یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معذرت‌خواهی و مسئولیت‌پذیری در مقابل اشتباهات و سهل‌انگاری، در کشورهای دیگر ارزش تلقی می‌شود و اصلاً کسی نمی‌تواند اشتباهش را گردن نگیرد به همین دلیل است که در کشورهای دیگر اگر مدیر یا مسئولی اشتباهی انجام می‌دهد، هر چند خسارات جانی و مالی به همراه داشته باشد و مجازات شدیدی را برایش به دنبال داشته باشد، باز هم معذرت‌خواهی می‌کند و شاید از سمت خود استعفاء دهد.
عذرخواهی در آیات قرآن و روایات، نقش پررنگی دارد و بارها به مسلمانان تاکید شده است که در صورت بروز رفتار نادرست، معذرت‌خواهی شود. در همین راستا در قرآن کریم 87 بار از توبه و معذرت‌خواهی سخن به میان آمده است.
یکی از نقاط قوت مدیران و مسئولین این است که در صورت اشتباه اعتراف و عذرخواهی نمایند و درصدد جبران آن برآیند یا از سمت خود استعفا دهند اما متأسفانه فرهنگی غیر از عذرخواهی و استعفا را در بین برخی مدیران استان می‌بینیم.
برخی‌ها که به سمت مدیریتی نائل می‌شوند خود را مدیری بی‌عیب و نقص دانسته و حتی اگر هزاران اشتباه از آن‌ها و دستگاه تحت مدیریتشان سر بزند و تا آخر عمر خود موجب عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی شهر و استان شوند به ناتوانی خود اعتراف نمی‌کنند و استعفا نمی‌دهند. مدیران و مسئولین وقتی اشتباهی را مرتکب شدند به‌جای توجیه و پاک کردن صورت مساله باید اول از مردم عذرخواهی کنند و بعد در صدد حل این موضوع برآیند و اتفاقی که افتاده کارشناسی شود تا دیگر اتفاقاتی این چنینی رخ ندهد.
برخي از مديران معتقدند كه معذرت‌خواهي نشانه ضعف است و آنان را از چشم كارمندان مي‌اندازد در صورتی که عکس این قضیه صدق می‌کند. عذرخواهی یک اقدام فرهنگی، اسلامی و انسانی است و عذرخواهی به‌موقع باعث افزایش محبوبیت مدیر نزد افکار عمومی می‌شود.
استعفا از روی صداقت می‌تواند به یک ارزش در جامعه تبدیل شود. جامعه زمانی می‌تواند سر و سامان بگیرد که قباحت استعفای مدیران از بین برود به‌طوری‌که هرگاه یکی از مدیران یا مسئولین به کاستی‌ها و عدم شایستگی لازم در خود برای مدیریت آگاهی پیدا کرد، از مقام خود استفعا دهد. جا انداختن فرهنگ عذرخواهی و استعفا در جامعه بسیار ضروری است.
آمار دقیقی در دسترس نیست که چقدر در کشورهای دیگر مدیران به خاطر اشتباهاتشان استعفا می‌دهند اما این را می‌دانیم که در بسیاری دیگر از کشورها مدیران به‌راحتی و با شجاعت مسئولیت کارشان را می‌پذیرند و کنار می‌روند.
مجتبي پسندامیدواریم روزی فرا برسد که این بیماری دست و پا زدن برای پست و مقام ‌و ابقا در منصب در بین مدیران از بین برود و هر گاه به این نتیجه برسند که نمی‌توانند در جهت توسعه استان قدمی بردارند به دور از فرافکنی و بسیار محترمانه استعفا داده و فضای خدمت را در اختیار افراد صاحب‌نظر و متخصص قرار دهند.

مجتبی پسند

دیدگاه‌ها  

#1 Armin 1395-08-27 14:38
دقیقا مثل اعضای شورای شهر و شهردار خرم آباد :-?
نقل قول کردن
#2 رضا 1395-08-27 14:52
اخیرا یکی از شهردارهای کشور آمریکا
به دلیل پیامی که در فیسبوک منتشر کرد
استعفا داد

وزیری در کشور اروپایی به دلیل اینکه با تلفن محل کار خود سه بار با همسرش تماس گرفته و مردم خواستار توضیح این مسئول شدن و آقای وزیر استعفا داد
نقل قول کردن
#3 شهروند پلدختر 1395-08-27 17:25
مجتبی پسند عزیز سپاس از مطلب در خور توجه شما
مطلب فوق مطلب بسیار جالب و خوبی بود و امیدواریم این مسائل ( عذرخواهی و استعفا ) در بین مدیران استان بالاخص پلدختر باب شود.

با ظهور تلگرام و شبکه های اجتماعی بیاییم روحیه مطالبه گری مردم رو تقویت کنیم همانند کانال تلگرامی پلدختر ما که مطالبه مردم رو بدون کم و کاستی بیان میکند ولی برخی کانالها که اتفاقا مخاطب زیادی هم دارند کم کم به تریبون برخی نهادها و اشخاص تبدیل شده اند و از رسالت خویش دور گشته اند.
نقل قول کردن
#4 امیر 1395-08-29 08:04
نباید سیستم کشور ما با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کرد ما یه کشور جهان سومی هستیم و استعفا و عذرخواهی مسولین تو کشورهای جهان سومی معنا نداره و همیشه از جانب مردم هم دارای حاشیه امنیت هستن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا