یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با بالا گرفتن بحث‌های درون‌گروهی و اعلام اسامی کاندیداهای شورای شهر خرم‌آباد طي یک ماه گذشته در فضای مجازی، دغدغه‌ي کسانی كه از هم‌اكنون خود را براي يك سال ديگر در قامت یک خدمت‌گزار براي پی‌گیری امور شهری داوطلب اعلام كرده‌اند را می‌بینند!
بر آن شدیم که به صورت كوتاه نقش شورای شهر در توسعه پایدار را بررسي كنيم تا ببينيم واقعاً اين داوطلباني كه از يك سال قبل دست را نیازهای شهری و نقش شورای شهر خرم‌آباد/ وقتي فقط مي‌خواهند نماينده شوند!پيش گرفته‌اند، چند مرده حلاج هستند؟!
می‌دانیم که شورای شهر و اعضای آن دراین دوره و ادوار گذشته نقش نظارت و پی‌گیري در معادلات شهری را به نحو احسن انجام نداده‌اند و نمونه بارز آن ساخت و سازهاي غيرمجازي هستند كه در جاي‌جاي شهر خرم‌آباد سر به آسمان برافراشته‌اند و هر يك فرياد مي‌زنند كه ما را كسي سفارش كرده كه توانسته‌ايم، اين طور رشد كنيم و ساخته شويم!
البته در برخورد با اين قبيل مشکلات شهری، نه این که اعضاي شورا به عنوان نماينده مردم نخواسته‌اند بلکه شاید نتوانسته‌اند به خوبي نظارت يا برخورد كنند.
امید‌واریم اعضایي که براي دوره‌ي انتخاب می‌شوند بتوانند مطالبات بر زمین مانده گذشته را با مطالعه و بررسی دقیق و به صورت علمی و عملي به سرانجام برسانند، چرا که امکانات شهری الان اصلا پاسخ‌گوي جمعيت كنوني خرم‌آباد نیست.
سري بزنيم به نظرات متخصصين امر تا ببينيم آن ها براي اعتلاي سطح زندگي در شهرها چه گفته و چه توصيه كرده‌اند؟ پروفسور "لئونارد جی‌دهل" استاد برنامه‌ریزی شهری و بهداشت عمومی دانشگاه‌های کالیفرنیا و سانفرانسيسكو شهر سالم را این چنین تعریف می‌كند: «محیط اجتماعی و كالبدی با امكاناتی كه انجام تمام فعالیت‌های زندگی را به سهولت و با كارآیی مطلوب امكان‌پذیر سازد.»
وي مقتضیات تحقق شهر سالم را نيز اين‌گونه اعلام كرده است:
اول: پاسخ‌های شهر به نیازهای گسترده مردم و سازمان‌هایش باید مناسب و موثر باشد.
دوم: شهر توانایی تطبیق با جزئیات سیستم و افراد جامعه شهری را داشته باشد به عبارت دیگر قادر مقابله با ناتوانی‌های سیستم و كاستی‌های اعضای جامعه شهری باشد.
سوم: شهر بتواند خود را برای تامین نیازهای مدام در حال ظهور و متغیر، تغییر دهد.
‌چهارم: شهر باید بتواند ساكنان را قادر سازد تا از مزایای آن استفاده كند. (به عبارت بهتر، كارآیی داشته باشد)
و بالاخره این كه موارد پیشگفته محقق نخواهد شد مگر آن كه مدیریت شهری قادر به آموزش شهروندانش باشد.
اين مدرس دانشگاه همچنین نیازهای هر شهر را در ۵ دسته طبقه‌بندی می‌كند:
الف) نیازهای اساسی و اوليه: هر شهر باید توانایی تامین نیازهای اساسی شهرنشینان خود مثل غذا، لباس، خانه، امنیت، مراقبت‌های بهداشتی و نظایر آن را داشته باشد.
ب) نیازهای عملكردی و هنری
ج)  ارتباط و شبكه: علاوه بر نیازهای اساسی و مكان‌های غنای فرهنگی، به انواع ارتباط نیاز دارد. شهر نیاز به راه‌هایی دارد كه جریان معاش اعم از غذا و پول، عقاید و تماس‌های اجتماعی بین مردم را میسر سازد.
د) زیرساخت‌ها: زیرساخت‌های فیزیكی كه جسم شهر را می‌سازد و غیرفیزیكی چون قوانین و مقررات، نظام‌ها و الگوهای رفتاری.
هـ) ملاحظات اكولوژیكی ‌:به گونه‌ای به نیازهای شهر باید پاسخ داد كه توانایی زمین برای بازسازی و تجدید حیات خویش لطمه نبیند. ‌
بنابراین شهر پایدار شهری است كه توسعه آن نیازهای كنونی را برطرف كند بدون آن كه توانایی مردم آینده شهرها را برای برطرف كردن نیازهایشان در مخاطره افكند.
اگر به برنامه ادوار گذشته و این دوره از شواری شهر که با گذشت عمر 16 سال بنگریم، می‌بینیم که شورا‌ها فاقد برنامه برای توسعه پایدار بوده و بیشتر وقت آن صرف جنگ‌های داخل شورا براي انتصاب شهردار يا به كرسي نشاندن حرف خود يا دسته مورد علاقه و این که کدامیک در شهرداری دارای نفوذ بیشتر هستند، ختم شده و به برنامه‌ریزی و داشتن افق چند ساله توجه نشده است!
 اختلافات میان‌گروهی، تمام انرژی شورا و حتی دستگاه‌های دیگر شهرداري را گرفته و لذا انتخابات پیش رو بسیار مهم و حیاتی است تا آن‌ها كه در اين شهر زندگي مي‌كنند و قصد انتخاب دارند، نیرو‌هايی را انتخاب نمايند که انرژی خود را صرف درگیری‌های داخلی يا منافع شخصي نمي‌کنند.
طي چند روز گذشته در همین شورا دیدیم که نمايندگان مردم چطور وقت و انرژی شوراي كنوني را صرف یک نامگذاری ساده کردند! موضوعي كه بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت و دست آخر هم با راي ممتنع عضوي كه به عنوان نماينده‌ي من و شما آن‌جا بايد نظارت ‌كند، جلسه بدون نتيجه پايان يافت و حصول نتيجه به رو ديگري موكول شد!
اين است كه از ليست بلندبالاي برادراني كه طي روزهاي اخير نام آن‌ها در فضاي مجازي به عنوان كانديداي دوره پنجم شوراي شهر خرم‌آباد دست به دست مي‌چرخد، تقاضا داريم چنان‌چه برخي نام‌هاي اين فهرست را به اشتباه اعلام كرده‌اند، از هم‌اكنون اعلام و تصحيح كنند و اگر واقعاً قصد نماينده شدن دارند، انصافاً از هم‌اكنون ايده‌ها و نظرات‌شان را در مورد عملكرد شوراهاي پيشين و نيز ارائه برنامه‌هاي خود بنويسند تا مردم شناخت بيشتري روي آن‌ها پيدا كرده و انتخابي بهتر و غير ممتنع داشته باشند!
محسن سپهوندبه امید آن روز که تمامی مخلوقات خدا کمک کردن به ديگران را به خاطر منفعت خود نخواهند.
 
محسن سپهوند
پايگاه خبري يافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-05-08 23:09
سلام. اگرممکن هست اسامی نامزدهای
اولیه رااعلامباتشکر کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا