یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍ عباس شاه علی: در روز‌های اخیر شاهد قطع آب برخی مناطق شهر الیگودرز بودیم، مشکلی که ناشی از کاهش خروجی آب سراب کمندان می‌باشد و متأسفانه اخیراً عده‌ای در اقدامی غیر قانونی با شکستن شیرآلات شبکه انتقال آب به الیگودرز، موجبات قطعی آب در برخی مناطق شهری را فراهم نموده‌اند.
متاسفانه در سال جاری به‌واسطه کاهش بارندگی‌ها سراب کمندان نیز تحت تأثیر قرار گرفت و این منبع خدادادی به‌عنوان تامین‌کننده آب شرب شهر‌های ازنا و الیگودرز با کاهش چشمگیر خروجی مواجه شد و بی‌گمان با شرایط موجود باید منتظر وضعیت نامناسبی در تامین آب این دو شهر باشیم.
هم اکنون و در پی کاهش دبی سراب کمندان میزان تخصیص سهم آب شهر‌های الیگودرز و ازنا نیز به ۲۶۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است در حالی که در پایین دست یک واحد پرورش ماهی ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از این سراب برداشت می‌کند!
این در حالی است که از سال‌ها قبل که مشکلات تأمین آب الیگودرز و ازنا مطرح بود قرار شد شرکت آب منطقه‌ای با خرید این واحد پرورش ماهی مشکل آب این دو شهر را رفع نماید، اما تا کنون این خواسته محقق نشده است.
متاسفانه از دیگر معضلات که بی‌ارتباط به تامین آب دو شهر ازنا و الیگودرز نمی‌باشد عدم آبگیری سد کمندان در موعد مقرر و بر اساس وعده‌های داده شده است.
سدی که با هدف تأمین آب شهر‌های الیگودرز و ازنا و نیز کشاورزی منطقه احداث و سال‌هاست که زمان دقیق تکمیل آن در پیچ‌وخم وعده‌های مسوولان و نمایندگان مجهول مانده و در آخرین اظهارنظر رسانه‌ای، استاندار لرستان پایان خردادماه ۱۴۰۰ را موعد آبگیری این سد عنوان کرد که تا کنون محقق نشده است.
همچنین با توجه به شنیده‌ها مبنی بر کاهش ظرفیت سد‌های الیگودرز از جمله سد حوضیان برای افزایش روان آب‌های مقصد دز و کارون، چنانچه این موضوع صحت داشته باشد نه تنها باید عطای تخصیص و احداث سد‌های مطالعه شده را به لقایشان ببخشیم بلکه باید در انتظار مشکل تامین آب اراضی و کشاورزی باشیم.
متاسفانه امروز در حالی مناطق پر آب الیگودرز رفته‌رفته به برهوت تبدیل می‌شوند که شهر‌های مرکزی ایران به‌واسطه طرح موسوم به قمرود با بهره‌مندی از آب الیگودرز کمترین مشکلی را نخواهند داشت. طرحی که ابتدا با هدف تامین آب شرب مناطق یاد شده آغاز و به بهره‌برداری رسید، اما هم اکنون بدون توجه به وضعیت بی‌آبی روستا‌های مبدأ علاوه بر مصرف شرب، کشاورزی، صنعت و ایجاد دهکده‌های گردشگری نیز در زمره مصارف شهر‌های مقصد قرار گرفته است.
اما در خصوص تسریع در راه‌اندازی سد کمندان و تخصیص و احداث سد‌های مطالعه شده الیگودرز و همچنین تسریع در آب‌رسانی به روستا‌های خسارت‌دیده و متأثر از انتقال آب باید منتظر اقدام وزیر نیرو در دولت سیزدهم باشیم.
اما در رابطه با معضلات موجود در تأمین آب شهر‌های الیگودرز و ازنا از استاندار لرستان انتظار می‌رود به موضوع ورود کرده و خرید پرورش ماهی به‌صورت ویژه در دستور کار آب منطقه‌ای قرار گرفته و تا آن زمان به نسبت کاهش دبی آب شهر‌های الیگودرز و ازنا از سراب، دبی آب واحد پرورش ماهی نیز تا رفع بحران کاهش یابد.

دیدگاه‌ها  

#1 بی تعارف 1400-05-22 13:58
از این آدم آبی گرم نمیشه باید منتظر نفر بعدی باشیم :-* :-* :-*
نقل قول کردن
#2 Armin 1400-05-22 14:15
این استاندار اگر میخواست کاری کنه تا الان کرده بود،جناب شاه علی از کی درخواست کمک می کنی؟؟؟
ایشون چند ماه دیگه عوضش می کنن و میره.... و ما می مانیم و خسارت های مدیریت ناپلئونی در چند سال اخیر :sad:
نقل قول کردن
#3 اه 1400-05-22 15:59
شرق و غرب و جنوب و شمال حتی مرکز لرستان دچار کمبود آب برای مصارف شرب کشاورزی و صنعت کم هستند.آنوقت اصفهان و قم آب لرستان را از زیر زمین برای خود انتقال می دهند . مردم و مسئولان حواستان هست.
نقل قول کردن
#4 لرستان 1400-05-22 18:14
آب معدنی بخورن
نقل قول کردن
#5 مجید ملک محمودی.یافته منتشرشود 1400-05-23 13:34
زمانی که مردم بخش بربرود الیگودرز بااسپندپیشواز طرح قمرودمیرفتند ومیگفتند زمینهای ما رابرای کانال قمرود 15برابر نرخش میخرند،دیگرچه گلایه؟؟؟یا مردم روستاهای انوج،دمکمر،شهری ار،مغانک،گوران طومارنوشتندکه تونل بایدازروستای ماردشود تازمینهای مارابخرد.حالا پول راگرفته اندودرشهرسرمایه گذاری کردندو...اینبار کمی هم خودمان مقصریم.
نقل قول کردن
#6 علی 1400-05-24 02:18
به نقل از مجید ملک محمودی.یافته منتشرشود:
زمانی که مردم بخش بربرود الیگودرز بااسپندپیشواز طرح قمرودمیرفتند ومیگفتند زمینهای ما رابرای کانال قمرود 15برابر نرخش میخرند،دیگرچه گلایه؟؟؟یا مردم روستاهای انوج،دمکمر،شهریار،مغانک،گوران طومارنوشتندکه تونل بایدازروستای ماردشود تازمینهای مارابخرد.حالا پول راگرفته اندودرشهرسرمایه گذاری کردندو...اینبارکمی هم خودمان مقصریم.

به نکته اساسی اشاره کردید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا