یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گذشته‌های دور تلویزیون چند کانال محدود بیشتر نداشت که هفته‌ای یک‌بار قسمتی از یک سریال را با مضامین ارزش‌های سنتی و اصیل ایرانی پخش می‌کرد.
اما امروز کافی است کنترل (دورفرمان) تلویزیون را به دست بگیرید تا کمتر از چند صدم ثانیه لیست بلندبالایی از کانال‌هایی همچون موسیقی، سریال و سرگرمی و ... از سراسر دنیا را مشاهده کنید. برنامه‌هایی ساخته‌شده بر اساس ذائقه و سلیقه شخصی مخاطب.
آیا تابه‌حال فکر کردید هدف مدیران این شبکه‌ها از سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های گزاف برای مخاطبان چیست؟ و یا اینکه در نهانخانه این کانال‌های ماهواره‌ای و برنامه‌های رنگارنگ آن‌ها چه می‌گذرد؟
امروز یکی از مباحث اصلی کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی تحلیل و بررسی پاسخ به این سؤال و اثرات مخرب برنامه‌های ماهواره بر ذهن و ساختار خانواده‌های ایرانی است؛ خانواده‌ای که روزی پوشش و آرایش مادر و دخترانش ساده و حیاگونه بود، نگاه‌ها نشان از حجب و شخصیت داشت؛ اما امروز جای خود را به مد روز با الگویی همچون هنرپیشه‌ها و خوانندگان ماهواره‌ای داده است.
اما آیا با تغییر ارزش‌ها، اخلاقیات و سبک زندگی غربی جامعه ایران پیشرفت می‌کند؟
اکثر بینندگان این برنامه‌ها عامه مردم خصوصاً قشر عظیم زنان و دختران هستند. به همین دلیل تأثیرگذاری و نفوذ بر ذهن مخاطب برای گردانندگان این شبکه‌ها راحت‌تر است؛ که آن را درصد بالای طلاق، تغییر ظاهر و پوشش نامناسب بانوان، افول ارزش‌های اخلاقی و ... ثابت می‌کند.
امروز دیگر نیازی به ارائه آمار و ارقام علمی نیست. با قدری دقت در جامعه به‌راحتی می‌توان میزان تغییرها را مشاهده نمود. البته منکر زیبایی و پیشرفت جامعه نیستیم بلکه استقبال باید کرد؛ اما تغییر غلط سرانجامی جز ابتذال و نابودی بنیان خانواده‌ها و از بین رفتن ارزش‌های انسانی ندارد.
بالا رفتن آمار طلاق، افزایش بزهکاری و ابتذال شخصیتی، عدم اعتماد و سستی، سرگردانی و بطالت اوقات در فضای مجازی و... همه و همه از اثرات منفی فضای ماهواره‌ای و مجازی به وجود آمده در کشور است که متأسفانه این روند روزبه‌روز در حال افزایش است.
برنامه‌هایی که سازندگان آن به نحوی با مشروعیت دادن به خود و نشانه گرفتن خانواده ایرانی و ترویج سستی و بی‌بندوباری برای براندازی حکومت سعی در شکستن قبح ابتذال و بی‌شرمی در جامعه را دارد؛ و وای به‌روزی که خیانت و فساد از نگاه افراد عادی تلقی شود.
" آلوین تافلر نویسنده و منتقد اجتماعی در کتاب خود به نام "شوک آینده" می‌نویسد: تکنولوژی ماهواره‌ای و دیگر رسانه‌های جدید، فرهنگ‌های ملی را از هم می‌پاشد و این ارتباط متقاطع تهدیدی است برای هویت."
در همین خصوص "حسین اعتصامی استاد دانشگاه و فعال سایبری کشور با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی، عمده‌ترین هدف شبکه‌های ماهواره ست، می‌گوید: نسل اول ماهواره تلاش می‌کرد صریحاً پیام خود را به مخاطب برساند اما نسل امروز، پیام خود را در قالب غیرمستقیم خصوصاً در حوزه فیلم و سریال به مخاطبان القا می‌کند.
اعتصامی می‌گوید: آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و خیانت و ... را به وجود نیاورده، اما شبکه‌های ماهواره‌ای توانسته آن‌ها را گسترش و عادی جلوه دهد.
وی معتقد است مؤثرترین شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌هایی هستند که به شکل فیلم و سریال کار می‌کنند. تجمل‌گرایی، خیانت درون خانواده‌ها، فرزندهای نامشروع، جشن طلاق و... از مفاهیم نامناسب این سریال‌هاست. اعتصامی جدی‌ترین شبکه ماهواره‌ای را ازلحاظ عملکرد، شبکه "جم" معرفی کرده و معتقد است این شبکه با پخش سریال‌های طولانی قبح مسائل اجتماعی را می‌شکند."
از این نمونه تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی شده، بسیار است، کافی است جستجوی کوتاهی در فضای مجازی و رسانه‌ها داشته باشیم آنجاست که به عمق مشکل موجود پی خواهیم برد.
بیش از 90 درصد سریال‌های ماهواره‌ای مفاهیمی همچون روابط نامشروع بین افراد متأهل، فساد اخلاقی، مشکلات جنسی و... را به‌تدریج رواج و در اذهان پایه‌ریزی می‌کنند که این سبب از بین رفتن ارزش خانواده و شکستن حریم بین روابط افراد می‌شود. به‌طور مثال پخش سریال‌های غیراخلاقی با آرم عزای امام حسین (ع) در ایام محرم خود نشان از تضاد موجود فکری گردانندگان این شبکه‌ها و سیاست خاص آن‌ها در تغییر نگرش مخاطبان و بازی با افکار آن‌هاست.
سیاست پایه‌ریزی این مدیران هجوم یک‌باره به ارزش‌های مخاطب نیست چرا که سبب دل‌زدگی و پی بردن مخاطب به اهداف شوم‌شان می‌شود، بلکه آن‌ها با شعار حفظ دین در کنار لذت و شهوت به نوعی مخاطب را گول می‌زنند و اثرگذاری این روش را از نظرات بینندگان این سریال‌ها می‌توان فهمید.
متاسفانه وجود برخی مشکلات بخصوص ضعف‌های زیرساختی فرهنگی در جامعه سبب گرایش افراد به دیدن این برنامه‌ها و همچنین پیروی از برخی آداب‌ورسوم غربی و ضد اخلاقی آن‌ها شده است.
"دکتر محمد احمدی استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات: محیط بسته، رقابتی نبودن، عمل نکردن بر اساس نیاز مخاطب، آزاد نگذاشتن ذهن مخاطب در انتخاب و قطره‌چکانی اطلاعات را سبب روی آوردن مخاطبان به‌سوی رسانه‌ها و شبکه‌های برون‌مرزی و عدم استقبال از رسانه‌های داخلی می‌داند."
 پایین بودن سطح کیفی برنامه‌های صداوسیما، تضعیف روشنگری رسانه‌های داخلی، بیکاری، نبود پیوند میان نسل جوان و ارزش‌های بومی و اصیل نیز ازجمله دلایل موفقیت نسبی ماهواره‌های خارجی در نیل به اهداف مخربشان است  که اگر زودتر فکری به حال مشکل موجود نشود، به‌زودی با جامعه‌ای ازهم‌گسیخته و بی‌بندوبار روبرو خواهیم شد که دیگر درمانی نخواهد داشت.


 حافظی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 خرمآبادی 1395-07-26 12:43
ما از ماهواره استفاده بد میکنیم وگرنه کانالهای خوبی هم داره الان خیانت زیادشده اعتمادی نیست
نقل قول کردن
#2 شمال 1395-07-26 13:30
آره وله الان وضعیت جوری شده نمیشه اعتماد کرد به کسی
اینستاگرام و تلگرام و این برنامه های مجازی کاری کردن آدما از شخصیت خودشون دور بشن از خونواده فاصله بگیرن بی بندوباری زیادشده
نقل قول کردن
#3 بهار.م 1395-07-26 16:07
بنظرم ماهواره خیلی هم خوبه هرچیزی استفاده درست نشه مخرب میشه چه اینترنت چه گوشی چه ماهواره
نقل قول کردن
#4 حیدری 1395-07-27 14:47
به نقل از بهار.م:
بنظرم ماهواره خیلی هم خوبه هرچیزی استفاده درست نشه مخرب میشه چه اینترنت چه گوشی چه ماهواره

ما باید فرهنگ استفاده درست را به فرزندانمان آموزش دهیم.وقتی ماهواره رو از مردم بگیرد آیا نباید یک جانشین خوب برایش درنظر بگیرید؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا