یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موضوع انقراض و كاهش سطح جنگل‌ها  مساله‌اي جهاني است.  واقعيت‌هاي علمي بيانگر كاهش پوشش اين نوع اكوسيستم مهم باقي‌مانده جنگل‌هاي لرستان را دريابيم + مسابقه پيامكيمي‌باشد. جنگل‌هاي بزرگي نظير آمازون نيز در حال نابودي هستند.
 اكوسيستم جنگل در برگيرنده انواع گونه‌هاي جانوري‌، درختي، درختچه‌اي و علفي است و انواع بكر، طبيعي و انسان ساخت دارد‌ و تنوع زيستي قابل توجهي را در بر مي‌گيرد كه البته در صورت استفاده مديريت شده مزاياي اقتصادي  دارد.
جنگل‌هاي ايران هنوز وسعت قابل توجهي دارند. جنگل‌هاي بي‌نظير هيركاني در شما‌ل، ارس‌باران و جنگل‌هاي زاگرس با وسعت 5/5 ميليون هكتار كه به جهت تامين آب و جلوگيري از فرسايش خاك داراي اهميت مضاعفند. نكته جالب اين كه روزي اين حوزه جنگلي تامين كننده 40 درصد  آب كشور بوده است.
آسيب‌هاي زيستي نظير گرد و غبار و خشكسالي و افزايش دما از پيامدهاي تخريب جنگل‌هاست و اما آسيب جديد جنگل‌هاي كشور و لرستان مساله‌ي آتش‌سوزي‌هاي عمدي و غيرعمدي است. سال 89 سال اوج تخريب جنگل‌ها در اثر آتش‌سوزي‌ها بود اما هيچ تمهيد موثري براي پيشگيري نرم و سخت‌افزاري جامع در نظر گرفته نشد. امسال نيز با توجه به اوج خشكسالي دوره‌اي شاهد آتش‌سوزي و تخريب صدها هكتار اراضي جنگلي در جاي جاي لرستان بوديم. مساله‌اي كه علاوه بر خشكي آفتي بلوط‌ها و ساير گونه‌هاي گياهي بر وخامت بحران جنگل‌هاي لرستان افزوده است.
روزي مي‌گفتند يك ميليون هكتار جنگل عمدتا با گونه بلوط ايراني و گونه هاي بادام و كيكم و گلابي وحشي و بنه در اين خطه داريم، الان نمي‌دانيم كه آيا هنوز آن‌ها را داريم يا نه؟! جنگل‌ها زيستگاه گونه‌هاي جانوري كمياب نظير خرس و پلنگ نيز هست كه با تخريب آن‌ها اين گونه‌ها نيز در معرض خطر انقراض قرار مي‌گيرند. سدسازي‌‌هاي بي‌حد و حصر در لرستان از تهديدات ديگر جنگل‌هاي بكر هستند.
به جاست سرمايه‌گذاري و جهت‌گيري‌ها بر حفظ جنگل‌هاي مانده و بكر و طبيعي به عنوان ذخيره‌گاه‌هاي ژنتيكي صورت پذيرد. امري كه موردغفلت سياست‌گذاران بوده است و اولويت بر رهاسازي جنگل‌هاي بكر و ساخت جنگل‌هاي مصنوعي قرار گرفته است‌.
نقش جوامع محلي در صيانت از جنگل‌ها بايد مورد مداقه قرار گيرد، امري كه بر اساس شواهد علمي مورد تاييد است. گردش‌گري بايد ضابطه‌مند شود و بهره‌برداري از جنگل‌هاي لرستان در شرايط بحراني كنوني جاي خود را به صيانت و حمايت بدهد.
مسوليين امر جنگل‌ها و مشارت مردمي را اصل و سرمايه بدانند نه وصل و ابزار، همگام با حركت اجتماعي 8 مردادماه بيايم به سهم خود در صيانت از جنگل‌هاي مانده لرستان در شهر و ديار خود حامي جنگل‌ها باشيم.
 8 مرداد نه انجام بلكه آغازي باشد و تلنگري هم براي دولتي‌ها كه علاج واقعه را هنگام و بعد وقوع مي‌دانند، هم ما مردمي‌ها كه علاج واقعه را قبل از وقوع بدانيم‌. جنگل و محيط زيست با ما انسان‌ها هم‌زيستي دارد، پس اين همزيستي را مسالمت‌آميز كنيم.
 محمد اكبري
محقق سمن‌ها/ اليگودرز
 

كانون پارس فرهنگ از همه هم‌استاني‌ها درخواست مي‌كند به سهم خود در 8  مرداد به انس با جنگل بيايند
مسابقه پيامكي
جنگل‌ها .............................. طبيعتند. آن‌ها را محافظت كنيم.
1-مغز 2- شش 3- دست 4- قلب
ارسال گزينه درست تا ساعت 12 شب 8 مرداد به شماره پيامك  50002030105040
به برنده‌ها جوايزي اهدا مي‌شود


دیدگاه‌ها  

#1 پلدختری 1394-05-07 08:36
4
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا