یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مجتبی پسند یافته: رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری خردادماه سال گذشته با نمایندگان مجلس گفتند:" یکی از آسیب‌ها، ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل.
حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنائی را من کاری ندارم امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرائی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرائی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود."
این هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس باید فصل الخطاب برای همه آن‌ها بالاخص کسانی که داعیه ولایت محوری و شعار ولایت می‌دهند، باشد اما متأسفانه این روزها از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر اعمال فشار، سهم‌خواهی و دخالت علنی برخی نمایندگان در انتصابات را شنیده‌ایم که واقعاً جای نگرانی دارد. دخالت‌های خارج از قوه مجریه در بحث انتصابات در لرستان به حدی زیاد بوده که نماینده ولی‌فقیه در استان نیز در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.
دولت در تدارک انتصاب مدیران کل و مدیران شهرستانی می‌باشد و بازار دیدار با وزرا به بهانه پیگیری مطالبات اما سفارش برای انتصابات داغ شده است. بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی و به‌واسطه نقش ملی و منطقه‌ای، اظهار و نظر حق نماینده است اما دخالت در انتصابات و امور اجرایی به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و نمایندگان باید وظایف تقنینی و نظارتی را انجام دهند و نظارت به معنای دخالت در امور اجرایی و انتصابات نیست.
 در نظام جمهوری اسلامی تفکیک قوا در اصل ۵۷ قانون اساسی به شکل دقیق مشخص کرده است که هر یک از قوا وظایف منحصر به خود را دارند و در نهایت همه قوا تحت نظارت رهبری فعالیت دارند. بر اساس اصل تفکیک قوا نمایندگان مجلس حق دخالت در امور اجرایی که توسط دولت انجام می‌شود را ندارند که یکی از مهم‌ترین این کارها بحث انتصاب مدیران دولتی است.
امین‌الله زمانی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در مورد سو استفاده از مقام نمایندگی هشدار داده و گفته است: اگر نماینده‌ای در بحث انتصابات دخالت کند این کار خروج از صلاحیت نمایندگی است و مغایر با توصیه‌های صریح مقام معظم رهبری خواهد بود."
شورای نگهبان می‌تواند این مداخلات نمایندگان را که در مقابل نهی صریح ولی‌فقیه قرار دارد در زمره عدم التزام عملی به ولایت‌فقیه قلمداد نموده و در تأیید صلاحیت‌های آتی مدنظر قرار دهد. همچنین اگر نماینده‌ای بخواهد سهم خواهی کند و در عزل و نصب‌ها دخالت کند، خلاف استقلال قوا و اصل ۵۷ قانون اساسی بوده و حتی التزام عملی او به قانون اساسی نیز مورد سال خواهد بود و امیدواریم این مواضع در رد و تأیید صلاحیت نماینده‌ها مؤثر باشد.
از فرهاد زیویار استاندار لرستان به عنوان نماینده عالی دولت در استان و مدیران کل انتظار می‌رود در انتصابات، استقلال قوا را حفظ نمایند و اجازه ندهند برخی نمایندگان مجلس برای انتخاب مدیران و بخشداران اعمال‌نفوذ نمایند. دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات قابل‌قبول نیست و استاندار و تیم وی باید قاطعانه مانع دخالت‌های نمایندگان در انتصابات شوند و بداند دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها جایگاه دولت را تضعیف خواهد کرد. آنچه از استاندار و مدیران کل انتظار می‌رود ایستادن در مقابل سهم‌خواهی‌های غیرقانونی نمایندگان و جلوگیری از مداخله نمایندگان در کار دولت بوده و نمایندگان سهم خواه را به مراجع ذی‌صلاح و هم استانی‌ها معرفی نمایند.

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1401-02-19 11:18
متاسفانه بعنوان مثال نمایندگان تمام شهرهای تابعه استان علاوه بر دخالت در اداره کل ورزش و جوانان استان و سفارش جهت واگذاری مسئولیت نیروهای خود در پست های معاونت،روسای ادارات در حوزه های مختلف در داخل اداره کل ،انتصاب روسای ادارات شهرستانها، دخالت و مهندسی انتخابات مجامع هیاتهای ورزشی استان ،همچنین سفارش انتصاب روسای هیاتهای ورزشی شهرستانی دخالت مستقیم میکنند تا با رایزنی بودجه های واریزی وزارت را در محلی غیر از ورزش هزینه میکنند و مدیران کل هم متاسفانه، متاسفانه بدون استثنا ،همکاری و بله قربان گو هستند. و نمونه بارز آن هم اکثر روسای هیاتهای استانی و شهرستانی هستند.
نقل قول کردن
#2 جودکی 1401-02-19 13:07
این دوره خوبه ولی در دوره قبلی هر دو نماینده خرم‌آباد معلم بودند و گفته میشه خیلی ها را بدون مجوز و بدون آزمون و بدون گزینش وارد آموزش پرورش کردند
نقل قول کردن
#3 ج 1401-02-19 14:55
اگر نماینده ها از دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب ها دست بردارند، قطع و یقین امور به صورت مناسب تر انجام خواهند شد.
به امید آن روز
نقل قول کردن
#4 محمدی 1401-03-07 14:32
نمایندگان ایندوره خرم اباد در این مورد دخالت نکردند اما در ادوار گذشته شاهد بودیم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا