یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از دوران کودکی گوشم به جمله "صو نَه، دو صو دَه" که گاهی از زبان پدرم می‌شنیدم کاملاً آشنا بود.

با این که متوجه معنی کلمات این جمله می‌شدم اما نمی‌دانستم چه کاربرد اساسی دارد و پدرم بارها در ادارات خرم‌آباد با این جمله رو به رو شده است.  تا 4 ماه پیش که از بد روزگار سر و کارم با برخي كارمندان بی‌مسئولیت ادارات استان افتاد.

روز اول که برای شروع هفت‌خوان رستم پا به صندوق مهر رضا (کار آفرینی امید) شهرستان ازنا گذاشتم؛ با سنگ‌اندازي ارگان مربوطه رو‌به‌رو و متوجه شدم که تا غول مرحله آخر بازی را با کم‌ترین جان رد نکنم کار به جایی نخواهم برد!
 از فردای آن روز پاس دادن کار من بین ادارات شروع شد. از شهرستان به مرکز استان و رو به رو شدن با جمله "خانم کار شما بیش‌تر از 3 تا 4 ماه زمان می‌برد!" گوشی را دست من داد که بوروکراسی اداری شروع شد.
بعد از چند بار رفت و آمد از تهران به خرم‌آباد و امروز برو فردا بیا توسط مسئولین و کارمندان مربوطه، متوجه کاربرد اساسی جمله "صو نه، دو صو دَه" در ادارات خرم‌آباد شدم.
از استارت کارم تا زمان بازدید به اصطلاح کارشناسان مربوطه از محل کار 2 ماه زمان برد. بعد از 2 ماه 6 کارشناس برای ارزیابی به محل کار آمدند. زمان بازدید از آن‌جایی که برخي از این کارشناسان عزیز بسیار کاربلد بودند و چشم‌بسته غیب می‌گفتند حدود 2 دقیقه زمان برای بازدید از محل کار من گذاشتند که این 2 دقیقه صرف دیدن تابلوهایی که به دیوار نصب بود گذشت و هیچ توجهی به کار من نشد! رفتند و قرار شد 2 روز بعد به من خبر بدهند که آیا تشخیص داده‌اند که من کننده‌ي کار هستم یا خیر! بعد از زمان مشخص شده از آن‌جایی که نمی‌خواستند با مبلغ مصوب توافق کنند گفتند نمی‌شود!
ماز‌بازی در ادارات لرستان/ آقاي استاندار! مردم به ستوه آمده‌اندبا استانداری تماس گرفتم و مشکل را بیان کردم قرار شد پی‌گیری کنند که پی‌گیری آن‌ها نيز حدود دو هفته طول کشید و نهایتا گفتند حضوری بیایید. با این که از روز قبل قرار بود ساعت 9 مدیر مربوطه را زیارت کنم حدود 2 ساعت منتظر ماندم که ارباب رجوع قبلی که ظاهراً از آشناهای نزدیک جناب مدیر بودند کارشان تمام شد و به محض بیرون آمدن ارباب رجوع فامیل از اتاق و دیدن یکی دیگر از بستگان گفتند شما برو من خودم به مدیر کل سفارش می‌کنم کارتان حل شود(‌فامیل بازی در اداره‌ها)!
ظرف این دو ساعت شاهد رد کردن چند مراجعه کننده که کارشان به بعد موکول شد بودم. نوبت من رسید و به محض نشستن و توضیح کارم جناب مدیر فرمودند بنده با استاندار برای بازدید می‌روم و کار شما را با تلفن پی‌گیری می‌کنم یعنی بعد از آمدن من در مسیری 500 کیلومتری از تهران تا خرم‌آباد و طبق قرار قبلی قرار شد کارم تلفتی تا نیم ساعت دیگر پی‌گیری شود!
نیم ساعتِ جناب مدیر دو ساعت به طول انجامید و بعد از زمان طی شده جواب‌شان به من، همان جمله معروف "صو نه، دو صو دَه" بود و در پاسخ من که گفتم از تهران مي‌آيم و چرا کارم انجام نشد؟ فرمودند من وظیفه ندارم و دارم به شما لطف می‌کنم! خوب شد متوجه شدیم که انجام وظایف در قبال مردم نوعی لطف و منت است و حقوق سر ماهي كه اين قبيل مديران و كارمندان مي‌گيرند حق استخدام مادام‌العمر آن‌هاست نه حق راه انداختن كار مردم و ارباب رجوع!
در نهایت کارم به اداره کار استان افتاد و باز هم یکی از کارمندان به خاطر واقف نبودن به کارش که در قانون مشاغل خانگی توضیح داده شده بود و ایشان از قانون کارش هم بی‌‌اطلاع بود و به خاطر همین بی‌اطلاعی گفت کار شما انجام نمی‌شود بنا به دلایلی که برای من آورد...
بعد از این که ایشان را از فلان ماده در قانون کارش مطلع کردم فرمودند از نهاد قبلی که کارتان را انجام داده نامه بیاورید! با وزارت کار تماس گرفتم و مشکل را توضیح دادم، پی‌گیری کردند اما به خاطر این که به کارم آگاه و مثل دیگر ارباب رجوع‌ها دست به سر نمي‌شدم، بهانه های مختلفی را پیش گرفتند و به خاطر گرفتن یک کد رهگیری، 10 روز من را معطل کردند و هنوز هم در مسیر "تهران- خرم‌آباد" در رفت و آمدم!
بعد از توضیح گوشه کوچکی از امروز برو فردا بیای برخي كارمندان ناكارمند ادارات استان که هر روزه عده زیادی از مردم را درگیر این موضوع کرده‌اند، روی سخن من با جناب استاندار است.
جناب مهندس بازوند سکاندار و والی محترم استان لرستان! من به عنوان يك روزنامه‌نگار لرستاني ساكن تهران از شما می‌خواهم که برای مردم توضیح بدهید تا کی قرار است به لطف برخي مديران و کارمندان ادارات، کار مردم از امروز به فردا واگذار شود و گاهی از روی کارنابلدی جوابی نادرست به مردم بدهند تا جایی که خود من شاهد بودم چندین نفر با دست به سر کردن همین افراد از روی واقف نبودن به حقوق و کارشان‌، مشکلی که داشتند را رها کردند و دیگر پی‌گیرش نشدند!
چرا در این استان اكثر موارد كار فقط با فامیل‌بازی و پارتی‌بازی پیش می‌رود؟ چرا کارمند [...] مرکز استان به من گفت چون فلان آقا و فلان مدیر کل سفارش شما را کرده‌اند ما قبول کردیم فلان مبلغ را به شما پرداخت کنیم؟ یعنی اگر کار هم بلد نبودم و مثلاً شما سفارشم را می‌کردید با مبلغ بیش‌تری موافقت می‌کردند و اصلاً به توانایی من در انجام کارم توجه نمی‌شد، اما بدون پارتی باید پروسه چندین ماهه را طی کنم...
جناب استاندار! يقين بدانيد این مشکل از محل كار شما (استانداري) شروع شده و به دیگر ادارات هم سرایت کرده است. چرا خانمی که جهت حل مشکل کار همسرش برای دیدار شما بارها از شهرستان نورآباد به استانداری مراجعه می‌کند، موفق به دیدار شما نمی‌شود؟ مگر نه این که شما به عنوان خادم مردم و در حال خدمت هستید؟ چرا برخي کارمندان استانداري با عصبانبت به ارباب رجوع می‌گویند خیلی‌ها هستند که از دوره استاندار قبلی در نوبت دیدار استاندار هستند! اگر شما نمي‌توانيد اين همه ارباب رجوع را ملاقات كنيد چرا تفويض اختيار به ديگر نيروها نمي‌كنيد؟
کار شما و کارمندان ادارات استان راه‌اندازی و حل مشکلات مردم است یا پشت میز نشستن و موکول کردن مشکلات به فرداهایی دیگر؟ شعار دولت شما "تدبير و اميد" و حل مشکلات و کارآفرینی است نه نااميد كردن مردم. پس کو حل مشکلات جوانان؟ کجاست کارآفرینی که جلسات متعدد برایش تشکیل داده‌اید؟ اما وقتی من جوان با مسئولین کارآفرینی رو به رو می‌شوم جوری برخورد می‌کنند که انگار قرار است از جیب‌شان ببخشند؟
شايد بیراه نیست که می‌گویند استان لرستان پایان سال بخشی از بودجه سالانه را به دولت برمی‌گرداند، که احتمالا این کار برای خود شیرینی برخي مديران زير دست شما است و گرنه در استانی که جوانان از بی‌کاری و بدبختی به سرقت و قتل روی می‌آورند، روا نیست که حق‌شان یا در جایی بی‌ربط هزینه شود یا به خزانه دولت برگردد…
به ضرس قاطع مي‌توان گفت به نسبت كارمندان در تهران، کار مفید کارمندان اداره‌هاي استان ما بیش‌تر از 1نيم ساعت در روز نیست و این موضوع بر همه کاملاً روشن است. نماز سر وقت در نمازخانه برخي ادارات برای نشان دادن بیش‌تر خود به دیگران ترک نمی‌شود و جزئی از سفارش دين ما محسوب می‌شود اما کار نکردن و مزد حرام كم‌كاري سر سفره خانه و خانواده بردن، براي برخي كارمندان عادی شده است و كسي با آن برخورد نمي‌كند! مطمئنا خدواوند به آه زن بی‌نوایی که با حال نزار از نورآباد، ازنا، بروجرد و ديگر روستاهاي دورافتاده استان بارها به استانداری و ديگر ادارات مركز استان  آمده و هنوز پشت درهای بسته است حتما پاسخ خواهد داد.
به نمایندگی از مردم استانم  و از آن‌جا که می‌دانم حرف دل همه را می‌گویم از شما خواهش نمی‌کنم مشکلات را حل کنید چون در حال انجام وظیفه و خدمت به مردم هستید و نیاز به خواهش نیست، اما بهتر است قبل از آوردن سرمایه‌گذار و تبلیغات، خرده‌کاری‌ها و مشکلات حل شود… رسیدگی به امور و مشکلاتی مثل کاغذ‌بازی ادارات استان و بیکاری که در صدر قرار دارد مهم‌تر از سرکشی نیمه شب به بیمارستان فلان شهرستان است. کار اداره‌های استان لرستان مثل بازی ماز می‌ماند که شروعش با كارمند بازی کننده و پیدا کردن راه اصلی با کرام‌الکاتبین است.
الهام حاجي‌ونداين چند خط را نوشتم تا شاید چند وقت یک بار باید وظایف كساني كه مسئوليت مي‌پذيرند يا به عنوان كارمند از دولت حقوق مي‌گيرند یادآوری شود. باقي با شما كه بتوانيد ريشه‌ي اين معضل را بخشكانيد يا شما هم مثل برخي استانداران پيشين نسبت به آن بي‌تفاوت باشيد ...


  الهام  حاجی‌وند / ازنا
 
_________________________________

* ماز = مطلق چین و شکنج را گویند. (برهان‌)
بازی ماز: ماز در اصل یک مسير پيچ در پيچ گمراه کننده است که مسيرهاي زیادی براي رسيدن به بيرون ماز تعبيه شده اما فقط يكي از آن‌ها راه دارد. شما هنگام بازي ما باید بتوانید راه درست را انتخاب کنید و از ماز خارج شويد. شما بايد تمام راه‌های ممکن را امتحان کنید شاید توانستید این کار را انجام دهيد. (شكل اين مطلب)

 

دیدگاه‌ها  

#1 مریم مهری 1394-07-02 11:19
سلام. مثل همیشه عالی خانم حاجی وند. قلمت مستدام
نقل قول کردن
#2 محمدحسن هوشنگي 1394-07-02 11:38
سلام سركارخانم من بعنوان كارشناسي خارج از مجموعه دولت پيشنهاد ميكنم شما به مدير كل تعاون كار ورفاه اجتماعي لرستان جناب آقاي مهندس آشتاب مراجعه يا با ايشان تماس بگيريد قطعا" ايشان بعنوان پيگير ترين و متواضع ترين مدير رافع مشكل شما خواهد بود. چون استاندار واقعا" فداكاري كردكه مدير عالي لرستان شد و ايشان فردي متدين است اردتمند شما
نقل قول کردن
#3 خرم آبادی 1394-07-02 11:42
زنده باد شیر زن لرستان.
نقل قول کردن
#4 شهروند 1394-07-02 11:48
حرف حق را زدی خواهر محترم .... وقتی پیگیر موضوعی در چند وزارت خانه بودم می دیدم که وقتی اسم لرستان می آمد کارشناسان و مدیران وزارتی از وضعیت نابسامان ادارات لرستان ابراز ناراضیتی می کردند و می گفتند چرا استان شما اینگونه است ... واقعا چرا مردم ما به خاطر وضعیت ادارات استان - سردرگم هستند ... تا کی باید مردم برای یک کار کوچک اداری به خاطر ناکارآمدی و یا بی اهمیتی مدیران و کارکنان برخی از ادارات استان روزها دوندگی کنند ... استاندار محترم اگه قصدش کار کردن هست یک گروه پیگیری که در دسترس مردم باشند را تشکیل و در صورت قصور مدیران و کارکنان هر دستگاهی با برخورد قاطعانه مشکل مردم را حل کنند ...
نقل قول کردن
#5 محمدرضا گودرزی 1394-07-02 13:14
تشکر میکنم از شما به خاطر پرداختن به این موضوع
کاش گوش شنوایی برای رفع دغدغه های مردم باشد
نقل قول کردن
#6 همشهری 1394-07-02 13:40
متاسفانه در ادارات استان لرستان اكثر کارهای مردم از کوچکترین تا بزرگترین با پارتی بازی انجام میشود
نقل قول کردن
#7 حسن گودرزي 1394-07-02 14:03
جناب هوشنگي سلام . همه مردم نفوذ ندارن
نقل قول کردن
#8 حجت والیزاده 1394-07-02 15:21
در خانه اگر کس است،یک حرف بس است
نقل قول کردن
#9 محمد 1394-07-02 16:03
با سلام حرف حق را گفتی متاسفانه تعداد زيادی از کارمندان با همین رویه کار می کنند و علتش نیز بی درایتی مدیران است .اگر مدیری با زیر مجمو عه اش که در کار مردم سنگ اندازی می کنذ قاطعانه برخورد کند این نحوه برخورد پیش نمی اید. از استاندار محترم این سوال را دارم مگر قرار نبود برای پیشبرد امور کار افرینان اطاق پنجره واحد در استانداری تشکیل شود؟ خود بنده سال گذشته از بنیاد جانبازان برای دریافت وام 2 میلیون تومانی به بانک تجارت شعبه میدان 22 بهمن معرفی شدم خدا شاهد است بعد از سه ماه و حساب باز کردن و انواع ضامن ها اخرش ریس بانك با کمال بی احترامی وام را به بنده جانباز نداد و هنوز مدارکم نزد بانک است.
نقل قول کردن
#10 میلاد 1394-07-02 16:58
واقعا همینطور که میگید مدیران استان باید طوری انتخاب شوند که بتوانند بدون نوشته، پنج دقیقه راجع به ارگان و اداره مربوطه خودشون صحبت کنن
نقل قول کردن
#11 علیرضا 1394-07-02 17:57
خواهرم حرف حق زدی این مدیران هیچ معجزه ای نمی کنند ..هروقت مراجعه می کنی یا در جلسه هستند یادر ماموریت....سه سال از انتخابات گذشت......
نقل قول کردن
#12 سید هادی روحانی 1394-07-03 13:49
بسیار سپاس که درد دل مردم را بیان می فرمائید. اگر کار صاحبش را گم نکرده و هر کس مسئولیتی به اندازه توانش داشت این گونه موانع پیش نمی امدند. باید منصوب كنندگان اين مديران قبول کنند که تخصص و مردمداري بسیار کارآمدتر از موارد ديگر است در امور کشور
نقل قول کردن
#13 برزو 1394-07-04 10:00
دقیقن درست اشاره کرده‌اید، با کمال تاسف من به این نتیجه رسیده ام که اگر انتظار این را داشته باشیم که بعد از مراجعه به ادارات استان کارها و امورات از کانال قانونی و مجاری مقرراتی پیش برود ناامیدی و سرخوردگی و اعصاب خوردی شما قطعی و حتمی است.
حتی برای افتتاح حساب در بانک، که میخواهیم در آن سرمایه گذاری کنیم بایستی یا آشنا داشته باشی و یا با عجز و التماس کارهایت انجام شود
نقل قول کردن
#14 سارا 1394-07-04 12:53
بیسوادی و عدم آگاهی در بین کا بسیاری از کارکنان ادارات بیداد میکنه .کارکنانی که حتی با بخشنامه های جدید آشنایی ندارن و از شدت تنبلی حاضر به خوندن نیستن .بنده خودم کارمندم و از بیسوادی همکارانم رنج میبرم
نقل قول کردن
#15 سارا 1394-07-04 12:55
الان وضعیت شورای شهرم به همین شکله .یکساله درگیریم و منتظر که جوابی بگیریم .ولی آقایون تنها دغدغشون اینه که کی صاحب امضا بشه :-*
نقل قول کردن
#16 فاطمه امرایی 1394-07-04 14:18
خانم حاجی وند مثل همیشه متنتون فوق العاده بود کاش استان لرستان چند نفر مثل شما داشت که با توانایی و قدرت بیان بالا حرف مردم را به گوش مسئولین می رساند، استاندار محترم لطفا به داد دل مردم برسید مگر این مردم چه گناهی کردند که باید برای کوچکترین کار باید بارها در رفت و آمد باشند و باز هم گره کارشان باز نشود؟ تشکر از خانم حاجی وند و یافته عزیز.خدا قوت موفق باشید
نقل قول کردن
#17 احمد آزاد بخت 1394-07-04 15:18
با تشکر از خانم حاجیوند؛
از اینکه حرف دل مردم استان لرستانو زدین ممنون،ولی صد افسوس جای اینکه خودشونو اصلاح کنن سرلج میذارن تا از درخواستت پشیمون بشی درنتیجه این شعر اینجا کارسازه:
عدو را به جای خسک زر بریز
که احسان کند،کند دندان تیز
چو دستی نشاید گزیدن،ببوس
که با غالبان چاره رزق است و لوس
:cry:
نقل قول کردن
#18 محمد ساکی 1394-07-04 20:30
خدایا شکرت بالاخره یکی پیدا شد حرف دل خیلی از مردم رو اینجا زد. هرچند که کو گوش شنوا .خانم حاجی وند ممنون که این کارو انجام دادین امیدوارم کسایی که باید ببینن چشاشونو باز کنن ببینن . ما که فقط امیدمون به خداس که ی موقع کارمون تو این اداره جات گیر نخوره .
نقل قول کردن
#19 مهدی قنبری 1394-07-04 21:17
خسته نباشید خانم حاجیوند،اگه حرفت تاثیری داشت حتما بگو،تاما بفهمیم کسی تو این استان به درد دل مردم گوش میده
نقل قول کردن
#20 هاشم ژیان 1394-07-05 00:10
خدا قوت خانم حاجیوند
حرفی زدی که ما نمیدونستیم چطور باید به گوش مسئولین برسونیم، امید دارم به گوششون برسه و کاری برای این مشکل بزرگ بکنن.
نقل قول کردن
#21 کارشناس 1394-07-05 11:21
متاسفانه ساختار جوری شکل گرفته که شایسته سالاری جای خود را به واسطه بازی داده به نحوی که اگه کسی هر چند نالایق هم باشه ولی توسط یک نماینده حمایت بشه مالک موروثی هر پستی در استان میشه که بعدها هم آقای استاندار به خودش در عزل ونصب ها نمره نمیده و آزمون و خطای مدیران با عزل ونصب ها دوباره ادامه مي یابد وآخر میگیم لرستان عقب مانده است اول مدیریت خودمان را اصلاح کنیم بعد دنبال توسعه باشیم
نقل قول کردن
#22 سعید یدالهی 1394-07-05 13:14
با سلام خدمت شیرزن لرستانی
درد و دلت همگانیه، جناب مسئول جای سنگ انداختن جلوی پای مردم لطفا کمک کن، جایی که الان نشستی دائمی نیست، پس خدا رو در نظر بگیر
نقل قول کردن
#23 فعال محیط زیست 1394-07-06 13:54
این تنها مشکل و رنج نامه یک شخص نیست بلکه مشکل و درد کهنه ماهم هست امیدوارم مدیران پاسخی روشن به مردم را بدهند ....
نقل قول کردن
#24 ستار غلامپور 1394-07-06 14:41
خسته نباشید خانم حاجی وند
گشتم نبود،نگرد نیست
من و هفت نفر از دوستام دنبال وام بودیم تا باهم یه کاری رو تو شهرخودمون شروع کنیم،ولی فقط هزینه ی رفت و آمد افتاد گردنمون،الان خیلی خوشحالیم و تهران داریم کارگری میکنیم. :-*
نقل قول کردن
#25 رسول 1394-07-07 00:55
متاسفانه حرفها و درد شما در برخورد با ادارات مشتی از خروار است. تا زمانی که انتخاب اكثر مدیران با لابی گری و بر اساس رفاقت منصوب میشوند امیدی به اصلاح امور نیست. امید به دولت تدبیر و امید بسته بودیم که متاسفانه در اكثر این مدیران منصوبي نه بوی امید جاریست نه تدبیر در عمل
نقل قول کردن
#26 ناصر هداوند 1394-07-08 10:41
برخی کارمندا ى امضا دستشونه انجام نميدن،اگه روزيمون دستشون بود تا الان همه مرده بوديم،خودتو خسته نكن گوش شنوا نيست
نقل قول کردن
#27 بهار 1394-07-08 13:12
سلام و خسته نباشید خدمت خانم حاجیوند . از اینکه حرف دل مردمو زدید بسیار سپاسگذارم . مسئولین محترم به جای تهدیدو خشم برای درد دل همه مردم استان از زبان این خانم محترم لطفا فکری به حال بزرگترین مشکل استان بفرمایید
نقل قول کردن
#28 شهروند 1394-07-08 16:10
مدیران خدمت گذار و خادم مردم هستند و وظیفه شان خدمت به مردم هستش و در مقابل مردم باید متواضع و سرشان را خم کنند... حرفهای این خانم عین واقعیت هستش
نقل قول کردن
#29 محمدسالاری 1394-07-08 16:59
خانم حاجیوند حرف شما حرف بسیاری از مردم هست ولی زدنشن مردانگی میخواد که خیلیا در حدش نیستن امیدوارم به جای خرده گرفتن به شما از مطلبتون به وظایف خودشان برسن من اله توفیق...
نقل قول کردن
#30 داریوش عزیزی 1394-07-08 17:41
با سلام و خسته نباشید خدمت خانم حاجی وند
،خانم حاجی وند شما چه توقعی از برخي مسیولین محترم استان لرستان دارید؟ نکنه توقع دارید تا پسر خاله دختر خاله خودشون مونده کار شما رو انجام بدن؟ یا نکنه میخواین وام بگیرین براخودتون؟ نه جانم الان ثبت نام کن بشین دعا کن که به نوه نتیجه هات شاید چیزی برسه، خانم حاجی وند شمام هرچی زودتر توبه کن . خدا آدم پرتوقع رو دوست نداره ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا