یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در حالی نزدیک می‌شویم که به دلیل مسائل و مشکلات ساختاری، اجتماعی، معیشتی و... فضای بی‌تفاوتی، یاس و ناامیدی بر جامعه حاکم است. از انتخابات ریاست جمهوری که بگذریم انتخابات شورای شهر در سطح شهرها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
شوراهای اسلامی شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت شهری نقش مهمی در پیشرفت و آبادانی شهرها دارند. تعیین خط‌مشی و سیاست‌های اصلی امور شهر و انتخاب شهردار در دست شورای شهر قرار دارد؛ بنابراین می‌توان اذعان داشت که شورای شهر نقش پارلمان محلی دارد و اگر شهرداری‌ها نقش اجرایی دارند شوراها بیشتر نقش نظارتی دارند. به دلیل عملکرد پایین و ناکارآمدی شوراهای شهر خرم‌آباد طی ادوار گذشته، اعتماد مردم به شوراها رنگ باخته که بیانگر عدم رضایت شهروندان از عملکرد شوراها می‌باشد.
خرم‌آباد از لحاظ مدیریت شهری وضعیت آشفته و نابه سامانی دارد. مشکلاتی از جمله عدم ثبات مدیریت شهری، ورودی‌های نامناسب، بی‌توجهی به مبلمان شهری، معضل ترافیک، جاری شدن آب‌های سطحی و آب‌گرفتگی در زمان بارندگی، آسفالت نامطلوب خیابان‌ها و کوچه‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و بافت‌های فرسوده تنها بخشی از مشکلات است که چهره شهر را به عنوان مرکز استان زشت و خدشه‌دار کرده است که برای حل این مسائل نیازمند شورای شهری قوی و کارآمد می‌باشیم.
تجربه برگزاری پنج دوره انتخابات شوراهای شهر، فرصت و زمان مناسبی است که به آسیب‌شناسی رفتار انتخاباتی مردم خرم‌آباد طی ادوار گذشته پرداخته شود بلکه نهیبی به وجدان و حافظه جمعی ما باشد که در انتخاب‌هایمان تجدیدنظر کنیم تا شاهد ارتقاء سطح کارآمدی شوراها و پیشرفت و آبادانی شهر و دیارمان باشیم.
 1) بدون شک طایفه‌گرایی یکی از آفت‌های انتخابات شوراهای شهر خرم‌آباد می‌باشد. هرچه میزان آگاهی سیاسی و اجتماعی افراد افزایش یاید از میزان تأثیرگذاری تعلقات قومی و قبیله‌ای کاسته می‌شود. شورای شهر جای نزاع‌ها و کشمکش‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای نیست بلکه نیازمند حضور متخصصان و دغدغه مندان در حوزه‌های مختلف شهری می‌باشد. لذا شهروندان به جای تعلقات قومی و ایلی می‌بایست فردی خوش‌نام که دارای سوابق کاری مرتبط با حوزه شهری را انتخاب نمایند و در انتخاب‌هایشان نزدیکی به طایفه را ملاک رأی دادن قرار ندهند.
2) بسیاری از شهروندان نسبت به وظایف و جایگاهی که شورا و شهرداری‌ها دارند اطلاع دقیقی ندارند به این دلیل نسبت به اینکه سکان تصمیم‌گیری در مدیریت شهری به چه افرادی واگذار می‌شود بی‌تفاوت‌اند و در انتخاب‌هایشان مسئولیت‌پذیری لازم را نداشته و برایشان فرقی ندارد چه کسی انتخاب می‌شود، امری که باعث پایین آمدن مطالبه گری مردم نیز می‌شود.
3) بسیاری از نخبگان و فعالان حوزه مدنی و اجتماعی در شهر به دلیل مسائل و مشکلات ساختاری که در عرصه سیاسی و اجتماعی جامعه حاکم است، با وجود ظرفیت و پتانسیلی که دارند و می‌توانند بر افکار عمومی تأثیرگذار باشند، خود دچار یاس و ناامیدی شده و رمق چندانی برای جهت‌دهی به انتخاب‌های مردم ندارند و نا امید از وضعیت موجود در انزوا به سر می‌برند.
4) متأسفانه به دلیل وضعیت معیشتی و اقتصادی محلات حاشیه‌ای در ادوار گذشته مشاهده‌شده که برخی از ساکنین این محلات رأی خود را در ازای مبلغ ناچیزی به دلالان انتخاباتی فروخته و با توجه به جمعیت چشم‌گیر این محلات، انتخابات از مسیر شایسته گزینی دور شده و فضا برای جولان افراد پولدار و البته غیرمتخصص و ضعیف و امین روشنپور (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی)بی‌مسئولیت مهیا شده است. برای پیشگیری و دوری از این قبیل اقدامات می‌بایست دستگاه‌های نظارتی در این محلات به‌عنوان چشم ناظر حضور پررنگی داشته باشند.
در پایان امیدواریم که رسانه‌ها با آگاهی‌رسانی و جهت‌دهی لازم به شهروندان در مسیر انتخاب درست و اصلح گام بردارند تا شاهد انتخاب افراد متخصص و دغدغه مند در شورای شهرمان باشیم.
 
امین روشن پور (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی)
پایگاه خبری یافته



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین
 


دیدگاه‌ها  

#1 بی تعارف 1400-03-04 13:55
و باز هم یکسری آدم تکراری و ناکارآمد و فرصت طلب قراره برن شورای شهر و بازم هم یه شهردار نالایق مثل... انتخاب کنن و باز هم این شهر مفلوک و خاک برسر مفلوکتر و خاک برسرتر بشه ، خدایا گناه مردم این شهر چیه؟ نادانی؟ سادگی زیاد؟ دلسوزی بیش از حد؟ چرا بایستی بخاطر دلرحمی کسی رو بفرستیم شورای شهر که سالیان سال گوشه ای کز کرده و ناگهان بشه رئیس شورای شهر بدون هیچ سابقه ای؟ چرا بایستی کسی که توی یه بیمارستان نسخه پیچی میکنه بیاد و توی شورای شهر وارد بشه آخه با چه تخصصی؟ مردم خرم آباد شما رو قسم به شرافتتون فقط یکبار درست انتخاب کنین بخاطر خدا بخاطر انسانیت بخاطر این شهر ویران ، من کلا آدم منتقدی هستم اما این بار خواهش میکنم چون واقعا خیلیا متوجه نیستن که چه ظلمی به همه ساکنین این شهر میکنن
نقل قول کردن
#2 سید محمد قاسمی 1400-03-09 11:48
ضمن تشکر از نویسنده محترم ، برای توسعه و پیشرفت شهر شرط لازم مشارکت فعال و شرط لازم انتخاب بهترین ها ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا