یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هر چه به زمان انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نزدیک‌تر می‌شویم، شور و هیجان انتخاباتی نیز بیشتر می‌شود.
کاندیداهای بسیاری در حال رایزنی و دیدارهای چهره به چهره هستند و با برگزاری جلسات خانگی تلاش می‌کنند آراء بیشتری را به‌سوی خود جذب کنند. در انتخابات آتی پیش‌بینی می‌شود بیش از 300 نفر در شهر خرم‌آباد نامزد شوند و خودشان را در معرض انتخاب شهروندان قرار دهند. در واقع برای هر کرسی شورا حداقل 30 نفر نامزد خواهند شد؛ بنابراین، شهروندان خرم‌آبادی باید از میان هر 30 نفر یک نفر را برگزینند. بدیهی است کارزار انتخاباتی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.
البته، انتظار می‌رود تعداد زیادی فهرست‌های انتخاباتی نیز توسط جامعه پزشکان، مهندسین، متخصصین، اساتید، وکلا و... منتشر شود و از شهروندان خواسته شود به‌جای افراد به فهرست‌ها رأی دهند. در صورتی که تعداد فهرست‌ها محدود باشد، می‌توان آن‌ها گامی روبه‌جلو در راستای توسعه فرهنگ شهروندی قلمداد نمود. در حقیقت، رأی دادن به فهرست‌ها اقدامی پسندیده، فرهنگی و مدنی محسوب می‌شود. ولی تعداد بسیار زیاد و غیرمتعارف نامزدها از یک‌سو و تعداد زیاد فهرست‌ها از سوی دیگر موجب تشتت آراء و پیچیدگی رَوند انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد خواهد شد. درهرصورت، تعداد بسیار زیاد نامزدها و انتشار فهرست‌های مختلف در انتخابات آینده شهر اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین، باید آن‌را به مثابه تجربه‌ای دیگر پذیرفت و برای انتخابات آینده از آن درس‌های لازم را آموخت. ولی فهرست‌هایی که در هر صورت خواهند آمد، چه ویژگی¬هایی باید داشته باشند؟ در یک «فهرست خوب» چه معیارهایی باید لحاظ شوند؟
بدون شک یک «فهرست خوب» باید متشکل از زنان و مردانی باشند که همگی دارای تجربه کافی، شایستگی، کارآمدی و متخصص در رشته‌های مورد نیاز اداره شهر باشند. اعضاء یک «فهرست خوب» باید دارای شخصیت‌هایی با صلابت، قوی و متعهد باشند تا با درایت و جسارت برنامه پیشرفت و توسعه شهر را تدوین کنند و یک شهردار توانمند و کارآمد را برای اداره شهر انتخاب نمایند. در صورتی که در «فهرست خوب» افرادی کارآمد و شایسته از ایل‌ها و طوایف مختلف نیز حضور داشته باشند قطعاً بر وزن و تعادل آن خواهند افزود.
اما یک «فهرست بد» چه ویژگی‌هایی دارد؟ عدم توجه به کارآمدی، تجربه، تخصص، تعهد و شایستگی اعضاء قطعاً یک «فهرست بد» را تداعی می‌کند. مبنای انتخاب اعضاء در یک «فهرست بد» دوستی، فامیلی و طایفه‌گرایی است. قطعاً، انتشار چنین فهرستی گمراه کردن و آدرس اشتباه دادن به شهروندان خرم‌آبادی تلقی می¬گردد.
آیا می‌توان شاهد انتشار یک فهرست بدتر از بد هم بود؟ متأسفانه جواب این سؤال آری است. برخلاف انتظار، مدتی است شایعاتی در سطح شهر خرم‌آباد بر سر زبان‌ها افتاده است که بعضی ایل‌ها و طوایف در نظر دارند فهرستی اختصاصی از افراد ایل یا طایفه خود برای انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد منتشر کنند. به بیانی دیگر، بعضی ایل‌ها و طوایف قرار است فهرستی نُه یا سیزده نفره فقط از یک طایفه یا یک ایل تهیه و آن را در معرض انتخاب شهروندان قرار دهند. این تفکر نامعقول یعنی خط بطلان کشیدن به معیارهای شهروندی و پشت پا زدن به ارزش‌هایی که یک شهر را به توسعه و پیشرفت می‌رساند.
شهروندان فرهیخته و دلسوز باید دعا کنند انتشار چنین فهرست‌هایی در حد شایعه باقی بماند چرا که حتی فکر کردن به آن تن انسان‌های وارسته و شهروندان دلسوز را می‌لرزاند. این تفکر ناپسند اگر به مرحله عمل نزدیک شود، ضمن نابود کردن تمامی تجربیات ارزنده انتخابات گذشته، شهر خرم‌آباد را به شهری «قَجری» و واپس‌گرا تبدیل خواهد ساخت!
انتشار غیر معقولانه فهرستی اختصاصی از یک ایل یا یک طایفه خاص موجب عکس‌العمل شهروندان شده و به اختلافات قومی و قبیله‌ای دامن می‌زند. اگر یک طایفه خاص اقدام به انتشار فهرستی اختصاصی نماید، بدون شک، دیگر ایل‌ها و طوایف بیکار ننشسته و عمل مشابهی انجام می‌دهند در نتیجه بر اتحاد و یکپارچگی مردم ضربه‌ای کاری وارد می‌آید. در این میان، مدنّیت هم ضربه‌ای بسیار مهلک خواهد خورد و کارکرد همین انتخابات و شایسته گزینی نیم‌بند کنونی نیز کاملاً نیست و نابود می‌گردد.
در صورت انتشار چنین فهرست‌هایی از طوایف و ایل‌ها، آیا صحنه انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به صحنه اختلافات قومی و قبیله‌ای تبدیل نخواهد شد و فضای انتخاباتی را بسیار شکننده و خطرناک نخواهد ساخت؟ بدون شک، این اتفاق نامیمون، فرهنگ و مدنیّت را خدشه‌دار می‌سازد و تجربۀ بسیار تلخی را در کام شهروندان خرم‌آباد می‌نشاند.
لذا، از هم‌اکنون نباید اجازه داد افرادی به این اقدام ناپسند حتی فکر کنند. لازم و ضروری است بزرگان و پیشکسوتان با فرهتگ ایل‌ها و طوایف از هم‌اکنون با درایت و بزرگ‌منشی به شدّت با چنین افکاری مقابله نموده و از انتشار چنین فهرست‌هایی ممانعت به عمل آورند.
بر فرهیختگان، نخبگان و دلسوزان ایل‌ها و طوایف واجب است با آگاه‌سازی و ارائه رهنمودهای لازم از این اقدام غیرمنطقی و نامعقول جلوگیری به عمل‌آورده و بر ارائه «فهرست‌های خوب» تأکید نمایند. در این میان، نقش نظارتی معاون سیاسی امنیتی استانداری و مشاور اقوام و طوایف استاندار بسیار کلیدی و تأثیرگذار خواهد بود.
انتشار فهرست‌های اختصاصی ایل‌ها و طوایف یک «فهرست خوب» نیست، یک «فهرست بد» هم نیست، بدون شک فهرستی است از نوع سوم!
سید محمد قاسمی
  
توضیح: هرگونه باز نشر این مطلب منوط به ذکر نام نویسنده و عنوان سایت می‌باشد.

دیدگاه‌ها  

#1 خرم آباد مدرن 1395-10-08 08:44
متخصص و فهمیده را انتخاب کنید کاری به طایفه نداشته باشید.
نقل قول کردن
#2 مهدی 1395-10-08 08:52
خدایا خودت رحم کن هر روز بدتر ازدیروز
نقل قول کردن
#3 لرستانی 1395-10-08 08:59
حداقل این جوانان دانشگاه رفته باید روشنگری کنند.باید کسی کاندید شود که رشته اش سازگار با مدیریت و برنامه ریزی شهری باشد و سابقه کاری هم در این زمینه داشته باشد
نقل قول کردن
#4 پیامنی 1395-10-08 09:07
سلام جناب قاسمی ، به شما تبریک میگم قلم خوب و شیوایی دارید اما فکر نمیکنید که حال و روز شهر ما مطابق با این بیت از سعدیست که میفرماید : خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است ؟؟؟؟

استاد قاسمی ، وقتی که مسئولین تراز اول استان پستها و مناصب مهم اداری و مدیریتی را جز به دوستان و رفیقان گرمابه و گلستان خود پیشنهاد نمیکنند چطور انتظار دارید که در این شهر مردمان ساده اندیش و عموما کم سواد، انتخاب شایسته ای بعمل بیاورند و از قوم گرایی اجتناب کنند؟

به شما به عنوان یه جوان میانسال خرم آباد قول شرف میدهم تا روزیکه منظومه شمسی وجود دارد و میچرخد این شهر سر و سامان واقعی از هیچ لحاظی(فرهنگی ، رعایت آداب و عرف اجتماعی ، رفاه اجتماعی و اقتصادی) به خود نخواهد دید ، ای کاش شهر ما در جغرافیای این کشور دیده میشد اما آرزوی عبثیست
نقل قول کردن
#5 حمید ت 1395-10-08 12:11
باید قوانینی در مجلس شوای اسلای مصوب شود که از ورود افراد بی تخصص در حوضه شهرسازی ومدیریت شهری جلوگیری شود .
نقل قول کردن
#6 ایوبی 1395-10-08 13:24
من خواهش میکنم حداقل اونایی که دانشگاه رفته هستند اونهایی که قدیمی این شهر هستند اونایی که دوست دارند جایی که درش سکونت دارند آباد باشه به کسانی رأی بدن که هم تخصص دارند هم دلسوز و قدیمی این شهرند و برنامه داشته باشند.
نقل قول کردن
#7 بهمن 1395-10-08 14:13
با سلام و سپاس از مطلب جناب مهندس قاسمى
اولا ليستهاى نانوشته مورد حمايت برخى دستگاهها يا تشكيلات مرتبط هم در عناوين سه گانه جاى دارند
ثانيا الآن انجمنها و نظامات صنفى و گروهى فعالى داريم كه اگر مرتبطين مثل نظام مهندسى و أركان آن كانون وكلا و أركان آن اتاقهاى بازرگانى و اصناف هيئتهاى ورزشى و انجمنهاى هنر تا سه نفر از اعضا منتخب خود را معرفى نمايند امكان تشكيل ليستها و انتخاب شايسته فراهم خواهد شد و افراد متفرقه ترك صحنه را ترجيح ميدهند
نقل قول کردن
#8 فعال سیاسی اصلاح طلب 1395-10-08 15:51
جناب قاسمی ، فرمایش شماصحیح است
اما مشکل اصلی وزیربنایی ورود ناکارآمدان
به شورای شهر نگرش مردم ماست. زیرا
افرادی که مدرک وتخصص دراین حوزه
ندارند به عنوان منتخب راهی پارلمان شهری
میشوند و ماحصل کارشان،همین است که
الآن می بینیم. بنده تاکید دارم از مدیران
بازنشسته و کارآمد به عنوان کاندیدا
مورد حمایت قرار دهیم.
نقل قول کردن
#9 منتقد 1395-10-08 15:52
مثل کاندیدایی که از تشکیلات طایفه ای اصلاح طلبان شمال خرم اباد بدون هیچ سابقه ی اجرایی و سیاسی معرفی شد.گرچه ناکام ماند ولی متاسفانه بذری پاشیدند که اصول جامعه مدنی را بر باد داد و کاری را شروع کردند که از طایفه گرایی سنتی بسی مخرب تر است
نقل قول کردن
#10 منتقد 2 1395-10-08 21:11
به نقل از منتقد:
مثل کاندیدایی که از تشکیلات طایفه ای اصلاح طلبان شمال خرم اباد بدون هیچ سابقه ی اجرایی و سیاسی معرفی شد.گرچه ناکام ماند ولی متاسفانه بذری پاشیدند که اصول جامعه مدنی را بر باد داد و کاری را شروع کردند که از طایفه گرایی سنتی بسی مخرب تر است

با سلام خدمت همه سروران و بزرگان
باید به عرض مبارک برسانم این بدعت نامیمون را همین به اصطلاح اصلاح طلبان شمال آغاز نمودند.متاسفانه در آن ایام انتخابات مجلس، نخبگان جامعه آنچنان که شایسته بود با این موضوع به مقابله برنخواستند، همه دیدیم بقیه نیز برای جا نماند از این حرکت طایفه محور عقب نمانند اقدام به تشکیل گروه های مناطق دیگر شهر دادند.این موضوع واقعا باعث تاسف است. این حرکات بی شک کمی به توسعه این شهر مظلوم نخواهد کرد.امیدوارم در انتخابات پیش رو شاهد این ناهنجاری های سیاسی نباشیم.
نقل قول کردن
#11 محمد اسدی 1395-10-09 03:06
جناب آقای قاسمی ازاینکه زحمت کشیدیدمتن جامع فوق رابانگاه علمی وتخصصی تهیه نموده اید به سهم خود سپاسگزارم.
اماباید گفت مشکل نگاه ملوک الطوایفی مردم است که اجازه می دهد کسانی که الفبای شهر را نمی دانند دراین عرصه عرض اندام می کنند.که متاسفانه بیشتر اوقات با رای طایفه وبعداز آن باخرید رای نانی.شارژی.نیرو انسانی درعوامل اجرایی ونظارتی به شورای شهر ورود پیدا می کنند وبعداز آن اکثریت یا فاقد کارایی اند یا دنبال مطامع خویش ...واقعیت اینست که تقصیر مردم دراین خصوص کمتر ازشخص آن نماینده شورانیست.اگردوس تان این مطلب را تبلیغات فرض نکنند باید گفت بنده بااینکه فارغ التحصیل ارشدبرنامه ریزی شهری ازیک دانشگاه معتبر(اصفهان)می باشم وازسال84تاکنون تدریس تئوری وعملی،کارگاهی تمام دروس برنامه ریزی شهری نظیر توسعه پایدار شهری.نقش سوانح دربرنامه ریزی شهری و......رابعهده داشته ودارم ،مردم خوب خرم آباد87000رای به من می دهند وآن اشخاص که هیچگونه تخصصی درامورشهری ندارند برنده اعلام می شوند .حالا خود قضاوت کنید مقصر کیست ،وراه برون رفت ارآن چیست؟
نقل قول کردن
#12 امین روشن پور 1395-10-09 16:12
درود بر جناب قاسمی عزیز.
در جایی که نخبگان ورود نکنند و دغدغه پیشرفت شهر و استان را نداشته باشند افراد لومپن و نالایق به پشتوانه طایفه جای آنها را خواهند گرفت.کاش جامعه مدنی در شهرمان آن قدر قوی بود که کسی به پشتوانه طایفه سودای شورای شهر و مجلس را در سرنمی پروراند.سپاس بابت مقاله تون....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا