یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عباس دارایی: سال 99 به پایان رسید، با پایان یافتن سال و آمدن سالی دیگر آنچه بیش از هر نکته‌ای ذهن را درگیر می‌کند این است که سالی که گذشت چه دستاوردهایی داشت و سال جدید را باید چگونه آغاز کنیم که فرازهای سال کهنه بیشتر و نشیب‌ها برچیده شوند؟
 لرستان در حالی در سال 98 تحت شعاع دو رویداد مهم سیل و انتخابات قرار گرفته بود که در سال 99، استان سالی کم رویدادتر را در قیاس با سال پر رویداد 98 پشت سر گذاشت و با شیوع کرونا و فراگیری آن در سطح کشور، لرستان نیز از این ویروس جهان گیر در امان نماند و همین موضوع باعث شد تا تمام نگاه‌ها متوجه کرونایی شود که در اواخر سال گذشته الشتر را در تیررس خود قرار داده و روزهای تیره و سختی را بر این دیار و مردمش رقم زد و پس از آن رفته‌رفته کل استان را هم فرا گرفت و البته به‌رغم همه تدابیر و سخت‌گیری‌ها و فراز و نشیب‌ها اما تقریباً به پدیده‌ای عادی تبدیل شد که در کنار ما به‌عنوان یک میهمان ناخوانده باید پذیرفته شود.
کرونا نه بر همه مسائل لرستان بلکه همه کشور و جهان سایه افکند، این میهمان ناخوانده جهانی و موجود ریز، حتی به المپیک نیز رحم نکرد و بر مهم‌ترین رخداد ورزشی جهان هم سایه افکند، از رویدادهای سیاسی تا فرهنگی و ورزشی و اقتصادی و ... همه تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و از این حیث استان ما به عنوان یکی از کانون‌های کرونایی در برخی ماه‌های سال 99 متمرکز بر بحث کرونا شده و سالی کم رویداد سپری شد.
شروع به کار نمایندگان مجلس یازدهم در ششم خرداد 99 یکی از موضوعاتی بود که از آن می‌توان به‌عنوان رویدادی مهمی در 99 لرستان یاد کرد. مرتضی محمودوند، مهرداد ویسکرمی، سید حمیدرضا کاظمی، محمدرضا مبلغی، یحیی ابراهیمی، فاطمه مقصودی، عباس گودرزی، حسین گودرزی و محمد خدابخشی 9 نماینده منتخبی بودند که این بار در قالب نمایندگان مجلس یازدهمی می‌بایست برای توسعه استان و پیشبرد امور در حوزه تقنینی کار خود را آغاز کنند.
در همان ابتدا تلقی این بود که با توجه به ناهمگونی نمایندگان و تغییرات اساسی در مجمع نمایندگان استان و رویکردی که این منتخبین در پیش خواهند گرفت، سید موسی خادمی در سال 99 جای خود را به شخصی دیگر خواهد داد و استاندار نمی‌توان فصلی از تعامل و همراهی را این بار با مجمع نمایندگان مجلس یازدهمی لرستان رقم بزند. حتی نام‌هایی نیز در برخی گمانه‌زنی‌ها به‌عنوان استاندار احتمالی لرستان مطرح می‌شد اما رفته‌رفته با شروع مجلس یازدهم و سپری شدن ماه‌های اولیه فعالیت‌های نمایندگان استان، مشخص شد که نه استاندار رفتنی است و نه نمایندگان به‌واسطه رویکردی که دولت در قبال مجلس قالی‌بافی در پیش گرفته و در بین خود هم وحدت رویه‌ای نداشتند، توانی برای اقناع دولت برای تغییر استاندار دارند و از این رو بود که خادمی بر خلاف سال‌های سخت اولیه حضورش در لرستان، اوضاع را خیلی راحت از آنچه پیش‌بینی می‌شد مهار کرد.
استاندار در سال 99 نه به‌مانند سال 98 تمرکزش بر انتخاباتی پر حرارت و سخت بود و نه دل‌مشغولی‌های سیل و بازسازی را همانند سال گذشته در مناطق سیل‌زده داشت، در سال آخر دولت او با بستری فراهم‌تر از سه سال گذشته مواجه بود، روند بازسازی سروسامان گرفته بود و انتخابات مجلس هم خروجی‌اش نمایندگانی بود که بر خلاف دوره گذشته که تمرکزشان بر سهم خواهی از دولت بوده و دولت هم خود را مکلف به اجرای منویات آن‌ها می‌دانست، سرشان به کار خودشان گرم بود، خادمی برای مهار نمایندگان در بحث تغییرات، سعی کرد سیاست جابجایی را در قبال فرمانداران در پیش بگیرد تا کابینه‌اش دستخوش تغییرات اساسی و ورود عناصر ناهمگون نشود، در این راستا در بحث انتصابات، لرستان در سال 99 سالی تقریباً پر رفت و آمد را در بین مدیران سپری کرد.
در این سال در حوزه فرمانداران بیشترین تغییرات رقم خورد، گرچه انتصابات در این حوزه عمدتاً بر پایه جابجایی‌ها از این شهرستان به آن شهرستان بود اما سه چهره جدید به ترکیب فرمانداران استان اضافه شد. گودرزی، دریکوند و مهدوی کیا سه چهره جدیدی بودند که از سوی استاندار لرستان برای اولین تجربه مدیریتی به تکریب فرمانداران استان اضافه شدند.
 
خادمی گرچه اکثر فرمانداران خود را در سال 99 دستخوش تغییر کرد اما بر پایه همان سیاست جابجایی پس از استعفای انتخاباتی رحیمی فرماندار بروجرد به‌منظور شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای گچساران، از گودرزی به‌عنوان یک گزینه بومی برای فرمانداری ویژه بروجرد استفاده کرد. در سلسله پس از برکناری خسروی، مرتضی مهدوی کیا با سابقه یک دوره معاونت فرمانداری و مدیرکلی حراست استانداری لرستان به‌عنوان فرماندار سلسله منصوب شد و در دلفان هم نورالدین درمنان با تجربه سه حضور در چگنی، پل‌دختر و رومشکان به عنوان فرماندار جانشین بهمنی شد و بهمنی هم با برکناری محمدی نژاد فرماندار ازنا به‌عنوان جانشین او معرفی شد.
در الیگودرز هم پس از ارتقای کشکولی و انتصابش به‌عنوان معاون توسعه منابع انسانی استانداری لرستان، ماشاالله نعمتی از کوهدشت به الیگودرز رفت تا سومین تجربه فرمانداری‌اش را پس از دورود و کوهدشت تجربه کند. در دورود هم مجتبی بیرانوند جای خود را به خدانظر دریکوندی داد که پیش از این به‌عنوان مدیرکل بازرسی استانداری لرستان و در مقطعی هم به‌عنوان مدیرکل آموزش و پرورش لرستان فعالیت کرده بود. دریکوند سومین فردی بود که تجربه فرمانداری نداشت و خادمی برای تصدی فرمانداری به او اعتماد کرده بود و بالاخره مجتبی بیرانوند با سابقه یک دوره فرمانداری در دورود و دبیری شورای مبارزه با مواد مخدر و بخشداری مرکزی خرم‌آباد جای ماشالله نعمتی را در کوهدشت گرفت.
تغییرات مدیریتی سال 99 تنها محدود به فرمانداران نشد و در مجموعه استانداری هم خادمی پس از پایان دادن به حضور 10 ماهه قاسم ولی زاده در سرپرستی معاونت منابع استانداری لرستان او را به‌جای خدانظر دریکوند به‌عنوان مدیرکل بازرسی استانداری منصوب کرد و حمید کشکولی را هم از فرمانداری الیگودرز به معاونت منابع انسانی استانداری ارتقا داده و احسان کرم زاده را نیز به‌عنوان مدیرکل حراست استانداری منصوب کرد و مهدی پازوکی هم با حکم استاندار لرستان جای غلامرضا آقامیرزایی را مدیریت بحران استانداری لرستان گرفت.
در سایر حوزه‌های مدیریتی هم در جهاد کشاورزی اسفندیار حسنی مقدم از وزیر جهاد کشاورزی حکم گرفت و عبدالرضا بازدار پس از 53 ماه از ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان کنار رفت. در ورزش لرستان که یک دوره باثبات مدیریتی را در دوره مدیریتی علی یاور عزیزپور رقم زده بود در کمتر از یک سال و نیم دو مدیرکل را به خود دید به‌طوری که سید علی کریمی که به تازگی در شهریور سال 99 یک‌سالگی حضور خود در مدیرکلی ورزش و جوانان را سپری کرده بود هنوز از راه نیامده جای خود را به حشمت‌الله امان الهی داد، همچنین سید ضیاء موسوی‌نیا با حکم رئیس سازمان امور عشایری کشور به‌عنوان مدیرکل جدید امور عشایر لرستان منصوب و جایگزین سعید کریمی شد.
در دامپزشکی هم سهمیه‌ای از بانوان لرستانی در بهره‌مندی از مناصب مدیریتی استان کسر شد و مصطفی زبردست به‌عنوان مدیرکل جدید دامپزشکی لرستان به‌جای زینب محمدخانی بر منصب مدیرکلی تکیه زد. با ادغام آبفای شهری و روستایی هم حمیدرضا کرموند بعنوان مدیرعامل آب و فاضلاب لرستان منصوب شد و در حوزه آب منطقه‌ای هم پس از برکناری رضا میرزایی، داریوش حسن نژاد با کسب رأی اعتماد از شرکت منابع آب ایران به‌عنوان مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان معرفی شد.
در سازمان صمت لرستان نیز پس از استعفا یا بازنشستگی محمدرضا صفی خانی، وزارت سمت ابتدا بختیار رازانی به‌عنوان سرپرست معرفی شد و پس از سپری شدن چهار ماه از سرپرستی او، بهزاد منصوری به‌عنوان رئیس سازمان صمت لرستان منصوب شد.
منصوری گزینه اصلی استاندار لرستان برای صمت لرستان بود و برخی اعتقاد دارند به‌رغم برخی رایزنی‌های صورت گرفته در مرکز برای انتصاب رازانی اما این استاندار لرستان بود که توانست نیروی مورد وثوق خود را در این حوزه منصوب بکار گمارد.
تغییر مدیرعامل مخابرات لرستان در سال 99 حاشیه‌هایی را با خود به همراه داشت، در حالی شرکت مخابرات ایران در دی‌ماه امسال به حضور 13 ماهه سید محمد قاسمی در مخابرات لرستان پایان داد و نبی اله شمسی فر را به عنوان سرپرست جدید مخابرات لرستان منصوب کرد که این تغییر را استانداری لرستان به‌واسطه عدم هماهنگی برای تغییر برنتابیده و استاندار لرستان در خبری که در رسانه‌ها منتشر شده بود دستور داده بود که از حضور شمسی فر سرپرست جدید مخابرات استان در تمامی جلسات اداری لرستان جلوگیری شود، این اختلاف پیش آمده البته پس از کش و قوس فراوان بالاخره بین استانداری لرستان و مخابرات ایران رفع شد.
 
پس از اینکه با عزل محمدخانی یک سهمیه از سهم‌های بانوان استان در عرصه‌های مدیریتی کم شده بود، یک زن دیگر به مجموعه مدیریتی استان اضافه شد. ماندگار مرادی در حالی با حکم مدیرعامل هلال‌احمر ایران به‌عنوان خزانه‌دار هلال‌احمر کشور منصوب شده بود که به جای او در لرستان، الهام شاداب فر به‌عنوان مدیرکل جدید اقتصاد دارایی استان معرفی شد. در حوزه تأمین اجتماعی هم منوچهر گودرزی به‌عنوان مدیرکل جدید تأمین اجتماعی لرستان به‌جای جهانی مدیرکل پیشین تکیه زد. در دانشگاه علمی کاربردی لرستان هم ایرج نیک‌پی به‌جای سعید فرخ بخش به‌عنوان رئیس جدید این دانشگاه انتخاب شد.
و بالاخره تغییرات مدیریتی در اموال تملیکی لرستان هم صورت گرفته و فرزاد رستمی به‌جای سید حمید طاهری به‌عنوان رئیس جدید سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان لرستان منصوب شد، او از سال 86 تا 98 مدیرعاملی پست‌بانک لرستان را بر عهده داشت.
در کنار شیوع کرونا و شروع بکار نمایندگان دوره یازدهم و تغییرات متنوع مدیریتی در لرستان، سفر نوبخت به لرستان از دیگر رویدادهای مهمی بود که در بهمن‌ماه سال 99 رقم خورد. در این سفر برخی از پروژه‌های عمرانی استان لرستان با حضور او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افتتاح شدند که از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به افتتاح مینی پالایشگاه پل‌دختر و برخی از پروژه‌های مهم بازسازی مناطق سیل‌زده از حمله مسکن سیل‌زدگان و دیواره ساحلی اشاره کرد.
سفر نوبخت البته با انتقادات بسیاری از سوی برخی منتقدین مواجه شد و برخی زمان این سفر را که پس از تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس صورت گرفته بود بی‌تأثیر در وضعیت استان از حیث اعتبارات ارزیابی کرده بودند، این در حالی است که به‌رغم انتقادات پر دامنه از او، نوبخت در سفرش به لرستان قول مساعد داد تا ۳۲ طرح به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تا پایان دولت دوازدهم در لرستان افتتاح شوند، همان طرح‌هایی که دارای پیشرفت بالایی هستند و در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند. وی همچنین در توافق‌نامه‌ای که با استانداری لرستان منعقد کرده بود، قول داده است یک هزار میلیارد تومان در راستای جهش تولید و ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی از طریق منابع مختلف برای این استان تأمین شود.
در سال 99 عمده تمرکز دولت بر بحث بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان بود و بخش عمده‌ای از کارهای به زمین‌مانده از سیل در سال 98، امسال به سرانجام رسیدند به‌طوری که در مجموع دولت بیش از چهار هزار میلیارد تومان در لرستان سرمایه‌گذاری کرد و علاوه بر این بخش عمده‌ای از مطالبات سپاه برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک پرداخت شد و اقدامات خوبی در این زمینه در سال 99 رقم خورد.
علاوه بر این در سالی که گذشت لرستان در حوزه فوتبال اتفاقی خوب رقم خورد به‌طوری که با سرمایه گزاری بخش خصوصی، پس از سال‌ها یک تیم از لرستان در رقابت‌های لیگ یک فوتبال کشور حضور پیدا کرده که با وجود کسب نتایج خوب در اواسط فصل اما در اواخر دچار افتی محسوس شده و در حال حاضر نیز با بکار گیری چند بازیکن لیگ یکی، مدیریت این باشگاه امیدوار است خیبر خرم‌آباد به روزهای خوب خودش در نیم‌فصل دوم بازگردد.
در حوزه ورزش یک اتفاق خوب دیگر هم برای لرستان رقم خورد، شهاب‌الدین عزیزی خادم اهل پل‌دختر لرستان با رأی مجمع فدراسیون فوتبال به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، او فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته روابط بین‌الملل- مطالعات منطقه‌ای است.
درگذشت الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجالس نهم و دهم و نماینده ادوار کوهدشت و رومشکان یکی دیگر از رویدادهایی بود که در سال 99 رقم خورد. این رویداد تلخ در بهمن‌ماه سال 99 صورت گرفت و او پس از یک دوره بیماری کلیوی و داخلی دارفانی را وداع کرد و در زادگاهش «محکی رومشکان » به خاک سپرده شد.
99 روزهای انتهایی خود را سر می‌کند 1400 در پیش است، معلوم نیست چه رخدادهای تلخ و شیرینی رقم بخورد اما با همه فراز و نشیب‌ها، سال 99 هم با تلخی‌ها و هم با خوشی‌ها سپری شد و در گذر از روزها و ماه‌ها و سال‌ها به آخرین سال قرن چهارده رسیده‌ایم که باید آن را به نظاره نشست.
 
 
* مطلب در آخرین شماره میرملاس نو در سال ۹۹ منتشر شده است


 

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین

دیدگاه‌ها  

#1 رشنو 1400-01-16 20:49
وجداناً تو این 8 سال دولت امید چه کاری برای لرستان کرد؟؟؟
نقل قول کردن
#2 ر 1400-01-17 02:58
فقط کار خادمی مثل اینکه تعویض نفرات بوده توی دوره انتصابش ؛ ای کاش مربی فوتبال میشد ...
نقل قول کردن
#3 کارمند 1400-01-17 13:15
احسنت از اقای دارائی برای بیان این اطلاعات دقیق
نقل قول کردن
#4 یک کشاورز 1400-01-18 09:36
باسلام و احترام خدمت استاندار
ادارات استان لرستان در جواب ارباب و رجوع چه تلفنی یا حضوری بسیار کم کاری می کنندو کار را به دیگری ارجاع میدهند مثال اینکه جهادکشاورزی کار داشتم 3 روز زنگ زدم وگفتند نیست رفته جلسه لذا به کارمندان هشدار دهید که در صورت تکرار به تخلفات معرفی می شوند
نقل قول کردن
#5 یک کشاورز 1400-01-18 09:44
جناب اقای خادمی باسلام
ادرات منابع طبیعی وجهاد کشاورزی الیگودرزچرا مرز و حدنگاری زمینهای کشاورزی روستای آلی محمود از توابع این شهر را انجام نمیدهند و کشاورزان را اذیت می کنند استدعا داریم رسیدگی فرمایید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا