یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دلفان یکی از شهرستان‌های استان لرستان است و مرکز آن شهر نورآباد می‌باشد.
نورآباد شهری است در شمال غرب استان لرستان. این شهر دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری است. این شهر یکی از 5 شهر با ارتفاعی حدود 2180 متر از سطح دریا در ایران است. شهرستان دلفان را شهر مفرغ نیز می‌گویند. هواشناسی دلفان (نورآباد)
به گزارش یافته به نقل از دلفان‌خبر، هر ساله با شروع فصل سرما‌، توجه اهالی استان هرشب در خبر لرستان به این نکته جلب می‌شود که کدام شهر استان سردترین نقطه لرستان است‌.
شهرهایی از جمله ازنا، الشتر، الیگودرز یا نورآباد‌، از لحاظ فیزیکی و جغرافیایی می‌توان گفت که نورآباد از هر 3 نقطه‌ی دیگر مرتفع‌تر است (الشتر 1600، ازنا 1871 و الیگودرز 1998متر ارتفاع از سطح دریا) پس چگونه است با توجه به کوهستانی بودن و ارتفاع 2180 متری نورآباد از سطح دریا همواره ازنا‌، الشتر یا الیگودرز سرد‌ترین شهر استان هستند‌؟ این سوالی که سال‌هاست بی‌پاسخ مانده و هنوز کسی پاسخی به آن نداده است!
هدف از این نوشتار، پاسخ به این سوال است: آیا به این اندیشیده‌اید که دلفان که طبیعتاً باید سرد‌تر از شهرستان‌های دیگر لرستان باشد، اما چرا پشت سر یک یا دو شهر دیگر قرار می‌گیرد؟ آیا عمدی در کار است‌؟ خیر! چنین نیست. اكنون دلیل اصلی آن را برای شما شرح می‌دهیم. در زمان جایابی برای احداث مرکز هواشناسی این شهرستان‌ها مسوولین به فکر بوده‌اند و جاهایی که از لحاظ فیزیکی سردتر از سایر نقاط شهرستان هستند را در نظر گرفته‌اند و همین باعث شده که دمای کمینه آن‌ها از شهرستان سرد‌سیر دلفان کم‌تر باشد و اما مسوولین وقت شهرستان دلفان یکی از گرم‌ترین نقاط این شهرستان را به دلیل بی‌تدبیری و بی‌توجهی به عنوان مرکز هواشناسی در چند کیلومتری شهرستان انتخاب کرده‌اند‌.
یکی از مزایای اعلام سردی هوا نسبت به سایر شهرستان‌ها قرار گرفتن در اقلیم سرد بود که بر این اساس برخی از شهرهای رقیب نورآباد در اقلم یک قرار داشتند. البته جای شکرش باقی است که با تلاش‌های انجام گرفته و پس از سال‌ها انتظار از ابتدای بهمن‌ماه امسال، دلفان هم به اقلیم یک اضافه شد و این آرزوی دیرینه به تحقق پیوست، اما امروزه خواست و اراده‌ی مردم بر تغییر مکان فعلی مرکز هواشناسی شهرستان به منطقه بادآور دلفان است که در کم‌تر از یک کیلومتری شهر واقع شده است و رودخانه بادآور هم که از مرکز شهر می‌گذرد از این دره روان است‌.
آن‌چه که از مسوولان سازمان هواشناسی استان انتظار می‌رود و انتظار به حقی نیز هست، جابه‌جایی این مرکز به منطقه بادآور است که دمای واقعی هوا در نورآباد را منعکس نموده و نه مکان فعلی که دمای غیر‌واقعی را نمایان می‌کند‌.
از لحاظ اعتبار هم آن‌چنان مشکلی پیش نخواهد آمد چون ساختمان فعلی در همسایگی دانشگاه پیام نور واقع شده و به احتمال زیاد پیام نور و یا دانشگاه آزاد و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی به خاطر ارزش مکانی ملک مذکور به راحتی خریدار این ساختمان خواهند بود، چون ارزش مکانی این ساختمان با توجه به رونق زمین در منطقه و ارزش افزوده آن چندین و چند برابر است‌، پس با فروش این ساختمان و از محل همین در‌آمد می‌توان علاوه بر خرید زمینی وسیع‌تر و ساخت ساختمانی بزرگ‌تر و تجهیز این مرکز هواشناسی به دستگاه‌های جدیدتر و حتی تاسیس مرکز مطالعات هواشناسی در دلفان تامین اعتبار نمود‌. جا دارد استاندار لرستان، مدیر کل هواشناسی لرستان و فرماندار دلفان با پی‌گیری این امر، مردم دلفان را در رساندن به این حق طبیعی خود یاری رسانند‌.
 

دیدگاه‌ها  

#1 سید 1394-01-24 09:52
هیچ کاری نیست درست نشه تنهاکاری که انجام نمیگیره مرده زنده کردن است پس همانطورکه باتلاش وکوشش فروان شمادوستان توانستیم حق چندین وچندساله شهرستان نورآبادرابرگردا نیم میشه گفت باپیگری وهمت فرماندارومسولین مربوطه وحتی مشارکت مردم به این مهم دست یافت.بخواهیم میشه
نقل قول کردن
#2 یاسین 1394-04-15 23:57
با سلام خدمت دست اندرکاران خبرگزاری یافته نیوز .. من در نورآباد متولد شدم و دوسالی است که به خرم آباد با خانواده مهاجرت کرده ایم .. یادمه من خودم دماسنج گذاشتم کنار پنجره منزل که به هوای بیرون راه داشت و ساعت 6/30 صبح وقتی بیدار شدم اینقدر هوا سرد بود که خودم داشتم می مردم اینقدر سرد بود که دماسنج معمولی من دمای 31- را نشون میداد و جالب بود که شب وقتی هواشناسی لرستان اعلام کرد دمای دلفان 24- درجه خودم جا خوردم که اینو اعلام کردن .. تازه ایستگاه هواشناسی دلفان کنار تپه ای است و زیاد سرما جذب نمیکنه .. تازه ما داخل شهر بودیم که اینقدر سرد بود .. این خبر مربوط به روز 23 دی 1391 ... خدا میدونه که قبل از اون چقدر سرد بوده .. من خودم پیگیر مسایل هواشناسی هستم که اینو میگم .. الان این شهر در روزهای اوج گرما دمای 35 درجه رو سپری می کنه که از خیلی شهرهای شمالغرب و سردسیر کشور خنکتر است .
نقل قول کردن
#3 طاهری 1394-08-16 19:24
شهرستان دلفان از صدها سال پیش به سردسیر بودن معروف بوده. شاید شنیده باشید که به نورآباد در گذشته "دم آیزه" میگفتند. دم آیزه نامی بوده که خارجی هایی که در زمان های قدیم به این منطقه سفر داشتن به اون نسبت دادن، "دم" به معنای "انتها" و "آیز" به معنای "یخ و سرما" می باشد.... حرف اصلی این است که اداره هواشناسی دلفان در مکان مناسبی احداث نشده
نقل قول کردن
#4 محمدی 1394-08-16 19:38
کاش حداقل آقای نوری آرا، رئیس هواشناسی شهرستان، که بنده بدون هیچ گونه اغراق و چاپلوسی به دلسوزی و انسانیت ایشان ایمان دارم و صددرصد بیشتر از هر کسی عالم به حقیقت ماجرا هستند، پیگیر بشن شاید بواسطه ی آمار درست تر و واقعی تر، در هزینه گاز مصرفی مردم دلفان به خاطر سرد سیر بودن منطقه، تخفیف اساسی داده بشه.... ان شاا...
نقل قول کردن
#5 علی 1395-11-10 16:57
وای وای توفعات متعصبانه اینقد مهمه دوره جاهلیت اصلا نورآباد قطب شمال برید فکری بحال فقر و بیسوادی مردم بدبخت این شهر کنید
نقل قول کردن
#6 مومنی هستم 1395-11-12 12:16
من یک شب ازاصفهان میامدم خرم اباد بعد ب نوراباد بعد از الشتر که رد شدیم هوا سرد بود اما ن چنان وقتی ب نوراباد رسیدیم از درز دربهای ماشین انگار یخ میامد تو بطوری که بخاری ماشین انگارکولرشده بود شبش من نشستم اخبار استان گوش کنم وقتی گزارش هوا شناسی داد کاملا قسم خوردم که این دروغه چرا من خودم امروز صبح متوجه شدم اعلام هواالشترمنفی۱۳ب ودونوراباد منفی۱۱که این سرما من تو الشتر متوجه نشدم و نوراباد بخاری ماشین انگلر کارنمیکرد ;-)
نقل قول کردن
#7 امیر 1396-09-17 22:33
ارتفاع نوراباد 1856متره نه 2180متر. الیگودرز. 2022متره
نقل قول کردن
#8 Ariaee 1398-11-07 07:24
باسلام به همه خواستم بگم ک این موضوعم مثل بقیه موضوعات قبل ک فقط حق نورابادو پایمال کردن بخداامشب7/11/98 من لوله ابم یخ زده بود اب جوش میریختم روش بخدا اب جوش یخ میزد به خداتاحالا۳۳زمست ون نوراباد و دیدم هیچ وقت همچین سردی رو تجربه نکردم اونوقت مینویسن ۹درجه زیرصفر یا زده بودن ۲۳زیر صفر بخدا امشب از۳۰درجه زیر صفرم گذشته
نقل قول کردن
#9 سعید 1401-10-23 08:21
مرتفع ترین شهرستان و ایستگاه هواشناسی لرستان الیگودرز با ارتفاع ۲۰۲۲ و ارتفاع نورآباد ۱۸۶۰متره و حتی ۲۰۰۰ هم نیست چه برسه به ۲۱۸۰
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا