یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با گسترش فضای مجازی به خصوص طی سال‌های اخیر، هر روز شاهد انتشار اخباری انتقادی، منفی و یا با محتوایی مناقشه برانگیز در رسانه‌ها هستیم و شکی نیست که انتشار این گونه اخبار ممکن است موجب آسیب به اعتبار یک یا چند دستگاه و یا هویت افراد شده باشد که لازم است دستگاه‌هایی که در معرض آسیب ناشی از انتشار محتوا قرار گرفته‌اند، اقداماتی را انجام دهند که موجبات احیای هویت آن‌ها و جلوگیری از تضعیف بیشتر را فراهم کند.
اولین گام در این خصوص پاسخ‌گویی یا جوابیه‌نویسی است. مدیران ارشد این دستگاه‌ها و مسوولان روابط عمومی باید یک روش مناسب پاسخ‌نویسی را با شناخت دقیق رسانه و ارزیابی اعتبار آن، میزان نفوذ، گرایش‌ها و انگیزه‌ها مد نظر قرار دهند.
بدون شک در خبر انتقادی که از طرف یک رسانه منتشر شده است، یا اشتباهی رخ داده و یا عمدی در کار بوده که نیاز به پاسخ دارد و لازم است توجه ویژه‌ای به قانون مطبوعات و نحوه صحیح تنظیم جوابیه رسانه، لحن و شیوه نگارش آن و سایر فاکتور‌هایی که در تنظیم یک پاسخ رسانه‌ای مورد نظر است مد نظر قرار گیرد.
اما گویا این روال در لرستان تعبیری دیگر دارد. در اغلب موارد اگر انتقادی از دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، برخی مدیران دستگاه‌ها یا اعتنایی به انتقادات و مطالبات نمی‌کنند، یا از طریق گفتگو با نشریات و تارنما‌های همفکر مواردی را بدون توجه به قانون مطبوعات مطرح می‌کنند و از همه بدتر مدتی است جوابیه رسمی جای خود را به بیانیه‌نویسی، اطلاعیه‌نویسی و... داده و مدیران این حق را برای خود قائل هستند که از مسوولیت پاسخ‌گویی مستقیم، رسمی و قانونی به نشریه منتقد‌شانه خالی کنند.
باید توجه داشت که بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات هر گاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود، ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه کتباً برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است آن گونه توضیحات و پاسخ‌ها را در یکی از دو‌شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و یا همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد و اکر نشریه از درج پاسخ امتناع ورزد یا پاسخ را منتشر نسازد، شاکی می‌تواند به دادگستری شکایت کند.
با این تفاسیر انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان از طریق شورای اطلاع‌رسانی به رویه ناصواب برخی مدیرانش در پاسخگویی به منتقدان و اهالی رسانه پایان داده تا بیش از پیش موجبات فاصله بین رسانه، مردم با مدیران فراهم نگردد.
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1402-09-06 14:11
احسنت
به نظر من هر دستگاه و سازمانی باید با خبرنگاران مصاحبه کند و گزارش بدهد که مثلا در این مدت برای بهبود اوضاع چه کرده و یا چکار می‌خواهند بکنند و چه طرح و برنامه‌ریزی دارند
نقل قول کردن
#2 عابر 1402-09-06 20:14
مدیران باید بداند جواب ندادن و یا خود را به ندانستن زدن آخرش بی اعتباری و رفتن به حاشیه است. ما می دانیم وضعیت اداره کشور سخت است و نیازی هم به آمار سازی نیست همان واقعیت را بیایید دقیق و درست به مردم بگویید. اگر کاری شده باشد قطعا دیده می شود و اگر هم کمکاری صورت گرفته, باز آشکار میشود
هرچند متاسفانه کارنامه سازی و تبلیغات کاذب جای کمکاری و عدم لیاقتها را گرفته است.
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1402-09-06 22:49
اساسا پرس و جو از مدیران برای مدت زمانی که مدیر شده‌اند و چه کارهایی کرده‌اند و چه برنامه‌ای دارند اتفاقا سبب بهبود اوضاع می‌شود وظیفه نمايندگان و مدیران و مسئولان است که جوابگو باشند در حوزه کاریشان چکار کردند
نقل قول کردن
#4 رضا 1402-09-07 08:52
جناب قاسمی بزرگوار دقیقا همین است که میفرمائید: تعدادی از مدیران منصوب استاندار از حاشیه امن و حمایت خص ایشان برخوردارند و علاوه بر عدم پاسخگویی ، باعث ویرانی آن دستگاه ده اند . نیازی به مثال نداریم چون همگان میدانند که برای نابودی ان دستگاه و دهن کجی به منتقدان بسیار
بارها جهت حمایت و بقا و خرید زمان به آن وزارتخانه در رفت و آمد هستند!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا