یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چندی پیش مطلبی تحت عنوان قانون‌شکنی شبانه در روزنامه کیهان و برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری  استان لرستان از جمله یافته انتشار یافت که نگارنده ازکم‌توجهی متولیان به تجاوز آشکار به حریم حفاظت‌شده‌ي اشتران‌کوه انتقاد و خواستار رسیدگی به این اقدام غیر قانونی شده بود که در همین رابطه، نماینده مردم الیگودرز ضمن نامه‌نگاری با سازمان محیط زیست کشور موضوع را پی‌گیری نمود اما شنیده شده که متاسفانه اقدامات مذکور متوقف نشده و همچنان ادامه دارد!
سد كمندان اليگودرزاما اصل ماجرا چه بود؟! بخش خصوصی با مجوز اداره کل گردشگری جهت ایجاد دهکده گردشگری اقدام به احداث جاده روستای کمندان به سمت تونل برفی ازنا نمود.
در همان زمان یک مقام مسوول ضمن تایید این خبر گفت: چندی پیش عده‌ای با هماهنگی برخی مسوولین محلی ازنا اقدام به احداث جاده مذکور جهت ایجاد دهکده گردشگری نمودند ولی توسط محیط زیست از ادامه فعالیت متجاوزین جلوگیری شد.
حال با عنایت به این که به نظر می‌رسد توقف عملیات طرح مذکور موقتی و تنها به جهت بارندگی می‌باشد بیان نکاتی را ضروری می‌دانیم.
اگر چه جلوگیری از تجاوز به حریم اشتران‌کوه به عنوان منطقه حفاظت شده از وظایف سازمان محیط زیست می‌باشد‌، اما در این مورد خاص بحث تنها خسارت به محیط زیست نیست و سلامت مردم شهرهای الیگودرز و ازنا با مخاطره مواجه خواهد شد که لازم است تمامی مسوولین وارد عمل شده و چاره‌ای اساسی بیاندیشند.
همان‌گونه که همگان استحضار دارند آب شرب مردم الیگودرز و ازنا از طریق سراب کمندان تامین می‌شود، آبی سالم و بهداشتی که از رودهای تونل برفی به آبگیر کمندان سرازیر شده و پس از آن به این دو شهر انتقال می‌یابد.
البته آب شرب انتقالی جهت بهره‌مندی مردم الیگودرز در تصفیه‌خانه پالایش می‌شود، اما تا کنون تصفیه‌خانه شهر ازنا راه‌اندازی نشده و یقیناً در حال حاضر آب شرب کمندان با توجه به آزمایشات صورت گرفته بهداشتی می‌باشد و با یک کلرزنی معمولی قابل مصرف می‌باشد و حتی تصفیه‌خانه الیگودرز نیز بیش‌ترین فعالیت را در ایام بارندگی دارد.
اما به راستی آیا در صورت احداث دهکده گردشگری حاشیه انتقال آب باز هم می توان به سلامت آب شرب شهروندان الیگودرز و ازنا امیدوار بود؟!
آیا فکری برای دفع فاضلاب و زباله‌ها و پسماندهای حاصل از دهکده گردشگری مذکور شده است؟! آیا در صورت اضافه شدن نیترات به آب شرب مورد مصرف 180 هزار نفر از مردم این دو شهر سلامت شهروندان با مخاطره مواجه نخواهد شد؟!
و آیا مسوولین ما از افزایش هزینه‌های تصفیه آب و حتی بار مالی بهداشت ودرمان در صورت آلوده شدن آب شرب مذکور اطلاع دارند؟!
و در نهایت چرا اداره‌ي محیط زیست برای صدور مجوز یک واحد اشتغال‌زا و یا تولیدی عام‌المنفعه که منافع بسیاری نصیب شهرها می‌کند بیش از حد سخت‌گیری می‌نماید اما در قبال طرح گردشگری مذکور که علاوه بر سلامتی مردم حریم حفاظت شده اشترانکوه را هدف قرار داده است آن‌گونه که شایسته است حساسیت نشان نمی‌دهد؟!
بی‌تردید بر اساس قانون، اولویت تخصیص آب در وهله‌ي نخست با شرب و پس از آن با کشاورزی و در نهایت به صنعت اختصاص خواهد یافت اما گویا در استان عزیز ما این رتبه‌بندی از انتها آغاز شده و سلامت آب شرب مردم نادیده گرفته شده است!
آقایان مسوول! گمان نمی‌کنیم بحث‌های اقتصادی و گردشگری و ... از سلامت مردم و به ویژه کودکان‌مان مهم‌تر باشند، پس تا دیر نشده اقدامی اساسی انجام دهید.
http://www.yaftenews.ir/images/93/93-9/shahali2.jpgآب زلال و بهشتی الیگودرز به شهرهای مرکزی ایران انتقال یافت و متاسفانه امروز برخی مدیران و حتی نماینده ازنا هر از گاهی در جلسات و به بهانه‌های مختلف حق و حقوق مردم الیگودرز از آب کمندان را نادیده می‌گیرند در حالی که طبق قانون و از زمان‌های گذشته شهرستان الیگودرز مقدار 360 لیتر در ثانیه حقابه از سراب کمندان مطالبه دارد.

عباس شاه‌علی
خبرنگار کیهان در اليگودرز
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 الهام حاجی وند 1393-11-01 13:39
سلام
جناب شاه علی به مورد خوبی اشاره کردید اما مردم ازنا از آب کمندان هیچ بهره ای نبرده اند و همچنان از آب های آلوده چاه آمیخته با فاضلاب های جذبی استفاده می کنند و این درد بزرگی ست که در دامنه آلپ ایران زندگی کنی و از آب فاضلاب برای آب شرب استفاده کنی، پس ازنا از آب کمندان بی نصیب است و لطف این سد شامل حال الیگودرز شده که البته این هم بد نیست...!!!!!
نقل قول کردن
#2 محمدی 1393-11-01 14:50
جلسه کارگروه اشتغال شهرستان دلفان بدون حضور مسئولین ارشد شهرستان برگزار شد
نقل قول کردن
#3 کمالی ازنا 1393-11-01 20:23
چندی پیش به کمندان رفتم و از نزدیک دیدم که آقای .... به پشتوانه برخی مسوولین در حال احداث جاده و تخریب محیط زیست بودند در ضمن از نا هم از این آب استفاده می کند به هر طریق باید فکری اساسی کرد
نقل قول کردن
#4 نیوزالیگودرز 1393-11-01 20:26
استاد باسلام و سپاس آقای اکبری مدیر کل ابفای استان در جریان این حرکت غیرقانونی هستند با ایشان مصاحبه نمایید
نقل قول کردن
#5 ههشري 1393-11-01 22:21
اداره كل محيط زيست لرستان به تكاليف قانوني خود عمل نمايد و از تصرف منطقه حفاظت شده اشترانكوه جلوگيري كند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا