یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

صرف نظر از علل مختلف گسترش مواد مخدر در کشور و رشد پدیده ناهنجار اعتیاد، در این نوشتار اشاره‌ای کوتاه به نقش اشتغال در کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر خواهم داشت.
استان  لرستان نسبت به سایر مناطق کشور با درصد بالایی از جمعیت بیکار مواجه است و این عامل تاثیر به سزایی در افزایش تمایل به مصرف مواد مخدر دارد. مطالعات انجام شده در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بر این موضوع تاکید دارد که "‌ریشه اعتیاد از بیکاری نشات بيكاري؛ عامل اصلي پيدايش اعتياد در لرستانمی‌گیرد و همچنین نقش خانواده در افزایش اعتیاد پر رنگ است"‌. (1)
بیکاری، فقر و نبود امکانات رفاهی و تفریحی مناسب (در دسترس، ارزان و مفرح) سبب می‌گردد که افراد بیکار دچار سردرگمی شده و تمام امید و آرزوهای خود را برباد رفته ببینند. از بین اقشار بیکار، جوانان آسیب‌پذیرترین قشر در مقابل مواد مخدر هستند و آمادگی‌های روحی و روانی در آن‌ها ایجاد می‌شود که به سمت تفریحات غیر سالم جذب شوند.
یکی از راه‌های کوتاه کردن دست جوانان از این پدیده شوم و سوق دادن آن‌ها به سمت زندگی سالم ایجاد اشتغال پایدار در کنار آموزش‌های لازم و ایجاد فضاها و برنامه‌های مناسب تفریحی برای آنان است.
در خبرها آمده است که مسوولین لرستان در حال افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با این پدیده شوم هستند. حالا که عزم‌ها برای مبارزه با این پدیده شوم جزم‌تر شده است ‌، بر مسوولین به ویژه شورای مبارزه با مواد مخدر استان لرستان است که در تمام تصمیمات خود از جمله در تدوین سند چشم‌انداز مبارزه با مواد مخدر که هم اکنون در دست بررسی و تدوین است، ایجاد اشتغال توسط نهادهای مسوول را به طور جدی مد نظر قرار دهند.
همچنین لازم است که کمیته اشتغال و آموزش (در صورت عدم وجود) با برنامه‌ای جامع در شورای مبارزه با مواد مخدر استان متشکل از دانشگاه‌ها، صدا و سیما، رسانه‌های جمعی، سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های حمایتی و سازمان‌های متولی اشتغال اعم از دولتی و خصوصی ایجاد گردد.
ضروري است که برای مبارزه با گسترش اعتیاد و مواد مخدر از تمام ظرفیت‌های موجود اعم از دانشگاهی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی ، دولتی و خصوصی و به ویژه ظرفیت عظیم شخصیت‌ها و مراکز دینی استفاده شود.
امید که با هم‌فکری و کار جمعی علاقه‌مندان به کشور شاهد کاهش روز‌افزون تمایل به این پدیده شوم باشیم.
منوچهر  بسحاق / اليگودرز
 
_________________________
پي‌نويس:
(1) امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 مسعودمیراسماعیلی 1394-04-06 01:09
دوست عزیزبه فرموده مقام معظم رهبری انتقادکردن ازعمل کردن راحت تره
داشتن کمیته ملاک نیست هرچندکمیته ای که منظورحضرتعالیه بنام کمیته صیانت ازاشتغال بهبودیافتگان درسال 94تشکیل شده ولی درنظرداشته باشیدتعدادزیادی ازمعتادان هم شغل دارندوهم صاحب حرفه هستند.
مهم عدم وجودبرنامه ای جامع برای درمان بیماران اعتیاده این مهمه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا