یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کاداستر یا حدنگاشته: فهرست نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.
عملیات تهیه نقشه‌های ثبتی (کاداسترال) را می‌توان در مراحل زیر خلاصه نمود:
تهیه نقشه از تمام یا قسمتی از شهرها
تهیه نقشه از روستاها
تهیه نقشه از زمین‌ها و املاک در شهرها و روستاها
تهیه نقشه از مزارع و مراتع
طبق قانون جامع حدنگار مصوبه سال 1393 مجلس شورای اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی کاداستر معرفی شده و در ماده 3 همین قانون این سازمان را مکلف به ایجاد سامانه کاداستر کشور نموده است.
 
بر این اساس اجرای فرایند کاداستر ‌اراضی ملی در سازمان جنگل‌ها، کاداستر شهری (اراضی غیر ملی) از سوی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور پیگیری می‌شود
آمارهای عملکردی ارائه‌شده در حوزه کاداستر چه استانی و چه کشوری به‌صورت مشترک سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع تهیه و همه آن‌ها به تأیید مدیران کل در استان‌ می‌رسد
ثبت مالکیت دولت نسبت به اراضی ملی و دولتی جزو اولویت دارترین کار‌ها در حوزه حفاظت از این اراضی می‌باشد کاداستر اراضی ملی و دولتی موجب جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و زمین‌خواری می‌شود.
در همین راستا سازمان جنگل‌ها با هماهنگی سازمان ثبت‌اسناد در خصوص آماده‌سازی نقشه‌های انفال اراضی ملی و دولتی، دستورالعمل کاداستر اراضی ملی و دولتی را تهیه و به ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور ابلاغ نموده و در اواخر سال 93 نیز نسبت به انعقاد قرارداد کاداستر اقدام گردید.
 از سال 1394 کلیه ادارات کل منابع طبیعی استان‌های کشور اقدام به اجرای پروژه کاداستر اراضی مطابق با مراحل 9گانه دستورالعمل ابلاغی به دو صورت امانی و پیمانی نموده‌اند.
در پی این اقدام هماهنگی و اقداماتی مشترک میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌عنوان متولی اراضی ملی و دولتی، سازمان امور اراضی متولی اراضی کشاورزی و سازمان ثبت‌اسناد و املاک به‌عنوان متولی مالکیت در کشور صورت گرفت،
تعامل این سه سازمان منجر به تدوین یک دستورالعمل سه‌جانبه کاداستر اراضی ملی، دولتی و کشاورزی شد که به امضای روسای سه سازمان رسید و به استان‌ها ابلاغ شد و در نتیجه سه دستگاه در سطح استان‌ها موظف به اجرای این دستورالعمل گردیدند که
میزان عملکرد به تأیید ستاد مرکزی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد رسید.
 از مزیت‌های اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی کاهش اختلافات مالکیتی میان مردم و دولت می‌باشد،
همچنین کاداستر اراضی ملی و دولتی موجب جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و زمین‌خواری و کوه خواری و شناسایی اراضی مستعد برای اجرای طرح‌های تولیدی و کشاورزی می‌شود. این در حالی است که روستاییان و کشاورزان استان لرستان در نتیجه عدم تعامل میان اداره ثبت اسناد و املاک استان و امور اراضی و همچنین ناکارآمدی جهاد کشاورزی استان در جذب اعتبارات این حوزه قادر به گرفتن سند مالکیت اراضی کشاورزی تحت مالکیت خود نیستند.
 اراضی دیگر برای اجرای کاداستر شامل اراضی مرتعی، اراضی جنگلی و بیشه‌ها می‌باشد.
که با توجه به تعرضات صورت گرفته نسبت به نقشه‌های استان لرستان از سمت جنوب و جنوب شرقی و انتشار و در دسترس قرار گرفتن نقشه‌های جعلی که در آن‌ها بخش‌هایی از اراضی و جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی استان به دیگر استان‌ها الحاق گردیده است، تعامل میان دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط جهت انجام هر چه سریع‌تر حدنگاری اراضی استان و جذب اعتبارات لازم برای این امر بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
آرش کاظمی/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1400-06-25 23:11
اجرای قانون کاداستر در استان لرستان با تاخیر فراوان شروع شد به شکلی که از سال ۹۴ که در اکثر استان ها‌ کار آغاز شد در استان ما مدیران بی اطلاع از امر بودن و بتلاخره پس از انقضای مهلت ۵ ساله در سال ۱۳۹۹ تازه اداره ثبت استان به فکر اجرای قانون کاداستر افتاد. الان کار شروع شده اما به علت نبود نیروی کافی بر در اداره ثبت ، نظارت دقیق و جامعی بر نقشه برداری شرکت های پیمانکاری وجود نداره و آینده کار با کندی‌ و مشکلاتی مواجه خواهد بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا