یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بر اساس برخی اسناد موجود، سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر حدود 4 هزار سال پیش از میلاد برآورد شده است. 26 ژوئن هرسال مصادف با 5 تيرها روز جهانی مبارک با مواد مخدر نام‌گذاری شده است.
بر اساس اسناد cmo خط‌ مشی‌ها و پروتکل‌های جهاني درباره مبارزه با اين معضل جهاني طراحي و هرسال تحقيقات جديدي ارائه می‌گردد.
مسأله مبارزه با مواد مخدر علل و خط‌مشی‌های آن نیازمند پشتوانه‌های علمي و به‌روز شدن مبارزه با سیستم هوشمند اعتیاداست؛ راهبردهاي مبارزه با معضل اعتياد آنگاه موفق است كه مبتني بر شناخت درست مساله و ارائه راهبردهاي روزآمد باشد.
 مواجهه سرسري و سلیقه‌ای با اين معضل نه‌تنها در مهار آن بی‌تأثیر است گاه منجر به مقاومت و افزایش بروز و شيوع خواهد شد اعتياد در لرستان و ضرورت طراحي و اجرای برنامه‌های اثربخشرويكردهاي پيشگيرانه اما هم مؤثرتر است هم کم‌هزینه‌تر، اما با چالش‌هایی خاص خود در نهادينه شدن و حساس سازي معضل مواجه است.
در كشور ما و بالطبع استان لرستان اسناد طرح جامع پيشگيري و برش‌های استاني آخرين برنامه مدون بوده است كه به اهداف كاهش بروز به كمتر از دودهم درصد و پوشش 40 درصدي آموزشي خود در سال آخر برنامه 1394 مذكور نرسيده است كه علل خاص خود را دارد.
لرستان به دليل آنکه از استان‌های ركورددار بيكاري است و بيكاري از عوامل معنی‌دار در بروز و شيوع اعتياداست از استان‌های درگير در شيوع اعتياد به‌حساب آمده است چرخه‌های ناقص برنامه‌ها و برش‌های ناقص‌تر، ضعف مشارکت‌پذیری نهادهاي متولي. فقدان ارزيابي و آمار درست اعتياد و عدم توجه كافي شوراهاي فرعي و اداره كل بهزيستي به موضوع مواجهه علمي و مشاركت‌جويانه شيوع و بروز اعتياد را در حد مطلوب اسناد بالادستي و برش استاني مهار ننموده است.
 برخور‌د نمادين با امر پيشگيري عدم لحاظ پروتکل‌ها و شرايط شهرها و روستاهاي لرستان اضافه بر باورهاي مثبت اما پوچ گاه محلي در بين برخي اهالي به اعتياد، از علل فرهنگي اختصاصي به شمار می‌آید نگارنده در قالب مقالات تحقيقي و كار ميداني همواره برخي راهبردهاي سطحي و غيرعلمي و مداخلات غير موثر را يادآور شده‌ام.
لرستان اقتضائات فرهنگي و اقتصادي خاص خود را داراست و با توجه به آنكه مساله اعتياد چند فاكتوري است نيازمند رویکرد جامع و واقع‌بینانه به مساله با مشاركت خردمندان می‌باشد.
در فصل خشك يكي از عوامل آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های‌مان نيز آن بوده است كه معتادان محیط‌زیست را مكان امن استعمال مواد مخدر و دخاني نموده‌اند!
رويكردهاي اخير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر لرستان تأکید بيشتر بر نظارت و گاه تعطيلي کمپ‌ها غیراستاندارد همچنين رويكرد مقابله‌ای با خرده و عمده‌فروشان اگر چه بخشي از مسؤولیت است اما به هيچ رو كافي و وافي به مقصود و در اندازه معضل موجود در لرستان نمی‌باشد.
رويكرد دولت يازدهم در نگاه به اجتماعي سازي مبارزه نيز تاکنون با ضعف تعاريف و مؤلفه‌های تئوري مواجه بوده است؛ لذا توجه به اسناد علمي و بالادستي با جلب مشاركت، مشاركت جويان و توجه به اقتضائات فرهنگي بومي موجب اثربخشي محمد اكبريبرنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در لرستان خواهد بود اما معضل اعتياد همبسته با عوامل متعددي است كه هیچ‌گاه شيوع آن به صفر نخواهد رسيد!

محمد اکبری
محقق اعتياد اليگودرز

دیدگاه‌ها  

#1 مسعودمیراسماعیلی 1395-04-08 00:29
دوست عزیزهنوزرابطه ای بین بیکاری ومصرف موادمخدروجودندا شته ونداردفقط بهانه ای برای ارایه گزارش در جلسات .بسیاری ازمعتادین متجاهراز استادکاران ماهروسابقه دارمی باشند
نقل قول کردن
#2 محمد اكبري 1395-04-11 03:02
به نقل از مسعودمیراسماعیلی:
دوست عزیزهنوزرابطه ای بین بیکاری ومصرف موادمخدروجودنداشته ونداردفقط بهانه ای برای ارایه گزارش در جلسات .بسیاری ازمعتادین متجاهراز استادکاران ماهروسابقه دارمی باشند

منشا اعتیاد از بیکاری است/ نقش دانشگاه ها در پیشگیری از اعتیاد موثر است
به اشتراک بگذارید
TelegramWhatsAppLineFacebookTwitterGoogle+
تاریخ به روز رسانی اخبار: پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵
ممتاز نیوز:ریشه اعتیاد از بیکاری نشات می گیردوهمچنین نقش خانواده در افزایش اعتیاد نیز پررنگ است.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با پایگاه اینترنتی پیشگیری نوین اظهار داشت: ریشه اعتیاد از بیکاری نشات می گیردوهمچنین نقش خانواده در افزایش اعتیاد نیز پررنگ اس
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا