یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از ردپای مافیای محلی آب در لرستان تا دخالت غیر کارشناسانه و غیرمسئولانه نماینده مجلس
در چند روز گذشته خبری در سرتیتر هفته‌نامه‌های محلی و خبرگزاری‌ها و در فضای مجازی منتشر شد به این مضمون که چندین رود در لرستان خشک شده‌اند ولی خبر خشک شدن کشکان همیشه خروشان شوک بزرگی بود که به کشاورزان حاشیه رودخانه و فعالان محیط‌زیست و همه مردم لرستان وارد شد.
کارشناسان خشک‌سالی و کمبود بارش‌ها و کشت محصولات آب‌دوست بخصوص برنج و برداشت‌های بی‌رویه توسط کشاورزان را از جمله دلایل خشک شدن کشکان و دیگر رودخانه‌های استان برشمردند.
کشت برنج از مناطق حاشیه سد ایوشان و چغلوندی و کاکارضا و چگنی گرفته تا کشت محصولات آب‌دوست در الشتر همگی بر خشک شدن کشکان اثر‌گذار بودند.
دخالت غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه برخی نمایندگان و ترغیب کشاورزان به کشت برنج و قول تأمین آب کشاورزی برای آن‌ها در این سالی که با کمبود شدید منابع آبی دست به‌گریبانیم هم بر خشک شدن کشکان و رخ دادن یک فاجعه زیست‌محیطی بی‌تأثیر نبود ولی در این بین نباید از تقصیر ایستگاه‌های پمپاژ آب به خاطر برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی آب از رودخانه‌های کاکارضا و کهمان که از سرچشمه‌های کشکان به شمار می‌آیند گذشت.
واگذاری ایستگاه‌های پمپاژ به برخی از پیمانکاران سودجو در این عرصه موجب بحران آبی در لرستان شده، استانی که سومین استان پربارش کشور است و ۱۱ درصد روان آب‌های کشور را در خود دارد
جدای از بارش‌های کم سال آبی گذشته و عدم توجه کشاورزان به هشدار‌های مسئولان در مورد توقف کشت محصولات آب‌دوست یکی از دلایل خشک شدن رودخانه‌ها در استان مافیای محلی آب در لرستان است که برخی از پیمانکاران سودجوی ایستگاه‌های پمپاژ به‌صورت غیرقانونی ضمن واردکردن خسارت به کشاورزان پایین‌دست، حق آبه زیست‌محیطی رودخانه را برداشت می‌کنند.
هرکجا رود یا رودخانه‌ای وجود دارد باید حق آبه محیط زیست رعایت شود یعنی حداقل آبی که در بستر رودخانه جریان پیدا کند تا اکوسیستم رودخانه در پایین‌دست زنده نگه داشته شود.

در صورتی که حفظ و حراست از بقای رودخانه‌ها و ماهیان و آبزیان آن جهت استفاده آیندگان یک وظیفه همگانی و برای ادارات محیط زیست استان‌ها یک وظیفه قانونی است و وزارت نیرو و به‌تبع آن شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها ملزم به رعایت آن هستند ولی متأسفانه در برخی موارد اختلاف یا عدم هماهنگی بین این ادارات پیرامون نحوه رهاسازی باعث شده است که این امر مهم مطابق با حق آبه واقعی رعایت نگردد.
خوشبختانه در لرستان هماهنگی خوبی میان اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای برقرار است و نمونه آن پیگیری حق آبه زیست‌محیطی رودخانه کهمان در محدوده پایین‌دست ایستگاه پمپاژ فیض‌آباد الشتر است که پیمانکار بخش خصوصی با برداشت‌های غیرقانونی و بی‌رویه باعث بحران آبی در پایین‌دست ایستگاه هم برای کشاورزان و هم برای محیط زیست منطقه و به دنبال آن رودخانه کشکان گردیده است.
این در حالی است که حجم آب ورودی آب به ایستگاه فیض‌آباد علی‌رغم خشک‌سالی اخیر بازهم شرایط مناسبی دارد و طبق نظر کارشناسان حدود یک‌سوم آب رودخانه‌ها سهم محیط‌زیست است ولی این حق آبه از سوی پیمانکار ایستگاه رعایت نمی‌شود و کل آب ورودی به‌صورت غیرقانونی برداشت و برای کشاورزان غیربومی و زمین‌هایی که شخص پیمانکار ایستگاه آن‌ها را اجاره و در آن‌ها اقدام به کشت محصولات آب‌دوستی مانند سیب‌زمینی نموده پمپاژ می‌شود.
با پیگیری‌های صورت گرفته فتحی بیرانوند مدیرکل محترم محیط زیست استان و مهندس حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان به منظور رهاسازی آب زیست محیطی بند‌ایستگاه فیض‌آباد توسط اداره آب منطقه‌ای الشتر تنظیم گردید که متاسفانه پیمانکار بخش خصوصی این ایستگاه که معلوم نیست پشتش به چه کسی گرم است اقدام به شکستن پلمپ تنظیم دریچه آب خروجی کرده و آن را مسدود نموده است که این اقدام غیرقانونی واکنش مسئولان آب منطقه‌ای لرستان را در پی داشت که به همین خاطر از پیمانکار ایستگاه به خاطر رعایت نکردن حق آبه زیست محیطی و برداشت‌های بی‌رویه و شکستن پلمپ تنظیم‌بند در دادگاه طرح دعوی و شکایت نموده است که تا حصول نتیجه باید اقدامات لازم در راستای حفاظت از منافع زیست محیطی صورت پذیرد.
در پایان ضمن تشکر از پیگیری‌های مدیران آب منطقه‌ای و محیط زیست از مسئولان قضایی استان درخواست عاجزانه داریم که با این‌گونه متخلفان در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی و حفاظت از محیط‌زیست برخورد قاطع و بدون اغماض صورت پذیرد.
 
محمدرضا گودرزی

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1400-04-21 13:05
یکی از دلایل مهم خشک شدن رودخانه تغییر غیر منطقی در الگوی کشاورزی است. تغییر غیر منطقی زمینهای دیم به ابی با پمپاژ اب رودخانه دلیل دیگر اسیب رودخانه هاست. وقتی در منطقه ای صدها سال محصول ابدوست نظیر برنج کاشت نشده یعنی ان منطقه اصولا مناسب این نوع کشاورزی نیست ولی متاسفانه بلافاصله افرادی فقط منافع خودشان را در نظر می گیرند وبا این توجیح که این نوع کشت خرج چند خانواده را تامین می کند توجهی به این مسئله ندارن و نهایتا باعث نابودی محیط زیست می شوند و نابودی و اسیب محیط زیست باعث اسیب ساکنین همان منطقه می شود.
نقل قول کردن
#2 علی 1400-04-21 13:41
زمینهای دیم را با پمپاژ اب تبدیل به زمین های
آبی کرده اند. با کشت محصولات آب دوست خاک
واب را نابود کرده اند.
بر همه اینها عدم اجرای طرحهای آبخیزداری واحداث
سد کنترلی معشوره رو هم اضافه کنید تا بدانید
مشکل کجاست....
علی پیرداده با تشکر از سایت یافته.
نقل قول کردن
#3 میر 1400-04-21 14:36
سلام
به نظر می رسد که با این پیمانکاران ایستگاه ها باید برخورد جدی شود و گرنه وضع از این بدتر میشود
پیمانکار ایستگاه بخاطر شکستن پلمپ باید دادگاهی شود
نقل قول کردن
#4 سهیلی 1400-04-21 14:42
مافیای آب در کشور کم بود حالا دجار مافیای محلی شدیم که همین مقدار اندک آب رو هم دارن نابود میکنند
باید تا دیر نشده حلوی این بی قانونی ها گرقته شود
چطور پیمانکار پلمپ رو میشکنه و کسی جلودارش نیست
نقل قول کردن
#5 مهدی 1400-04-21 14:45
باید با قانون شکنان برخورد قاطع شود و گرنه در آینده سنگ بر روی سنگ بند نمیشود
جناب نماینده هم کاش کمی تحقیق میکرد و بعد دخالت میکرد
نقل قول کردن
#6 شهروند 1400-04-21 19:23
سلام
حق آبه زیست محیطی تحت هر شرایطی باید لحاظ گردد و با این پیمانکار خاطی برخورد شدید صورت گیرد
البته کشت برنج در لرستان در این زمان بی آبی باید ممنوع گردد
مافیای آب محلی نوبره
نقل قول کردن
#7 افلاک 1400-04-22 01:03
لعنت بر دزدان آوووووو
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا