یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها در فضای مجازی به شیوه مدیریت در استان لرستان اشاره می‌شود که در فضای واقعی هم به‌طور گسترده‌ای در دولت اول جناب آقای روحانی با آن مواجهه بودیم که بعضی از کنشگران سیاسی و اجتماعی آن را مدیریت دو زیستی نام نهاده‌اند. ابتدا دو حقوق‌دان لرستانی، اساتید ارجمندم بهزاد مومنی و دکتر کنعانی به آن اشاره نمودند. در این جا لازم دیدم یادداشتی کوتاه در این زمینه بنویسم و با ذکر خاطره‌ای کوتاه به آن بپردازم.
 در دوران کودکی و نوجوانی در روستای ما پیرمرد خوش‌مشربی زندگی می‌کرد به نام باباپیر. با ریش‌هایی صاف که همیشه در انبانش حرفی برای گفتن داشت. بی‌سواد بود؛ اما ارجاعات تاریخی خوبی به موضوعات می‌داد.
یادم هست در یکی از روزهای گرم مردادی از او که در روی پیراهنش علاوه بر یک کت، پالتوی ضخیمی پوشیده بود پرسیدم: چرا در این گرمای سوزان کت و پالتو پوشیده‌ای.
گفت: بچه جان هر چیزی که جلوی سرما را بگیرد جلوی گرما را هم خواهد گرفت.
حالا از من خواهید پرسید چه ارتباطی بین دو زیستان، باباپیر، پالتو و مدیران وجود دارد. عجله نکنید بالاخره با هم به نتیجه‌ای خواهیم رسید.
این قصه باباپیر بر می‌گردد به اوایل دهه پنجاه و دوران نوجوانی ما.
بزرگ‌تر که شدم. آدم‌های دور برم را در موقعیت‌های متفاوت در نقش‌های متفاوتی دیدم. دیدم کم‌کم ماسک وارد ادبیات سیاسی ما شد و افراد چند چهره برای هر موقعیت یک ماسک بر چهره خودشان می‌زدند؛ و این آدم‌ها در شرایط متفاوت به موقعیت متفاوتی می‌رسیدند برای حفظ جایگاه و انباشت ثروت.
 خوب تا حالا رسیدیم به پالتو و ماسک؛ اما در دهه گذشته تقریباً کار از پالتو و ماسک گذشته و به تغییر رنگ و هویت رسیده بود و اوج آن رسیده به چند سال گذشته.
در ایران بزرگ اسلامی چند سال است که دو جناح سیاسی چپ و راست هرچند سال یک بار در حال انتقال قدرت و جابجایی مدیریت برای سکان‌داری کشور هستند. این دو گروه طی یک ‌پوست‌اندازی سیاسی به دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا تبدیل‌ شده‌اند و تا این جای کار هم هیچ ایرادی بر این سیاست وارد نیست و بسیار هم خوب است برای تمرین دموکراسی و انتقال قدرت.
اما آنچه امروزه سازمان‌های دولتی از آن رنج می‌برند از وجود این دو گروه سیاسی نیست. بلکه پدیده‌ای است به نام آفتاب‌پرستی که دوستان حقوق‌دان من آن را مدیریت دوزیستی نام نهاده‌اند.
در این شیوه مدیریت دو زیستی، بعضی از مدیران به شکل آفتاب‌پرست هر لحظه خود را به رنگی در می‌آورند و برای رسیدن به موقعیت مد نظرشان به سمتی که قدرت وجود دارد در حال تغییر رنگ، کرنش و سر تعظیم فرود آوردن هستند؛ و این شیوه مدیریت دو زیستی یا آفتاب‌پرستی، در بیشتر مواقع سازمان را از آن مأموریت اصلی خود دور خواهد کرد و بیشتر وقت مدیر در حال رنگ عوض کردن و باج دادن به ابزار قدرت برای ماندگاری بیشتر خواهد شد.
 پس دیدیم در ادوار مختلف هر چیزی کارکرد خاص خود را دارد. روزگاری که برای هدر نرفتن دمای بدن چه در سرما و چه در گرما از ابزاری به نام پالتو استفاده می‌شود. در دیگر ایام برای رسیدن به ثروت از ابزار دیگری به نام ماسک استفاده می‌شود و در روز گاری دیگر برای رسیدن به قدرت از ابزاری به نام تغییر هویت استفاده می‌گردد.
 حال باید دید دولت دوم دکتر حسن روحانی با این آفتاب‌پرستان چه خواهد کرد. آیا دوزیستی ادامه خواهد داشت یا شفافیت و دولت شیشه‌ای شکل خواهد گرفت و آنان که به برنامه‌های این دولت اعتقاد قلبی و عملی به آن دارند حضور خواهند داشت.
آیا دروازه قدرت بر روی ریاکاران و آفتاب‌پرستان بسته خواهد شد؟
 
عبدالرضا شهبازی

دیدگاه‌ها  

#1 عزت اله خورشیدی 1396-03-12 23:26
اینکه انتظار داشته باشیم با تغییر دولت تمام کارگزاران دولت قبل اخراج یا جابجا شوند نوعی اغتشاش در امور مملکت می باشد چون دولت بعدی هم باید این عمل را با این تفکر تکرار کند و قطعا با این طرز فکر کشورما همان کشور جهان سوم خواهد بود ولی اگر تحمل مخالف را ولو در مصدر قدرت داشته باشد در آن صورت کشور رشد می کند. جای بسی تعجب است که برخی که ادعای روشنفکری دارند از اصطلاح زشت و قبیح دوزیست استفاده می کنند که شایسته جامعه اسلامی نبوده و نیست . خدا همه را به راه راست هدایت کند.
نقل قول کردن
#2 ناشناس 1396-03-12 23:33
نام دیگر این دوزیستان ( حزب باد) هست :lol:
نقل قول کردن
#3 احمد رضا 1396-03-13 01:22
اسم آفتاب پرست بیشتر به این جور خلق و خوی منفعتی نزدیک تر است.
ما یک مدیر کل به ظاهر اصلاح‌طلب داشتیم که بیشتر از اصول گرایان خط میگرفت تا از اصلاحات.

خدا رو شکر که ظلم پایدار نیست.
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1396-03-13 07:53
متاسفانه همینطور است که فرمودید 90 درصد مدیران جز دوزیستان به حساب میان به هر جهتی که باد بیاد در همان جهت منفعتشون رو حفظ می کنند .
نقل قول کردن
#5 خادم ملت 1396-03-13 11:32
آفرین برا این موضوع انتخابی.
طرف مقابل زمان خاتمی مدیره ؛ زمان احمدی نژاد مدیره ؛ زمان روحانی مدیره
وجدانن خودتون حزبش رو مشخص کنید
برادر عزیز ؛ تا زمانی که مدیران دوزیست و بالای سی سال سابقه تو این استان هستن ما پیشرفت نمی کنیم
فعالان اجتماعی مطیع قانون چه در فضای مجازی و چه غیر آن باید با استاندار جلسه بذارن و خواهان برکناری اینان باشن
چرا که در صورت نبود جلسه اینان در سمت خود ابقا و مشکلات استان پابرجا خواهد ماند.
نقل قول کردن
#6 احمد رضا 1396-03-13 20:10
به نقل از عزت اله خورشیدی:
اینکه انتظار داشته باشیم با تغییر دولت تمام کارگزاران دولت قبل اخراج یا جابجا شوند نوعی اغتشاش در امور مملکت می باشد چون دولت بعدی هم باید این عمل را با این تفکر تکرار کند و قطعا با این طرز فکر کشورما همان کشور جهان سوم خواهد بود ولی اگر تحمل مخالف را ولو در مصدر قدرت داشته باشد در آن صورت کشور رشد می کند. جای بسی تعجب است که برخی که ادعای روشنفکری دارند از اصطلاح زشت و قبیح دوزیست استفاده می کنند که شایسته جامعه اسلامی نبوده و نیست . خدا همه را به راه راست هدایت کند.


اتفاقاً همین افراد باعث شدن که اعتقادات افراد تغییر پیدا کنه. چون در ظاهر یک جور نشان میدن و در عمل جور دیگری عمل میکنن. اینها فقط به فکر منافع خودشان هستن. چه بسا که برای منافع شخصی خودشان دست به هر کاری میزنن.
خیلی از این افراد بر اساس شایستگی و حرفه در پست های خود منصوب نشدن. صرف هزینه و حق کشی به این پست ها رسیدن.واقع بین باشید. هر چند که واقع بینی به تعبیر شما شایسته ی جامعه ی اسلامی نیست. جامعه ی اسلامی شایسته ی یکرنگی و صداقته.
نقل قول کردن
#7 زز 1396-03-14 14:59
خیلی خوشم از این "آی دزد آی دزد" گفتن برخی ها میاد
نقل قول کردن
#8 آیت میردریکوند 1396-03-14 17:43
یعنی اگه یک نفر مدیر و مدبر باشد ولی در انتخابات پشت سر کاندید خاصی نباشد باید از چرخه ی مدیریت کنار گذاشته شود یا اگر یک نفر دیگر مدیر خیلی قوی باشد و از کاندید خاصی حمایت کرده ولی کاندید مورد نظر رای نیاورده باید کنار گذاشته شود؟مگه همه ی کاندیداهای محترم نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان نیستند؟ مگر غیر از این است که در یک مجموعه یا اداره نباید همه یک دست باشند؟ مگر غیر از این است که در یک سازمان برای پیشرفت کارها باید موافق و مخالف وجود داشته باشد؟ پس بحث شایسته سالاری فقط شعار است؟
نقل قول کردن
#9 شهروند 1396-03-15 17:59
اخه مشکل اینجاست که دوزیستان نه مدیرند نه مدبر. نماینده ای انها را گمارده است انجا. وگرنه اگر مدیر و مدبر باشند خوبه ولی متاسفانه این طور نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا