یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قم رود،‌سالها از آن گفتیم و گله کردیم و فریاد اعتراض مردمان این دیار را به گوش آن‌ها که باید بشنوند و کاری انجام‌دهند رساندیم.
اما افسوس! از فریاد ما و وعده و وعیدهای مسؤولین آنچه نصیب این مردم شد خشک شدن چشمه‌ها و قنوات و مهاجرت به شهر و افزوده شدن جویندگان کار بر خیل عظیم بیکاران شهرستانی می‌باشد که رتبه نخست بیکاری را در لرستان به خود اختصاص داده است.
روستاییانی که تنها ممر درآمدشان کشاورزی و دام‌پروری در حد امرار معاش بود،‌ کسانی که با مبلغی تحت عنوان خسارت از گردونه تولید خارج و به‌اجبار راهی شهر شدند تا به جمع مصرف‌کنندگان بپیوندند... خساراتی که با این مبالغ غیرقابل جبران بود.
آری ما نوشتیم و مسؤولین و نمایندگان هم به توان و زبان و تخصص خود فریاد زدند تا درد این زخم به مرهم عنایت متولیان التیام یابد، نوشتیم که آب شیرین و این زلال بهشتی گوارای وجودتان، اما حق‌آبه ما چه شد؟! مگر نه اینکه در انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر ابتدا باید منافع مبداء انتقال مد نظر قرار بگیرد؟! منافع مردم مظلوم این دیار در کدام بخش از برنامه‌های مدون جای گرفته است؟ یا تصمیم‌گیرندگان معنی کلمه مبداء را نمی‌دانند و یا آن‌ها لرستان و الیگودرز را به‌عنوان تامین کننده آب شهرهای مرکزی به رسمیت نمی‌شناسند و همان‌گونه که همواره نعل وارونه زده اند و شیرینی رهایی از آب شور و حلاوت کامشان را مدیون عنوان جعلی سرشاخه‌های دز می‌دانند؟! اگرچه برای بیان این دردها و درمانشان هیچگاه دیر نیست اما به شرط آنکه مدیران بخواهند و این خواستن باید با یک همگرایی در مجموعه استان و شهرستان همراه باشد و یقینا زمانی که مدیریت استان به افکار و خواسته‌های مردم سایر شهرها احترام نمی‌گذارد یک پای مطالبه گری لنگ می‌زند و بجایی نمی‌رسد.
اما آنچه باعث شد این وجیزه به رشته تحریر درآید گفته‌های مدیر عامل آب منطقه‌ای استان قم بود که شاید انتشارش باعث شود مدیران استان نسبت به مباحث حوزه آب استان تعصب و حساسیت بیشتری به خرج دهند تا امروز بی محابا قبح این ظلم شکسته نشود،
 و اما خبر...
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم خبر داد: ورود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به قمرود برای نخستین بار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم گفت: در سال آبی که گذشت برای نخستین بار توانستیم بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را از طریق سامانه‌های انتقال آب وارد حوضه قمرود کنیم و این یک رکورد بوده است.
به گزارش تسنیم از قم، احمد حاج حسینی مسگر در جلسه حفاظت از منابع آب که در سالن امام جواد استانداری قم برگزار شد، با ارائه ۹ گزارشی از منابع آب استان قم در سال 94 اظهار داشت: در سال آبی گذشته میزان بارش‌ها 156 میلی متر بود که تقریباً معادل متوسط بارندگی بلند مدت استان بوده است.
حاج حسینی مسگر با اشاره به عملکرد انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم گفت: در سال آبی که گذشت برای نخستین بار توانستیم بیش از 200 میلیون متر مکعب آب را از طریق سامانه‌های انتقال آب وارد حوزه قمرود کنیم و این یک رکورد بوده است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای قم گفت: این انتقال آب در شرایطی است که سهمیه و تخصیص استان 181 میلیون متر مکعب است و بیش از 20 میلیون مازاد بر سهمیه آب منتقل شد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با اشاره به اینکه توزیع مصرف در طول 6 سال حدود 358 میلیون مترمکعب آن به مصرف شرب استان رسیده است و از این مقدار 80 میلیون متر مکعب از میزان 694 میلیون متر مکعب استفاده در سد پانزده خرداد تخلیه کردیم. حدود 190 میلیون متر مکعب آبی است که از دسترس شرب در این شش سال خارج شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه 5 میلیون متر مکعب آب در سال جاری برای باغات حاشیه قمرود‌‌ رهاسازی شد، گفت: به دلیل اولویت بخش زیست محیطی و بخش کشاورزی این‌‌ رهاسازی صورت گرفت. به دنبال آن هستیم که به اسم حق‌آبه زیست محیطی سهم خود را از حق آبه‌ها بالا ببریم تا بتوان درصد بالایی از حق آبه زیست محیطی را تأمین کرد
 
خبر را مطالعه نمودید،
قضاوت در رابطه با سخنان آقای مدیر عامل با کارشناسان حوزه آب اما سوال این است، در حالی که آب آشامیدنی موردنیاز اهالی برخی روستاهای لرستان و الیگودرز با تانکر تامین می‌شود و برخی حتی از آب آشامیدنی سالم محروم هستند، چرا باید این انتقال بدون برنامه‌ریزی و نادیده گرفتن مبداء انتقال در دستور قرار گیرد؟! از انتقال بدون برنامه گذر می‌کنیم، اما چرا باید بر خلاف قانون و تعهد میزان انتقال ۲۰ میلیون افزایش یابد و ما به کجا رسیده ایم که قبح ظلم ناشی از انتقال آب چنان شکسته شده که آقای مدیر عامل از این افزایش به‌نوعی با افتخار یاد می‌کند و آن را به حساب عملکرد مثبت مجموعه تحت امر خود می‌داند، واین اعتراف مفتخرانه ایشان مبنی بر برداشت غیرقانونی ۲۰ میلیون متر مکعب اضافه بر سهمیه نشان از چیست؟! سکوت و بی‌تفاوتی مدیران استان لرستان و یا فراغ بال و خیال راحت استان قم از نبود احوال پرس!
و اما جناب مدیر عامل محترم از ذخیره آب در سد پانزده خرداد خبر می‌دهد و در نهایت مطالبه حق‌آبه زیست محیطی را به میان می آورد؟! حق‌آبه‌ای که سهم الیگودرز است و تاکنون رغبتی به پرداخت آن نشده است، اگر چه طی تفاهم‌نامه‌ای در اواخر سال گذشته قرار شد ایستگاه پمپاژ قمرود تحویل آب منطقه‌ای لرستان شود، اما همین آب منطقه‌ای که مدیر عامل آن باافتخار از انتقال ۲۰ میلیون متر مکعب اضافه بر سهمیه یاد می‌کند در بحث واگذاری ایستگاه پمپاژ بیشترین سنگ‌اندازی را داشته است.
 همچنین مقرر شد اعتبار سد دهجانی برای جبران‌ قمرود در دل این طرح تعریف شود که این مهم هم با اما و اگرهای وزارت نیرو و نبود اعتبارات و... مواجه شده است.
این در حالی است که به گفته کارشناسان با واگذاری ایستگاه پمپاژ و پشتوانه مالی آن می‌توان 1000 هکتار از اراضی روستاهایی که با پروژه قم‌رود آب شرب خود را از دست داده‌اند مشروب نمود.
اما امروز دیگر بحث انتقاد‌ و نارضایتی از انتقال طرح قمرود نیست که این طرح خاتمه یافت و آثار زیان‌بار و جبران نشده‌اش تا سالها با درد و غم این مردم مانوس است اما آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیاده‌خواهی شهرهای بهره‌مند از آب الیگودرز می‌باشد، آن‌ها که علاوه بر شرب، صنعت، کشاورزی و شیلات و گردشگری آن مناطق را رونق می‌دهند و در مقابل آنچه نصیب روستانشین و حتی شهرنشین لرستانی و می‌شود، آب ناسالم و غیر بهداشتی است‌ و صد افسوس شهرستان الیگودرز که تامین کننده آب چند شهر کشور شده امروز نیازمند آب کمندان است که آن‌هم به‌واسطه ورود قانون‌شکنان به محدوده حفاظت‌شده اشترانکوه دچار سرنوشت نامعلومی شده است ‌و سد حوضیان نیز که می‌توانست در بحران بداد این مردم برسد با اجرای طرحی غیر قانونی آلوده شدو...
و چه تاسف بار است زمانی که از نجابت و شرافت مردم این شهرستان سوء استفاده می‌کنند، در مدت بیش از یک دهه اجرای طرح زیان‌بار قم رود این مردم برغم خشک شدن چشمه‌ها و قنوات و تخلیه و ویرانی روستاها هیچ‌گاه قانون‌‌ را زیر پا نگذاشتند و مزاحمتی برای مجریان ایجاد نکرده و همواره خواسته هایشان را از مجاری قانونی پی گرفتند، اما می‌بینیم که در این سال‌ها بیشترین اقدامات غیر قانونی زیان‌بار در شرق لرستان اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات گمان می کنیم برخی مدیران استان‌ برای حمایت از قانون‌شکنان، قانون مداری و نجابت مردم این دیار را ضمانت حمایت‌های خود می‌دانند و...
به هر حال امروز مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان باافتخار سخن از افزایش میزان انتقال آب می‌کند و به یقین برای افزایش آن تا ۳۸۰ میلیون متر مکعب هم برنامه‌ریزی خواهد شد، اما باید از مسؤولین استان و شهرستان بپرسیم شما چه نظری دارید؟! آیا برای کنترل انتقال آب و تمکین طرف مقابل به قانون برنامه‌ریزی نموده‌اید؟ یا اینکه بازهم باید دست روی دست گذاشت و به وقتش در جستجوی مقصران گذشته و محاکمه آن‌ها بود؟!
کلام را با سروده حضرت سعدی علیه‌الرحمه پایان می‌بریم.
عباس شاه‌عليای که دستت می‌رسد کاری بکن
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
 
عباس شاه‌علی

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1395-08-18 08:42
باشه حالا که آبهای سطحی شهرستان الیگودرز را انتقال میدهن فرض میکنیم ایرادی نداره لا اقل دو تا کارخانه خوب برای این منطقه بسازید تا جبران بیکاری کشاورزان و دامداران این ناحیه از استان شود.
نقل قول کردن
#2 آرش 1395-08-18 08:48
نماینده گان لرستان چه اقدام عملی برای گرفتن حق ابه کرده اند شعار را ول کنید بکوبید این اقدامات را انجام داده ایم یا استاندار چه کار کرده است اگر شماها نمی توانید کاری بکنید کار را به مردم بسپارید تا با تجمع مسالمت آمیز حقشان را بگیرند یکی هست تو این مملکت حرف این مردم مظلوم را بشنود
نقل قول کردن
#3 ولی 1395-08-18 09:01
برادر شاهعلی کارشناسان اطلاعات غلط در خصوص مشروب نمودن 1000هکتار از اراضی اسیب دیده طرح قمرود به شما داده اند.باکدام خوراک ؟؟؟تا موقعی که خوراک ایستگاه پمپاژ تامین شود(20سال آینده سد دهجانی احداث می شود) از این ایستگاه پمپاژ مشتی آهن پاره بیش نمانده است.
نقل قول کردن
#4 سعید 1395-08-18 09:11
ای بابا دلتون خوشه خیلی چیزا دوست دارم بنویسم ولی تهمت و افترا حسابش میکنن و چاپ نمیشه!
نقل قول کردن
#5 علی 1395-08-18 09:45
آب پاک و زلال خودمان را از ما می گیرند وبه کیلومترها دورتر انتقال می دهند وبه جای آن آب کثیف و ناپاکی به خوردمان می دهند..
نقل قول کردن
#6 محسن پشت بازاری 1395-08-18 10:01
سلام. زورم از این میری سوحانی قم آب معدنی کوهای مارو ميدن به خودمون
نقل قول کردن
#7 بهاروند 1395-08-18 18:22
فاز دو پروژه انتقال آب قمرود بصورت چراغ خاموش داره دنبال میشه و سطح زمینهای زیر کشت پسته در قم چندین برابر شده و یک دریاچه هشت هکتاری در قم ساختند.بعد میگن آب نیست
نقل قول کردن
#8 احمدوند 1395-08-18 19:41
لرستان سه هزار روستا داره که هشتصد و پنجاه روستای لرستان با تانکر آبرسانی میشوند و مشکل آب دارند استان ما هشتصدهزار هکتار زمین کشاورزی مستعد و خاک غنی دارد که نود درصدشان دیم است اقتصاد و معیشت مردم منطقه ما بر پایه همین کشاورزی و دامداری است ما از صنعت محرومیم و اگر کشاورزی و دامداری را هم با انتقالهای متعدد آب از ما بگیرند واقعأ زندگی مردم با چالش روبرو میشه آب برای قوام اقتصادی مملکت و رشد و استقلال کشاورزی کشور است نه برای انتقال به شهرهای حاشیه کویر که متأسفانه به اشتباه صنعتی شدند و انتظاراتشان رو به افزایش است.باید منابع را سنجید و آرمانی فکر نکرد باید تصمیمات ما مبتنی بر دانش باشد.الان در کویر قم این همه باغ رنگارنگ و زمین کشاورزی دارد بر پا میشود که با توجه به طبیعت منطقه و گرما و تبخیر بالا اصلا علمی و بصرفه نیست.استان مبدأ ما با این همه انتقال آب ضربه دیده و چشمه ها و قناتها و رودخانه ها آسیب دیدند.باید نمایندگان ما حقآبه یا آب بها رو پیگیری کنند
نقل قول کردن
#9 l موسوی 1395-08-18 20:42
اتفاقا ابیاری 1000 هکتار را در مصاحبه با فرماندار هم عنوان شده است اما این ایستگاه پمپاز تحویل نشده است
نقل قول کردن
#10 l موسوی 1395-08-18 20:45
[

سد دهجانی
فرماندار الیگودرز گفت: با توجه به بحث پروژه قم‌رود سد دهجانی می‌تواند خسارت این پروژه به الیگودرز را جبران کند که در این راستا سه پیشنهاد داده‌ایم.

میرزایی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:


میرزایی اصل در مورد سد دهجانی گفت: با توجه به بحث پروژه قم‌رود سد دهجانی می‌تواند خسارت این پروژه به الیگودرز را جبران کند که در این راستا سه پیشنهاد داده‌ایم.

وی تصریح کرد: با واگذاری ایستگاه پمپاژ در الیگودرز می‌توان 1000 هکتار از اراضی روستاهایی که با پروژه قم‌رود آب شرب خود را از دست داده‌اند مشروب شوند.
نقل قول کردن
#11 محمد اکبری 1395-08-20 15:04
انتقال سریالی آب بیش از حدسرریز از الیگودرز فاجعه است همه قنات های مسیرخشک شدند
نقل قول کردن
#12 نیازی 1395-08-20 20:02
به نقل از محمد اکبری:
انتقال سریالی آب بیش از حدسرریز از الیگودرز فاجعه است همه قنات های مسیرخشک شدند

کاملا طبیعی است
وقتی آب رو با تونل ۷۰ کیلومتری میبرند خیال کردید مشکل بوجود نمیاد؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا