطالبه گری نداریم! من فقط فرهنگ مطالبه گری هموطنان ترک قبول دارم
نقل قول کردن
#8 لر 1396-04-19 13:57
ایسه د ه نگ و ره نگ لرسو هه فارسی قسه بک(الان صداوسیما لرستان فارسی حرف بزنید!!)
نقل قول کردن
#9 امینی 1396-04-19 14:21
براحتی 15 الی 20 میلیون لر رو نادیده گرفتن . الان بعضی ها تعجب میکنن میگن لرستان دو میلیون بختیاری و کهکیلویه و ایلام هم هر کدوم یک میلیون نفر چطور میگی 20!!!! خيالتون راحت ما از اينم بیشتریم ولی نمیخوان نشون بدن و اکثر هم به شهرهای دیگه مهاجرت کردیم . استاندار وظیفه داره پيگير باشه و نمایندگان لر محکوم کنند این قبیل کارها رو .
نقل قول کردن
#10 امینی 1396-04-19 14:23
درضمن کرمانشاه و ایلام لرن که متاسفانه کرد خوانده شدن . جالب تر از اون قزوین و زنجان و آذربایجان غربيه که تمام کرد خوانده شدن .
نقل قول کردن
#11 ویریار 1396-04-19 15:17
:zzz وقتی درتمام شهرهای لرستان جاب است درتقریباتمام روستاهاحتی پدرومادرانی که خودفارسی حرف زدن رو بخوبی نمیدانند به فرزندانشان فارسی یادمی دهند یادرهمین خرم ابادشماهیچ دختری رو نمی بینید لری حرف بزنه،کاربه جایی رسیده که شمااگرلری حرف بزنی جواب تان رانمی دهندنمونه اش منسی مطب ی دکتر گرفته تا....
خیلی حرف بیجایی هم نزده که جز فارس حساب کرده.
لرکی ازحق خودش دفاع کرده که این دومیش باشه.
نقل قول کردن
#12 آرمین 1396-04-19 15:35
به نقل از علی رص.:
متاسفانه وقتی فرزندی برامون بدنیامیاد قبل ازاینکه بخواهیم لری رویادش بدیم .فارسی بهش اموزش میدیم که مثلا باکلاس باشیم .خودکرده راتدبیرنیست

بدتر از اون اینکه کلی اسم لری زیبا داریم!دیروز من تواینترنت لیست اسامی لری رودیدم چه اسم های زیبایی بودن :-| اما مردم خودمون کمتراز اون اسامی موقع انتخاب نام فرزند اطلاع دارن
نقل قول کردن
#13 آرمین 1396-04-19 15:39
به نقل از حمیدرضا:
اینکه فاجعه است و ما نمایندگان سکوت کرده ایم ، لطفا به سایت فارس نیوز مراجعه و همون نقشه تجاوز اصفهان رو در قسمت استان ها ببینید ، ببینید که واقعیت داره . متاسفانه صدایی ازمون برنمیاد

سال هاست که مسئولین اصفهانی فکر تجزیه مناطق حاصل خیز و پرآب لرنشین هستن!این چه روزی هست دارم این حرف میگم! این خط اینم نشون_/استاندار هم هزاربار بیاد بگه همچین توطئه ای نیست باور نمی کنم
نقل قول کردن
#14 آرمین 1396-04-19 15:41
به نقل از سعید:
کاش فقط زبان مادری بود تو هر چیزی که فکرشو کنید حق لرها پایمال میشه و متاسفانه خودمون هم توانایی گرفتن حقوقمون رو نداریم

یک مقدار اتحاد داشته باشیم وپشت هم باشیم کسی جرات نمیکنه همچین کاری بکنه! متاسفانه بین لر ولک وبختیاری دارن بینمون تفرقه میندازن تاپروژه های ثانویه قمرود وزاینده 2 رو اجرا کنن
نقل قول کردن
#15 دختر بختیاری 1396-04-19 16:05
درود بر این بانوی گرامی . ای کاش نمایندگان ما هم به اندازه نمایندگان دیگر اقوام جسارت داشتن.
نقل قول کردن
#16 آراز 1396-04-19 16:09
کسی که این نقشه رو کشیده دچار افکار شوونیسمی افراطی هست! ولش کنی تا موصل عراق میره و میگه عرب ها هم فارس هستن!!!! شک نکنید لری زبان هست 8) بعضی ها میان میگن لری لهجه و زیر مجموعه فارسی است!!!! نه دوست عزیز اگر اینطور هست پس چرا وقتی ما با زبان لری صحبت می کنیم چرا شما نمی فهمید ما چی میگیم؟ پس لری زبان هست بلاشک؛ همه ما لرها توخونه به مادر میگیم دا یا دالکه، کسی نمیگه مامان! هزاران اصطلاح و کلمه دیگر هست که من ثابت می کنم لری زبان هست
نقل قول کردن
#17 sina 1396-04-19 16:09
تا وقتی انتخابمون طایفه ای باشه بهتراز این نمیشه...کل لرستان فدای طایفه بازی شدن...درود بر لرستان بزرگ
نقل قول کردن
#18 آراز 1396-04-19 16:10
یافته عزیز خواهشا صدای ما رو برسون خودمون خودمون سانسور نکنیم !
#اتحاد لرستان
#زبان لری
نقل قول کردن
#19 لور 1396-04-19 16:25
حق گرفتنیه نه دادنی... متاسفانه قوم لرنسبت به حق وحقوقش بی تفاوت شده ومسولین هم سواستفاده میکنند...ازماست که برماست
باتشکرازخواهرگلم
نقل قول کردن
#20 اتابک لر 1396-04-19 16:37
با سلام جا داره برای هویت لر گریست تمدن بزرگی که قدمت چند ده هزارساله حالابایستی فدای سهم دیگر اقوام بشه و باید درسطح مدنی و حقوقی توسط نمایندگان و مسئولان پیگیری شود
نقل قول کردن
#21 صادق 1396-04-19 16:47
لر قوم مستقل و با ریشه ای است که دامنه گستردگی آن به استانهای زیادی رسیده است ولی متأسفانه چند سالی است که دیگر اقوام سعی در تسخیر هویت این قوم را دارند وقت آن رسیده مسئولین و نمایندگان بخود بیایند و در راستای حمایت از هویت مستقل این قوم بااصالت قدمی استوار بردارند.
نقل قول کردن
#22 فرهادی 1396-04-19 17:35
عجیبه واقعأ. چند وقت پیش در سایت نگین زاگرس مقاله زبان باستانی لری را خواندم و واقعأ از پیشینه و قدرت زبان مادری ام خیلی خوشحال شدم کاش دوستان اطلاعات خود را بالا ببرند و الکی اظهار نظر نفرمایند. با سپاس
نقل قول کردن
#23 کوکلا 1396-04-19 19:58
طی ماه های گذشته به طرز بی سابقه ای با اعصاب لرتباران بازی می کنند که نشان می دهد یک اتاق فکر بسیار قدرتمند پشت این قضایا هست متاسفانه کسانی که نماینده لرستان هستند بدون کوچکترین پیگیری و دفاع از حقوق ملت از کنار این مسایل می گذرند
نقل قول کردن
#24 حمید از کرج 1396-04-19 20:47
واقعا تاسف باید خورد ....برای ادمهای جاهل و نادان که توهین به همچین قوم با اصالتی میکنند......!؟! ؟؟؟ درود بر تمامی لرهای زحمت کش و غیور ایران.....فقط اتحادمون چاره ساز هست .....و جرات همچنین کاری رو پیدا نمیکنند.....لر تویسرکان-استان همدان
نقل قول کردن
#25 لرستان_بزرگ ایرانستان 1396-04-20 09:58
لر زبانان به مسائل نژادی اهمییت نمیدهند و همه چیز را مسخره حساب می کنند.استقلال زبانی نژادی منطقه ای باعث ایجاد پیشرفت و توسعه است.ما با فارس شیفتگی باعث از بین رفتن قدرت لرها می شویم.که این سیاست رو برای همه اقوام درنظر گرفته اند ولی متاسفانه از سه قوم بزرگ ایران ترک.کرد.لر.فقط لرها هستند که وابسته فارسها هستندبه همین خاطرکمترین ارزش شخصی و اهمییت را دارند.ملت لرستان بزرگ دچار فارس شیفتگی نشوید.
نقل قول کردن
#26 لرکاسیت عیلامی 1396-04-25 13:26
تاوان این کاراشون رو خواهند داد...ا
نقل قول کردن