یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍️ شهرام شرفی/ یافته:  مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اخیر خود که عصر یکشنبه، 28 شهریورماه با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار شد بر پیگیری مداوم برای حق آبه استان لرستان تأکید کرد.
او در این نشست خبری که با رویکرد پرسش و پاسخ، برگزار شد تصریح کرد که سد گاوشمار (دلفان) باید براساس همان ظرفیت اولیه مخزن ساخته بشود نه اینکه حجم مخزن را کاهش بدهند و بعد بگویند این سد را با حجم مدنظر خودشان خواهند ساخت!




ویسکرمی تصریح کرد با پیگیری‌های انجام شده و سماجتی که به خرج داده است می‌بایست همان حجم اولیه مخزن، اجرا شود و شهرستان‌های دلفان، چگنی، کوهدشت و پلدختر هم از این سد، سهم برای توسعه کشاورزی داشته باشند تا کشاورزی استان دچار تحول شود و اشتغالزایی و درآمدزایی مردم افزایش یابد.
او در مقایسه تحلیلی با ساخت سد بختیاری هم توضیح داد که سد بختیاری یک سد بزرگ برای تولید برق برای کل کشور است و البته یکی از کارکردهای اصلی آن هم در مقیاس کلی برای حوزه‌های بالادستی برخی سدهای خوزستان، است.
وی تشریح کرد که سدبختیاری هم باید ساخته شود اما اگر بخواهیم منافع کشاورزان استان را مدنظر قرار بدهیم طبیعی است که ساختن سد گاوشمار (به زبان لکی گاشمار)، به علت اینکه یک سد تحو‌ل‌زا برای کشاورزی و اشتغالزایی درون استانی است از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی توضیح داد که ایده‌آل، آن است که هر دو سد بختیاری و گاوشمار، ساخته بشوند اما موضوع این است که سدگاوشمار باید براساس همان طرح اولیه و همان حجم اولیه طراحی شده ساخته شود تا باعث تحول به معنی واقعی کلمه در کشاورزی استان شود.
مهرداد ویسکرمی، توضیح داد که میزان تخصیص سهم شهرستان‌های منتفع از سد گاوشمار هم براساس شاخص قابل اندازه‌گیری تعداد و میزان زمین‌های زراعی هر شهرستان خواهد بود و اینکه چقدر از زمین‌های کشاورزی یک شهرستان، از نوع آبی و چقدر از نوع دیم هستند.
ویسکرمی تصریح کرد که همه تخصیص‌های کشاورزی، شرب، صنعت و زیست‌محیطی سد گاوشمار، بایستی به صورت کامل و جامع و براساس همان طرح اولیه، محقق شود و در این زمینه، خوشبختانه یک اجماع و اتفاق نظر در بین نمایندگان استان حاکم است.
گفتنی است زمانی که سد گاوشمار، کلنگ‌زنی شد عددی که همان موقع اعلام شد 900 میلیون مترمکعب تخصیص مخزن سد بود که متأسفانه گام به گام در طول زمان، کاسته شد!
حالا ویسکرمی با توجه به اختصاص سهم آب از این سد برای همه شهرستان‌های منتفع از این سد، به دنبال مطالبه‌ی بیش از یک میلیارد مترمکعب برای مخزن این سد است زیرا قبلاً نام برخی شهرستان‌ها به لحاظ استفاده از سهم این سد، وجود نداشت!
به هر روی، مهم این است که همه اعضای محترم مجمع نمایندگان استان لرستان، پیگیری کنند که مطالبه‌ی سد گاوشمار که سال‌هاست در رسانه‌های استان هم مطرح می‌شود بالاخره به یک فرجام نیکو برای پیشرفت استان برسد و البته هیچ شخصی بدش نمی‌آید سد بختیاری هم در حوزه‌ی استان لرستان به بهره‌برداری برسد و همانگونه که توضیح داده شد ایده‌آل قضیه، آن است که هر دو سد، بختیاری و گاوشمار به بهره‌برداری برسند.
سال‌هاست می‌گوییم نزدیک به 25 درصد اراضی استان لرستان از نوع آبی هستند و مابقی دیم.
طبیعی است که با این وضعیت نمی‌توان امید داشت کشاورزی خرده‌مالکی، دیم‌محور و سنتی استان لرستان دچار تحول و مدرنیزاسیون کامل بشود.
بنابراین باید در این راستا، اهمیت ساخت سد گاوشمار از منظر تحول کشاورزی و البته از نگاه مدیریت سیلاب‌های پایین‌دستی (برای پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر سال 98 و کاهش خسارات احتمالی)، همواره بیان شود و البته موضع هر نماینده‌ای از استان لرستان که در این مسیر باشد مورد حمایت اجتماعی، نخبگانی، رسانه‌ای و عمومی قرار گیرد.

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1400-06-30 10:51
احداث سد گاوشمار یا معشوره به دلیل تبخیر پایین
وهمچنین در بالادست بودن و درست در منطقه سیلابخیز رودخانه کشکان وسیمره قراردارد کار درست وبه جایی است.

باید مردم غرب استان لرستان وکرمانشاه با تمام وجود از احداث این سد حمایت کنند.
علی پیرداده کارشناس نیروگاه. با تشکر از سایت
یافته.
نقل قول کردن
#2 واقع بین 1400-06-31 08:47
خدا را شکر نمایندگان محترم ضرورت احداث سد معشوره حس نموده ودر خصوص احداث این پروژه بزرگ با وحدت وهم دلی پیگیر اجرای آن هستند . با این کار عظیم مشکل سیل در شهرستانهای چگنی وپلدختر حل ومشکل آب کشاورزی سه شهرستان کوهدشت وچگنی وپلدختر تامین می شود.
نقل قول کردن
#3 کرمی 1400-07-08 01:29
شاید با ساخت این سد از فلاکت و بد بختی مردم لرستان کاسته شود و کمتر آواره دیگر استانها شوند
نقل قول کردن
#4 رشیدی 1402-01-09 23:05
با سلام
خدمت مسولان،نمایندگا ن و استاندار لرستان
سد تنگ گاوشمار،در منطقه تاریخی و گردشگری تنگ گاوشمار(به زبان لکی محلی گاشمار)که از قدیم الایام با همین نام در کتب تاریخی و ورد زبان تمام لرستانی ها می‌باشد و داری معنا و ریشه میباشد،اکنون با نام مجهول و بی معنای معشوره نامگذاری شده است، لازم به ذکر است که سد تنگ گاوشمار در تنگه گاوشمار در حوضه استحفاظی شهرستان نورآباد می‌باشد،راه دسترسی،زمین هایی که به زیر آب می‌روند در حوضه استحفاظی شهرستان نورآباد می‌باشد،تقاضامن دیم نسبت به نامگذاری و محل ساخت و حوضه استحفاظی ساخت سد که در شهرستان نورآباد می باشد دقت فرمایید
با تشکر
نقل قول کردن
#5 جـمـالـی 1402-01-10 00:06
با سلام
در مورد نامگذاری و محل دقیق این دست تمام ما لرستانی ها اطلاع دقیق داریم، اولا نام مجهول و بی معنی و مفهوم و ریشه معشوره نمی‌دانم از کجا بر این سد و محل ساخت آن گذاشته شده است، ملت و هم استانی های عزیز، مسؤلان، نمایندگان، استاندار محترم، محل ساخت این سد در شهرستان نورآباد لرستان و در دهستان میربگ در منطقه ای به اسم گاوشمار می باشد، گاوشمار یا به زبان لکی محلی گاشمار، منطقه ای تاریخی و گردشگری در حوضه استحفاظی شهرستان نورآباد میباشد، تقاضا مندیم نسبت به نامگذاری و محل دقیق ساخت این سد که در شهرستان نورآباد میباشد دقت فرمایید تا عموم مردم دچار سردرگمی نشوند
با تشکر فراوان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا