یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روابط عمومی یا همان public Relations به‌عنوان هنر هشتم و یکی از دست آورد های قرن بیستم به دلیل داشتن جایگاه راهبردی و استراتژیک به‌عنوان یک سیستم مهم و غیرقابل‌انکار در نظام‌های اجتماعی نخستین بار در اتحادیه راه‌آهن آمریکا به‌کاربرده شد.
 «هسته اصلي تشكيل روابط عمومي به مفهوم امروزی آن در سال ۱۹۰۶ ميلادي توسط «ايوي ‌لي» خبرنگار اقتصادي در نشريات نيويورك پایه‌گذاری شده و اين امر نشانگر محوري بودن فعاليت‌هاي رسانه‌اي در روابط عمومي است.»
 «رکس هارلو از پیش‌گامان روابط عمومى در جهان مى‌گوید: روابط عمومى دانشى است که به‌وسیله آن سازمان‌ها آگاهانه مى‌کوشند، بر مسئولیت اجتماعى خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.» درعین‌حال در ایران نیز دکتر حمید نطقی بنیان‌گذار علم روابط عمومی در کشور چنین می‌گوید: «روابط عمومي وکيل مدافع سازمان در بيرون و مدعی‌العموم در داخل سازمان است.» در تعریف روابط عمومی اصطلاحات زیادی چون روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک می‌گیرد تا ارتباطي دوسویه رابین سازمان و مخاطب برقرار نمايد،
در تعریف روابط عمومی اصطلاحات زیادی چون روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک می‌گیرد تا ارتباطي دوسویه رابین سازمان و مخاطب برقرار نمايد، روابط عمومي به‌عنوان قلب تپنده سازمان‌ها و نهادهاست و یا به‌عنوان پل ارتباطی و ایفاکننده نقش مهم در تعامل، تفاهم و مشارکت سازمان با مخاطبان هست و…. به‌کاررفته است.
 روابط عمومی‌های ادارات و ارگان‌های دولتی به‌عنوان چشم بینای سازمان‌های مطبوع خود بوده و واضح است پویایی و نشاط آن‌ها موجب رشد مجموعه خواهد شد. «یکی از وظایف روابط عمومی‌ها ترغیب، تشویق و نفوذ در افکار عمومی هست که بایستی با افزايش آگاهي‌هاي عمومي جامعه و فرهنگ‌سازی و تنوير افكار عمومي اطلاعات و مطالب صحيح درباره اداره و نهاد خود، كه دارای ارزش برای مردم ‌باشد را در اختيار مردم و مطبوعات گذاشته و متعاقب آن عقايد، نظرات و طرز تفكر مردم را براي سازمان خود روشن سازد و این خود به‌نوعی مدعي منافع مردم در سازمان و مدافع منافع سازمان در ميان مردم است»
 ارتباط بین روابط عمومی‌های ادارات و رسانه‌ها یک ارتباط دوطرفه و دارای قرابت زيادي بوده که این فرآیند به شکل تدریجی شکل می‌گیرد، به‌طوری‌که روابط عمومی‌ها می‌توانند تا جایی پیش رفته که بتوانند رسانه‌ها را نیز مدیریت کرده و تا حدودی جامعه هدف را نیز هدایت کنند. روابط عمومی باید عملکرد و رویدادهای اداره مطبوع خود را از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی و درعین‌حال رابط بین مردم و مدیران ارگان‌ها باشند که متأسفانه در برخی ارگان‌ها ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها آن‌چنان ضعیف است که اصحاب رسانه برای گرفتن اخبار و روشن نمودن عملکرد یک اداره، برخلاف واقع بایست با مدیر آن اداره ارتباط برقرار کرده که این خود یک آسیب جدی در روابط اجتماعی و اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود. لازمه موفقیت یک روابط عمومی ارتباط مستمر با رسانه‌هاست، چون رسانه متولی تنویر افکار عمومی بوده و این‌طور استنباط می‌شود که ‏ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه می‌تواند نقطه قوت آن‌ها باشد.
 نداشتن مهارت‌های لازم و شاخص‌های یک مدیر روابط عمومی به‌عنوان یکی از نقاط ضعف برخی ارگان‌ها و ادارات به دلیل سوء مدیریت مدیران باعث شده امروزه شاهد ایفا کردن نقش روابط عمومی‌ها برخی ادارات، توسط برخی اصحاب رسانه در فضای مجازی چون سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی باشیم که درواقع این هم یک نوع آسیب جدی به شمار رفته که نیازمند واکاوی بیشتر توسط مدیران است.
 البته این‌طور هم می‌توان بیان کرد متأسفانه در عصر انفجار اطلاعات که به‌سرعت نور تبادل اطلاعات و اخبار صورت می‌پذیرد برخی ادارات توجه کافی به اهمیت و جایگاه خطیر و حساس روابط  عمومی‌ها در سازمان خود نداشته و یا اساساً فاقد جایگاه سازمانی روابط عمومی می‌باشند و واحدی به نام روابط عمومی نداشته و اگر هم هست در حد نامی بیش نیست. با ارجاع به پایگاه مجازی ادارات، متوجه سایت‌های غیرفعال آن‌ها شده و اگر انگشت‌شماری هم فعال هستند درواقع به‌روز نبوده و خبرهای آنان مربوط به هفته‌ها و ماه‌های گذشته است و دیگر هیچ …

محمدحسن (حسام) شفیعی/ گفتار ما

دیدگاه‌ها  

#1 جودکی 1395-06-18 12:54
درودها به استاد شفیعی عزیز قلم تان زیباست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا