یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ارزان‌ترين برنج مصرفي مردم استان محروم لرستان افزايشي قيمت ناگهاني و بيش از 50 درصد را ظرف يك ماه اخير تجربه كرد!
به گزارش پايگاه خبري يافته، پس از اعلام مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان مبني بر اين كه ظرف 3 سال اخير اعتبارات كشت برنج به استان تخصيص نيافته است، ظرف تيرماه امسال و هم‌زمان با ماه مبارك رمضان، محتكران برنج با انبار كردن برنج‌هاي ارزان ايراني با نام "عنربو" و "چم‌پا" باعث شدند قيمت هر كيسه 10 كيلويي اين برنج‌هاي ايراني كه زمستان سال گذشته 40 هزار تومان بود در تيرماه امسال رشدي ناگهاني يافته و اكنون هر كيسه بين 60 تا 70 هزار تومان در خرم‌آباد به فروش برسد.
اين موضوع به خصوص در ماه مبارك رمضان باعث ايجاد فشار اقتصادي بر مردم روزه‌دار شد و چنين اقدامات وقيحانه‌اي در غفلت مسئولين و نهادهاي نظارتي صورت گرفت و اكنون نيز كسي جلودار محتكران و سودجويان اين عرصه در استان نيست.
مشاهدات عيني خبرنگار يافته حكايت از آن دارد كه مراكز توزيع برنج در سطح شهر به بهانه اين كه اين نوع برنج كه ارزان‌ترين نوع در بازار است، كم‌ياب شده، اقدام به افزايش قيمت آن نموده و در ماه مبارك رمضان و حتي پس از آن مردم لرستان را در مضيقه قرار داده‌اند.
افزايش 50 درصدي قيمت برنج و نيز افزايش قيمت شكر كه هر كارتن آن با افزايش هر كيلو بين 800 تا هزار تومان ظرف هفته قبل، نشان مي‌دهد كه كلاً رشته كار نظارت در لرستان به طور كامل از دست مسئولين در رفته و سودجويان در حال افزايش ديگر اقلام مختلف خوراكي مورد نظر مردم هستند.
نبود نظارت قوي بر بازار به خصوص در ماه مبارك رمضان، افزايش بسياري از اقلام مصرفي را در لرستان در پي داشت و نمونه‌ي آن افزايش نرخ هندوانه تا هر كيلو بالاي 1300 تومان بود كه هر ساله اين محصول تابستاني در ماه‌هاي تير و مرداد رفته رفته دچار افت قيمت شده و تا هر كيلو 150 و 200 تومان كاهش بها مي‌يافت، اما فروشندگان هندوانه با اين بهانه كه هندوانه‌هاي آن‌ها از نوع مرغوب و مربوط به خارج از استان است، پشت به پشت هم زده و اجازه ندادند اين محصول كه تنها ميوه ارزان تابستاني قابل استفاده مردم و قشر ضعيف جامعه محسوب مي‌شود، در ماه مبارك رمضان كاهش قيمت پيدا كند. جالب اين كه پس از ماه مبارك رمضان نيز اين محصل همچنان با قيمت بالاي 800 تومان در نقاط مختلف خرم‌آباد عرضه مي‌شود!
اين افزايش قيمت برنج، شكر، هندوانه و برخي مايحتاج مردم ظرف ماه مبارك رمضان در شرايطي است كه دولت‌مردان مدام از كاهش نرخ تورم به زير 10 درصد و يك رقمي شدن ‌آن دم زده و روي آن مانور بسياري مي‌دهند و با همين بهانه، حقوق كارمندان دولت را امسال فقط 12 درصد افزايش داده‌اند كه كم‌ترين ميزان افزايش حقوق كارمندان ظرف يك دهه اخير بوده است!
در اين بين دولت تنها كاري كه مي‌كند اين است كه هر از چند گاهي اعلام كند كه نرخ تورم مدام در حال كاهش است (لابد به بهانه پايين‌تر آوردن حقوق و دستمزدها) در شرايطي كه قيمت‌ها براي مردم و به خصوص قشر آسيب‌پذير جامعه و بالاخص مردم محروم نقاط مختلف استان لرستان مدام در حال افزايش هستند و از نظر تامين معيشت آنان را به جد با مشكل مواجه كرده و اين فشار اقتصادي مدام با گران شدن اقلام ديگر در حال افزايش نيز مي‌باشد؛ اين همان نكته‌اي است  كه رئيس كل دادگستري لرستان نيز به درستي روي آن دست گذاشت و چندي قبل اعلام كرد كه وضعيت معيشتي مردم لرستان تغييري پيدا نكرده و بهبودي در آن حاصل نشده است و همين موضوع باعث افزايش جرم و جنايت خواهد شد.
به هر حال، شماري از شهروندان خرم‌آبادي ضمن تماس با خبرنگاران پايگاه خبري يافته خواستار رساندن فرياد استمداد آن‌ها از افزايش ناگهاني و بي‌رويه برخي اقلام مصرفي به مسئولين ارشد استان و نهادهاي نظارتي شدند بلكه بيش از اين در تنگنا قرار نگيرند.
اميدواريم مسئولين استان و كشور پس از اطلاع از اين موضوع (اگر بهانه آن‌ها اين بوده كه تا كنون اطلاع نداشته‌اند، اكنون با پرداختن رسانه‌ها در جريان امر قرار گرفتند) به صورت ضربتي اقدام به پي‌گيري موضوع و شناسايي انبارهاي محتكران برنج و شكر نموده و به داد مردم مظلوم و محروم لرستان برسند.
فراموش نكنيد كه مردم هر گاه از عملكرد مسئولين نااميد مي‌شوند، سراغ خبرنگاران مي‌آيند كه متاسفانه اين قشر، قدرت اجرايي نداشته و فقط وظيفه اطلاع‌رساني دارند. لذا اميدواريم آن‌ها كه بايد كاري بكنند و مي‌توانند اقدامي صورت دهند، به درد دل مردم گوش فرا دهند ...

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-04-19 09:47
سال گذشته برنج محلی بین 7 تا 7/5هزار تومان بود حالا برنج رو به هر کیلویی 12 هزار تومان رسانده اند ... ضمن اینکه سال گذشته مردم کمتر خرید کردند حال مردم از خرید برنج محلی خودداری کنند ... از اونطرف با کشت برنج کلی آبهای زیرزمینی رو نابود و از این طرف دوبله به مردم می فروشند...
نقل قول کردن
#2 احمدیان 1395-04-19 18:06
سلام با تشکر فراوان از خبرنگاران و مسئولان سایت یافته که درد دل ما رو گفتن.من خودم واقعا مثل خیلی های دیگه وسعم نمیرسید برنج گران قیمت شمال یا حتی دورود و ویسیان رو بخرم و چون این برنج های عنبر بو و چمپا که محصول غرب و جنوب کشور هستن شایدشکل ظاهری برنج های گران قیمت شمال رو نداشتن ولی کیعیتشون خوب و ارزون تر بودن و ما همیشه ازش استفاده نیکردیم تا اینکه تو برنامه ای از شبکه سه به نام مردم چی میگن یه کارشناس کشاورزی اومد و از این برنج تعریف کرد.دقیقا چند روز بعد قیمت این برنج ها سیر صعودیش رو طی کرد و از 40تومن به 70توپن رسیده.فقط در عرض دو ماه.
نقل قول کردن
#3 پیر داده 1395-04-19 18:10
این برنج ها که مشتی نمونه ی خروار است.مابقی اقلام مصرفی هم همینطور است.و مهم این است که اکر قیمت ها افزایش میابد چرا به میزان یکسانی افزایش قیمت نداریم و قیمت ها را دلبخواه اضافه میکنند.دقیقا همین برنج ها در یک مغازه 58 بهدی 63 در بعضی جاها هم 70 هزار تومان شده.کیسه ده کیلویی.
و این نشان دهنده ی بی ثباتی قیمت ها و عدم نظارت دستگاه های مربوطه بر قیمت هاست.واقعا جای تاسف دارد
نقل قول کردن
#4 احمديان 1395-04-19 18:25
آخه مشکل اینجاست که آدم واقعا نمیتونه از اون برنج های وارداتی هم که مثل پلاستیک کش میاد بخوره یا به خورد بچه هاش بده. چرا باید قیمت برنج های تولید داخل اینقدر اضافه بشه و قیمت برنج های مصنوعی وارداتی اینقدر پایین باشه؟؟؟؟؟
حداقل قیمت برنج استان خودمون باید طوری باشه همه بتونن بخرن.اونم بالای کیلویی 8هزار تومنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا