یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دخانیات سالانه باعث مرگ 8 میلیون نفر می شود. وقتی شواهدی در سال جاری منتشر شد مبنی بر اینکه افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری­ ها بیشتر به بیماری شدید COVID -19 مبتلا می شوند ، میلیون­ها سیگاری را مجبور به ترک دخانیات کرد. ترک می­تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه با فشارهای اجتماعی و اقتصادی اضافی که در نتیجه همه­ گیری ایجاد شده است، اما دلایل زیادی برای ترک وجود دارد.
فواید ترک سیگار تقریباً فورا ظاهر می­ شود. پس از تنها 20 دقیقه از ترک سیگار، ضربان قلب شما کاهش می­ یابد. در عرض 12 ساعت، سطح مونوکسید کربن در خون شما به حالت طبیعی کاهش پیدا می­ کند. در عرض 2 تا 12 هفته، گردش خون شما بهبود یافته و عملکرد ریه افزایش می­یابد. در عرض 1 تا 9 ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می­ یابد. در عرض 5 تا 15 سال، خطر سکته مغزی به اندازه افراد غیرسیگاری کاهش می­ یابد. طی 10 سال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه شما تقریباً نصف یک فرد سیگاری است. در عرض 15 سال، خطر ابتلا به بیماری های قلبی به اندازه افراد غیرسیگاری است.
 
دلایل دیگری نیز برای ترک سیگار وجود دارد:
  1. افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به موارد شدید و مرگ ناشی از COVID19 هستند.
  2. دخانیات تقریباً بلافاصله بر ظاهر شما تأثیر می­گذارد.
  3. همه چیز بو می­گیرد! از پوست خود گرفته تا کل خانه، لباس و انگشتان و تنفس شما.
  4. تنباکو باعث زرد شدن دندان­ها و ایجاد پلاک دندانی اضافی می­شود.
  5. دود کردن دخانیات و استفاده از دخانیات بدون دود باعث بوی بد دهان می­شود.
  6. دخانیات پوست شما را چروک می­کند و باعث می­شود پیرتر از سن خود به نظر برسید چرا که سیگار کشیدن بعلت از بین بردن کلاژن باعث پیری زودرس پوست می­شود.  ویتامین A را از بین می­برد و جریان خون را نیز محدود می­کند.
  7. چین و چروک­های اطراف لب و چشم بیشتر نمایان است و پوست را چرمی و خشک می­کند.
  8. سیگار کشیدن خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می­دهد؛ پسوریازیس، نوعی بیماری التهابی غیرواگیر پوستی که با پوسته­های نقره­ای در محل آرنج، زانو، لبه رویش موی سر و ... نمایان می­شود که با کندن پوسته­های نقره­ای سطح زیرین قرمز و ملتهب است و گاه همراه با خارش می­باشد.
 
دخانیات سلامت دوستان و خانواده شما را نیز تهدید می­کند، نه فقط شما را:
9. سالانه بیش از 1 میلیون نفر بر اثر تماس با دود سیگار جان خود را از دست می­دهند.
10. افراد غیرسیگاری که در معرض دود دست دوم قرار دارند در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.
11. سیگار عامل مهمی در آتش­سوزی­های تصادفی و مرگ و میر ناشی از آن است.
12. سیگارهای الکترونیکی، افراد غیرسیگاری و تماشاچیان را نیز در معرض نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر قرار می­دهند.
13. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم ممکن است خطر پیشرفت سل غیرفعال را به بیماری فعال افزایش دهد.
14. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم با دیابت نوع 2 ارتباط دارد.
 
سیگار کشیدن یا استفاده از سیگارهای الکترونیکی در اطراف کودکان سلامت و ایمنی آنها را به خطر می­اندازد:
15. کودکان سیگاری از افت عملکرد ریه رنج می برند و این امر، به شکل اختلالات تنفسی مزمن، در بزرگسالی نیز بر آنها تأثیر می­ گذارد.
16. قرار گرفتن کودکان در معرض مایع سیگار الکترونیکی همچنان خطرات جدی را به همراه دارد. به واقع خطر نشتی دستگاه­ها یا بلعیدن مایعات توسط کودکان وجود دارد.
17. سیگارهای الکترونیکی باعث ایجاد آتش­سوزی و انفجار و در نتیجه صدمات جدی از جمله سوختگی شده­اند.
18. کودکان مدرسه­ای که در معرض اثرات مضر دود دست دوم قرار دارند نیز از طریق التهاب مجاری تنفسی در معرض ابتلا به آسم هستند.
19. کودکان زیر 2 سال که در معرض دود دست دوم در خانه قرار دارند ممکن است به بیماری گوش میانی مبتلا شوند که ممکن است در درازمدت منجر به کاهش شنوایی و ناشنوایی شود.
20. ترک سیگار خطر بسیاری از بیماری­های مربوط به دود سیگار در کودکان را کاهش می­دهد، مانند بیماری­های تنفسی (به عنوان مثال آسم) و عفونت گوش.
 
مصرف دخانیات پیامدهای منفی اجتماعی دارد:
21. شما می­خواهید الگویی خوب برای فرزندان، دوستان و عزیزان خود باشید.
22. مصرف دخانیات می­تواند بر تعاملات و روابط اجتماعی تأثیر منفی بگذارد. ترک سیگار به این معناست که هیچ محدودیتی در مورد جایی که می­توانید بروید وجود ندارد، شما می­توانید با دیگران، بدون احساس انزوا، در ارتباط باشید.
23. ترک سیگار می­تواند شما را کارامدتر کند و دیگر مجبور نیستید برای سیگار کشیدن دائماً کار خود را متوقف کنید.
 
گران است- شما می­توانید پول خود را برای کارهای مهمتری هزینه کنید:
24. یک مطالعه نشان داد که افراد سیگاری به طور متوسط ​​1.4 میلیون دلار هزینه شخصی دارند که شامل هزینه­های خرید سیگار، هزینه­های پزشکی مرتبط با سیگار کشیدن و دستمزد کمتر ناشی از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می­شود.
25. مصرف دخانیات بر سلامت و بهره­وری کارگران تأثیر می­گذارد و آنها را بیشتر در معرض «روزهای از دست رفته در محل کار» می­کند.
26. استعمال دخانیات با منحرف کردن هزینه­های خانوار از نیازهای اساسی مانند غذا و سرپناه به سمت دخانیات، به افزایش فقر منجر می­شود.
27. مصرف دخانیات معادل 1.4 تریلیون دلار آمریکا، هزینه درمان برای بیماری­های ناشی از دخانیات، از دست دادن سرمایه انسانی ناشی از بیماری­ها و مرگ­های ناشی از دخانیات، بر اقتصاد جهانی تحمیل می­کند.
28. افراد سیگاری به احتمال بیشتری نابارور می­شوند و بالعکس ترک سیگار، مشکلات باروری، زایمان زودرس، نوزادان با وزن کم و سقط جنین را کاهش می­دهد.
29. سیگار کشیدن می­تواند باعث اختلال نعوظ شود. سیگار کشیدن باعث محدود شدن جریان خون در آلت تناسلی می­شود و ناتوانی در رسیدن به نعوظ را پدید می­آورد. اختلال نعوظ در افراد سیگاری شایع­تر است و به احتمال زیاد دائمی می­شود مگر اینکه فورا مصرف آن ترک شود.
30. در مردان، سیگار کشیدن باعث کاهش تعداد اسپرم­ها، تحرک و افزایش اشکال غیرطبیعی اسپرم می­شود.
 
همه انواع دخانیات کشنده هستند:
31. سالانه بیش از 8 میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می­دهند.
32. دخانیات نیمی از مصرف­کنندگان خود را می­کشد. استفاده از دخانیات به هر شکلی سلامت شما را از بین می­برد و باعث بیماری­های ناتوان کننده می­شود.
33. قلیان بیش از سایر انواع دخانیات مضر است.
34. جویدن دخانیات می­تواند باعث سرطان دهان، از دست دادن دندان، قهوه­ای شدن دندان­ها، لکه­های سفید و بیماری­های لثه شود.
35. نیکوتین موجود در دخانیات بدون دود، راحت­تر از کشیدن سیگار جذب می­شود و اعتیادآوری آن را نیز افزایش می­دهد. هنگام خرید دخانیات، از صنعتی حمایت می­کنید که از کشاورزان و کودکان سوء استفاده می­کند و بیماری و مرگ را سرعت می­بخشد.
36. کشت­کنندگان دخانیات، در معرض بیماری­های ناشی از جذب نیکوتین از طریق پوست قرار دارند و همچنین مواجهه با سموم سنگین آفت کش و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار دخانیات، دور از انتظار نیست.
37. در برخی از کشورها، کودکان در مزارع دخانیات مشغول به کار هستند، که نه تنها بر سلامتی آنها بلکه بر توانایی آنها برای حضور در مدرسه نیز تأثیر می­گذارد.
38. استفاده از دخانیات می تواند فقر را تشدید کند چرا که مصرف­کنندگان دخانیات در معرض خطر بسیار بالایی برای بیماری و مرگ زودرس در اثر سرطان، حملات قلبی، بیماری­های تنفسی یا سایر بیماری­های مرتبط با دخانیات هستند، خانواده را از درآمد کافی محروم می­کنند و هزینه­های اضافی را برای مراقبت­های بهداشتی تحمیل می­کنند.
39. اکثریت قریب به اتفاق شاغلین در بخش دخانیات درآمد بسیار کمی دارند، در حالی که شرکت­های بزرگ دخانیات سود هنگفتی را به دست می­آورند.
 
 فرآورده­ های گرم شده دخانی برای سلامتی مضر است:

40.  فراورده گرم شده دخانی[1] (HTPs)، کاربران را در معرض انتشار گازهای سمی قرار می­دهد که بسیاری از آنها می­توانند باعث سرطان شوند.
 41. فرآورده ­های دخانی گرم شده، خود محصولات دخانی هستند، بنابراین، تغییر از محصولات معمولی دخانیات به HTPs به معنای ترک آن نیست.
 42. شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که محصولات دخانی گرم شده (HTP) نسبت به سیگارهای معمولی ضرر کمتری دارند.
 
سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی مضر هستند و بی­خطر نیستند:
43. کودکان و نوجوانانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می­کنند حداقل بعداً شانس خود برای کشیدن سیگار را دو برابر می­کنند.
44. استفاده از سیگار الکترونیکی خطر بیماری­های قلبی و اختلالات ریوی را افزایش می­دهد.
45. نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی، بسیار اعتیادآور است و می­تواند به مغز در حال رشد کودکان آسیب برساند.
 
مصرف دخانیات، به ویژه سیگار کشیدن، تنفس شما را نابود می­کند:
​​46. مصرف دخانیات مسئول 25 درصد از کل مرگ­ های ناشی از سرطان در سطح جهان است.
47. افراد سیگاری تا 22 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند. استعمال دخانیات عامل اصلی سرطان ریه است و بیش از دو سوم مرگ­های ناشی از سرطان ریه را در سطح جهان موجب می­شود.
48. از هر پنج فرد سیگاری، به ویژه افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی سیگار می­کشند، یک نفر در طول زندگی خود به بیماری انسدادی مزمن ریوی مبتلا می­شود، چرا که دود تنباکو به طور قابل توجهی رشد ریه را کند می­کند.
49. سیگارکشیدن می­تواند آسم را در بزرگسالان تشدید کند، فعالیت آنها را محدود کرده، باعث ناتوانی و افزایش خطر حملات شدید آسم شود که نیاز به مراقبت­های اورژانسی دارد.
50. سیگار کشیدن، خطر تبدیل سل از حالت نهفته به حالت فعال را بیش از دو برابر افزایش می­دهد و همچنین سیر پیشرفت این بیماری را تسریع می­کند. حدود یک چهارم جمعیت جهان مبتلا به سل نهفته هستند.

دخانیات قلب را از بین می­برد:
51.  فقط چند نخ سیگار در روز یا گاهی سیگارکشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، خطر ابتلا به بیماری­های قلبی را افزایش می­دهد.
52. افراد سیگاری تا دو برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی و چهار برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی هستند.
53. دود تنباکو به عروق قلب آسیب می­رساند و باعث ایجاد پلاک و لخته خون می­شود و در نتیجه جریان خون را محدود کرده و در نهایت منجر به حمله قلبی و سکته می­شود.
54. استفاده از نیکوتین و محصولات دخانی، خطر ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی را افزایش می­دهد.
 
دخانیات باعث ایجاد بیش از 20 نوع سرطان می­شود:
55. سیگار کشیدن و استعمال دخانیاتِ بدون دود باعث سرطان دهان، سرطان لب، گلو (حلق و حنجره) و مری می­شود.
56. برداشتن حنجره سرطانی می تواند منجر به نیاز به تراکئوستومی شود؛ ایجاد حفره­ای در گردن و نای شود که به بیمار اجازه تنفس می­دهد.
57. افراد سیگاری به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به لوسمی میلوئید حاد، سرطان حفره­های سینوس بینی و پارانازال، سرطان روده بزرگ، کلیه، کبد، لوزالمعده، معده یا تخمدان و سرطان دستگاه ادراری تحتانی (شامل مثانه، حالب و لگن کلیه)، هستند.
58. برخی از مطالعات، همچنین ارتباط بین سیگار کشیدن و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را ، به ویژه در میان افراد سیگاری شدید و زنانی که سیگار را قبل از اولین بارداری خود شروع کرده­اند، نشان می­دهند.
59. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی افزایش می­دهد.
 
افراد سیگاری، بینایی و شنوایی خود را بیشتر از دست می دهند:
60. سیگار کشیدن باعث بسیاری از بیماری­های چشمی می­شود که در صورت عدم درمان می­تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود.
61. افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری ها دچار دژنراسیون ماکولای وابسته به سن می­شوند؛ شرایطی که منجر به از بین رفتن برگشت ناپذیر بینایی می­شود.
62.  افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم که مانع از عبور نور می­شود) هستند. آب مروارید باعث اختلال بینایی می­شود و جراحی تنها گزینه برای بازگرداندن بینایی است.
63. برخی شواهد نشان می­دهد که سیگار کشیدن همچنین باعث گلوکوم می­شود، شرایطی که فشار را در چشم افزایش می­دهد و می­تواند به بینایی آسیب برساند.
64. افراد سیگاری بزرگسال بیشتر دچار کم شنوایی می­شوند.
 
دخانیات تقریباً به همه اعضای بدن آسیب می رساند:
65. افراد سیگاری حداقل 10 سال عمر خود را -به طور متوسط- ​​از دست می­دهند.
66. با هر پک سیگار، سموم و مواد سرطان زا به بدن تحویل داده می­شود، حداقل 70 مورد از مواد شیمیایی باعث سرطان می­شوند.
67. خطر ابتلا به دیابت در افراد سیگاری بیشتر است.
68. سیگار کشیدن، عامل خطری برای زوال عقل است.
 69. بیماری آلزایمر شایع­ترین نوع زوال عقل است و تخمین زده می­شود که 14 درصد از موارد آلزایمر در سطح جهان به سیگار کشیدن مربوط می­شود.
70. زنان سیگاری بیشتر در معرض قاعدگی دردناک و علائم شدید یائسگی هستند.
71. در زنان سیگاری، یائسگی 1 تا 4 سال زودتر رخ می­دهد زیرا سیگار باعث کاهش تولید تخمک در تخمدان­ها می­شود و در نتیجه باعث از بین رفتن عملکرد باروری و سطوح پایین استروژن می­شود.
72. دود تنباکو، رساندن اکسیژن به بافت­های بدن را کاهش می­دهد.
73. مصرف دخانیات، جریان خون را محدود می­کند که در صورت عدم درمان می­تواند منجر به گانگرن (مرگ بافت بدن) و قطع مناطق آسیب دیده شود.
74. مصرف دخانیات خطر بیماری­های پریودنتال را افزایش می­دهد؛ نوعی بیماری التهابی مزمن که لثه­ها و استخوان فک را از بین می­برد و منجر به از دست دادن دندان می­شود.
75. افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری، در معرض خطر بیشتری برای عوارض بعد از جراحی هستند.
76. گرفتن افراد سیگاری از دستگاه اکسیژن سخت­تر است. این امر اغلب باعث طولانی شدن بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) می­شود و به طور بالقوه افراد را در معرض سایر عفونت ها قرار می­دهد.
77. افراد سیگاری به احتمال زیاد دچار اختلالات گوارشی مانند زخم معده، بیماری التهابی روده همراه با گرفتگی شکم (کرامپ)، اسهال مزمن، تب و خونریزی مقعدی و سرطان­های دستگاه گوارش می­شوند.
78. افراد سیگاری به احتمال زیاد تراکم استخوان خود را از دست می­دهند، راحت­تر دچار شکستگی می شوند و عوارض جدی مانند تاخیر در بهبودی یا عدم بهبود را تجربه می­کنند
79.  اجزای دود تنباکو سیستم ایمنی را تضعیف می­کند و افراد سیگاری را در معرض عفونت های ریوی قرار می­دهد.
80. افراد سیگاریِ با استعداد ژنتیکی ابتلا به اختلالات خودایمنی، در معرض افزایش چندین بیماری از جمله آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، مننژیت باکتریایی، عفونت پس از جراحی و سرطان هستند.
81. سیگار کشیدن، افراد دارای نقص ایمنی که مبتلا به فیبروز کیستیک، ام اس یا سرطان هستند را در معرض خطر بالاتری از بیماری­های همراه و مرگ زودرس قرار می­دهد.
82. اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی دخانیات، افراد مبتلا به HIV را در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار می­دهد. در میان افراد سیگاری HIV مثبت، طول عمر از دست رفته3/12 سال است که بیش از دو برابر سال­های از دست رفته در افراد غیرسیگاری HIV مثبت است. 
 
مصرف دخانیات و نیکوتین به فرزند کوچک شما آسیب می­رساند:
83. مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود تنباکو در دوران بارداری، خطر مرگ جنین را افزایش می­دهد.
84. زنانی که در دوران بارداری سیگار می­کشند یا در معرض دود سیگار دست دوم قرار می گیرند، در معرض افزایش خطر سقط جنین هستند.
85.  تولد نوزادان مرده  نیز -به دلیل کمبود اکسیژن جنین و ناهنجاری­های جفتی ناشی از مونوکسید کربن موجود در دود تنباکو و نیکوتین موجود در دخانیات دودزا و بدون دود- شایع­تر است.
86. افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر حاملگی خارج از رحم هستند؛ عارضه­ای بالقوه کشنده برای مادر که در آن تخمک بارور خارج از رحم لقاح و استقرار می­یابد.
87.  برای آن دسته از زنان در سنین باروری که قصد باردار شدن دارند و همچنین در دوران بارداری، ترک سیگار و محافظت از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم  اهمیت ویژه­ای دارد.
88.  سیگارهای الکترونیکی خطرات قابل توجهی را برای زنان باردار ایجاد می­کنند، زیرا می­توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند.
89. نوزادان متولد شده از زنانی که سیگار می­کشند یا از دخانیات بدون دود استفاده می­کنند یا در دوران بارداری در معرض دود دست دوم سیگار قرار دارند، بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد هستند.

دخانیات محیط  زیست را آلوده می­کند:
90. دولت­ها و مقامات محلی -و نه خود شرکت­های دخانیات- برای پاکسازی زباله­های دخانی هزینه می­پردازند،. برای حفظ محیط زیست، دخانیات را ترک کنید.
91. ته سیگارها یکی از متداول­ترین زباله­های دور ریخته شده در سطح جهان هستند و متداول­ترین زباله های جمع­آوری شده در سواحل و کنار رودها در سراسر جهان هستند.
92. مواد خطرناکی از جمله: آرسنیک، نیکوتین، فرمالدئید و سرب در ته سیگار وجود دارند. این مواد از ته سیگارهای رها شده در زمین به درون خاک نشت می­کنند.
93.  دود تنباکو می­تواند به طور قابل ملاحظه­ای به افزایش میزان آلودگی هوا در یک شهر منجر شود.
94. یک فرد سیگاری می­تواند سالانه بیش از 24000 تن متان یا 5 میلیون تن دی اکسید کربن را به سیاره زمین منتقل کند.
95.  بیشتر سیگارها با استفاده از کبریت یا فندک­های گازسوز روشن می­شوند. به عنوان مثال، اگر از یک کبریت چوبی برای روشن کردن دو نخ سیگار استفاده شود، برای شش تریلیون نخ سیگار که سالانه در سطح جهان دود می­شود، سه تریلیون کبریت نیاز است یعنی حدود نه میلیون درخت باید نابود شود.
96. سیگارهای الکترونیکی و فرآورده­های دخانی گرم شده ممکن است حاوی باتری­ها (که نیازمند دفع مخصوص به خود است) و همچنین مواد شیمیایی، بسته بندی و سایر مواد غیر قابل تجزیه زیستی باشد.
97. در حال حاضر، اکثر کارتریج­های پلاستیکی سیگار الکترونیکی قابل استفاده مجدد یا قابل بازیافت نیستند - شرکت های فراملیتی تمایل به فروش انواع یکبار مصرف دارند که هدف آن احتمالاً افزایش فروش از طریق تکرار مشتریان است.
98. دود تنباکو حاوی سه نوع گاز گلخانه­ای دی اکسید کربن، متان و اکسیدهای نیتروژن است و محیط­های داخلی و خارجی را آلوده می­کند.
99. در سراسر جهان، سالانه تقریباً 200 هزار هکتار زمین برای کشت دخانیات اختصاص داده شده است.
 100. جنگل زدایی برای کشت دخانیات، پیامدهای جدی زیست محیطی  از جمله از دست دادن تنوع زیستی، فرسایش و تخریب خاک، آلودگی آب و افزایش دی اکسید کربن موجود در جو را به همراه دارد.
101. کشت دخانیات مستلزم استفاده قابل توجه از مواد شیمیایی (از جمله سموم دفع آفات، کودها و تنظیم­کننده­های پرورشی) می­باشد. این مواد شیمیایی ممکن است بر منابع آب آشامیدنی هم تأثیر بگذارند.
102. برای هر 300 نخ سیگار تولید شده (تقریباً 5/1 کارتن)، به تنهایی یک درخت برای پرورش برگ تنباکو مورد نیاز است.
103. با تولید 6 تریلیون سیگار در سال، حدود 300 میلیارد بسته (با فرض 20 نخ سیگار در هر بسته) برای محصولات دخانی تهیه می­شود. با فرض وزن هر بسته خالی حدود شش گرم، این مقدار به حدود 1 میلیون و 800 هزار تن ضایعات بسته بندی می­رسد که از کاغذ، جوهر، سلفون، فویل و چسب تشکیل شده است. ضایعات کارتن­ها و جعبه­هایی که برای توزیع و بسته­بندی استفاده می­شود، کل ضایعات جامد سالانه پس از مصرف را به حداقل دو میلیون تن می­رساند.


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


ا

دیدگاه‌ها  

#1 چنگایی 1401-01-07 14:26
سیگار دودش بقیه را آزار می‌دهد
نقل قول کردن
#2 حسن آباد فشافویه 1401-01-08 01:03
ایکاش که میشد ترک کرد.
من که ازش خسته شدم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا