یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هر چند كم‌تر روزي است كه رسانه‌ها گزارشي از كشفيات رو به فزوني كشف مواد مخدر در لرستان و آسيب‌هاي اين عرصه يا راه‌هاي مقابله با آن منتشر نكنند اما در پنجم تيرماه روز جهاني مبارزه با مواد مخدر مقوله اعتياد و پيامدها مورد توجه بيش‌تري قرار مي‌گيرد.
مقوله اعتياد امري چندبعدي است و از منظر روان‌شناسي‌، جامعه‌شناسي و بهداشتي تعاريف متنوعي دارد.
اعتياد در لرستان؛ برنامه‌هاي كم‌اثر و مبارزه با معلولاگر چه آمار دقيقي از معتادان در كشور وجود ندارد اما با در نظر گرفتن مطالعات شيوع‌شناسي، سال 90 درصد اعتياد كشور 2.65 درصد اعلام شده است. بر اساس گزارش‌ها لرستان از استان‌هاي با شيوع بالا اعتياد اعلام شده است و به فرض ثابت بودن درصد مذكور، رقم معتادان لرستان حدود چند ده هزار نفر برآورد مي‌شود.
 به رغم برخي تلاش‌ها‌ي پراكنده و گاه تكراري، وضع مبارزه با اعتياد در لرستان چندان مطلوب نيست و به دلايل فرهنگي و اقتصادي، اعتياد حتي در روستاها هم ديده مي‌شود.
 الگوي مصرف به مواد صنعتي و سن كم تغيير يافته است. بر اساس شواهد علمي راهكار اساسي و اصلي مبارزه با اعتياد، شناسايي و رفع علت اعتياد است برخورد و شيوه مقابله‌اي هر چند كه ضروري مي‌نمايد اما برخوردي ريشه‌اي نيست.
 نگاه جامع به مقوله اعتياد توجه و تمركز برروش‌هاي علمي و عميق با بازوي اجتماع‌محور است. با نگاهي گذرا به برنامه‌هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر دوره‌هاي مبارزه مقابله‌اي‌، توجه به پيشگيري و تدوين سند جامع پيشگيري در برنامه پنجم و رويكرد اخير اجتماعي در مي‌يابيم راهبردهاي مذكور به رغم اثربخشي نظري مطابق شواهد علمي در مرحله اجرا موجب مهار اعتياد و كاهش شيوع نشده‌اند كه علل متنوعي دارد. از نوع تدوين تا نقص برش‌هاي استاني‌، اما در لرستان فقدان برنامه‌هاي اثربخش متكي بر توجه به علت‌ها و برخي ضعف‌ها در تهيه برش‌هاي منطقه‌اي صرفاً مبارزه با اعتيادرا در حد برنامه‌هاي نمادين و كم‌عمق محدود نموده است.
 عدم مشاركت‌پذيري فراگير برخي مسوولين امر و عدم توجه به علل مانند نرخ بيكاري شيوع اعتياد را در لرستان همچنان بالا نگه داشته است. نگارنده بر اساس تحقيقات اجرايي و نظري همواره موارد مذكور را به مراجع مربوط اطلاع داده‌ام تا چه قبول افتد و كه در نظر آيد.
به اميد آينده بدون اعتياد در لرستان سرفراز
ایمیل ارسالی:
محمد  اكبري / اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 احمد 1394-04-06 12:46
سلام.خیانت است بگوئیم برنامه کم اثر باید بگوئیم بی اثر یک برنامه که یک درصد هم اثر مثبت داشته اقای بگویند کدام برنامه هیچ برنامه ای برای افراد معتاد(مریض) ندیدایم ،خود افرادکه با ایجاد کمپ ترک اعتیاد و کلاسهای ان ای خیلی از جوانان را نجات داده اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا