یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ماسور منطقه‌ای كه قدمتي چند هزار ساله دارد با 5 هزار خانوار و قریب به 30 هزار نفر جمعیت در جنوب شهر خرم‌آباد واقع شده است.
در تقسیمات کشوری به مناطق شهری خرم‌آباد اضافه گردیده است و با این که به شهر متصل شده اما میان شهر و روستا معلق است.
 سال 1390 الحاق روستای ماسور به محدوده شهر خرم‎آباد تصویب شد، اما با گذشت بیش از 4 سال از تصویب آن هنوز کار خاصی برای شهری شدن این منطقه صورت نگرفته و صدای اهالی را درآورده است. ماسور فقط به‎صورت ظاهری و اسمی به شهر ملحق شده‎ است و ماسور خرم‌آباد همچنان در برزخ شهر و روستاهیچ‎گونه امکانات شهری ندارد.
بسیاری از ساکنین این منطقه از وضعیت موجود راضی نیستند و آرزو می‌کنند مثل سابق به روستا برگردند چون حداقل می‎توانند به دهیاری مراجعه کنند.
وجود بافت فرسوده یکی از معضلات جدی منطقه ماسور بود که پس از سال‌ها هنوز شهرداری نتوانسته آن‌چنان که باید در رفع مشکلات بافت فرسوده شهر اقدامی انجام دهد.
ماسور فقط محلی برای اخذ عوارض تبدیل شده است، عوارض پرداخت می‎کنند و برای هر کاری باید تمام مراحل شهرداری را طی کنند اما در قبال آن خدماتی شایانی ارائه نمی‎شود؛ رسیدگی به این منطقه از وظایف شهرداری می‌باشد.
منطقه ماسور یکی از مناطق قدیمی و باستانی شهر خرم‌آباد است و شرایطی که آن دارد شایسته جمعیت بالای 30 هزارنفری نیست. چه بخواهیم چه نخواهیم ماسور با اینکه فضای شهری نداشته اما به شهر متصل شده و اهالی این منطقه چشم‌به‌راه خدماتی هستند که انتظار دارند از آن‌ها بهره‎مند شوند.
جمعیت 30 هزارنفری ماسور همچنان در برزخ شهر و روستا مانده و از وجود بسیاری زیرساخت‌های اولیه محروم‌اند؛ با الحاق ماسور به شهر، ساكنان آن انتظار داشتند كه امكانات و خدمات رفاهي متناسب با نواحی شهري در اين منطقه ايجاد شود، ولي با گذشت 4 سال تاكنون اقدام خاصي در راستاي بهبود، ايجاد و توسعه زيرساخت‌هاي عمراني در اين منطقه صورت نگرفته است.
مشكلات آب آشامیدنی و مسئله فاضلاب اين منطقه و هدایت آن، آسفالت نبودن سطح معابر و همچنین نداشتن فضاي سبز و ساختمان‌هاي مخروبه و قديمي از جمله مشكلات و معضلاتی است كه می‌توان به آن اشاره کرد.
متأسفانه در زمينه ترميم و بهسازی سيستم فاضلاب آن اقدام خاصي صورت نگرفته و دفع فاضلاب در اين منطقه براي ساكنان مشكل‌ساز شده است؛ با اين‌كه ماسور جمعيت بالاي 30 هزار نفر دارد، هيچ‌گونه فضاي سبزي در آن وجود ندارد.
 زیرساخت‌هایی نظیر بلوار ورودی، نظافت و جمع‌آوری زباله، هدایت آب‌های سطحی، زیرسازی و آسفالت و پیاده کردن ضوابط شهرسازی را فراهم نکرده‌اند. وقتي ماسور را به شهر ملحق كرده‌اند، بايد شرايط را براي ايجاد و ساخت امكانات و خدمات رفاهي شهروندان مهيا كنند.
شهروندان این منطقه براي رفتن به پارك بايد هزينه زيادي صرف كنند، در صورتي كه مكان براي احداث پارك در ماسور وجود دارد. منطقه ماسور با جمعيت بالاي 30 هزار نفر جمعیت حتی یک متر ‌ فضاي ورزشي ندارد.
 اين منطقه فاقد هر نوع زيرساخت عمراني است. نبايد امكانات رفاهي تنها در يك منطقه متمركز باشد و نياز است كه اختلاف شمال و جنوب شهر از نظر امكانات رفاهي كمرنگ شود.
ما بحثي در مورد درست يا غلط‌ بودن الحاق ماسور به شهر نداريم، ولي به هر حال اين امر صورت گرفته است؛ با توجه به جمعیت ماسور و غوطه‌ور شدن مردم این منطقه در دریای مشکلات، مسئولان امر باید توجه جدی به فراهم ساختن زیرساخت‌های موردنیاز اولیه برای این منطقه داشته باشند و ماسور بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن و شهرسازی به شهر ملحق شده و ضرورت دارد متناسب با جمعیت منطقه خدمات‌رسانی انجام شود. آیا این عقلانی است که فیش برق و گاز آب به نرخ شهر محاسبه شود ولی خدمات ارائه‌شده در حد یک روستا باقی بماند؟
به‌راستی آیا ماسور استحقاق آن را ندارد اکنون که نهضت آسفالت در همه مناطق شهری به پایان رسیده است رنگ و بوی آسفالتی به خود ببیند!
 آیا مردم ماسور استحقاق رفع مشکل کم‌آبی و اضافه شدن به سیستم آب شهری خرم‌آباد را ندارد؟
مجتبي پسندآیا جوانان ماسور استحقاق داشتن یک سالن ورزشی را ندارند؟
آیا ماسور استحقاق داشتن مراکز فرهنگی چون کتاب‌خانه یا فرهنگ‌سرا را ندارد؟
 آیا اختصاص یک دستگاه اتوبوس جهت رفت‌وآمد مردم ماسور خواسته بزرگی است؟ و هزاران موارد دیگر که می‌توان در این‌جا آورد.

مجتبي پسند


دیدگاه‌ها  

#1 ماسوری 1395-02-18 10:02
درود بر زبان گویای مردم،جناب مهندس پسند
نقل قول کردن
#2 فرشاد رحیمی 1395-02-18 10:03
سلام خسته نباشی دوست عزیز
واقعا ماسور معلوم نیست شهره یا روستا
عوارض شهری پرداخت میشه ولی امکانات روستایی هم نداره
نقل قول کردن
#3 دریکوند 1395-02-18 10:15
کاش شهردار محترم که تمام افتخاراتشون مربوط به شمال خرم آباد میشه یه بار به مردم جنوب خرم آباد احترام بزاره و بیاد پاسخگوی این مشکلات باشه.. متاسفانه با تمام احترامی که برای ایشون قایلم ولی مهندس عیدی رو فقط و فقط شهردار شمال خرم آباد باید دونست
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1395-02-18 10:17
منطقه ماسور چون در مسیر فرودگاه قرار دارد .بهسازی و رعایت اصول شهرسازی در آن دو چندان نمایان می شود...متاسفانه شهرداری و شورای شهر خرم آباد در تعریض خیابانها و ساخت زیر گذرها در سالیان اخیر تقریباً بجز یک یا دو مورد خاص هیچ فعالیت دیگری در این ضمینه ها نداشته .و حتی کار ساخت تنها زیر گذر در حال ساخت شهر(بهارستان )رو هم به بهانه های مختلف تعطیل کردن.
نقل قول کردن
#5 سروش 1395-02-18 11:06
جناب آقاي پسند نكته بسيار مهمي رو ارائه كرديد ..به عرض برسانم خواهي نخواهي در 5 سال آينده روستاهاي ديناروند ..تلوري بهرامي بدرابادو...مي بايست به شهر الحاق شوند ..نكته مهم اينجاست مه الان سري به ده محسن بزنيد همه دارند بصورت غير قانوني مي سازند .چرا نسازند ؟
مگه انسان نياز به سرپناه ندارد اين مسئولين هستند كه مي بايست نظارت داشته باشند ...الان ماسور كه سهل است اگر مي خواهيم كه در آينده ماسورهاي ديگر بوجود نيايد مي بايست با ايجاد دوتا شهرداري روستاهاي اطراف را به شهرك اقماري تبديل كرد و بر ساخت و ساز آنها نطارت كرد وگرنه آش و همين كاسه
نقل قول کردن
#6 آیت میر دریکوند 1395-02-18 18:15
با تشکر از مطالب خیلی خوب آقای پسند. واقعا" به نکات خیلی خوبی اشاره کردی مخصوصا" پارک و سرانه ی ورزشی. هر روز که می بینم جوانان مستعد ماسور برای فوتسال به مناطقی مانند بهرامی، دارایی ، ده محسن ، کوی طلاب و.... می روند تفسوس می خورم
نقل قول کردن
#7 ماسور شهر قدیمی 1395-02-18 21:12
جناب اقای پسند
نه شما را دیده و نه میشناسم ولی از طرف خودم و اهالی ماسور بر دست و قلمت بوسه میزنم.متاسفانه جنوب خرم آباد اصلا کاری باهاش ندارند.ما برای یک کار اداری حداقل 5000 تومان باید کرایه بدهیم/خط واحد نداربم/موقع بارون تا زانو تو گل میریم/از بس چاله زیاد داره حداقل ماهی یکبارجلوبندی ماشین رو عوض میکنیم
نقل قول کردن
#8 اکبرمفیدی 1395-02-19 01:57
مگر قرار نبود ماسورومحلات اطرافش بانی افتتاح شهرداری منطقه چهار خرم آباد بشوند پس چه شد
نقل قول کردن
#9 بهرام سپهوند 1395-12-16 22:41
سلام.ماسوراسمی شهر ولی امکانات شهری ندارد فقط عوارض دادنش مثل شهراست.مسولان محترم خواهشارسیدگی کنند
نقل قول کردن
#10 رضا 1396-01-20 15:15
ما سور زادگاه و افتخار من است انشاالله همیشه آباد بتشد
نقل قول کردن
#11 شبنم 1396-01-22 23:26
دورود به شما با اجازه شما متنتون کپی شد چدر کانال حامیان مهندس راستگو قرار گرفت ممنون از اطلاعات عالیتون
نقل قول کردن
#12 رضا سالی چگنی 1396-03-31 16:05
باسلام خداروشکر الان وضعیتش بهترشده بایدتشکر کرد از آقای محسن اقبالی نماینده دوره گذشته ماسور درشورای شهر ایما بچون ماسوریم باک ناریم دآسمو//تاجایی بوعه وقی سریع زنگ زنن ومو با امیدموفقیت وسربلندی مردم ماسور
نقل قول کردن
#13 محمدحسین کوگانی 1397-02-29 01:03
اینجانی چند وقته که سوالی برایم پیش اومده
پروژه ساخت زیر گذر بهارستان(سه راه گلدشت چرا اینقد طول کشید؟
نقل قول کردن
#14 رضا کوشکی 1402-12-21 13:08
وطنم ماسوررر مردم مهمان پرستتت بچ محلایی عزیز
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا