یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گروه "جامعه مهندسین لرستان در تلگرام" که با حضور بیش از 100 نفر از مدیران، مهندسان، مشاوران و فعالان عمرانی استان و گاها لرستانی‌های خارج از استان تشکیل شده است، سعی دارد تا با واکاوی معضلات موجود در راه فعالیت‌های عمرانی، کمکی باشد برای مردم و مسوولان لرستان تا خارج از تمام حواشی‌؛ به عنوان مرجعی امین، متخصص و حرفه‌ای کمک نماید تا قدم‌های توانمندتر و بلندتری برای حرکت در مسیر توسعه پایدار لرستان برداشته شود.
این گروه در ادامه سلسله مباحث علمی، فنی و مهندسی خود این‌بار به بحث "الگوپذیری از سازمان‌های موفق نظام مهندسی در سایر استان‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف و نیز توجه به اهداف سازمان نظام مهندسی لرستان" پرداخت که در ادامه تقدیم می‌گردد.
 
الگوپذیری از سازمان‌های موفق نظام مهندسی کشور در لرستان+ نظرات مهندسان
 
بسم الله الرحمن الرحیم
با درود به روح بلند امام عظیم‌الشان انقلاب و شهدای گلگون کفن انقلاب و جنگ تحمیلی و آرزوی سلامتی مقام معظم رهبری(دامت برکاته) و همه خدمت‌گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی.
سازمان نظام مهندسی بر اساس قانونی که در سال 1374 توسط مجلس محترم شورای اسلامی مصوب شد، در دو بخش نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظایفی را برعهده گرفت.
بخش نظام مهندسی که شامل حضور و ایفای نقش مهندسان در یکی از رشته‌های تخصصی هفت‌گانه می‌شود و بخش کنترل ساختمان که  بر اساس مقررات مدون تدابیر طراحی، نظارت و اجرا درآن صورت می‌پذیرد.
در سازمان نظام مهندسی نیز به مانند هر تشکل دیگر یکی از مهم‌ترین اهداف بهبود مستمر می‌باشد، که این مهم از طریق بررسی منظم فعالیت‌ها و تجدید نظر در آنها امکان‌پذیر است یکی از ابزارهایی که می‌توان در حرکت به سمت اعتلای سیستمی از آن بهره برد الگوگیری است. لذا بر آن شدیم تا در گروه مجازی جامعه  مهندسین در تلگرام با طرح موضوع: "الگوپذیری از سازمان‌های موفق نظام مهندسی در سایر استان‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف و نیز توجه به اهداف سازمان نظام مهندسی لرستان" به بررسی؛ واکاوی نظام‌های مهندسی استان‌های موفق کشور بپردازیم و با ایجاد ماتریسی هدف‌مند، الگوی  مناسبی برای اجرا در لرستان طراحی کنیم.
در ابتدای بحث به موضوعی که بیش از هر مورد دیگر در نظر جلوه می‌کند پرداخته شد، به حاشیه رفتن ضوابط!
موضوعی که شاید به هر گوشه از نظام سیستماتیک در استان بنگریم آثار بد منظره این آفت نمود دارد که مسیر پیشرفت را در تلاطم ناهمواری‌ها قرار می‌دهد؛ این موضوع علاوه بر اثرات تخریبی در روند کاری منجر به بی‌انگیزگی افراد نیز می‌شود و شان جامعه مهندسی نیز با چنین مواردی خدشه‌دار خواهد شد.
در ادامه بحث به بیان نکات مثبت سازمان‌هاي سایر استان‌ها پرداخته شد مواردی همچون: وجود گشت‌های ستاد اجرایی جهت گزارش و جلوگیری از تخلفات، صدور خدمات فنی به کشورهای همسایه، چاپ و انتشار کتابچه‌هایی مشتمل بر چکیده نکات حایز اهمیت در طراحی و نظارت، تدوین سیستم کارآمد ارجاع کار و پرهیز از تبعیض قائل شدن در توزیع سهمیه .
در مسیر اعتلا و نیل به اهداف مشخص سازمان نظام مهندسی موانعی وجود دارد که رفع آنها کمک فراوانی به بهبود نظام ساخت و ساز خواهد نمود؛ از جمله این موانع می‌توان به نداشتن قدرت اجرایی در سازمان، کمبود پرسنل، نبود تناسب میان دستمزد رشته‌های مختلف اشاره نمود.
در این میان به نقش آموزشی و ترویج سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان تخصصی و پیشرو در بخش ساخت‌وساز پرداخته شد و نقدهایی بر فراموش شدن این بخش از وظایف وارد است .
با توجه به اینکه نظام مهندسی ساختمان، یک نظام صنفی با قوانین و مصوبات مشخص می‌باشد و هدف اصلی از تشکیل آن واگذاری بخشی از خدمات فنی و مهندسی در حوزه ساختمان به این صنف بوده، که این امر مصداق خصوصی سازی در مسیر صحیح می‌باشد و از آنجایی که سازمان نظام مهندسی یک تشکل صنفی می‌باشد که در حیطه اختیارات قانونی باید مدافع حقوق صنف باشد.
 ارتباط سازمان با دستگاه‌های دولتی به‌صورت تعامل سازنده است، اما نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌نماید این است که در راستای  انتخابات هیات مدیره سازمان نقش دستگاه دولتی به صورت هم مجری و هم ناظر در ماهیت انتخابات ایجاد شبه می‌نماید.
امید است با کوشش همه جانبه  در مباحث قانونی و اجرایی راه اعتلای این سازمان که در برگیرنده بخش عمده‌ای از نیروی متخصص و فنی کشور است هموارتر گردد.
پیشنهاد موضوع: مهندس کرم‌رضاپور
تنظيم كننده: مدیران گروه جامعه مهندسین لرستان در واتساپ/ مجتبی موحدیان - علی‌رضا مقسمی


دیدگاه‌ها  

#1 خواننده قدیمی 1394-04-14 12:21
با سلام چطور وارد این گروه ومباحث بشیم
نقل قول کردن
#2 كوروش 1394-04-14 23:45
موفق ترين سازمان نظام مهندسي كشور طَي چند سال گذاشته سازمان نظام مهندسي قزوين به مديريت جناب مهندس فرخ زاد است كه اميدوارم دوستان لرستان از طريق تعامل با اين ساززمان به انتقال تجربتان كمك كنند
نقل قول کردن
#3 قاسمی 1394-04-15 00:13
به نقل از خواننده قدیمی:
با سلام چطور وارد این گروه ومباحث بشیم

با سلام/ لطفن با تلفن 09122131488 تماس بگیرید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا