یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دهه سوم آذرماه سال جاری همایشی تحت نام «احیای دینی و اصلاح‌طلبی از دیدگاه امام خمینی (ره)» در شهرستان کوهدشت برگزار شد. سخنانی در آن همایش بيان گردید، که واکنش‌هایي به دنبال داشت.
اهم موضوع بحث‌برانگیز بودن سخنان جناب حنان مدیرکل ارشاد لرستان و واکنش جناب آقامحمدی نماینده اصول‌گرایان لعابی و اصلاح‌طلبان قلابیمردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی است.
اکنون برای بیش‌تر روشن شدن فضای عمومی جامعه بررسی اجمالی از این همایش و اهدافش، با واکنش‌های نسبت به آن، خواهیم کرد.
1.  معمولا همایش‌ها این نکته را به اذهان متبادر می‌کنند که در سیر برگزاری همایش سخنرانان با ظرافت و دقت نظر به بیان علمی نکاتی می‌پردازند تا در جهت تقویت موضوع‌های محوری همایش گامی برداشته شود و ماحصل آن، ابرام برنقاط قوت و پرده‌کشی از رخساره نقاط ضعف برای اصلاح و جهت‌نمایی برای بهبود است. از همان گام اول که نام همایش بوده، بر می‌آید در چنین همایش‌های باید نخبگان و متفکران دینی صاحب نام، در حوزه اندیشه دینی و اصلاح‌طلبی واقعی که آرمان بزرگ بشیریت هست، به تحلیل تاریخی و سیستماتیک مسائل با رویکرد علمی پژوهشی که حاصل سال‌ها نظریه‌پردازی بوده، فارغ از هر شائبه سیاسی بپردازند. اما رویکرد سخنرانان همایش ایجاد شبه و تسويه‌حساب سیاسی به نظر می‌رسد. وقتی که نگاهی بر روند جریان همایش می‌اندازیم، در می‌یابیم فقط عنوان همایش را به یدک کشیده و عایداتی جز ملتهب نمودن فضا نداشته است.
2. امروزه فضای سیاسی کشور موسوم به دو جریان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی است. هر چند بعضی‌ها اعتدال‌گرایی را جریان سوم می‌دانند، اما نمود اعتدال‌گرایی در لوای ا‌صلاح‌طلبی رنگی ندارد و در واقع جریان اصلاح‌طلبی، اعتدال‌گرایان را به سود خود مصادره کرده‌اند. ضعف گسیختگی سطحی در جریان اصول‌گرایی، قوامی در اصلاح‌طلبان به وجود آورده، باعث آن شده اعتدال‌گرایان که مشی مصلحت اندیش دارند به سمت دِژ نه چندان محکم اصلاحات روی بیاورند.
با این پیش درآمد کوتاه، اگر واکنش‌های نسبت به این همایش را مروری کنیم و ائمه محترم جمعه را به خاطر موقعیت فراجناحی‌شان مستثنی قرار دهیم، مرز اصول‌گرایان واقعی از لعابی به وضوح نمایان است.
3. مقام معظم رهبری در پاسخ به نامة  شمس آل ‌احمد(مدیر انتشارات رواق) مرقومه‌ای نگاشته‌اند که اگر با مداقه به آن بنگری روشنی ساز بسیاری از مسائل امروزی است. نگارنده بر این اعتقاد دارد که دفاع از جلال آل احمد دفاع از روشنفکری مبتنی بر اصول است. امروزه اصلاح‌طلبان روشن‌فکری را به یدک می‌کشند و خواستار آنند که جامعه با رویکرد تفکری آنها  به  سر منزل مقصود می‌رسد. حال آنکه تا اصولگرایای واقعی نباشی نمی‌توان مانند جلال راهبری روشن‌فکر و اصلاح‌گر بود. رهبری از عبارتی تحت عنوان «توبه روشن‌فکری»  نام می‌برد و جلال را نقطه شروع «فصل توبه» می‌داند. این بدان مفهوم است تا اصولی نباشد نمی‌توان دست به اصلاح زد.
پس سیر تحول جلال اصلاح‌گرایانه بوده و چنین اصلاحاتی مورد پسند است، زیرا جامعه راه نو خود را برای میل به سعادت باز خواهد شناخت.  فراز مهم¬تر نگاشته رهبری در تعریف «روشن‌فکر درست» است. ایشان روشن‌فکر درست را کسی می‌داند که در جامعه جاهلی، آگاهی‌های لازم را به مردم می‌دهد و آنان را به راهی نو می‌کشاند و اگر  حرکتی در جامعه آغاز شده است، با طرح آن آگاهی‌ها بدان عمق می‌بخشد. باری روشن‌فکر درست، اصولگرای اصلاح‌گر است که بتواند در هر تغییر، جامعه را عمق بخشد، خارج از این اگر آبشخوری فرای اصول داشته باشد اصلاح‌طلبی قلابی است.
4. دکتر شریعتی در کتاب گفتگوهای تنهایش مطلبی را عنوان می‌کند که خالی از لطف نیست. او می‌گوید: وقتی که مرا از تدریس در دانشگاه منع کردند و به دبیرستانی در مشهد فرستادندم، تصمیم گرفتم اوقات اضافیم را صرف معامله زمین کنم. از قضا در اولین خرید و فروش زمین مقداری سود به من رسید، اما همان روز پشیمان شدم و دست از این کار کشیدم و زمین را با همان فی اولیه پس دادم.  به این نتیجه رسیدم، کار کسی که در مسیر روشن‌فکری و احیاء است این‌گونه اعمال نیست و خود را از این عمل سخیف سرزنش کردم. علی‌ایحال همایشی با عناصری معلوم که هدفی جز منافع سیاسی نداشته و ندارند و قرار دادن عبارتی پرمفهوم به عنوان نام همایش سعی در ابراز نوع نگرش سیاسی خود داشته‌اند؛ جواب‌های در خور وشایسته همایش می‌طلبید. حال چرا بعضی‌ها سکوت مصلحت اندیشانه‌ای کردند و همچنان خود را اصولگرا می‌دانند، هیچ تفاوتی با آن اصول‌گرای که در تکاپوی صغرسن است فرقی ندارد. باید گفت دیر یا زود لعاب اصول‌گرای‌شان فرو خواهد ریخت. همچنان، اصلاح‌طلبی که برای اثبات خود، سعی در پایین آوردن طرف مقابل با ذکر اسامی دارد آن هم با نوع نگاه احساسی، ضعف اندیشگی خود را می‌رساند. این گونه تفکر اصلاحاتی در هر کسی باشد اصلاح‌طلبی قلابی است.
ما اگر به عاشورا نگاه کنیم هر آن چه که اتفاق افتاده همه بر مبنای اصلاح همراه با تعقل و تفکر خارج از احساس بوده است. چون اگر احساس غالب می‌شد حضرت زینب کبری (س) با آن همه بارمصیبت باید به شیون زاری می‌پرداخت نه افشای فساد دستگاه بنی‌امیه.
 مسعود  فرج‌الهی / تهران
 

دیدگاه‌ها  

#1 سلمان 1393-10-06 15:43
درود بر تعهد این قلم،

و آفرین به نگاه دقیق و موشکافانه شما جناب فرج اللهی
نقل قول کردن
#2 حسام 1393-10-06 20:29
حاج مسعود عالی بود .واقعا کدام اصولگرایی کدام اصلاح طلبی
نقل قول کردن
#3 علی اقا بیرانوند 1393-10-06 21:23
احساس میکنم خیلی تعصبی با قضیه برخورد کرده اید
نقل قول کردن
#4 عبدالله 1393-10-06 22:17
باعرض سلام و خدا قوت خدمت شما با این قلم زیبا واقعا انسان باید به اصولی متعهد باشد تا بتواند براساس نیاز زمان اصلاحاتی انجام دهد .
همانطوری که خداوند میفرماید اصول دین راهنمای زندگی ما انسانهاست و باید به آنها تمسک بجوییم وفرعیات هستند که با نظر ولی فقیه زمان در آنها اصلاح صورت میگرد نه هر سخنران همایشی سخنی بر زبان جاری سازد
نقل قول کردن
#5 سعید 1393-10-06 22:28
درود بر شما
نقل قول کردن
#6 ناشناس 1393-10-06 22:50
منظورش ازصغرسن... بوده.ولی آقای فرج الهی بااین تخریبها میخواهیداوراخرا ب کنید.خیالت راحت تمام کارهاشودرست کرده وبه فضل خدا نماینده دوره دهم میشه .هرچه که بخواهیدازاو بد بگید به گواهی اکثریت مردم بازاوازنماینده فعلی که از قضافامیل نزدیک شماهم هست باعرضه تره
نقل قول کردن
#7 پارسا 1393-10-07 00:12
ا سلام نظرات شما بسیار متعصبانه است ....
نقل قول کردن
#8 رخساره بهر 1393-10-07 08:10
سلام دوستان چرا وقتی یه نفر پیدا میشه حقیقت رو می نویسه اینجور به بعضی ها که فقط دنبال پست و مقام هستند فشار میاد خب آقای نویسنده که بنده سعادت آشنایی با ایشون رو ندشته ام با این مقاله زیبا حقایق خیلی ها رافاش ساخته شما چرا کاسه داغتر از آش شدید. اگه اینجوری نمیکردید استان ما هم الان این همه مشکل نداشت . نویسنده جان جناب آقای فرج الهی هر کسی را بهر کاری ساختن خداوند هم به شما لطف داشته و استعداد نویسندگی داده پس به کارت با قدرت ادامه بده .
نقل قول کردن
#9 علی رضا 1393-10-07 09:23
با سلام بر همشهری عزیز
قلم خوبی داری که قابل تقدیر است و بنده این گونه مطالب را در جهت اصلاح فی مابین تلقی می کنم. اما چند نکته خدمت شما دوست عزیز عرض کنم
1- شما در تمام نوشته سعی نموده اید که اصلاح طلبان را مورد حمله قرار دهید فقط در چند خط و به صورت گذرا و آن هم جهت تقویت متن و اثبات ادعایی که در مورد اصلاح طلبان دارید به سراغ اصول گرایان رفته ای در حالی که از عنوان نوشتار شما بر می آید که می بایست هر دو طیف را به خوبی نقد نمایید.
2- شما بدون اشاره به موضوعات مطرح شده در همایش فقط به کنایه آقای حنان را مورد حمله قرار دادید و نه از حرف های ایشون چیزی نقل نمودید و نه از خوبی یا بدی سایر بخش های همایش چیزی نوشتید.
3- شما از رهبر انقلاب در مورد آل احمد نقل قول فرمودید ولی متاسفانه بنده دقیقا متوجه نشدم که کدام جملات از رهبر هستند و منبع مورد استناد شما کجاست؟
4- به نظر می آید ایجاد فضای گفتگو و تلاش برای ارتقاء سطح آموخته ها و دوری از بیانات غیرعلمی که ممکن است در این محافل و امثال آن ایراد شود باید تا می توانیم باید برای همدیگر بنویسیم و برای همدیگر بگوییم.....
نقل قول کردن
#10 م ن 1393-10-07 13:56
با سلام روشنگر ی شما دقیق مو شکافانه باید اذهان دیارت را بیشتر روشن نمای با سباس
نقل قول کردن
#11 ناشناس 1393-10-07 14:36
نمیدونم اقای فرج الهی چراهمه چیز روبه نماینده سابق وچهاردوره ای ربط میده وبرای تخریب او هرکاری انجام میده.مثل اینکه یادش رفته خانواده واقوام ایشان به جزدردوره نهم همیشه طرفدارسرسخت نماینده چهار دوره ای بوده اند حالاچطورشده که ایشان برای تخریب اوازهیچ کاری دریغ نمیکند
نقل قول کردن
#12 کولیوند 1393-10-07 15:41
جناب علیرضا
با سلام، باتوجه به مواردی که فرموده اید خدمت شما چند نکته عرض کنم
1. من آقای فرج الهی خوب می شناسم به لحاظ خانوادگی همه پیشینانش اهل قلم بوده اند به گمانم اگر اشتباه نکنم جدش در روزنامه صبح صادق اوضاع زمان مشروطیت که نابسامانی بوده در لرستان به قلم کشیده است.
2. مطلب رهبری در کتاب چشم برادر نوشته شمس آل احمد است.
3. ایشان به نظرم می رسد راه اصلاح گری را نمایان کرده تا همه با این نمط به سمت اصلاح پیش بروند واصلا حنان مد نظر نبوده هر چند حنان در این جریان نقطه عطف است.
4. بحث اصلاح طلبی است نه نقد اصولگرای و راه روش اصلاح پس زیاد دخلی اصولگری ندارد.
5. از شما که با دقت اظهارات فرموده اید باید تشکر کرد روش هم همین است تا بهتر همدیگر را تحمل کنیم.
نقل قول کردن
#13 علی رضا 1393-10-08 14:01
جناب کولیوند
با سلام و عرض ادب
1- بنده تقریبا تمام مطالب آقای فرج الهی را که ببینم مطالعه می کنم و تلاش ایشان برای نوشتن را می ستایم چه پیشیانش اهل قلم باشند و یا نباشند.
2- منظور بنده از سخن رهبری این بود که در متن نشان باید دقیقا مشخص کنند که از کجا تا مجای متن متعلق به رهبر است. (ممنون از رفرنسی که ارائه فرمودیدهرچند هدفم رفرنس نبود )
3- بنده 3 و4 هر چند مشی اصلاح طلبی را تشریح نموده است اما این دو بند برای قوام و تاکید بر مطالب مطرح شده در دو بند اول آورده شده است پس محور مطالب یعنی همایش مذکور کماکان به قوت خود باقی است.
4- با توجه به عنوان مقاله" اصولگرایان لعابی و اصلاح طلبان قلابی" انتظار وجود دارد که اولین هر دو جریان را نقد کند و دوما صفت های لعابی بودن و قلابی بودن طیف های مورد نظر را باید خود را در دل نوشتار نشان دهد تا نویسنده بتواند بر ادعای خود صحه بگذارد. استدلال های بنده 3 و 4 صرفا بیان مسیر هستند اما نویسنده انحراف طیف ها را به صراحت عنوان مقاله نشان نداده است.
سپاس برادر کولیوند
نقل قول کردن
#14 محسن 1393-10-09 19:50
آقای فرج الهی شما به کدامین طرف تمایل دارین؟!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا