یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در حالی که طی چند دهه، سرمایه‌گذاری موثری برای تامین پایدار آب شرب شهر خرم‌آباد صورت نگرفته است،  در حرکتی وارونه، منابع طبیعی آب شرب شهر نیز بدون هیچ ارزش‌گذاری و توجه به ارزش بی‌بدیل آنها مورد تعرض قرار گرفته که حفر چاه‌هایی در لایه‌های آهکی دره خرم‌آباد نمونه آن است.
بدیهی است که بهره‌برداری از این چاه‌ها می‌تواند چشمه‌ها و سراب‌های شهر را که از اکوسیستم‌های استثنایی شهری کشورند به نابودی بکشاند.
با این وصف، در همین حیطه پس از سال‌ها تلاش انجمن‌های مردم‌نهاد و دلسوزان شهر،  نهر شوا که پس از ساماندهی، «پروژه ونیز نام گرفت»  اخیراً با قطع آب آن از سوی شرکت آبفا که از طریق پمپاژ سنگین سراب شوا صورت می‌گیرد، به زودی نابود می‌شود؛ به گونه‌ای که از این زیرساخت سبز- آبی،  اسکلتی بی‌جان به مردم تحویل داده شده و کار به جایی رسیده است که احتمال از بین رفتن گیاهان خاص کف این نهر هم می‌رود.
 این در حالی است که مدیریت کارا بین نیازهای مختلف حیطه مسئولیت خود، پارادایم را به پارادوکس تبدیل نمی‌کنند بلکه بین نیازها،  به جای رقابت،  تعادل برقرار می‌نماید.
اینک با عنایت به اینکه کم‌کاری مسئولین ‌گذشته در تامین پایدار آب شهر و در نتیجه وابستگی به چشمه‌های شهری نباید حیات اکوسیستم‌های آبی شهر را که از امتیازات منحصر به فرد شهری کشورند به نابودی بکشند، از استاندار و نمایندگان معزز مجلس، شورای شهر و شهردار، سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم تدبیری برای رفع نگرانی مردم از این اقدام بیاندیشند.
افزون بر آن،  برای ساخت سدهای مخمل‌کوه،  سراب تلخ و تنگ شبیخون اقدام موثر انجام دهند تا بخشی از فشار وارده بر چشمه‌های شهری خرم‌آباد کاهش یابد.
 
  انجمن خرد (خرم‌آباد رویشی دوباره) و گروه نجات شَوا

دیدگاه‌ها  

#1 ناصر 1400-07-06 08:46
سلام ؛
عزیزان انجمن خرد کلمه شوا را از کجا بدست آوردید !!؟ .پارادایم و پارادوکس را نوشتید که معلوم شد خیلی روشن فکر انه است !!
ساده بنویسید و ساده باشید تا سخن تان بر دل نشیند .
نقل قول کردن
#2 شهروند 1400-07-06 10:11
آب باشه همه شناگرن......وقت ی بارندگی نیست کدام مدیریت کدام برنامه ریزی....دوم اینکه استان دلسوز ندارد فقط گذران روز میکنن.
نقل قول کردن
#3 شیخ حسن 1400-07-06 11:11
به نظرم این انجمن ها نباید فقط به مشکلات خرم آباد حساسیت نشان دهند بلکه با اتحاد با سایر انجمن های استان و تشکیل یک انجمن بزرگ و کارا از انتقال آب استان به سایر مناطق جلوگیری کنند با ساخت سد در استان مانع خروج اب شویم تا هم به مشکلات اب شرب و هم کشاورزی را متحول کنیم سعی کنیم انجمنی بزرگتر و هدفی بزرگتر انتخاب کنیم مانند مردم خوزستان و اصفهان
نقل قول کردن
#4 سیدالموسوی 1400-07-06 11:13
سلام وقتی که سازه های ساختمانی چند طبقه در حاشیه دومتری این چشمه دایمی زیبا اجازه ساخت توسط شهرداری گرفتند باید فاتحه این موهبت الهی رامی خواندیم ....حالا انتظار دارید توسط شهردار طایفه گرا حریم اینگونه چشمه ها ووحتی قلعه فلک والافلاک رعایت شود.....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا